Kirjoittaja Aihe: Nevadan jarruvalo ?  (Luettu 9442 kertaa)

Matias

  • Viestejä: 69
Nevadan jarruvalo ?
« : Kesäkuu 11, 2014, 18:16:31 ip »
Missähän mahtaa olla vika kun jarruvalo ei syty , ei taka-eikä etujarrulla jarruttaessa muuten takavalo palaa,

Hajakenttä

  • Viestejä: 958
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2014, 18:52:05 ip »
Sieltä on lamppu palanut. Vähän erikoisempi lamppu, kahdella hehkulla.

Lainaus
Specification
Rear tail light /stop lights 12 V - 5 / 21 W

Tuo 21W hehkulanka on poikki, 5W takavalon lanka vielä pelaa. Sen voi vaikka varmuuden vuoksi yleismittarilla tai koelampulla tarkistaa, että lampun liittimeen tulee 12V kun jarrua painaa (virta avaimesta päällä). Ja lampunkin hehkulangat voi vastusmittarilla kokeilla. Kolme kontaktia samassa lampussa, yksi yhteinen maa ja kaksi eri hehkulangan päätä. Molempiin hehkuihin pitäisi olla muutamia ohmeja vastusta, ei ääretöntä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2014, 19:31:52 ip »
uudesta  pakkauksesta otettu lamppu 5/21 W

Hajakenttä

  • Viestejä: 958
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2014, 21:04:18 ip »
Voi se uusikin lamppu olla risa. Koesta se. Jos ei ole mittaria, voi koestaa akkusähköllä ja apujohtimilla. Älä polta koko pyörää oikosuluilla.

Onko lampun kannan koskettimet ehjät ja puhtaat?

Onko lampulle tulevat johtimet ehjät siitä ihan litteän liittimen juuresta? Heiluttele ja rassaa jne. Laita jarru pysyvästi päälle tiukalla kumilenkillä kammesta niin on helpompi.

Seuraa kaapelia ja etsi kohtaa, jossa se on litistynyt esim. satulaa paikalleen laittaessa.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2014, 21:14:35 ip »
Se on jo toinen uusi lamppu, mutta täytyy huomenna alkaa mittailee ja seurailee johtojen kulkua.

Hajakenttä

  • Viestejä: 958
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2014, 21:40:14 ip »
Se on luultavasti keltavihreä johdin. Jarruvalon sähkö tulee luultavasti samalta sulakkeelta kuin ajovalo. Molemmat mikrokytkimet antavat sähköt jarruvalolle rinnakkain ja ilman releitä välissä. Luultavasti siksi, että katsoin 2009 ja 2011 mallien kytkentäkaavioista jotka ovat näiltä osin yhtäläiset, mutta voi joku malli niistä poiketakin.

Kuuluuko mikrokytkimen naksahdus kummastakin jarrukammesta? Tuskin ne samalla kertaa molemmat rikkoutuu... Mittarilla tai koestuslampulla voi testata mikrokytkimeltä, että 12V tulee toiseen nastaan ja jarruttaessa molempiin, jos niihin pääsee käsiksi, alempaan ehkä pääsee helpommin*, niin sähköt ovat molemmissa rinnakkain, joten lähes sama kummasta mittaa.


EDIT: *Tarkemmin katsoen, kyllä molempiin mikrokytkimiin pääsee mittarilla tai koelampulla kiinni. Samalla voi puhdistaa niiden litteät kontaktit.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2014, 12:14:44 ip »
Joo, siihen jarruvalon kantaan ei virtaa, nyt pittää vaan ettiä että misä vika.

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 17, 2014, 10:38:15 ap »
Saatta olla taas sarjassamme " tyhymä kysymys " mutta kysyn silti, missä nämä mikrokytkimet sijaitsee, mitään naksahduksia tms. ei kuulu painaa kumpaa kampea tahansa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 17, 2014, 10:44:05 ap »
Onko saman lainen, kuin vanhemmassa, eli jarrusylinterin päässä nipassa paineanturi? Tämä siis takana. Näkee siitä, että jarrusylinteristä lähtee johto.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 17, 2014, 10:48:40 ap »
Eihän etujarrukahva ole ollut irti? Silloin nimittäin sen kahvarungossa oleva kuula tipahtaa ja kahvarungon alla oleva mikrokytkin ei saa tietoa kahvan liikkeestä. Takajarruvalo voi olla myös painekatkaisijalla varustettu. Kannattaa katsoa varaosakuvastosta eli ns räjäytyskuvista mallikohtaiset osien tyypit ja paikat ja verrata myös ko mallin kytkentäkaavioon. Niitä on netissä tarjolla ihan ilmaiseksi.

Muunmuassa: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi:::1.html
Tai: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Vielä täälläkin: http://www.manualedereparatie.info/en/categorii/Moto-Guzzi.html

Hajakenttä

  • Viestejä: 958
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 17, 2014, 17:15:19 ip »
Jos ei muu auta niin voin laitta valokuvia kun tuo sade vaan loppuisi  >:(

Sitä odotellessa:
Kun kurkistaa oikean sarven alapuolta juuri siitä kohdasta, jossa jarrukampi on saranoitu, siinä näkyy pieni kantikas muovinen, tavallisesti musta kytkin, jossa on kaksi lituskaista johtimen liitintä törröttäen vasemmalle. Niihin on työnnetty litteät kosketinholkit, abikon näköiset mutta muun merkkiset. Niiden päällä on musta kutistemuoviletku molemmissa. Vähän jää kuparia pilkistämään niiden ihan tyvestä. Siihen kun painaa (halpahallin pienen keltaisen) yleismittarin punaisen johtimen, ja mustan johtimen hyvään metalliseen paikkaan runkoon, johonkin kiiltävään ruuvinkantaan tms, ja volttialueella katsoo mittarista kun pannaan pyörään virta päälle, pitäisi näkyä akun 12V jommassa kummassa liittimessä. Kun jarrukampea vedetään vähänkin, pitää 12V näkyä molemmissa liittimissä, koska mikrokytkin silloin sulkeutuu. Koska takajarrun mikrokytkin on etujarrun mikrokytkimen kanssa rinnan kytketty, pitää sama ilmiö näkyä aivan samassa paikassa myös takajarrun poljinta vähänkin painettaessa. Jos ei näin käy, on vikaa etsittävä mikrokytkimestä tai sen paininkuulasta ym. mekaniikasta, kuten edellä sanottiin. Jos ei kumpaankaan liittimeen tule 12V on vikaa etsittävä johdotuksesta. Jos etulamppuun tulee valo on ao. sulake ehjä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 17, 2014, 21:14:38 ip »
No sen verran on selvinnyt että se mikrokytkin toimii ja luultavasti johdin on vain poikki tai irti sieltä lampun kannasta.
Kiitos taas kaikille hyvistä ohjeista. Käsitykseni siitä että tässä foorumissa on saatavilla tosi hyviä neuvoja sai taas vahvistuksen.

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 22, 2014, 14:18:39 ip »
VOI PE..... !!!
Jarruvalo ongelma jatkuu. olihan se liitin siitä takalampun kannalta irti/irrotettu, no melkeimpä hypin riemusta, mutta hymy hyytyi melko äkkiä.
nimittäin niihin molempiin napoihin tuli yhtä aikaa 12v elikkä lampussa palo molemmat valot, jarru vivut ei reakoineet mitenkään. Herää kysymys, onko kuitenkin jokin mikro-tms. kytkin rikki. Siitä istuimen alla olevasta valk. liitimestä josta lähtee myös taka vilkut lähti se jatjuva jännite takavlojen mol. kantoihin. En Ymmärrä, meina pinna pallaa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 958
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 22, 2014, 14:50:37 ip »
Testasitko kuten edellä neuvoin? Koelampulla tai vastaavalla jarrukammen alta litteistä liittimistä. Tuleeko molempiin liittimiin jatkuva 12V kun avaimesta laitetaan virta päälle? Pitää tulla vain toiseen ja jarruttaessa molempiin.

Myös voit koittaa niin, että vedät irti molemmista (etu ja taka) jarrujen mikrokytkimestä toisen johtimen liittimen. Sammuuko tällöin jarruvalo/häviääkö 12V lampun kannasta jarruvalon kontaktista? Jos sammuu, irrota koko mikrokytkin, tai löysää sen kiinnitysruuveja (niiden reiät on soikeat) ja etsi asentoa muuttamalla kohta jossa se naksuu kammesta/polkimesta. Jos otat koko mikrokytkimen irti ja pöydällä katsot yleismittarilla sen kontaktien välistä vastusta, *sen pitäisi olla ääretön ja pientä uloketta painamalla pitäisi naksahtaa ja vastuksen mennä nollaksi. Jos on pysyvästi nolla, se polttaa jarruvaloa pysyvästi ja on siis rikki. Riittää jos vain toinen on rikki.

EDIT: Korjaan omaa tekstiäni: *Siis tämä kytkin on mallia, joka avautuu kun painetaan pientä ulokenasturaa. Vastus on siis nolla kun kytkimen nastaa ei paineta ja muuttuu äärettömäksi kun painetaan. Kun kytkin on pöydällä sitä ei tietenkään mikään paina, mutta pyörässä pikkunasturaa pitää lepotilassa sisäänpainettuna jarrukammen pieni uloke.

Joku lienee irroittanut johtimen kun ei ole jaksanut korjata vikaa. Kannattaa myös tarkistaa mikrokytkimien malli: onko niissä kaksi vai kolme kontaktia. Voi näet olla, että kytkentää on roplattu ja liitin on vahingossa laitettu **avautuvaan eikä sulkeutuvaan kontaktiin. Kolmen kontaktin mikrokytkimessä on yksi yhteinen napa ja kaksi muuta ovat toinen sulkeutuva ja toinen avautuva.

EDIT: Korjaan omaa tekstiäni: **Liittimien pitää olla avautuvassa kontaktissa, ei sulkeutuvassa.

Voi tietysti olla, että johdotustakin on roplattu ja tehty tämä vika siinä, mutta kokeile nyt ensin nämä jutut.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2014, 18:57:27 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 958
Vs: Nevadan jarruvalo ?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 22, 2014, 16:34:07 ip »
Täsmennän vähän väitteitäni: Etujarrun mikrokytkin on ainakin 2011 mallissa kuvan mukainen, eikä asento ole säädettävissä. Sen saa kuitenkin testattua kuten edellä esitin, ja vaihdettua helposti jos on rikki.

Tässä Nevadassa takajarrun mikrokytkin on nestepaineella toimiva, kuten kuvassa jarrusylinterin päässä. Joissakin malleissa on mekaaninen mikrokytkin jarrusylinterin alla vivustossa. Painekytkimenkin vaihtaminen käy kyllä helposti, mutta jarruneste kannattaa vaihtaa samalla, jos edellisestä vaihdosta on aikaa, ja jarrun ilmaus on tehtävä kuitenkin.
Sentire la forza!
Terv: Timo