Onko takarenkaan profiilille nyrkkisääntö että sopivan pyöreä, ei liian leveä radalle?
Motorrad, RSV Mille R -testi (12/2002): "Takarengas on nykyään 180:nen 190:sen sijasta. Radan ulkopuolella katuajossa testikuljettajat asennuttivat taakse kuusi tuumaa leveän vanteen vuoksi rengaskoon 190/50. Se osoittautui kylmissä olosuhteissa auliimmaksi ja tarjoaa myös kokeneelle sporttikuskille joka hetki riittävästi pitoa. Lyhyesti: se on kaikille, jotka eivät laske radalla suurimmissa nopeuksissa kymmenesosasekunteja, yhä vielä selkeästi parempi valinta. Tällä tavalla muutosvarustettuna Aprilia vastaa korkealle asetettuihin tavoitteisiin milloin tahansa jokapäiväisessä liikenteessä."
Ymmärrän tuon suosituksen niin näihin rengasprofiileihin liittyen että tuolla pyörällä 190/50-17 jos käy radalla vain harvoin ja ajaa pääosan muualla ja 180/55-17 jos on pelkästään ratapyörä. Yleistäen, taittuuko siis mutkaan paremmin kapeammalla renkaalla joka on oikealta kohtaa rengasta pyöreämpi?