Kirjoittaja Aihe: Renkaat  (Luettu 13409 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaat
« Vastaus #15 : Kesäkuu 09, 2014, 19:50:52 ip »
Eihän Diablokaan paha ole, sillä vaan alkaa olla jo ikää. Kevyessä pyörässä yhä hyvä kumi. Niitäkin on montaa mallia ja kovuutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

classic

  • Vieras
Vs: Renkaat
« Vastaus #16 : Kesäkuu 10, 2014, 08:44:09 ap »
En pikavilkaisulla hokannut onko nuo Radamoto.es hinnat rahteineen ja pakkauskuluineen kotiin kannettuina? Jos näin niin aika paljon edullisempaa kuin Rengas Onlinella.
Eilen laitatin uuden S20:sen alle. (20 euroa päälle laitto ja tasapainotus täälläpäin).


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaat
« Vastaus #17 : Kesäkuu 10, 2014, 09:22:24 ap »
Rodamoto taisi olla pulju, joka tilatessa lisää kuluja/rengas. Tuli lähes samoihin hintoihin kuin Onlinelta. Vai laskeekos se suoraan kulut siihen päälle, kun laittaa kielen/toimitusmaan Suomeksi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Renkaat
« Vastaus #18 : Kesäkuu 10, 2014, 09:28:11 ap »
Kyllähän sitä pitäisi vain paikallisilta ostaa, mutta kun. mynetmoto.comista olen tilannut aiemmin, tulee noin viikossa eikä ole piilokuluja.

Kasperi

  • Viestejä: 6
Vs: Renkaat
« Vastaus #19 : Kesäkuu 10, 2014, 10:32:33 ap »
Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Alkuperäinen ongelma silti vielä ratkaisematta, kuinka saada Sportin taakse lisää pitoa?  120/70-17 eturenkaan reuna jää suurelta osin käyttämättä mutta takanen 160/60-17 on mennyt jo reunalle ja aiheuttaa takapään lipsumista ja epävarmuutta. Eli tuntuu että jotain olisi mennyt suunnittelussa pieleen, renkaat ikään kuin eriparia. Eturengas sallisi profiililtaan reilumpaakin menoa mutta takaa loppuu pinta kesken. Haaveilen siis edelleen hiukan leveämmästä takarenkaasta, profiili pyöristyisi lisää ja reuna jatkuisi pidemmälle. Onko esim. 170 leveästä kenelläkään kokemusta?
Vai onko Italiassa sittenkin oltu viisaita ja valittu oikeat vanteet ja renkaat muihin ominaisuuksiin suhteutettuna?

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Renkaat
« Vastaus #20 : Kesäkuu 10, 2014, 11:25:15 ap »
Uskon tehtaan ehdotuksen olevan viisain ratkaisu. Ehkä pito-ongelmiin onkin muu selitys, kuin renkaat?? Jos et kerran Metzelerin Marathoneja tai muuta touring-rengasta käytä. Edelleen kehun Pilot Road kakkosia, hintakin on jo aika sopiva, kun nelosta tarjotaan nyt. Kyllä tuolla yleensä sekakäyttäjä pärjää.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Renkaat
« Vastaus #21 : Kesäkuu 10, 2014, 11:27:24 ap »
Kait se 1100 Sportinkin takavanne on 4.50, joten 170/60-17:sen voi laittaa. Centaurossa on 170/60 takana tällä hetkellä. On ehkä aavistuksen aliohjautuvampi kuin aikaisemmin 160/60-17 aikana. Lipsuminen johtui luultavasti WP takaiskarin huonosta kunnosta. Huollatin sen ja oli kuin uusi pyörä sen jälkeen.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaat
« Vastaus #22 : Kesäkuu 10, 2014, 11:44:15 ap »
Jos renkaasta "loppuu" leveys radalla kuvailemallasi tavalla, on ajossa korjattavaa. Pyörää pystympään ja ukko enemmän roikkumaan. Muuten ennen pitkää pöpelikkö kutsuu. Ja se alusta kuntoon jos on lipsumisen tunnetta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Renkaat
« Vastaus #23 : Kesäkuu 10, 2014, 12:03:49 ip »
Ei ole rodamoton hinnoissa postimaksuja. En nyt heti muista paljonko ne kulut oli, veikataan nyt luokkaa 25€ /3-4 rengasta.

Sport guzzissa vois ehkä auttaa perän nosto?

classic

  • Vieras
Vs: Renkaat
« Vastaus #24 : Kesäkuu 10, 2014, 14:24:13 ip »
Noissa S 20 Bridgestoneissa on juurikin kulutuspinta "reuna" myös renkaiden sivuille eli eivät ole loiva uun muoto kuten yleensä
(esim. pyörässäni aiemmin olleet renkaat olivat huomattavasti loivemmalla kaarella ja menisivät reilusti reunaan asti meikäläisenkin ajolla.)
Muoto tietysti riippuu myös vannekoosta (ja en sitä nyt tässä suoralta kädeltä muista, voin kotona tarkistaa)
Ghezziin esim ei voi laittaa leveämpää koska 160/60 kanssa ei jää kuin milli väliä kardaanin suhteen.

Olen muuten seurannut samaa asiaa kuin Kasperi: (Laitoin oikein kultatussilla viivat renkaaseen niin on helppo seurata  :) )
 Samanverran  jää etu -ja takarenkaassa reunaa jäljelle joten tasapainoista on meno..
PRESS STOP: Katsoin esitekuvia S20:sestä ja niissä on kuvissa siinä on aika loiva kaari mutta paikallaan ollessa minulla se on ainakin aivan toisenlainen!!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Renkaat
« Vastaus #25 : Kesäkuu 10, 2014, 19:18:08 ip »
Lainaus
Takana vanne 3,50-17 ja rengas vain 160 leveä

Workshop Manual Dataa sporttien takarenkaista:
Sport 1100 takavanne 4,50 x17 MT H2, takarengas 160/70 ZR 17.  Daytona RS ja Centauro sama takavanne mutta rengas 160/60 ZR 17 (edessä kaikilla sama 120/70 ZR 17). V11 - ensin takavanne edelleen 4,50 x17 MT H2 jossa rengas 170/60 -ZR 17".  Sitten vanteeksi 5,50 x 17 MT H2, johon rengas 180/55 ZR 17".

Tuossa tulivat ymmärtääkseni ne 3 mahdollista vaihtoehtoa taakse 4,50x17 vanteelle. Vai onko niin että tuo V11 170/60 takarengas ei sitten mahdu Sport 1100 malliin?

Lainaus
vois ehkä auttaa perän nosto
Omassa on keula 27 mm alempana ja perä 12 mm ylempänä kuin aiemmin. Enempää ei voi perää nostaa jousen esijännityksellä (nyt "suositusväin yläreunassa").

Toukokuussa oli asiaa Berliinin, piipahdin samalla Wendelillä (vanha paikallinen Guzzin ja Aprilian myyjä, pieni kivijalkamyymälä keskustassa – iso nettikauppa). Kysyin että mistä renkaita kannattaa ostaa, neuvoivat muutaman korttelin eteenpäin: Bridgestone S 20 120/70-17 eturengas 101,68€ ja 190/50-17 takarengas 136,98 €, sis Alv, liikkeestä noudettuna.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2014, 21:59:54 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaat
« Vastaus #26 : Kesäkuu 10, 2014, 20:34:33 ip »
Lainaus
160/60 ZR 17 (edessä kaikilla sama 120/70 ZR 17).

Lainaus
vois ehkä auttaa perän nosto
Omassa on keula 27 mm alempana ja perä 12 mm ylempänä kuin aiemmin. Enempää ei voi perää nostaa jousen esijännityksellä (nyt "suositusväin yläreunassa"). Vielä tuntuu kaipaavan hieman lisää samaa hoitoa (painopistettä eteenpäin).

Paljonko sulla on painumat? Tuo perän nosto esijännityksellä ei ole mikään oikea tapa. Se menee käytännössä aina ylikovaksi jos niin tekee, painuma tyhjänä jää liian pieneksi. Oikea tapa on linkkujen pituuden muuttaminen. Kovan perän kanssa rengas on kovilla pidon suhteen. Ulostulossa ollaan liemessä.
Paljonkos etupäässä on joustovara? 27mm ja keulalle n.30-35mm painumaa on jo 60mm luokkaa. Ettei pohjaa kovemmissa jarruissa. On kuitenkin painava mopo.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Renkaat
« Vastaus #27 : Kesäkuu 10, 2014, 21:58:49 ip »
Lainaus
Paljonko sulla on painumat
”Ride height” (painauma kuski päällä) on nyt edessä 50 mm (suositus 35-50 mm), joustovaraa jää tällä vielä 70 mm ja takana 25 mm (suositus 25-40 mm).

Lainaus
Tuo perän nosto esijännityksellä ei ole oikea tapa
Kun takaiskarissa ei ole valmiina mekaanista pituussäätöä jäi ainoaksi helpoksi keinoksi esijännityksen säätö. Ohjeissa neuvotaan säätämään 'ride height' jousen esijännityksellä: "the spring pre-load affects the ride height, it does not affect the spring stiffness" (jousi ei ole progressiivinen).

Lainaus
Kovan perän kanssa rengas on kovilla pidon suhteen. Ulostulossa ollaan liemessä
Olen siinä käsityksessä että jousitus ei ole kova. Toki rata-ajoon sen toimivuudesta en tiedä, sen vähän mitä olen käynyt eivät nopeudet ole päätä huimanneet.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2015, 23:47:46 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Kasperi

  • Viestejä: 6
Vs: Renkaat
« Vastaus #28 : Kesäkuu 12, 2014, 10:13:20 ap »
Painonappi virhe paholainen, tottahan toki Sport Corsassakin 4,50" vanne takana. Nyt hakusessa 180/60-17 rengas, kokeillaan ja katsotaan kuinka käy.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaat
« Vastaus #29 : Kesäkuu 12, 2014, 10:21:41 ap »
No tuo hieman muuttaa tilannetta  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.