Kirjoittaja Aihe: Apuva!  (Luettu 28453 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuva!
« Vastaus #30 : Toukokuu 30, 2014, 09:21:41 ap »
Lainaus
osioitu hiukan samaan tyyliin kuin esim. pöytätietokoneiden kovalevyt
Tämä on hyvä vertaus. Muisti vaan on kiintolevyn sijaan flash muistia. Kyse on siitä mitä alueita luetaan ja kirjoitetaan yli. GuzziDiag työkalut eivät kirjoita mitään sellaista yli, millä voisi tehdä normaalitoiminnoissa (kun Guzzin *.bin tiedostoa syötetään Guzzin ecuun) ecun käyttökelvottomaksi. Tämä johtaa myös siihen, että esim. 15M ecusta ei voi tehdä 15RC ecua syöttämällä 15M ecuun 15RC ecun *.bin -tiedoston.

Pauldaytona on reissussa mutta vastasi samaan kyselyyni näin:
"Minulla on Ducati 5AM ecu „työpöytäecuna“ kotona.  Kokeilin sitä kerran Stelvioon.  Kone käy mutta ei ihan kunnolla.  En tehnyt asialle sen enempää, silloin riitti toteamus että toimii. Ducatidiag koodaajalla (”JP”) on Ducatidiagissa "Dump" -optio, jolla voi lukea koko muistin.  Lukemalla koko muistin voisi vertailla kahta tiedostoa."
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2014, 22:26:53 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuva!
« Vastaus #31 : Toukokuu 30, 2014, 11:13:09 ap »
Yhteensopivuuksista: omakohtainen kokemus on että 15RC ECUn voi korvata "lennossa" 15M ECUlla. Eli uudempi vanhemmalla. Pitää vain irrottaa lambda-anturi ja tulpata sen reikä. Lisäksi katalysaattori käy tarpeettomaksi. (Ajan kanssa se tukkeentuisi jos sitä ei ota pois.)

Toisinpäin voi olla mahdollista myös sulkemalla lambdatoiminto ohjelmallisesti 15RC ECUsta.

Tavaraahan on tarjolla mm Ebayssa: http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=Moto+Guzzi+15RC+ECU+&_itemId=110700631585
Tai hieman luotettavampaa kauppaa tunnetun purkamon kanssa: http://www.tlm.nl/webshop/en/used-ecu-v11-sport-iaw15m-c5-us-01729530-moto-guzzi?___SID=U

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Apuva!
« Vastaus #32 : Toukokuu 30, 2014, 21:56:53 ip »
Kysyin neuvoa (Rexxer ecun päivitys p.a.d.s:illa tehtaan softaan), tässä vastaus Beardilta (GuzziDiag koodaaja):

En tiedä itse asiassa yhtään softaa, joka kirjoittaisi yli vain kartat. Aina kirjoitetaan täydellinen firmware, sekä kartat.  Aivan niin kuin minun Writer –softani myös tekee.

5AM ecussa on kuitenkin vielä erittäin paljon muita asioita, jotka tallennetaan EEPROM:iin. Tällaisen toimenpiteen jälkeen on joka tapauksessa resetoitava itsemukautuvat arvot, se toimenpide nollaa jo muutamia näistä arvoista. Mahdollisesti tämä ”vieras” firmware käyttää myös näitä EEPROM:in "muita" muistipaikkoja, kun nyt päälle on tullut Guzzi-Software, se käyttää ”vääriä” tallennettuja arvoja.

Siis ensin IAW5x Writerillä ohjelmiston asennus. Sitten GuzziDiag:illa itsemukautuvien arvojen reset ja TPS reset.

Sain myös tuon puhutun alkuperäisen uusimman hyvänä pidetyn tehtaan alkuperäisen 2229GRS8V68 softan Griso A5 moottorille häneltä, laitan sen vähäksi aikaa tähän jakoon:https://app.younited.com/?shareObject=331b6bfc-b015-7074-f554-6bd846945f61

Tuo 2229GRS8V68 kartta ko Grisoon laitettiin ja hyvin tuo tuntu pelaavan sillä. Ootetaan innolla jatkokommentteja kuinka kotimatka sujui. Ilmeisesti on pyörän orkkis kartta. Meni sinne alunperin Ducatista lainattuun ecuun että heilahti. Se huollossa päivitetty kartta oli se sama mistä oli puhetta toisessa griso-ketjussa. Se missä sytkäennakot on ihan päin helve...ä. Eli jos omistat A5 moottorilla olevan Grison niin ÄLÄ ANNA PÄIVITTÄÄ huollossa! Voi toimia A8 moottorissa mutta epäilen....

Sitä vaan on pakko ihmetellä että jos pyörä on pari päivää ennemmin käytetty virallisessa huollossa kartan päivityksessä (ja kalliissa), miten voi TPS olla arviossa 2,2???? Normisti resetoitiin guzzidiagilla ja 4,8 tuli ruutuun. Ja käynti parani jonkunverran jo sillä.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuva!
« Vastaus #33 : Toukokuu 30, 2014, 22:26:24 ip »
Lainaus
15RC ECUn voi korvata "lennossa" 15M ECUlla
Kyl maar, jos koko ecu vaihdetaan pyörään. Tässä tapauksessahan yksi suurimmista eroista on juuri tuo lambda, on (15RC) vai ei (15M). Tuo aikaisempi mainintani liittyi siihen, että "ecun syvintä olemusta" ei ole sallittu GuzziDiag -työkaluilla muuttaa (esim. päivittää 15M, 15RC softalla).

Lainaus
hyvin tuo tuntu pelaavan sillä/jatkokommentteja/Meni sinne…että heilahti
Mainiota, mainiota :D.  Pidetään peukkuja ja ”hats off for our 5AM specialist -Ikkala”.

Lainaus
jos omistat A5 moottorilla olevan Grison niin älä anna päivittää/A8 moottorissa/miten voi TPS olla arviossa 2,2
Jos tämä A5 yksilö tällä nyt tokenee, on ehkä syytä keskustella jollain foorumilla että ehkä pitäisi käydä jonkun jututtamassa maahantuojaa, sinne kun lienee ihan hyvät suhteet.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2014, 23:39:43 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Apuva!
« Vastaus #34 : Toukokuu 30, 2014, 22:35:11 ip »
Iltaa,

Antaskohan tuo GD päivittää tuon 068-kartan 03-kartan tilalle.. voisi kokeilla, että tuntuuko siinä perstuntumalla millaista eroa. Sitten toisena kokeena voisin väkästellä tuohon nykyiseen karttaan tuon 68-kartan syttypuolen. Ainahan sitä voi palata lähtöruudun kautta, jos mänöö persiilleen.

Mutta hyvä että Riso toimii taas!

-Jani-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuva!
« Vastaus #35 : Toukokuu 30, 2014, 22:57:11 ip »
Ja muistakaa tehdä viimeisestä toimivasta tiedostosta varmuuskopio! Eli ensin Reader käyttöön. Sitten voi tehdä mitä vaan ja aina on paluu lähtötilaan olemassa.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Apuva!
« Vastaus #36 : Toukokuu 30, 2014, 23:35:35 ip »
Kuulostaa hyvältä!

Sitä mää oon aina miettiny ollaanko tässä menty takaperin kehityksessä kun siirryttiin kaasareista ruiskuihin.

Vähän sama kun musiikin puolella siirryttiin analoogista digiin...

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Apuva!
« Vastaus #37 : Toukokuu 31, 2014, 00:22:16 ap »
Mainiota, mainiota :D.  Pidetään peukkuja ja ”hats off for our 5AM specialist -Ikkala”.

Kehut kuuluu niille jotka sen ansaitsee, eli näille herroille jotka ovat guzzidiagin yms tehneet mahdolliseksi. Ilman näitä jätkiä ei hommasta tulisi mitään, valmiita ohjelmia kyllä jokainen pystyy käyttämään.

Rahaa ei guzzidiagin käytöstä saa mun mielestä ottaa vastaan, jos joku jotain haluaa välttämättä maksaa niin maksakoon näille GD:n kehittäjille.

Antaskohan tuo GD päivittää tuon 068-kartan 03-kartan tilalle.. voisi kokeilla, että tuntuuko siinä perstuntumalla millaista eroa.

Antaa se. Uskallan väittää että on paljon parempi. Vetää kivasti jo alle 3000rpm mitä sitä Tuomaksen pyörää vähä kokeilin.

Sitä mää oon aina miettiny ollaanko tässä menty takaperin kehityksessä kun siirryttiin kaasareista ruiskuihin.

Et ole muuten ainut jolla tämä on tullu mieleen....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuva!
« Vastaus #38 : Toukokuu 31, 2014, 11:57:03 ap »
Lainaus
Sitä mää oon aina miettiny ollaanko tässä menty takaperin kehityksessä kun siirryttiin kaasareista ruiskuihin.

Kun seuraa eri keskustelupalstoja, eri merkkien ja harrastussuuntien, on polttoaineensyötön ja sytytyksen ongelmat suurelle osalle harrastajista lähes täyttä hebreaa. Oli sitten kysymyksessä analogiset kaasuttimet ja kärjet tai sulautettu digitaalinen järjestelmä.

Eräällä palstalla seurasin mielenkiinnolla miten vaikeaksi saa yksittäinen harrastaja tehtyä yksisylinterisen nelitahtikoneen sytytyksen säädön. Homma sai ylimaallisia piirteitä. Ihmiset ajattelevat liian monimutkaisesti kun luulevat että järjestelmässä on jotain mystiikkaa.

Oli sitten kaasutin tai "ruisku" on niiden "ohjelmointi" periaatteessa hyvin samanlaista: muutetaan niitä parametreja joiden oletetaan parantavan käyntiä ja kokeillaan. Jarrupenkissä muutos-havaintoketju on lyhimmillään oli kyseessä sitten analoginen tai digitaalinen järjestelmä. Ajamalla tehty havainnointi-muutos-ketju venyy ajallisesti mutta oikein tehtynä tuottaa varsin tyydyttävän tuloksen.

Muistan ajan kun ruiskutusmoottoreita vierastettiin ja sanottiin niiden olevan epävarmoja ja kovia kulutukseltaan. Sen takia aloitin analogisten ruiskutusmoottoreiden kanssa pelaamisen jo 80-luvun alussa. Niitä säädettiin ruuvimeisselillä ja pakokaasumittauksella kuten kaasuttimiakin. Selvisi niidenkin toiminta. Niistä ei välillä saaneet merkkihuollonkaan hemmot selvää.

Tärkeintä on tietää miten moottori toimii. Nykyisin melkein täysin nelitahtimoottorin toiminta. Perustietoa ovat kampiakselin ja nokka-akselin toiminnan suhde toisiinsa, venttiiliajoitus, sytytyshetken sijainti kampiakselikulmaan kierrosluvun funktiona ja muut varsin yksinkertaiset asiat kuten palotapahtuman eteneminen ja sylinterin keskipaine. Mitää hämmentävää tässä ei liene. Vain mekaniikkaa ja pyrotekniikkaa.

Sen jälkeen tulee toiminta-alue joka ei pysy vakiona moottorin käynnin tahdissa johon vaikuttaa pakoputkiston ominaisuudet, ilmanoton ominaisuudet, käytettävä polttoaine, lämpötila- ja kosteusolosuhteet, ilmanpaine, moottorin ominaisuuksien muuttumien omien lämpötilamuutostensa suhteen ja kuljettajan ajotapa. Näiden asioiden sovittaminen yhteen on sitä tarkempaa säätämistä. Stä mitä Ikkala ja kumpp. tekevät harrastuksekseen. Välillä saavat moottorin jopa ajamattomaan kuntoon mutta juuri siitä oppii mitä ei ainakaan pidä tehdä. Niin käy itsellänikin.

Usein kuulee kysymyksen että miksi ruohonleikkurin moottori toimii niin varmasti? Siihen on syy: yksinkertaisuus. Se on suunniteltu käymään hyvin vain yhdessä tietyssä tarkoituksessa: ruohonleikkuussa kauniilla ilmalla.

Parhaan opin olen saanut avoimen lähdekoodin järjestelmästä nimeltä MegaSquirt. Se on huomattavasti edistyneempi kuin nämä järjestelmät mitä on esimerkiksi Guzzeissa ja useimmissa tuotantopyörissä käytössä. Johtuu pääosin siitä että edistyneet järjestelmän käyttäjät lisäävät ja muokkaavat järjestelmää jatkuvasti. Lisäksi kyseistä järjestelmää käytetään paljon kilpakäytössä josta tulee tietoa niistäkin olosuhteista joihin siviilikoneet eivät juuri koskaan joudu. Järjestemää pystyy muokkaamaan moottorin käydessä eili palaute tietokoneen naputtelusta on välitön kun taas kaupallisessa järjestelmässä joutuu tekemään ensin muutoksen ja sitten katsomaan miten kävi.

Mutta oli niin tai näin niin moottorin toiminnan ymmärtäminen on homman perusta. Kaasutinmoottoreilla ajettaisiin varmasti vieläkin ellemme olisi alkaneet itse vaatia *pienempää kulutusta ja vähemmän päästöjä. Kaasutinjärjestelmä ei mukaudu kaikkiin toiminta-alueisiin niin tarkasti kuin digitaalinen järjestelmä. Japanilaiset valmistajat kehittivät kaasutinteknologiaa hyvin pitkälle ja pärjäsivät sillä hyvin varhaisia digitaalilaitteita vastaan mutta seinä tuli vastaan niidenkin käytölle eurooppalaisen EURO3-päästönormin tultua voimaan.

*Kulutus ei ole juurikaan pienentynyt ja se johtuu kahdesta pääsyystä: polttoainetta käytetään saastejärjestelmän toimivuuden takaamiseksi ja polttoainevalmistajat ovat laittaneet "petäjäistä" joukkoon että markkinat eivät heikkenisi.


Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: Apuva!
« Vastaus #39 : Toukokuu 31, 2014, 17:39:21 ip »
Mainiota, mainiota :D.  Pidetään peukkuja ja ”hats off for our 5AM specialist -Ikkala”.
Kyllä kumarrukset täälätä Oulun päästä myös! Pyörä toimii tällä hetkellä niinkuin silloin uutena ennen tämän ecu/kartta shown alkamista

Mukava huomata että tällaiset ristiin karttojen ajot ovat mahdollisia (rexxer/pads/diag wrter)

Tarkistelin tuossa vanhoja screen cappeja ja 68 karttahan se mulla alunperin oliki ennen ku alko vastustaan.

Kyllähän se tollaki kartalla hiukan nykii ja arpoo tossa 3tonnin paikkeilla, muttei sen enempää kuin muistinkaan.
Mutta taas toisaalta pyörä jaksaa nyt kiihtyä lineaarisesti suurimmalla vaihteella 8500 tonnissa olevaan rajoittajaan asti 8)

Ihmiset ajattelevat liian monimutkaisesti kun luulevat että järjestelmässä on jotain mystiikkaa.

Mutta toisaalta on joskus hyvä käydä välissä myös hiukan "filosofisempia" keskusteluja tekniikan alan eri aihepiireistä sillä tällaiset keskustelut monesti ruokkivat esim. mielikuvitusta, luovuutta ja viime kädessä lisäävät tietoutta.  ;D Elleivät ennen sitä sotke pohtijan päänuppia loppullisesti :D

pitäsköhä sitä itekki unohtaa tuo pc homma kokonaan ja hankkia jossain vaiheessa noita paljon puhuttuja innovaten tuotteita ja alkaa värkkäämään??
 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuva!
« Vastaus #40 : Toukokuu 31, 2014, 18:07:36 ip »
Itse olen käyttänyt Innovaten tuotteita (on niitä muitakin olemassa) mutta vain MegaSquirt-yhteydessä. Pitänee tehdä sovitteet varmaan myös MagnetiMarelliin kytkemistä varten. Olen mielenkiinnolla seurannut Ikkalan suorituksia ko laitteiston kanssa mutta itseltä puuttuu toistaiseksi motivaatio kun se ainoa 5AM-pyörä toimii niin hyvin ettei oikein parempaa osaa enää toivoa. Ehkä se ei ole tehokkain eikä herkin mutta sopii mun käsiin oikein hyvin. Ne muutokset mitä siihen tarvitsi tehdä olivat varsin vähäisiä. Toki tein muutamia kokeita mutta ne eivät edistäneet pyörän arkikäyttöä luotettavan ja helppona käyttöpyöränä. Mitään Sporttiahan siitä ei saa vaikka yrittäisi. 1100 Brevasta. Joka tapauksessa Breva on usein yllättänyt minut positiivisesti mm alppimutkissa ja saksalaisella valtatiellä kun on oltu porukalla matkassa. Joukossa varsin sporttisinakin pidettyjä pyöriä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuva!
« Vastaus #41 : Toukokuu 31, 2014, 18:31:57 ip »
Lainaus
Pyörä toimii tällä hetkellä niinkuin silloin uutena ennen tämän ecu/kartta shown alkamista
Ikkalan kannatettavaan mainintaan GD -tekijöiden merkityksestä pohjaten: saanko (Ikkala&Tuomas) laittaa GD:n kehitysfoorumille eli Saksan "punaisen foorumin" (www.guzzi-forum.de) GD -palstalle referaatin tästä Tuomaksen Grison tapauksesta ? Sillä ajatuksella että saavat voimiaan säästämättä ilmaista työtä koko globaalin Guzzikansan iloksi tekevät GD -kehittäjät positiivista palautetta siitä, miten heidän työkaluillaan tuli asia kuntoon?

Lainaus
ristiin karttojen ajot ovat mahdollisia
Tämän ja Temmin tapauksen kohdalla lienee tullut nyt todistettua, että jos ecu on jonkun "viripajan" jäljiltä, siihen ei pidä mennä syöttämään virallisilla tehtaan työkaluilla mitään?  Ellei sitten tiedetä, että viripajan jäljiltä ecun muistipaikat ovat vakiokäytössä (vain niihin syötetty data on poikkeavaa). Siinä mielessä "ristiin ajo" on siis vaarallista. Mutta se tuli myös todistettua, että GD -työkalupakin Writer -ohjelma kirjoittaa kaiken yli niin, että ollaan taas lähtöpisteessä, ecu on "tehdaskunnossa", kun siihen kirjoitetaan alkuperäinen tehtaan *.bin -tiedosto.  Tästä syystä juuri viripajat näin menettelevät.  Kun ecun sisällön voi imaista ulos ja lähettää sähköpostilla kaverille, jää viripajan rahat saamatta. Olen ymmärtänyt niin että aikaisemmin viripajat lisäilivät ylimääräisiä "asennusjalustoja" epromeihin samasta syystä.  Epromin saattoi kopioida mutta asennusjalka oli oltava viripajalta.

Lainaus
hiukan nykii ja arpoo tossa 3tonnin paikkeilla
Kuulostaa siltä että lambda on edelleen käytössä? Jos on lambda off, sitten kaverille kysymys että "pst, viittisitkö vähän oikaista tosta 3 tonnin kohdalta" ;).

Lainaus
toisaalta on joskus hyvä käydä välissä myös hiukan "filosofisempia" keskusteluja
Motomatin aikaisempaan yleisluontoiseen tarinointiin moottorin toiminnasta viitaten; kyllä esim. minä kuuntelisin mieluusti pari tuntia tarinaa asiasta (esim. "Guzzimiitissä"). Ensin perusteita ja sitten esimerkkejä kartoista ja niiden muokkaamisesta TunerProlla. Esim juuri vaikka tuo nykiminen 3000 tienoilla: miltä kartta siellä näyttää? Mitähän lambda juuri silloin kertoo? Pajonko mahtaa olla syöttöä juuri silloin päällä jne. Askelmia itse säätäjien tikkaille, mitä pitkin yrittää ylemmäs. Jokaisella oma PC mukana mihin ensin katsotaan softat ja kaapeliajurit ja kaikki sitten kokeilevat venytellä niitä karttojaan samalla... välillä pihalle kokeilemaan...
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Apuva!
« Vastaus #42 : Toukokuu 31, 2014, 19:32:31 ip »
saanko (Ikkala&Tuomas) laittaa GD:n kehitysfoorumille eli Saksan "punaisen foorumin" (www.guzzi-forum.de) GD -palstalle referaatin tästä Tuomaksen Grison tapauksesta ? Sillä ajatuksella että saavat voimiaan säästämättä ilmaista työtä koko globaalin Guzzikansan iloksi tekevät GD -kehittäjät positiivista palautetta siitä, miten heidän työkaluillaan tuli asia kuntoon?

Johan toki, laita vaan.

Kuulostaa siltä että lambda on edelleen käytössä? Jos on lambda off, sitten kaverille kysymys että "pst, viittisitkö vähän oikaista tosta 3 tonnin kohdalta" ;).

Lambda on päällä ja GD:n mukaan ihan järjissään.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: Apuva!
« Vastaus #43 : Toukokuu 31, 2014, 20:19:16 ip »
Ikkalan kannatettavaan mainintaan GD -tekijöiden merkityksestä pohjaten: saanko (Ikkala&Tuomas) laittaa GD:n kehitysfoorumille eli Saksan "punaisen foorumin" (www.guzzi-forum.de) GD -palstalle referaatin tästä Tuomaksen Grison tapauksesta ? Sillä ajatuksella että saavat voimiaan säästämättä ilmaista työtä koko globaalin Guzzikansan iloksi tekevät GD -kehittäjät positiivista palautetta siitä, miten heidän työkaluillaan tuli asia kuntoon?

Tottakai! Kyllähän kaverit ovat erityismaininnan ansainneet, ilman tommosia tyypejä tässä olis pitäny postittaa ecu saksaan , oottaa pari viikkoa ja köyhtyä pari hunttia...itseasiassa pitääpä lahjoittaa kavereille jonnin verran(son mukava varmasti saaha kehujen lisäksi välillä muutama lantti kehitystyön tueksi)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuva!
« Vastaus #44 : Toukokuu 31, 2014, 20:25:02 ip »
Lainaus
Lambda on päällä ja GD:n mukaan ihan järjissään
Eikös ole niin, että lambdan työ on päällä ja järjissään ollessaan juuri "järjestää niitä nykyjä" sinne 3000 kohdalle? Laihoja alueita päästömittauskierroksille. Jos Tuomas nyt tekee lambda off -asetuksen, niin eikö pitäisi nykimiseen tulla toivottua kehitystä?
V11 - it defines you.