Kirjoittaja Aihe: Apuva!  (Luettu 28466 kertaa)

JuhaV

  • Vieras
Vs: Apuva!
« Vastaus #15 : Toukokuu 28, 2014, 13:08:08 ip »
Hei,

Pikalääkkeenä voisit kokeilla sitä että nyppäät lambdan johdon irti. Tällöin moottorinohjausyksikkö ECU ei saa lambda-tietoa ja ainakin osa noista bokseista putoaa sellaiseen "vikatilaan" että silloin ajetaan pelkällä peruskartalla. Voi siinä joku vikakoodi syntyä / vikavalo syttyä mutta mitään vahinkoa tuosta ei pitäisi syntyä. Hyvällä tuurilla ajettavuus paranee jos lambda yritti laihentaa liikaa. Tämä on nopea kokeilla jos lambdan johto ja liitin ovat jotenkuten näkyvillä.

T: JuhaV


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuva!
« Vastaus #16 : Toukokuu 28, 2014, 16:27:12 ip »
Luulisi varmasti auttavan myös nopeasti kun tekee "lambda off" -asetuksen.  Luetaan kartat ja tehdään TunerPro:lla tarvittava toimi.  Kirjoitetaan kartat taikaisin.  Moottorinohjaus ei kuuntele enää lambdaa, mennään pelkillä kartoilla eikä myöskään mikään mene häiriötilaan.  Tämä onnistuu varmasti nopeasti jos visiteeraat Ikkalan luona matkalla.
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Apuva!
« Vastaus #17 : Toukokuu 28, 2014, 16:45:54 ip »
Älä ota sitä pelkkää lambdan piuhaa irti. 5AM ecu ottaa silloin jonkun yltiörikastuskartan käyttöön ja kone hätinä jaksaa käydä. Ja mittaristo on kun joulukuusi valoja täynnä. Näin siis ainakin sportti teki kun joskus kokeelin. Binnistä lambdan täpit pois, muuten ei homma mun tietääkseni onnistu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Apuva!
« Vastaus #18 : Toukokuu 29, 2014, 10:52:33 ap »
Jaaha, samalta vaikuttaa kun itselläni muutama vuosi sitten Grisossa jossa oli Guzzitechin Race ECU. Niitä vakiosta poikkeavia ecuja EI SAA PÄIVITTÄÄ. ECU menee sekaisin aika suurella varmuudella. Lähetä ecu rexxerille takaisin korjattavaksi/uudelleen ohjelmoitavaksi. Omaan pyörääni tuli vastaavat oireet kun huoltoliike päivitti pyöräni ecun kielloista huolimatta. Viat korjaantui vasta kun käytin ecun guzzitecillä uudelleen ohjelmoitavana.

Edit. Tarkoitan, ettö tehdaspäivitykset sekoittaa modatun ecun. Guzzidiag jne ohjelmilla tehdyt karttamuutokset onnistuu kyllä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2014, 11:57:36 ap kirjoittanut Temmi »

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: Apuva!
« Vastaus #19 : Toukokuu 29, 2014, 13:25:22 ip »
Niitä vakiosta poikkeavia ecuja EI SAA PÄIVITTÄÄ. ECU menee sekaisin aika suurella varmuudella.

Viat korjaantui vasta kun käytin ecun guzzitecillä uudelleen ohjelmoitavana.

Edit. Tarkoitan, ettö tehdaspäivitykset sekoittaa modatun ecun. Guzzidiag jne ohjelmilla tehdyt karttamuutokset onnistuu kyllä.

Mitenköhän...saiskohan tuon pelaamaan jos vaikka ajais tuon janin lähettämän kartan sisälle? Ja kun nyt näyttäisi todellakin siltä että P.A.D.Silla tehty päivitys vaan hämmentää noita muualla modattuja ecuja niin mistäköhän se sitten johtuu ??? ja miksi guzzidiagillla ajettu kartta on sitten eri asia??? Eikö noiden molempien pitäisi tehdä samoja asioita noilta osin? Siis ajaa sisälle kokonaan uutta karttaa eikä vain kartan "osia".

oletko ikkala Pe iltapäivällä tavattavissa siellä Seinäjoen huudeilla jos siittä ohi ajaisin? voitais syöttää tuolle mopolle jonkun sortin rohtoa.

Ja voisitko Motomatti laittaa s-postiin sen grison binin mikä sulla on? Näkisi miten se sinun kartta eroaa tuosta Janin kartasta.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Apuva!
« Vastaus #20 : Toukokuu 29, 2014, 13:34:27 ip »
Siellä ecussa on paljon muutakin kun pelkkä polttoainekartta, en usko että vika on polttoainekartassa. Guzzidiagilla voisi tarkistaa sen mitä sillä pystyy, sytkäkartta ja lambda nyt alkuun ja voihan ne kartat koittaa kopioda jostain toimivasta pyörästä, ja samasta pyörästä tietenkin polttoainekarttakin.

Se ecu voi olla nyt jossain vikatilassa, eikä nuokaan päivitykset auta, ei auttanut minunkaan pyörässä. 2vko sitä tutki ammattilainen kun ei suostunut myöntämään, että ecun päivitys olisi aiheuttanut pyöräni oireet... yhteensä 6vko oli pyörä pois ajosta parhaaseen ajoaikaan... vitutti jokseenkin paljon kun olin vielä painottanut pyörän huoltoon mennessä, että mitään päivityksiä ei saa tehdä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuva!
« Vastaus #21 : Toukokuu 29, 2014, 14:27:33 ip »
Tässä tekstiä työkalupalstan GuzziDiag -tarinasta. Koetan siinä vähäisellä ymmärtämykselläni tulkita GuzziDiag -koodaajan tekstiä. Koskee siis vain ja ainoastaan GuzziDiag -työkaluja.
"
Ecusta luettu tiedosto sisältää sekä ohjelman ("firmware") että taulukot ("software"). Siksi ecuun voidaan syöttää myös "uudempia" ohjelmistoversioita (yhdessä taulukkojen kanssa). Olen nähnyt sen vaivan, että olen purkanut ja kommentoinut jokaisen ecun tiedot. Näin voin löytää jokaisen olemassa olevan taulukon. Niiden tarkka merkitys on piilotettuna lähdekoodin syvyyksiin. Ilman että käytetyillä muuttujilla on nimi, on erittäin vaikeaa tulkita tätä kaikkea. Aina uudestaan ja uudestaan saadaan kuitenkin selville enemmän, mutta se kestää hyvin pitkään. Keskimäärin olen istunut joka päivä koko GuzziDiag -projektin alkamisesta alkaen vähintään yhden tunnin selvittääkseni asioita, löytääkseni uutta jne.
"

Temmin kertomus tukee tätä ajatusmallia: Rexxer muokkaa myös ecun firmwarea. Nyt jos syötetään tehtaan kartta pads:illa "Rexxer" -ecuun, karttatiedot muuttuvat. Firmware on edelleen Rexxer = ongelmia.

Korjausarvaus: 1) Imuroidaan kaikki nykyinen data varmuudeksi talteen (Reader). 2) Syötetään Guzzin alkuperäinen "2229GRS8V68" -tiedosto ecuun sisään (Writer). 3) Ecu on nyt firmwareaan myöten alkuperäisessä tehdaskunnossa, tehdään GuzziDiagilla "itsemukautuvien arvojen reset" ja "TPS reset". 4) Tehdään "lambda off" -operaatio. 5) Säädetään karttoja tulevaisuudessa harrastuneisuuden/mahdollisuuksien/käytettävissä olevien työkalujen yms. mukaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2014, 23:09:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Apuva!
« Vastaus #22 : Toukokuu 29, 2014, 14:39:04 ip »
^Jos tuollainen korjaus on mahdollista, niin olen 99% varma että homma on korjattu ja kovaa ajoa! Olettaen tietenkin, että koko ecun ohjelmisto päivittyy tehdasasetukseen. Tietenkin sitten ne karttojen päivitykset ja lambda off heti tämän jälkeen  ;D.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Apuva!
« Vastaus #23 : Toukokuu 29, 2014, 14:59:39 ip »
oletko ikkala Pe iltapäivällä tavattavissa siellä Seinäjoen huudeilla jos siittä ohi ajaisin? voitais syöttää tuolle mopolle jonkun sortin rohtoa.

Joo, varmaan koko päivän. Soita 0400417125 jos liikut.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Apuva!
« Vastaus #24 : Toukokuu 29, 2014, 16:08:57 ip »
Lainaus
Motomatti laittaa s-postiin sen grison binin mikä sulla on

Sulla on se jo. Sain Janilta Grison binin omia tutkimuksiani varten joten puhutaan samasta tiedostosta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Apuva!
« Vastaus #25 : Toukokuu 29, 2014, 19:56:40 ip »
Olisko tuossa modatussa ecussa ihan jotain fyysistä "kolvausta" tehty, ettei siksi suositella karttailua. Eli jotain muutoksia tehty ihan rautapuolelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Apuva!
« Vastaus #26 : Toukokuu 29, 2014, 21:01:57 ip »
Kysyin neuvoa (Rexxer ecun päivitys p.a.d.s:illa tehtaan softaan), tässä vastaus Beardilta (GuzziDiag koodaaja):

En tiedä itse asiassa yhtään softaa, joka kirjoittaisi yli vain kartat. Aina kirjoitetaan täydellinen firmware, sekä kartat.  Aivan niin kuin minun Writer –softani myös tekee.

5AM ecussa on kuitenkin vielä erittäin paljon muita asioita, jotka tallennetaan EEPROM:iin. Tällaisen toimenpiteen jälkeen on joka tapauksessa resetoitava itsemukautuvat arvot, se toimenpide nollaa jo muutamia näistä arvoista. Mahdollisesti tämä ”vieras” firmware käyttää myös näitä EEPROM:in "muita" muistipaikkoja, kun nyt päälle on tullut Guzzi-Software, se käyttää ”vääriä” tallennettuja arvoja.

Siis ensin IAW5x Writerillä ohjelmiston asennus. Sitten GuzziDiag:illa itsemukautuvien arvojen reset ja TPS reset.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2014, 18:54:13 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Apuva!
« Vastaus #27 : Toukokuu 29, 2014, 21:18:16 ip »
No joo, tuossa kartassa ainaki sytkäpuoli on jo ihan järjissään. Kiittää, fileessä on juttuja joita pitää kokeilla sporttiinkin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: Apuva!
« Vastaus #28 : Toukokuu 29, 2014, 23:31:40 ip »
Kysyin neuvoa (Rexxer ecun päivitys p.a.d.s:illa tehtaan softaan), tässä vastaus Beardilta (GuzziDiag koodaaja):

En tiedä itse asiassa yhtään softaa, joka kirjoittaisi yli vain kartat. Aina kirjoitetaan täydellinen firmware, sekä kartat.  Aivan niin kuin minun Writer –softani myös tekee.

5AM ecussa on kuitenkin vielä erittäin paljon muita asioita, jotka tallennetaan EEPROM:iin. Tällaisen toimenpiteen jälkeen on joka tapauksessa resetoitava itsemukautuvat arvot, se toimenpide nollaa jo muutamia näistä arvoista. Mahdollisesti tämä ”vieras” firmware käyttää myös näitä EEPROM:in "muita" muistipaikkoja, kun nyt päälle on tullut Guzzi-Software, se käyttää ”vääriä” tallennettuja arvoja.

Siis ensin IAW5x Writerillä ohjelmiston asennus. Sitten GuzziDiag:illa itsemukautuvien arvojen reset ja TPS reset.


Wau! suurkiitos camn! Tuossahan on jo todella paljon kallisarvoista tietoa!

elikkä onko tuosta nyt tulkittavissa että ecun EEPROM olisi osioitu hiukan samaan tyyliin kuin esim. pöytätietokoneiden kovalevyt voidaan osioida? esim itsemukatuvat arvot olisivat yhdellä ja kartta sekä firmware toisilla osioilla?

ps:kumarrukset myös kartasta!

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: Apuva!
« Vastaus #29 : Toukokuu 29, 2014, 23:34:57 ip »
Olisko tuossa modatussa ecussa ihan jotain fyysistä "kolvausta" tehty, ettei siksi suositella karttailua. Eli jotain muutoksia tehty ihan rautapuolelle.

Ei taida kolvaukset ihan helpolla onnistua http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0