Kirjoittaja Aihe: Pyörän hankkiminen EU-alueelta  (Luettu 8948 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« : Toukokuu 25, 2014, 19:15:57 ip »
Tästä kysytään usein.
Miten pitää toimia jos haluaa ulkomailta (Lähinnä EU:sta) ostetun pyörän Suomen kilpiin?

Useimmiten yksinkertaista mutta poikkeuksiakin on. Laitan aluksi kompastuskohdat ja loppuun miten toimitaan oikein.

 - ylivuotinen malli tai ei-EU-pyörä.
Tarkoittaa että johonkin maahan, johon pyörä on hankittu, ei ollut sillä hetkellä EU-maa mutta nykyisin on: pyörä ei täytä EU:n vaatimuksia. Saa ajaa kotimaassaan mutta ei kelpaa "vanhoissa" EU-maissa. Baltian ja Balkanin maat ovat aluetta jossa pyörät ovat hankittu usein ennen kuin ovat liittyneet "talousseuraan". Jos hankittu ko maan EU-aikana niin ongelmia ei ole. Johtuu siitä että ylivuotisia varastoihin jääneitä malleja dumpattiin melkoisia määriä EU:n lähimaihin joiden lainsäädäntö sen salli. *Voi mennä veroa mutta ei saa rekisteröityä liikenteeseen.

- näennäisesti EU-pyörä mutta valmistusmaa EU:n ulkopuolella.
Voi olla että sen omistussuhteet ovat kunnossa EU-alueella mutta pyörää ei ole rekisteröity liikenteeseen EU-alueella missään. Ei saa rekisteriin Suomen alueella suoraan vaan vaatii todistukset pyörän soveltuvuudesta Suomen liikenteeseen. Jos pyörää ei ole koskaan rekisteröity missään on se käyttöönotettaessa katsottava uudeksi pyöräksi jonka pitää täyttää ensirekisteröintihetkensä vaatimukset. Eli tämän hetkiset uuden pyörän vaatimukset. Jos pyörä on ensirekisteröity muualla kuin EU-alueella on sen rekisteröinnistä oltava todisteet ja rekisteröintipäivän vaatimuksia noudatetaan katsastettaessa ja rekisteröidessä Suomeen. *Voi mennä veroa mutta ei saa ajaa liikenteessä.

- liikenteestä poistettu pyörä (kolaripyörä tai muuten raskaasti viallinen, loppuunajettu, tms)
Saa tuoda Suomeen varaosapyöräksi mutta ei voi rekisteröidä tieliikenteeseen. Ei mene veroa lainkaan.

- kolaroitu liikenteestä poistettu pyörä
Saa tuoda varaosapyöräksi tai korjausmääräyksen mukaan korjata ja rekisteröidä liikenteeseen. Menee veroa kun rekisteröidään.

-muualta kuin EU-alueelta ostettu pyörä
Toimitaan kulloistenkin ko maan ja EU:n välisten sopimusten mukaan. Yleensä kovempi veron osuus ja komponentteja joutuu mahdollisesti vaihtamaan. Pitää täyttää ensirekisteröintiajankohtansa päästönormit. Usein paljon paperisotaa jota viranomaiset eivät aina hallitse.

Kun pyörä on saatu maahan sillä ei saa ajaa kuin Tullin väliaikaisella luvalla kun verotus on laitettu alulle ja otettu liikennevakuutus. Tulli ei anna etukäteen veroarvioita. Riskialtista kuluttajalle.

Edellä mainitun epämääräisyyden välttämiseksi kannattaa jättää käymättä Tullissa ja viedä pyörä sen sijaan katsastusasemalle asianmukaisine papereineen: Edellisen omistajan kanssa tehty kauppakirja ja todistus että ajoneuvo on ollut rekisteröitynä lähtömaassaan. Katsastuskonttorissa todennäköisesti tarjotaan kallista "laajaa maahantuontikatsastusta" joka edellyttää että ajoneuvo on ajokunnossa. Tätä kannattaa välttää ja jos katsastuskonttorilla ei ole tarjota sille edullisempaa vastinetta voi vaihtaa konttoria. Jos päästään sopimukseen edullisemmasta "identiteettitarkistuksesta" jossa katsotaan että paperit vastaavat pyörää ei pyörän tarvitse olla mitenkään täydellinen eikä ajokelpoisessa kunnossa. Kun katsastusmieheltä saa rekisteröintitodistuksen joka sisältää tiedot pyörästä mukaan luettuna sen tehon ja painon voi lähteä niiden kanssa Tulliin. Pyörää Tullissa ei kaivata koska identiteetti on jo tarkistettu katsastusasemalla.

Tullissa kirjataan pyörä verotettavaksi saatujen tietojen perusteella. Jos on olemassa aikaisempia veropäätöksiä ko merkistä ja mallista Suomessa voi saada veropäätöksen siltä istumalta. Vero katsotaan markkinoilla olevien vastaavien mallien pyyntihintojen keskiarvon mukaan internetin myyntipalstoilta. Ei siis toteutuneitten kauppahintojen mukaan. Tullilla on oma laskukaavansa ikävähennykseen. Laukkusarjat ja katteet lisäävät veromäärää. Kiinni oleva sivuvaunu on kallis lisävaruste verotettaessa mutta irrotettuna verovapaa.
Veropäätöksen voi tehdä myös arviolautakunta jos veroa ei voi määritellä heti. Arviolautakunnan päätöksen saa 1 - 4 viikkoa Tullissa vierailun jälkeen.

Kun veropäätös on tullut ja verolaskelma sen mukana, maksetaan lasku ja mennään veropäätöksen ja kuitin kanssa katsastuskonttorille ja sieltä luovutetaan maksua vastaan rekisterikilpi.

Jos taas tullaa pyörän ensin (Tulli todennäköisesti haluaa tutkia pyörän identiteetin, varusteet ja kunnon ennen veropäätöstä.) ja menee vasta sitten katsastukseen voi tulla kysymykseen joko katsastuksen keskeytys omistajan toimesta tai pyörän hylkäys katsastuksessa jos papereissa on epäselvyyttä tai pyörä ei ole asianmukaisessa ajokunnossa. Vero on silti maksettava vaikka pyörällä ei saa ajaa. Valituksen siitä voi nykyisin tehdä. Jos katsastus on keskeytetty on sitä jatkettava samassa toimipisteessä.

Ulkomailta tuonti on pääosin varsin selkeää kunhan huomioi että noin 1990 jälkeen tehdyissä pyörissä on valmistusvuosi ja käyttöönottovuosi (ensirekisteröinti) mielellään sama. Johtuu siitä että päästö- ja varustevaatimukset tiukentuivat liki vuosittain.

Ikääntyneimmissä ei ole niin tarkkaa....

*Veroa voi mennä turhaan jos yrittää tullata ennen katsastusta ja pyörä ei olekaan vaatimusten mukainen katsastuksessa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2014, 09:46:11 ap kirjoittanut motomatti »

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2014, 11:23:58 ap »
Kiitos näistäkin tärpeistä. On tässä käynyt mielessä pariinkin otteeseen tuon V7 Racerin käytettynä hakeminen saksasta mutta hakala tuo verotus jos ja kun etsimäni kohde olisi 2012 ja alle 3000 ajettu. Eli suomessa se katsottanee uutena vehkeenä. Ärsyttävää

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2014, 12:05:26 ip »
Eiköhän Euroopan kokoisilta markkinoilta löydy sellainenkin joka Suomen lainsäädännön osalta olisi jo käytetty. Se pitää kuitenkin saada halvalla koska Suomessa tehtävä autoverotus määrittyy pyyntihintojen perusteella. Eräiden merkkien kohdalla on tehty spekulaatiota kun täällä joku laittaa pyyntihinnaksi älyttömän summan niin Tulli määrittää sen mukaan ulkoa tuodun veron jos malli täsmää edes sinne päin.

Esimerkiksi Benelli 750 Sei-pyörien hankkiminen ulkomailta tyssäsi siihen kun joku laittoi eräälle julkiselle myyntipalstalle sellaisen hinnaksi 18.000 Euroa. Kolmen tonnin raadon hinnaksi pyrki tulemaan, ikävähennyksistä huolimatta, liki tuplahinta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2014, 14:37:20 ip »
Lainaus
joku laittaa pyyntihinnaksi älyttömän summan
En ota kantaa pyyntihintaan vaan totean ainoastaan että tämä on ollut vuosikaupalla myynnissä ja oli jo 2011 mukana tullin tilastoissa kun omaa V11 mallia tullasin. http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/v11/608286#yritys=cycleworld
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2014, 17:08:59 ip »
Jos siis haluaa omistaa pyörän jota eivät muut "köyhät" pysty hankkimaan niin ei muuta kuin ilmoitus nettiin ja hinta oikein suolaisen päälle. Kyllä Tullin toimihenkilö sen sieltä bongaa ja laittaa autoveroa "käyvän hinnan" mukaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2014, 17:28:19 ip »
Pitäisi noiden virkailijoiden vähän järkeä käyttää. Selektiivisesti soisivat lukevan myynti-ilmoituksia. Karsisivat kalleimmat ja halvimmat pois ja sitten laskisivat keskiarvon. Noita V11:a kun on useampikin myynnissä kesäaikaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2014, 17:36:48 ip »
Lainaus
Karsisivat kalleimmat ja halvimmat pois

Tätä on ehdotettu mutta Tullilla on budjetoitu minimiverokertymä ja korkeimman hinnan käyttö sopii tavoitteisiin.
On ihan oikeasti esitetty että halvin ja kallein hinta leikattaisiin pois ja sen jälkeen katsottaisiin keskiarvoa. Se ei oikein ole virkamiehiin purrut että olisi eteenpäin viety ja asetukseen saatu.
On esitetty myös toteutuneiden kauppahintojen käyttöä mutta niiden tietojen kerääminen vaatisi raskaampia toimia ja kansalaisten mielestä on ihan oma asia mitä on jostain maksanut. Kauppiaalle se on liikesalaisuus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #7 : Toukokuu 31, 2014, 18:56:10 ip »
Jeps. Järjen käyttö on tarpeetonta, kun nykyisellä mallilla tulon saanti on varmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2014, 12:18:17 ip »
Eikai mikään estä tekemästä vedätystä "toisinpäin" eli laittamalla kasan haamuilmoituksia haluamistaan pyöristä makkinahintaa alemmalla hinnalla ja sitten viemällä oman tuontipyöränsä verotukseen? Jos joku soittelee /kyselee haamujen perään, kertoo niiden olevan myyty?

Voiko tällaisesta valtio syyttää jostain "veronkierrosta" tmv. ?

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #9 : Kesäkuu 01, 2014, 17:49:28 ip »
Autoverolaki:

11 § (9.1.2009/5)
Ajoneuvon verotusarvo on sen yleinen verollinen vähittäismyyntiarvo.

11 b § (4.4.2003/266)
Ajoneuvon yleisellä vähittäismyyntiarvolla tarkoitetaan hintaa, joka yhdestä samanlaisesta ajoneuvosta olisi yleisesti saatavissa myytäessä se verollisena Suomen markkinoilla kuluttajan asemassa olevalle ostajalle sinä ajankohtana, jona ajoneuvo ilmoitetaan tai olisi pitänyt ilmoittaa verotettavaksi. Jos yleisiin myyntihintoihin perustuvaa arvoa ei ole käytettävissä, yleinen vähittäismyyntiarvo määritetään siitä hinnasta, jolla samanlaisia ajoneuvoja yleisesti ilmoitetaan myytäväksi, vähennettynä tavanomaisia alennuksia vastaavalla erällä.


Jos verotusarvo määritetään kunnolla pieleen, onhan siitä valitusmahdollisuus - ja tullihan on valituksia hävinnyt oikein systemaattisesti.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #10 : Joulukuu 13, 2014, 18:13:58 ip »
Lisäilen vielä yhden kompastuskohdan tähän ketjuun: muista että olet itse verovelvollinen tai pyörä on jo valmiiksi rekisterissä Suomessa kun ostat sen.

VMPK:n sivulta bongasin tämän kuvion: https://lh3.googleusercontent.com/-ckMcx8iE1wQ/VIibI5o_HxI/AAAAAAAALC8/LF1c0RaKODI/s0/kilvitysongelma.jpg

Byrokratia kukkii.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #11 : Joulukuu 13, 2014, 18:43:36 ip »
Minua joskus Tulli uhkasi rangaistuksella, kun en ollut muka hoitanut asioita. Olin kylläkin hoitanut jo paaaaaljon aikaisemmin, mutta Tullipas olikin hukannut ne paapperit.
No - siihen aikaan - minun vastausfaxi menikin "vahingossa" pääjohtajan faxiin. Ja se minun vastaus oli hieman kärttyisä... "...hallintoeliitin virkamies voi rangaistuksen uhalla määrätä hallintoalamaisen korjaamaan virkamiehen möhläykset..." -tyyliin.
En koskaan ennen enkä jälkeen ole saanut yhtä hunajaista puhelua valtion virkamieheltä, kuin tuolloin.

Kerrankin niskanpäällä.  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #12 : Joulukuu 13, 2014, 20:49:07 ip »
En saanut tuota talukkoa auki kännykällä orgilta tai vmpk:n sivulta.
Mutta tuosta jäi vain sellainen mielipide, että tällä kertaa katsastuskonttorin toimintaa ei voi moittia. Se on toiminut asiakkaan eduksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #13 : Joulukuu 13, 2014, 21:30:27 ip »
En saanut tuota talukkoa auki kännykällä orgilta tai vmpk:n sivulta.
Mutta tuosta jäi vain sellainen mielipide, että tällä kertaa katsastuskonttorin toimintaa ei voi moittia. Se on toiminut asiakkaan eduksi.

Kokeile tuolta.
http://tuumaustauko.blogspot.fi/2014/12/tuontiajoneuvon-rekisterointi.html
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pyörän hankkiminen EU-alueelta
« Vastaus #14 : Joulukuu 13, 2014, 21:38:48 ip »
Juu, siis tuosta Matin linkistä aukesi isoksi, aiemmista ei.
Hyvä pyörä, parempi mieli.