Tästä kysytään usein.
Miten pitää toimia jos haluaa ulkomailta (Lähinnä EU:sta) ostetun pyörän Suomen kilpiin?
Useimmiten yksinkertaista mutta poikkeuksiakin on. Laitan aluksi kompastuskohdat ja loppuun miten toimitaan oikein.
 - ylivuotinen malli tai ei-EU-pyörä.
Tarkoittaa että johonkin maahan, johon pyörä on hankittu, ei ollut sillä hetkellä EU-maa mutta nykyisin on: pyörä ei täytä EU:n vaatimuksia. Saa ajaa kotimaassaan mutta ei kelpaa "vanhoissa" EU-maissa. Baltian ja Balkanin maat ovat aluetta jossa pyörät ovat hankittu usein ennen kuin ovat liittyneet "talousseuraan". Jos hankittu ko maan EU-aikana niin ongelmia ei ole. Johtuu siitä että ylivuotisia varastoihin jääneitä malleja dumpattiin melkoisia määriä EU:n lähimaihin joiden lainsäädäntö sen salli. *Voi mennä veroa mutta ei saa rekisteröityä liikenteeseen.
- näennäisesti EU-pyörä mutta valmistusmaa EU:n ulkopuolella.
Voi olla että sen omistussuhteet ovat kunnossa EU-alueella mutta pyörää ei ole rekisteröity liikenteeseen EU-alueella missään. Ei saa rekisteriin Suomen alueella suoraan vaan vaatii todistukset pyörän soveltuvuudesta Suomen liikenteeseen. Jos pyörää ei ole koskaan rekisteröity missään on se käyttöönotettaessa katsottava uudeksi pyöräksi jonka pitää täyttää ensirekisteröintihetkensä vaatimukset. Eli tämän hetkiset uuden pyörän vaatimukset. Jos pyörä on ensirekisteröity muualla kuin EU-alueella on sen rekisteröinnistä oltava todisteet ja rekisteröintipäivän vaatimuksia noudatetaan katsastettaessa ja rekisteröidessä Suomeen. *Voi mennä veroa mutta ei saa ajaa liikenteessä.
- liikenteestä poistettu pyörä (kolaripyörä tai muuten raskaasti viallinen, loppuunajettu, tms)
Saa tuoda Suomeen varaosapyöräksi mutta ei voi rekisteröidä tieliikenteeseen. Ei mene veroa lainkaan.
- kolaroitu liikenteestä poistettu pyörä
Saa tuoda varaosapyöräksi tai korjausmääräyksen mukaan korjata ja rekisteröidä liikenteeseen. Menee veroa kun rekisteröidään.
-muualta kuin EU-alueelta ostettu pyörä
Toimitaan kulloistenkin ko maan ja EU:n välisten sopimusten mukaan. Yleensä kovempi veron osuus ja komponentteja joutuu mahdollisesti vaihtamaan. Pitää täyttää ensirekisteröintiajankohtansa päästönormit. Usein paljon paperisotaa jota viranomaiset eivät aina hallitse.
Kun pyörä on saatu maahan sillä ei saa ajaa kuin Tullin väliaikaisella luvalla kun verotus on laitettu alulle ja otettu liikennevakuutus. Tulli ei anna etukäteen veroarvioita. Riskialtista kuluttajalle.
Edellä mainitun epämääräisyyden välttämiseksi kannattaa jättää käymättä Tullissa ja viedä pyörä sen sijaan katsastusasemalle asianmukaisine papereineen: Edellisen omistajan kanssa tehty kauppakirja ja todistus että ajoneuvo on ollut rekisteröitynä lähtömaassaan. Katsastuskonttorissa todennäköisesti tarjotaan kallista "laajaa maahantuontikatsastusta" joka edellyttää että ajoneuvo on ajokunnossa. Tätä kannattaa välttää ja jos katsastuskonttorilla ei ole tarjota sille edullisempaa vastinetta voi vaihtaa konttoria. Jos päästään sopimukseen edullisemmasta "identiteettitarkistuksesta" jossa katsotaan että paperit vastaavat pyörää ei pyörän tarvitse olla mitenkään täydellinen eikä ajokelpoisessa kunnossa. Kun katsastusmieheltä saa rekisteröintitodistuksen joka sisältää tiedot pyörästä mukaan luettuna sen tehon ja painon voi lähteä niiden kanssa Tulliin. Pyörää Tullissa ei kaivata koska identiteetti on jo tarkistettu katsastusasemalla. 
Tullissa kirjataan pyörä verotettavaksi saatujen tietojen perusteella. Jos on olemassa aikaisempia veropäätöksiä ko merkistä ja mallista Suomessa voi saada veropäätöksen siltä istumalta. Vero katsotaan markkinoilla olevien vastaavien mallien pyyntihintojen keskiarvon mukaan internetin myyntipalstoilta. Ei siis toteutuneitten kauppahintojen mukaan. Tullilla on oma laskukaavansa ikävähennykseen. Laukkusarjat ja katteet lisäävät veromäärää. Kiinni oleva sivuvaunu on kallis lisävaruste verotettaessa mutta irrotettuna verovapaa.
Veropäätöksen voi tehdä myös arviolautakunta jos veroa ei voi määritellä heti. Arviolautakunnan päätöksen saa 1 - 4 viikkoa Tullissa vierailun jälkeen.
Kun veropäätös on tullut ja verolaskelma sen mukana, maksetaan lasku ja mennään veropäätöksen ja kuitin kanssa katsastuskonttorille ja sieltä luovutetaan maksua vastaan rekisterikilpi.
Jos taas tullaa pyörän ensin (Tulli todennäköisesti haluaa tutkia pyörän identiteetin, varusteet ja kunnon ennen veropäätöstä.) ja menee vasta sitten katsastukseen voi tulla kysymykseen joko katsastuksen keskeytys omistajan toimesta tai pyörän hylkäys katsastuksessa jos papereissa on epäselvyyttä tai pyörä ei ole asianmukaisessa ajokunnossa. Vero on silti maksettava vaikka pyörällä ei saa ajaa. Valituksen siitä voi nykyisin tehdä. Jos katsastus on keskeytetty on sitä jatkettava samassa toimipisteessä. 
Ulkomailta tuonti on pääosin varsin selkeää kunhan huomioi että noin 1990 jälkeen tehdyissä pyörissä on valmistusvuosi ja käyttöönottovuosi (ensirekisteröinti) mielellään sama. Johtuu siitä että päästö- ja varustevaatimukset tiukentuivat liki vuosittain.
Ikääntyneimmissä ei ole niin tarkkaa....
*Veroa voi mennä turhaan jos yrittää tullata ennen katsastusta ja pyörä ei olekaan vaatimusten mukainen katsastuksessa.