Kirjoittaja Aihe: Pari syytä tehdä huollot itse?  (Luettu 16549 kertaa)

GuzGuz

Pari syytä tehdä huollot itse?
« : Toukokuu 25, 2014, 17:27:45 ip »
EV Caliin -04 nyt hieman perusasioita, nesteet, tulpat ja filtterit (kuuluisa tankin sisäinen filsu onkin vasta satasen huollossa edessä) vaihtui.
Pyörästä on täydellinen huoltohistoria, joka on loistavaa kun näkee mitä tehty milloinkin.
Mutta vähemmän loistavaa on ettei mitään suositusten mukaisia, ei vakio huoltoihin kuuluvaa, ole tehty koskaan.
Kardaania ei koskaan avattu, etuputkien stefoja ei koskaan vaihdettu jne.
Pyörä on kuitenkin Piikkiössä huollettu aina tähän mennessä, joten oletan että mitä tehty, niin huolella.
Vai onko? Esim tulppien välys näkyi olevan 1mm 0,7 sijaan, eli ilmeisesti ruuvattu suoraan pakkauksesta säätämättä.
Pienet asiat pistää mietteliääksi..
Kardaani ei mitenkään oireile ja puutun siihen vasta syksymmällä samalla kun rengas vaihtuu, etu stefat menee uusiksi samalla ja kierrän putkia neljäsosa kierroksen samalla hyvien neuvojen mukaisesti.
Parasta itse tekemällä on että tietää tasan mitä on tehty ja pyörähän kulkee heti ihan eri lailla ainakin omasta mielestä.
Tuon 87000km ajetun kunniaksi täytyy todeta että puristuspaineet kuin uudessa ja hyvässä iskussa.
Kestävän pyörän maine ei liene tyhjästä tempaistu.
Kuten naapurikylän Jacalissakin, niin ohjausvaimennin on finito, samoja n km ajettu.
Kannattaisi varmaan sijoittaa laadukkaampaan, mutta on hurjat 200e+ noilla:
http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/883155-z.jpg
Aika peruskauraa nykypyörissä, kellään mielessä vaihtoehtoja?
Isoilla laukuilla ja maksipleksillä omani alkaa vispaamaan turhan jännittävästi ohituksissa yli 135kmh, en tiedä auttaisiko kunnon vaimennin?
Iskareiden säädöt ruuvasin paljon kireämmiksi kun tullessa ja auttoi hieman, mutta niin, onko siis ohjausvaimentimella kovin olennaista vaikutusta?
Olisko tää sitten hyvät huollot, parempi mieli kaneetti..

motomatti

Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2014, 17:43:59 ip »
Ohjausiskarin suhteen on olemassa kaksi oppisuuntaa: toiset tulkitsevat että pyörässä on vakava suunnitteluvirhe jos sellaista tarvitaan ja toiset että se on turvallisuusväline siinä kun jarrutkin. Sellainen siis pitää olla jos tehtaalla on niin päätetty. Itse olen törmännyt pyöriin joissa ei tarvita lainkaan vaimenninta eikä niihin sitä ole laitettu tehtaallakaan eikä ajo-ominaisuudet sitä ole kaivanneet. Osassa omia pyöriäni sellaiset on enkä ollenkaan epäile niiden tarpeellisuutta.

Jos kuitenkin olemassa olevaa ohjausiskunvaimenninta täytyy ryhtyä jatkuvasti kiristämään tai sellaiseen pyörään jossa sitä ei ole alkuaan ollut joutuu sen asentamaan on epäiltävä jonkinlaista vikaa tai puutetta. Vaimentimen tarvetta lisäävät ohjauksen, pyörien ja takahaarukan laakeroinnin ongelmat sekä kuormituksen epätasainen jakautuminen. Tiedän pyöriä joihin ei voi laittaa tietyntyyppistä sivulaukkusarjaa koska siitä tulee hankala ajettava. Mm BMW ei sallinut takalaukkua pyöriinsä -80 -luvulla. Vaiva voi olla myös ilmanvastuksesta johtuva: pleksi tai lisävarusteet aiheuttavat vääränlaista aerodynaamista vastusta ja se johtuu pyörän runkoon ja tekee niistä epävakaita. Rengastus ja renkaan kulumiskuvio on yksi epävakauden aiheuttaja ja ilmenee helposti jossain tietyssä nopeudessa.

MotoJussi

« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2014, 17:48:43 ip »
Kuten naapurikylän Jacalissakin, niin ohjausvaimennin on finito, samoja n km ajettu.

Kun huomasin että vakiona ollut ohjausiskunvaimennin ei tehnyt mitään, riisuin pois.

En ole raaskinut uutta hankkia. Toisaalta, enpä ole kaivannutkaan.

Keulimiset pitää suorittaa sen verran hillitysti, että eturengas on linjassa toivotun kulkusuunnan kanssa, kun se aikanaan lasketaan takaisin tien pintaan. Toisaalta, nyt ei se ole juuri keulinutkaan muutamaan vuoteen, kastraatti...

TunturiTT

« Vastaus #3 : Toukokuu 25, 2014, 19:05:31 ip »
Ei vakio Calin alustageometrialla o-iskaria tarvitse. Sitten jos niistä poiketaan reilusti tai esim kuormataan hyvin takapainoiseksi (vain pakon edessä), niin silloin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

« Vastaus #4 : Toukokuu 25, 2014, 19:29:38 ip »
Lainaus
kaksi oppisuuntaa
Esim. V11 mallissa toiset riisuvat sen pois kokonaan, suurin osa ei. Varsinkin alkupään KR -mallissa se on tunnetusti tarpeen kovemmissa vauhdeissa. Yhden kerran olen ollut huollossa niin että "asiasta tavallisesti perillä oleva taho" sanoi että tuo joutaa pois ja ohjausiskari irrotettiin. Olin hätää kärsimässä sen jälkeen (tottumus)... kotona laitoin heti takaisin paikalleen.

Lainaus
Kannattaisi varmaan sijoittaa laadukkaampaan
Eikös se mennyt niin että Calin ohjausiskari toimii pelkästään kitkalla kun nämä kalliimmat vaihtoehdot ovat hydraulisia. Ne vaativat puolestaan huoltoa ajan oloon, esim. 20-30 tkm välein.

Lainaus
Iskareiden säädöt ruuvasin paljon kireämmiksi kun tullessa
Katsoin Workshop Manualista että EV:ssä ei ole jousen esijännityksen säätöä (etupään korkeus, eikös myös matka-ajoon kaksin tarkoitetussa pyörässä pitäisi olla?) mutta vasemmanpuoleisessa iskarissa on ulosjouston säätö ja oikeanpuoleisessa sisäänjouston säätö. Ymmärrän tuon niin, että kun vasemmanpuoleisen iskarin yläpäässä olevaa ruuvia kääntää kiinnipäin, ulosjousto menee ”jäykemmälle” ja kun oikeanpuoleisen iskarin yläpäässä olevaa ruuvia kääntää kiinnipäin, sisäänjousto menee ”jäykemmälle”.  Molempia ei kannata siis säätää kerralla vaan yhtä asiaa kerrallaan ja koeajoon. Sama järjestelmä mitä on käytetty osassa V11 mallia. Tuntuu aika erikoiselta että vain toinen iskari jarruttaa ylöspäin menoa ja vain toinen alaspäin menoa?  Hyrrävoimat pitävät etupyörää suorassa ja iskarit koettavat sitä käännellä?

V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2014, 19:50:31 ip »
Lainaus
Tuntuu aika erikoiselta että vain toinen iskari jarruttaa ylöspäin menoa ja vain toinen alaspäin

Ei ole toispuoleisuus mitenkään harvinaista yleisestikään: Esimerkiksi hyvin haluttu Marcocchin M1R-keula on siten että vasen putki sisältää vain jousen ja tilkan voitelyöljyä ja oikea sisään- ja ulosmenovaimennuksen kaikkine hilkkeineen. Ekan kerran kun purin ko keulan pelkkä teleskooppien painoero oli tuntuva. Käyttäjinä superbike-luokassa aikoinaan Ducati, Honda ja Bimota.

Onhan perinteisessä keulassa yhdessä pitäviä komponentteja aika paljon: Tukilevy alaputkien yläpäitä yhdistämässä, etupyörän akseli holkkeineen ja vielä lokasuojan kiinnikkeet joihin ei pitäne paljon laskea... Yläpäässä on kaksi kolmiota jotka pitävät sisäputkia kurissa.

GuzGuz

« Vastaus #6 : Toukokuu 25, 2014, 20:33:02 ip »
Joo, onhan selvää mitä purjepinta-ala tekee.
Airodynamiikkaa tutkitaan jo Sulkavan soutuissakin.
Maantielle tehdyssä Calissa on hieno balanssi herkkyyttä/vakautta.
Se muuttuu nopeasti kun lisätään ilmanvastusta.
Ilman sivulaukkuja jotain 150kmh on vielä fine tuollakin etupleksillä ja takapoksilla, kokonaan riisuttuna varmaan suht vakaa vielä max vauhdissakin, en ole kokeillut.
Mitään merkitystähän näillä ei rauhallisessa ajossa ole, mutta hyvä pitää mielessä ohituksissa.
Jos vispaus, niin se on otettava iisisti alas. Exponentit vie äkkiä muualle kuin oli menossa.
Pahenee jos tekee mitään äkkinäistä.
Vaimennin on kai merkityksellinen kun tehtaaltakin, vaikea sanoa mikä vaikutus.
Ei hilvattu 200e+ kunnollisesta kuitenkaan.
Iskareiden säädöillä tarkoitin muuta kuin ohjaussellaista.

GuzGuz

« Vastaus #7 : Toukokuu 25, 2014, 21:40:44 ip »

Nyt vasta tajusin tuonkin kun tuli puheeksi, että nehän toimii vaimentimet edessä tosiaan toispuoleisesti.
Aivan.. 
Olen noita joustoja kiristellyt ja nyt mielestäni hyvä keula, jotain 3 pykälää molemmat auki pohjasta.
Ainakin ero oli havaittava aiempaan 7+10 pykäliä, keula tuntui niianvan liikaa mutkiin ennen.
Mitenkään kovaksi en alustaa säätämässä, ei kai tehtaan palikoilla saakkaan ja fine mielestäni yleiseen ajoon, nopestikin pätkät taittuu kyllä nykymuodossa jos sille päälle.
Oikeastaan yllättynyt miten ripeä voi painava pyörä olla pikkuteillä.
Matkapyörä kuitenkin ja sitähän on onneksi edessä.
Niin ja paineilma on hyvästä huolloissa..

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #8 : Toukokuu 26, 2014, 09:38:54 ap »
Miksi etustefat pitäisi vaihtaa, jolleivät ne vuoda? Tietysti, jos jostain syystä purkaa pumput osiin, niin silloin.

Woblaamiseen vaikuttaa niin moni asia. Kuskin asustuksesta renkaitten kuluneisuuteen ja paineisiin. Hepco&Becker ei suosittele yli 130km/h vauhtia laukuilleen.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

« Vastaus #9 : Toukokuu 26, 2014, 10:11:07 ap »
Tuosta sivulaukullisuudesta pitikin mainita mutta kaide ehti ensin.
Itsellä Brevan alkuperäislaukkujen (Aprilia Caponord) kannessa lukee maksimi kuormankantokyky ja maksimi nopeus. Suomessa laillisesti ajellessa ei nopeus juurikan ylity mutta paino on helppo ylittää.
Toisaalta olen kokeillut noiden laukkujen nopeudensietoa ja kyllä niiden kanssa saa yli 200 km/h mittariin yksin ja kaksi päällä eli eivät ole aivan ensimmäisenä aiheuttamassa ongelmia.
1100 Brevassa ei ole myöskään ohjausiskunvaimenninta.

Monissa Californioissa kun taasen on "ladonovenkokoiset" pleksit vakiona niin olen niiden huomannut aiheuttavan epävakautta ajoon esimerkiksi kohdattessa isokoisen ajoneuvon tai ajettaessa sellaisen perässä liian lähellä ns jälkipyörteessä. Sivutuulikin riepoo mutta ei kovin häiritsevästi. Itsellä kokemusta GT850, California T3 ja California 3 -malleista joissa kaikissa iso pleksi. Vaimennin löytyy GT:stä (kitkalevyvaimennin) ja T3:sta (hydraulinen vaimennin) Cali 3 ei omaa vaimenninta.

TunturiTT

« Vastaus #10 : Toukokuu 26, 2014, 10:11:39 ap »
Vaikka otan vauhdin suhteen riskejä maantiellä niin toiste en ota sitä riskiä että ajan tuulisuojalla varustetulla Californialla ilman ohjausiskaria yli 140km/h!
Mentiin yksi kerta kontion loppupätkä kovaa jolloin pysyi roikottaen  ajaen japsikyykkien matkassa mutta suorilla kun vetivät menemään ja yritti pysyä perässä niin lisämaustetta toi tuon em. vauhdin ylittyessä tuleva paha heijaus. Muutamia kertoja annoin mennä heijaukselle ja kyllä hirvitti!

Kotiin päästyä meni ohjausiskari tilaukseen! Periaatteessa tuo kitkamalli on toimiva mutta usein ne on loppuun kuluneita.
Kyllä tuon ladonovi plexin kanssa en suosittele edes ohjausiskarin kanssa kovia nopeuksia. Ilman plexiä minun Cali 3 meni ilman ohjausiskariakin ihan nätisti.. kovaakin..

Tuossapa syitä olikin, ilmeisesti myös kuormaa oli. Eli Reilu takapaino, pleksi.. Ilman noita tuskin kamalia heittoja. Omassakin on tuo Lispan kitkavaimennin ja Kemorassa olen sitä tiukannut. Mutta mulla on tuo keulakulma vähän jyrkempi.

Vierailija

« Vastaus #11 : Toukokuu 26, 2014, 10:42:02 ap »
Kyllä ohjausvaimennin on tarpeellinen laite.

Floridassa oli ja kun se hajosi, sen huomasi moottoritiellä kyllä. Nevadassa ei ollut, mutta olisi pitänyt olla, laukkujen ja pleksin kanssa vatkasi aika pahasti alkaen nopeudesta 150 km/h. California kolmosessa oli ja sehän meni laukkujen ja pleksin kanssa Saksan baanallakin vakaasti kuin juna.

Ohjausiskunvaimentimesta puhutaan paljon, mutta en ole sellaista vielä nähnyt.
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #12 : Toukokuu 26, 2014, 10:52:00 ap »
Lainaus
Ohjausiskunvaimentimesta puhutaan paljon

Niin myös takaiskunvaimentimesta.
Sellaista kyllä joskus kaipaisi....

TunturiTT

« Vastaus #13 : Toukokuu 26, 2014, 10:54:59 ap »
Lillukat+varret, älkää takertuko. Monet puhuvat myös öljynlauhduttimista, vaikka öljy tuskin kaasuuntuu moottorissa.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #14 : Toukokuu 26, 2014, 13:01:44 ip »
>> Parasta itse tekemällä on että tietää tasan mitä on tehty...<<
Erittäin hyvin sanottu! Ja samalla tekninen tietämys kasvaa, eikä joka asiassa tarvitse viedä maksulliseen palveluun.

Calissa on iso pleksi ja vaimennin on tarpeellinen, ainakin minusta.
Mulla oli entisessä Calissa kitkavaimennin. Se perustuu kiristettäessä laajenevaan kumiholkkiin. Jossain vaiheessa sen kitkaominaisuudet olivat heikot, jolloin vaihdoin kumiholkin. Käytännössä uusi kumiletkun pätkä. Vaimennin on niitattu ja siinä saa hetken ährätä. Mutta onnistuu kyllä.
Ja uudella kumiholkilla sai ohjauksen ihan jumijäykäksi jos vain halusi.
Tuossa uudemmassa Calissa on öljyvaimennin. Se on sitten ihan Kalervon pala ( Peace of Gace ) huoltaa. Ja jäykkyyttä säädetään öljyn jäykkyydellä. Minä kyllä pistin samaa 10W kuin etupäähänkin. Tosin turhaan sen avasin, mutku mielenkiinto mitä oli syönyt...

Etupään stefoja ei tarvitse vaihtaa jos eivät vuoda. Mutta etupään öljy olisi syytä vaihtaa 2-3v välein. Eikä ole mikään paha rasti sekään.
Irroitin takahaarukan ja kardaanin vuosi sitten ( ajettuna rapiat 80´000km ) ja tarkistin sen. Mitään huomauttamista ei ollut. Ei krapissut, ei klappia jne.