Kirjoittaja Aihe: Nyt se Nevada tempun teki ????  (Luettu 7423 kertaa)

Matias

  • Viestejä: 69
Nyt se Nevada tempun teki ????
« : Toukokuu 20, 2014, 08:25:20 ap »
Nimittäin "Hyytyi" Tien päälle. Raahen mp-näyttely alueen pihasta n. 500 m ajettuani Nevada hyytyi tielle eikä suostunut enää käynnistymään.
Oireilun ensimmäinen osio alkoi jo aiemmin samalla tavalla, ajoa n 500 m ja sitte sammui tosin lähti heti uudelleen käyntiin ja toimi sen jälkeen moitteettomasta n.100 km:n matkan. Sitten viime lauantaina Oulun maikkulasta lähtiessäni kohti Raahea taas n. 500m ja kone sammui eikä suostunut käynnistymään. Lähdin työntämään guzzia kotia kohti mutta päätin kuitenkin vielä kokeilla käynnistystä ja katos perskule sehän lähti. Ja eiku kohti Raahea ja ilman mitään ongelmia, enne ku sitte kun lähin takas kohti Oulua.Tuossa viimesessä vaiheessa rullatessa sain vielä laitettua imua päälle ja kone yritti vielä käyntiin mutta ei jaksanut. Mielenkiinnoisen tästä tekee tuo Suunnilleen sama ajomatka ennen "hyytymistä".
Sain jo eilen Parilta kaverillta Maikkulan Nesteellä vinkkejä mutta olisko kellään lisää,ohjeita tms. asiasta. Siis Kyseessä on Nevada vm. 2001

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2014, 08:41:15 ap »
Kun hyytyy, oletko koittanut avata tankin korkin? Jos korkin huohotusreikä on tukossa, on tankissa alipaine ja ei saa soppaa.
Onko kaasari- vai ruiskupeli? Omassa oli kakkuuntunut kaasareihin suutinputken ja kaasuttimen rungon väli täyteen ja aiheutti vastaavia riemuja. Kaasuttimien huolellinen purkaminen ja puhdistus korjasi tilanteen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #2 : Toukokuu 20, 2014, 08:45:57 ap »
Joo, kyllä sitä korkkia avattiin ja käsittääkseni se ei ruisku peli, mutta sinne kaasariin nne minunki epäilykset mennee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2014, 08:47:57 ap »
Jeps. Mehumaijat käteen ja osiksi. Ruuvaat kaikki suuttimet irti ja se suutinputki, missä neula liikkuu. Sillä ainakin lähtee liikkeelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2014, 09:43:05 ap »
Minulla Nevadassa ( 1999 kaasaripeli )oli samantyyppisiä ongelmia. Tein tällaiset temput:
- Tankki irti ja huohotusletkun tarkistus, ettei ole rutistuksissa.
- Bensaletkujen uusinta. Samalla ne pienet siivilät, joihin letkujen banjot kiinnittyvät. Letkua Etolasta maksaa >10€. Katsos kun tämä viinabensa saattaa aiheuttaa kummallisia tilanteita "vanhoissa" letkuissa...

Tämä saattaa olla älytön neuvo, mutta tuoretta bensaa ja Masinolia mukaan, jotta mahdollinen vesi tankista menisi koneen läpi ongelmitta? ???

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2014, 10:56:08 ap »
Laiskana miehenä lähtisin taas yksinkertaisilla asioilla; hyytyykö se heti leikaten, vai enämpi nikotellen? Eli onko sähköongelma, vai onko vika polttoainepuolella? Eli kun sammuu, niin katso antaako kipunaa.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #6 : Toukokuu 20, 2014, 11:59:31 ap »
Ennenkuin lähdet suurempiin purkuhommiin, niin putsaa elektroniikanpuhdistussuihkeella seisontatuen "turvakytkin" tai mikä se nyt sitten oikealta nimeltään onkaan. Mulla se oli päässyt hapettumaan ja pysäytti matkanteon useammankin kerran ennenkuin vian paikallistin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2014, 12:29:02 ip »
Joitakin ongelmia toisinaan ilmenee pyörässä kuin pyörässä kuin kellosta katsoen tai kilometrien mukaan. Nämä ovat usein sähköpuolen ongelmia. Toki, kuten tuolla aiemmin tuli julki, on polttoainepuolellakin samanlaisia ilmenimismuotoja.

Tyypillisiä "päälle - pois" vikoja ovat sytytyksen ongelmat. Esim vanhempien sytytyslaitteiden toisen asentoanturikäämin kuumeneminen jolloin yleensä yksi sylintereistä pimenee. Sama koskee sytytyspuolavaivaa. Jos kumpikin sylinteri lakkaa käymästä on vaiva usein sytytyspuolien jännitteen saannissa.

Jos taas polttoainepuolella ilmenee molempien sylinterien käyntihäiriö on kyseessä useimmin polttoaineen saanti tankista-ongelma. Harvoin käy niin että vaivat olisivat kaasuttimissa symmetrisiä.

Nevada, varsinkin kaasutinversio digisytytyksellä, on niin yksinkertainen laite että käyntihäiriön etsimien ja eliminointi ei ole kun ahkeruudesta kiinni.

Tenua ei kanna bensiinin joukkoon enää laittaa. Sitä on siellä ihan riittävästi kaikissa polttoainelaaduissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #8 : Toukokuu 20, 2014, 12:35:50 ip »
Mutta tuollainen aloitusvietissä kuvattu hyytymisongelma harvoin johtaa sähköongelman äärelle. Tosin sellaisella puolavaivalla varustettuun Hondaan olen törmännyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #9 : Toukokuu 20, 2014, 12:59:15 ip »
Italoralliin tulossa olleella henkilöllä oli pyörä jossa puola kuumeni ja matka katkesi. Kyllä näitä sattuu. Etenkin kun osat ovat vanhoja. Lähinnä koitin esittää sitä että on luokiteltavissa erilaisia vian ilmenemismuotoja: säännöllinen vika joka sammuttaa koko laitteen on usein kaasutinmoottoreissa polttoainepuolen vika mutta voi johtua myös mainitusta sivuseisontatuen kytkimen toimimattomuudesta tai sulakevaivasta jos puolille ei mene jännitettä. Virtalukko ja tappokatkaisin, tai niiden johtimien liittimet, voivat olla vikakohteita kun kone pysähtyy kokonaan.

Jos vika on toispuoleinen niin etsittävä kohdealue kapenee huomattavasti. Katsotaan korkeajännitepuolen toimivuus ja saman puolen polttoaineen saanti. Siinä vaiheessa on usein jo selvillä mistä kohteesta vikaa pitää korjata.

Joillakin on tuottanut pyörän kunto ongelmia pitkälläkin aikavälillä kun vikaa ei vain löydy kun huollossakin sanotaan että on kunnossa ja kaikki pelaa. Juuri sillä kertaa. Sitten matkalla sattuukin "hyytyminen" niin ihmettelyä kyllä riittää ja on vaikea lähteä etsimaan vikaa. Lisäksi luottamus pyörään heikkenee ja päässä alkaa liikkua pelko ison ja kalliin remontin tarpeesta.

Perusasiat, kuten polttoaineen saanti, sytytyksen toimivuus sekä puristuspaineen riittävyys, kun ovat kunnossa niin moottori ei voi olla lähtemättä käyntiin. Monesti tulee vastaan iäkkäämpiä kaksi- ja useampisylinterisiä pyöriä joiden omistajat valittavat tehottomuutta tai huonoa käynnistyvyyttä. Silloin kannattaa kiinnittää huomiota myös puristuspaineeseen. Sen voi mitata tai käyttää ohivuotomittausta. Molemmat toimenpiteet ovat hyvin yksinkertaisia toimittaa ja onnistuvat sataprosenttisesti. Varsinkin jälkimmäinen menetelmä kertoo tarkalleen missä vika piilee jos vika on nimenomaan puristuspaineen puutteesta johtuvaa.

Looginen syy-seurausuhteen analysointi johtaa useasti vian paikallistamiseen ihan vain tien penkalla istumisella. Edellyttää tietenkin pyörän tekniikan yleistä tuntemusta.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2014, 13:14:17 ip »
Eli JOS kulku katkeaa ihan on/off tyyliin, vika lienee sähkössä. Muuten todnäk polttoainepuolella. Minulla oli vuosia sitten Triumphissa ongelma, joka ilmentyi aika lailla samaan tyyliin. Matka vaan katkesi, ja ihan leikaten. Kohta taas toimi hyvin. Huomasin sitten oireen ilmenevän vasemmalle kääntyessä. Ohjaustankoon tulevassa johtonipussa oli rikkinäinen johto, joka aiheutti matkan katkeamisen. Onko siis kunnon kipinää, kun oire on päällä?

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #11 : Toukokuu 20, 2014, 17:53:16 ip »
Tuohon aloitukseeni viitaten vastaan että kyllä se navada yritteli imu päällä käydä siinä viime metreilla muttei jaksanut. Olen kyllä saanut erittäin hyviä neuvoja siitä mitä mun pitäs asialle tehhä mutta, kun minä en tiiä moottoreista oikiastaan yhtään mittää, niin että mun täytyy turvautua ammattiapuun.Noita vinkkejä minä kyllä olen jo välttänyt eteen päin joten paljon kiitoksia niistä.

Rauno

  • Viestejä: 186
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #12 : Toukokuu 20, 2014, 19:15:41 ip »
Hyvä vinkki, vältä sinne Raaheen päin menua, iteki muutin sieltä pois kolome vuotta sitte ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #13 : Toukokuu 20, 2014, 19:20:09 ip »
Rohkeasti vaan kimppuun. Otat vaikka koko ajan kuvia, kun purat. Ihmiset niitä tehtaissakin kasaavat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nyt se Nevada tempun teki ????
« Vastaus #14 : Toukokuu 20, 2014, 22:35:26 ip »
TTT:n ohje on ihan pätevä.