Kirjoittaja Aihe: Kypäräasiaa  (Luettu 15266 kertaa)

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #15 : Elokuu 07, 2014, 11:53:51 ap »
Itsellä käytössä kolme eri kypärää, Nolanin avattava N102, Nolanin umpikypärä N85 ja  HJC AC-3 -visiirillinen avokypärä. Tuo avokypärä on ollut vuosikausia pahvilaatikossa käyttämättä, kun "ei sopinut" entisen pyöräni tyyliin. Nyt tässä kesällä muistin sen olemassaolon ja otin kokeiluun. Kyllä muuten tuntui ja tuntuu hienolta taas ajella avopotalla  ;D
Laaja näkökenttä, ilma vaihtuu ja todella hiljainen. Ajan aina korvatulppien kanssa - siihen oli pakko totutella - kun entiset katepyöräni aiheuttivat kauheaa ajometeliä. Pää meinaa hajota jos sellaista kuuntelee. Breva nakuna on hiljainen pyörä, mutta kun korvatulppiin on tottunut, ei osaa enää ilmankaan ajella. Yhdistelmällä Breva, korvatulpat ja avokypärä pääsee hetkittäin sellaiseen äänimaailmaan, jossa kaikki tuuliäänet ja suhinat katoavat - kuuluu vain tasainen v-twinin jytinä  8)
Tuo avokypärä on vaan mulle hiukan pieni, rupeaa puristamaan otsasta pidemmillä ajoilla. Eikä kypäräpuhelimen kuulokkeet oikein mahdu. Uusi avokypärä siis harkinnassa/hankinnassa.
Täällä olisi muutama hieno malli, onko kellään täällä tuollaista Moto Guzzi -kypärää? Ei oikein uskalla kokeilematta tilata... :(

http://www.gawa-guzzi.de/collezione/B06348nero.jpg
http://www.gawa-guzzi.de/collezione/B06348X.jpg
http://www.gawa-guzzi.de/collezione/B06348bianc.jpg

Nolanilta löytyisi tämä, sitä olen jo kokeillutkin ja hyvin sopi päähän. Olisi oikein Guzzin kotimaan väreissäkin tuota:
http://www.motomaniashop.com/it/n20-traffic-casco-jet/12066-casco-demi-jet-nolan-n20-traffic-rider-plus-118-tricolore.html

^
Tuo Schubert J1 kyllä kiinnostaisi, onhan siinä tuo leukakaari suojana mutta silti selkeästi vielä avokypärä. On kyllä kallis eikä oikein kivan näköinenkään... ???

« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2014, 17:42:04 ip kirjoittanut Sami »
Breva V850
Vespa GTS 250ie

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #16 : Elokuu 07, 2014, 12:50:51 ip »
Nolanilta löytyisi tämä, sitä olen jo kokeillutkin ja hyvin sopi päähän. Olisi oikein Guzzin kotimaan väreissäkin tuota:
http://www.motomaniashop.com/it/n20-traffic-casco-jet/12066-casco-demi-jet-nolan-n20-traffic-rider-plus-118-tricolore.html

Mulla on tuo Nolanin N20 kylillä ajeluihin, oon kyllä tykännyt tosi paljon. Istuu hyvin ja mielestäni ihan hyvän näköinenkin. Mulla on vastaava vanhempi Nolan N30, mutta se on jo parhaat päivänsä nähnyt, joten tilasin sitten tuon N20:sen. Muihin ajeluihin sitten Nolan N86.

Nolanit ovat saaneet aika hyviä arvioita, ainakin mitä tulee hinta-laatusuhteeseen.

-Jani-

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #17 : Elokuu 07, 2014, 13:39:07 ip »
Hieman offtopic mutta otsikon alle menee
Minulla siis tällainen Roof Boxer V8 (avattava) ja se tippui viikonloppuna reilun metrin. Kypärään tuli sellainen isku että maalit irtos parin neliösentin alueelta ja hieman se pinta maalin allakin oti iskua. Mustassa kypärässä nyt ainakin valkea esteettinen haitta mutta mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa. Onko potta jotenkin pilalla turvallisuusnäkökulmasta vai miten paljon noi oikein klommoa kestää. Mietin että pitäskö laittaa matkavakuutukseen vai olenko vain liian sniidu ?

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #18 : Elokuu 07, 2014, 17:38:21 ip »
Mulla on kaikki kypärät tippuneet vähintäänkin kerran satulan päältä/ peilin varresta asfalttiin. En ole huolissani turvallisuuspuolesta omien kypärien suhteen, mutta lähinnä ottaa päähän nuo esteettiset seikat  >:(
Breva V850
Vespa GTS 250ie

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #19 : Elokuu 07, 2014, 18:18:28 ip »
Menee kotivakuutuksesta. Itsellä putosi c 3 n. 60 sentistä asfalttiin ja iso kolo tuli. Tiedä sitten mitä kuitua mahtaa ollakaan. Hiilikuitupotta taitaa olla ainoa, joka oikeasti on kolhun jälkeenkin käyttökelpoinen. Se kun sitten hajoaa, menee säleiksi ja onko se yhtään parempi turvallisuuden kannalta kuin joustavasti hajoava ulkokuori ja jos vielä sattuu olemaan kunnollinen sisäverhous. Mulla oli omavastuu 170 € ja en kyllä lommoista kypärää enää päähäni laittanut, enkä myöskään sen jälkeen Schuberth-merkkistä, enkä laita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #20 : Elokuu 07, 2014, 18:59:08 ip »
Ei kuitupotta mene miksikään pikkukolhuista. Araissa ei tehtaan mukaan haittaa niin kauan, kun kuitu ei näy. Eli saa paistaa se pinkki pohjamaali.
Sitten jos kuitukypärässä tuntuu sormella painaen pehmeä kohta, on kuoressa delaminaatiota ja se on entinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #21 : Elokuu 07, 2014, 19:15:45 ip »
Sitäpä juuri, eli mikä kuitupotta se Schuba on ? Hiilikuitupotta joskus kolisi kunnolla kun autojunassa Villachissa viiden vaunun läpi ajelin. Korkea enska alla ja teräspalkin korkeus lattiasta oli muistaakseni 160 cm ja istumakorkeus mopossa jotain 87 cm ja ei lattia vaunujen välissä tasainen ollut. Enpä sen jälkeen ole mokoma, muutenkin ylihintainen kyyti, tullut mieleen. Vähän OT tämä, mutta C 3:sta lähti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #22 : Elokuu 07, 2014, 19:44:45 ip »
Suupertin kuori oli ainakin dokumentin perusteella lasikuitua. Löytynee juutuubista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #23 : Elokuu 07, 2014, 20:01:35 ip »
Muovikypärä kestää kolhuja mutta kuitukypärä menee vaihtoon yhdestä kolhusta jos siihen on tullut maaliin lohkeama. Riippuu varmaan omasta turvallisuushakuisuudesta miten menettelee.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #24 : Elokuu 07, 2014, 20:01:42 ip »
Kun itselläkin on vanha C2, katsoin uteliaisuuttani nykytilannetta:

"OUTER SHELL
The outer shell … consists of a special glass-fibre reinforced duroplastic matrix.

Caution:
The safety helmet is designed to absorb the effects of only one impact. The helmet must be replaced after a fall, accident or any other impact.
"

Any other impact (isku, sysäys, törmäys, vaikutus...) - mikähän tuo sitten voisi olla, varmaan myös putoaminen maahan mutta kuinka korkealta?  Tuskin nyt sentään tangosta asfalttiin, niinhän käy jokaiselle joskus...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #25 : Elokuu 07, 2014, 20:18:13 ip »
Lainaus
Tuskin nyt sentään tangosta asfalttiin

Riittää vähäisempikin kolhu jos osuma varsinkin on pistemäinen. Kuitukypärää voi koittaa puristaa aukon reunoista keskelle päin. Jos joustaa niin vaihtoon. Muovikypärä notkuu jonkin verran kun puristaa voimalla mutta kuitukypärä ei saa antaa periksi yhtään. Huvikseni joskus kavereiden kypäriä puristellut ja aika monessa reunat notkuivat ja puristellessa kuului rahisevaa ääntä.

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #26 : Elokuu 07, 2014, 20:21:45 ip »
Muovikypärä kestää kolhuja mutta kuitukypärä menee vaihtoon yhdestä kolhusta jos siihen on tullut maaliin lohkeama. Riippuu varmaan omasta turvallisuushakuisuudesta miten menettelee.

Niin..no..niii  Roof Boxer - Material: Fiberglass and Resin
Hitto sentään kuituahan tuo näkkyy olevan
No laitoin sen sittenkin matkavakuutukseen. Jos se vaikka menis läpi niin eipä tarvi hieroo asiaa enemmän. Tuli taas ostettua liian hieno potta. Entinen kypärä oli tosi vanha ja raihanainen avokypärä ja se kun tippui niin iloisesti vaan jäi pomppimaan eikä siinä jälkiä enää huomannut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #27 : Elokuu 07, 2014, 21:44:08 ip »
Muovikypärä kestää kolhuja mutta kuitukypärä menee vaihtoon yhdestä kolhusta jos siihen on tullut maaliin lohkeama. Riippuu varmaan omasta turvallisuushakuisuudesta miten menettelee.

Höpön löpön nyt. Mun kypärä pysyy ainakin kasassa kuidun ja hartsin laminaatin avulla, ei maalin.
Muovipotta on selkeämpi, se halkeaa kun ei enää ole kurantti. Kuitukypärien kestävyydestä ja käytöstä kolhujen jälkeen on ihan riittävästi kiistelyä ja keskustelua moottoripyörä.orgin palstalla. Halukkaat voivat sieltä etsiä mieleisensä argumentin. Jos vaikka jätettäisiin ne pois täältä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #28 : Elokuu 07, 2014, 21:54:02 ip »
Neljä vuotta noita kuitukypäriä työkseni testasin niin väittäisin asiasta jotain tietäväni. Vertailtiin myös muovikypäriin. Ne ovat pääosin suojaavampia kuin kuitukypärät mutta harmillisen painavia. Kuitukypärässä on paljon kuitua mutta vähän hartsia. Se hartsi kun "lohkeaa" ei ole kuin kuitulappuja jäljellä. Kutukypärän tehtävänä on kolhun sattuessa levittää iskusta saatu energia mahdollisimman suurelle alueelle siten että juuri hartsi irtoaa kuiduista ja siten energia leviää eikä aiheuta pistemäistä muodonmuutosta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #29 : Elokuu 07, 2014, 23:04:11 ip »
Testasit armeijan komposiittikypäriä (?), joiden eristerakenne poikkeaa moottoripyöräkypäristä,  ei vertailukelpoisia. Kiistely ja vääntäminen orgin puolelle, ei tänne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.