Kirjoittaja Aihe: Kypäräasiaa  (Luettu 15260 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Kypäräasiaa
« : Toukokuu 19, 2014, 19:54:02 ip »
Olen aikeissa ostaa tuollaisen avattavan kypärän aiemman avokypäräni tilalle. Varmaankin osin makuasioitakin mutta olisi kyllä kiva kuulla vähän muitten kokemuksia. Tällä hetkellä pohdinnassa olevat vaihtoehdot ovat Nolan N 104 (vanhempi malli, jonka saisi sopivaan hintaan) ja Schubert C3. Tuollainen umpikypärä ei oikein tule kyseeseen kun täytyy temppuilla silmälasien kanssa ja se tuntuu melko hankalalta.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2014, 21:57:48 ip »
Itellä on C3 ja erittäin hyvä kypärä mutta ei toimi lasien kanssa paksumpi sankaset lasit painaa ja kauhia homma survoa lasit sen jälkeen kun kypärä on päässä. Onneksi on vain tuo lähi näkö ongelma että voi ajaa ilman laseja mutta sitten kun menee tankille niin kypärä pois ja lasit päähän että tulee oikea tunnus. :o

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2014, 23:12:29 ip »
Moi!
Minullakin on C3 ja olen ollut siihen tyytyväinen!
Kuitenkin ehdotan kokeilemaan useita eri malleja, koska kaikki kypärät eivät sovi kaikille.
Meillä ihmisillä on hyvinkin erilasia kallonmuotoja. Toinen kypärä sopii toiselle ja toiselle se aiheuttaa yhtä tuskaa!

Minusta hyvä kypärä muodostuu seuraavista ominaisuuksista:
- kevyt
- avattava
- aurinkovisiiri (tummennettu visiiri ei ole hyvä juttu hämärällä, pimeällä tai tunnelissa)
- pinlock (ainoa toimiva keino välttä huurtumista)
- helppo säätöinen ja tehokas tuuletus (kesä ja kuumat ilmat vasta tulossa)

Lisäksi monet suosivat kirkkaita neonvärejä tai valkoista (auttaa kanssaihmisiä huomaamaan liikenteessä)
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2014, 08:47:02 ap »
C3 on toiminu hyvin ja vanhempaa C3-mallia vissiin on vielä euroopasta saatavissa järkevään hintaan. C3:n kanssa ei tarvitte aurinkolaseja, joten esim. tunneliin mennessä voit napata aurinkovisiirin pois edestä ja maailma valkenee. Jos on tarvis kuulokkeita asennella, niin niillekin löytyy hyvä syvennys, eikä korvat painu. Itelläni sentin levyiset sangat silimiklaseissa ja ainoa viritys niihin oli sankojen loppupään taivutus istuvuuden parantamiseksi. Itelleni silmälasien istuvuus selvis vasta pidemmän ajolenkin aikana.
Shoein GT-Air on kuulema ihan hyvä kanssa, mutta aikas arvokas.
Halpojen avattevien mekanismit ja fyllit tahtovat parissa vuodessa kulahtaa huonompaan kuntoon tietenkin käytön mukaisesti.
Muutamaa kypärämerkkiä kannattaa tuon istuvuuden vuoksi testata ja kävästä koeajolla, että äänimaailma tulee ilmi.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2014, 08:52:29 ap »
Taitaa tuo suupertti olla liki ainoa avattava, joka on kuitupotta? Caberg, Nolan ja oliko Marushin(?) ovat vissiin ainakin muovipottia.

off topic: itse ihastuin toissa kesänä kokoavokypärään arkiajossa. Ei missään nimessä turvallisimmasta päästä, mutta mukava ja kevyt käyttää. Lisäksi tämä kesän kasvillisuuden aiheuttama pölyisyys pitää röörit niin tukossa umpikypärällä, että ajaminen on pahimmillaan tuskaa. Avopotalla nenä pysyy auki jostain syystä. *Viime kesänä ajoin vissiin 300 km umpikypärällä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2014, 09:17:14 ap »
Tuollainen umpikypärä ei oikein tule kyseeseen kun täytyy temppuilla silmälasien kanssa ja se tuntuu melko hankalalta.

Mulla on ollut ajolasit erikseen ja sankojahan saa vaikka ihan suoria, joten ei mitään hankaluutta. Ei edes millään tavallisillakaan sangoilla. Mun kypärissä on ollut semmoinen 'sauma', johon se sanka helposti sujahtaa. Mutta kaikkihan päättää omasta turvallisuudestaan ihan itte.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #6 : Toukokuu 20, 2014, 10:10:32 ap »
Ostin muutama vuosi sitten Shubertin Conceptin. Se oli ihan hyvä kypärä, mutta ei missään tapauksessa ylivertainen muihin verrattuna. Hintaa ei Tallinnassa ollut juuri mitään, josta syystä sen ostinkin. Sekin kului loppuun 5 vuodessa...
Sen jälkeen ostin Piikkiöstä Davidan, jonka vakuutusyhtiö lunasti - pahus sentään. Kypärä oli HYVÄ!
Tämän jälkeen yhden kesän oli Airoh 55. Kypärä sinänsä oli ihan jees, mutta ilmeisesti tehty toisenlaiseen päähän. Korvallisilla ei ollut mitään pehmustetta, vaan korvaa painoi kova muovi ja pitkällä reissulla se oli ihan kamalaa. Ei pystynyt korjaamaan tuota.
Nyt on Zeus, ja eipä sekään mikään ihmeellinen ole, ihan hyvä potta.

Poliisilla on käytössään mm. Nolaneita. Eräs sanoi, että käyttäjä saa periaatteessa valita kypärän ja hänen mielestään Nolan on hyvä.
Vähän yleistäen, kaikki kypärät suojaavat yhtä hyvin, eli testi on läpäisty.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2014, 13:52:04 ip »
Jos silmälasien kanssa pitää vekslata, niin avattava kypärä aurinkovisiirillä. Kun kypärän vaihto on joskus edessä, niin % varmasti uusi kypärä on avattavaa mallia.
On vaan niin paljon käytännöllisempi arkikäytössä kuin umpikypärä! ! !
Kimmo mainitsi jo tärkeimmän asian, eli kypärän istuvuuden. Siitä lähetään, tai ainakin mie lähen, että kun päähän sopiva kypärä löytyy, niin sitten katsotaan hinta ja merkki. Tingitään vaikka ketjurasvassa, mutta ei kypärän istuvuuvessa ja mukavuudessa.

Tunturin kanssa samaa mieltä avokypärästä. Katupyörällä ajot (oli alla kyykky tai joku muu) vedetään 90% avokypärä ja ajolasit päässä. Avokypärä on vaan niin mukava ja ilmava ja se päässä ollaan "lähempänä" alkuaikojen fiilistä.
Melkoinen ahistus iskee eka kilometreillä, kun kesän jälkeen tyrkkää umpikypärän päähän. Tuntuu, että siellä kuupan sisällä loppuu ilma.
Schubert C2 on kylmiä ja sateisia kelejä varten. Enskalla toki ajetaan enskakypärä päässä, mutta se onkin melkein avokypärä.
Tämäkin vielä! ! !

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #8 : Elokuu 07, 2014, 00:21:30 ap »

Kiitokset näistä aikoinaan saamistani kommenteista.

Kypärän sain viimein ostettua ja valintani päätyi Nolanin 104 EVO-malliseen avokypärään, jonka sain Stormilta mielestäni sopuhintaan 329 €. Käyttökokemustakin on kertynyt noin 400 km:n verran. Onhan tuo aiempaan samanmerkkiseen avokypärään verrattuna painavampi. Hiljaisempi tuo on ainakin mitä tulee noihin ajoviiman aiheuttamiin kohinoihin. Toisaalta moottorin äänet kantautuvat kypärän sisään aika voimakkainakin, joten kyllä nuo korvatulpat tämänkin kanssa tarpeen ovat. Tuo äänten kantautuminen kypärään lienee melko monimutkainen juttu, jossa pyörän katteilla/pleksillä tai niiden puuttumisella lienee melkoinen merkitys. Sillekään ei kai kukaan voi mitään, että kypärä väkisinkin toimii jonkilaisena ääniä vahvistavana kaikukoppana. Valinnassa painoi päähän sopivuus, laatuvaikutelma ja hyvät kokemukset saman merkin avokypärästä. Hyvää on myös laaja näkökenttä ja pääosin valkoisen värinkin koin plussana.

Hyviä ja turvallisia loppukauden ajokilometrejä kaikille.

P.S. Tuosta Gruppon heijastinliivistä olen kanssamotoristeilta saanut pelkästään hyvää palautetta.

 

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #9 : Elokuu 07, 2014, 00:26:59 ap »

Pääsi pujahtamaan pieni kirjoitusvirhe. Tuo Nolan 104 EVO on tietenkin avattava kypärä eikä avokypärä.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #10 : Elokuu 07, 2014, 06:50:55 ap »
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #11 : Elokuu 07, 2014, 07:59:06 ap »
Tuttua hommaa. Turpolla oli muutama vuosi sitten C2 ja siinä oli osa muoviosista
(mm. visiirin tiivisteet) tehty biohajoavasta muovista. Parissa vuodessa se levisi käsiin.



aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #12 : Elokuu 07, 2014, 09:47:40 ap »
Yritinpä minäkin: C 3, J 1 ja mikälie racing-malli. Jos eivät palikat itsekseen lennelleet moottoriteille, niin olipa milloin mitäkin häikkää. Suht. painavia, kalliita ja erikoisen muotoisia. Hiljaisiako - ei semmoista ole olemassakaan, kypärän kanssa on aina käytettävä korvatulppia. Tämä näin enemmän tai vähemmän huonokuuloisena seniorina. Arai kokokypärä viileälle,. Nonan N 43 normaalikeleihin ja vaikka lämpimämpäänkin ja jos avolla pitkän visiirin kanssa haluaa ajella, HJC RPHA, joka on muuten myynnissä hintaan 150 €, lähes uusi, mutta ei sovi kallon muotoon.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #13 : Elokuu 07, 2014, 10:32:42 ap »
Tottahan se on, että kypärästä ei saa hiljaista millään, mutta kyllä Davidan avopotta sillä paksummalla fyllillä menee aika pitkälle siihen suuntaan.
Korva uppoaa nahkakuppiin kuin johonkin peltoriin. Ainut mikä ottaa pattiin on se, että kypärä päässä ei tahdo kuulla kanssaihmisten juttuja, jos ne nyt ylipäätään sattuu kiinnostamaan. Tietysti siinä vaiheessa jos ei saa selvää sanoiko kaveri ajettavan Toijalan vai Tornion kautta, kannattaa vetää leukahihna auki, ottaa ruukku päästä ja kysyä uudelleen.   ;)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #14 : Elokuu 07, 2014, 10:56:44 ap »
Mulla oli jonkin aikaa Schuberthin avopotta J1 - "maailman hiljaisin avokypärä, hiljaisempi kuin moni umpikypärä".
Hiljainen oli, siis ei pitänyt mitään ääntä, hyllyssä. Ajaessa ei niinkään hiljainen, koska oli niin vähän toppauksia, että sisällä kaikui, ei mitään vaimennusta - kokeiltu esim. koputtamalla päässä olevaan kypärään rystysellä. Kerran tuli ilmeisesti asennettua korvatulppa huonosti ja vasen korva suhisee vieläkin.

Nolanin avokypärillä olen ajellut, niin edelleenkin, hinta vajaa puolet Schubertista, laatu vähintään sama.  :)
Emeritus-guzzisti