Kirjoittaja Aihe: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma  (Luettu 14297 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #15 : Toukokuu 19, 2014, 11:25:18 ap »
Normaalilta näyttää puru propussa. Öljy voi vaikuttaa vaihteiston toimintaan. Laittaisin jotain toista esim. Mobilin 80w90 gl-5:sta tms. Jonka viskositeetti on ohjekirjan mukaista.
Forza Moto Guzzi!

Willberg83

  • Viestejä: 35
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #16 : Toukokuu 19, 2014, 11:31:49 ap »
En löytänyt eilen Motonetista mitään muuta kuin Motulin SAE 75W90. En varmaan vaan osannut etsiä oikeista paikoista. Mut tuota nyt laitoin sinne eilen tilalle, katsotaan miten käy.

Löysin aamulla toisen keskustelun täysin vastaavanlaisesta ongelmasta, (tai siltä se ainaskin kuulosta) tosin Cali. Ongelma oli ymmärtääkseni laatikon ulkopuolella

Tuossa linkki:
http://wildguzzi.com/forum/index.php?action=printpage;topic=56485.0

Säät sallien käyn illalla kokeilemassa josko öljyn vaihto olisi riittänyt.

Willberg83

  • Viestejä: 35
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #17 : Toukokuu 19, 2014, 12:13:25 ip »
löysin tuon keskustelun jossa varoitettaan käyttämästä synteettistä öljyä vaihteistossa? Onko tämä todennettu paikkansa pitäväksi? Meinaa tuo Motuli minkä sinne tungin taisi nimeomaan olla synteettinen...

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4751.0
ja siitä keskustelusta seuraava linkki:
http://www.wildguzzi.com/Tips/tips_n_tricks.htm#Synthetic%20Oil%20Tips

Mitä öljyä käytätte omissa pyörissänne?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #18 : Toukokuu 19, 2014, 15:03:48 ip »
En tiedä miten voi verrata, mutta mulla on Calistimessa Red Line Shockproof marjapuuroa. Kylmänä karkea ottamaan vaihteita, mutta käyttölämpötilassa mainio. Hiljaisempikin, kuin tavallisella öljyllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Willberg83

  • Viestejä: 35
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #19 : Toukokuu 19, 2014, 15:05:44 ip »
http://motonet.fi/fi/tuote/590076/Red-Line-HeavyShockProof-946ml

Eli tämä taitaa olla se kyseinen marjapuuru? :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #20 : Toukokuu 19, 2014, 15:46:28 ip »
Just.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Willberg83

  • Viestejä: 35
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #21 : Toukokuu 19, 2014, 15:57:54 ip »
Hyvä juttu. Testaan nyt ton motulin, jos ei futaa ni sit tota. Tolla synteettinen tai ei ni ei taida sit olla hirveesti merkitystä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #22 : Toukokuu 19, 2014, 16:22:30 ip »
Oothan nyt ne kaikki nivelet ja vivut ja vipstaakit kattonu siitä vaihdekepin ja laatikon väliltä että ovat ok ja ruuvit kiinni?
Sen öljyn kanssa on turha enempää jumpata.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #23 : Toukokuu 19, 2014, 16:42:00 ip »
Jos vika on öljyssä, niin hyvä juttu kun selvisi niin vähällä. Rohkenen kuitenkin ottaa puheeksi vielä tuon vivuston kitkat ja siirtohaarukan keskitysjousen. Laatikon sisällä on hakaneulajousi, joka keskittää siirtohaarukan aina vaihteen vaihtamisen jälkeen. Sportista en tiedä, että on siinä samanlainen säätö kuin vanhemmissa malleissa, eli keskiasento säädetään vaihteiston takaseinä läpi menevällä pultilla, jossa on laatikon puoleinen pää epäkesko. Pulttia kääntämällä saa hiukan siirrettyä kohtaa, johon siirtohaarukka asettuu kun vaihdepoljin vapautuu paineesta. Vaihdepolkimen holkki ja kaksi palloniveltä, jotka ovat polkimen ja vaihdelaatikon käyttövivun välissä, kannattaa kokeilla herkistää vaikka spruuttaöljyllä jos ei huvita aukoa pultteja. Kitkaisuutta voi olla myös itse käyttövivun akselilla, mutta siihen ei voiteluaineella saa spruutattua ulkopuolelta. Jos herkistäminen ei auta niin seuraava askel on tuon keskitysjousen säätäminen vaikkapa kokeilun ja erehdyksen kautta. Aika ahtaassa paikassa on se säätö jos se ylipäätään on olemassa. Tuollainen oire, että pienemmälle saa vaihtumaan ajan kanssa, panee epäilemään kitkaa, joka päästää vivun ryömimään oikeaan kohtaan pienellä viiveellä. Vaiva kyllä pitäisi eliminoitua niin, että kun on vaihtanut kerran alapäin niin käyttää vaihdevipua hiukan vapaa-pisteen yläpuolella, mutta vain hiuksen hienosti ettei laatikko etsi isompaa päälle.    

Willberg83

  • Viestejä: 35
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #24 : Toukokuu 19, 2014, 19:53:02 ip »
Noniin, alkaa homma ehkä olemaan purkissa. Eli niinkuin aikaisemmin mainitsin, öljyt vaihdoin, vaikka vanhoissa ei sinänsä mitään ihmeellistä näkyny (ei mitään suurempia roskia ja öljy oli kirkasta). Tänään kuitenkin ennen koeajoa mm. tämän keskustelun pohjalta tarkistin vielä vahdevivun reitin laatikkon ja heitin voitelut niveliin ym muihin liikkuviin mitä siitä bongasin.

Koeajolle lähdin toivoa täynnä mutta huomasin pettymyksekseni samantien että ei se vieläkään vaihda pienemmälle ei edes viiden minuutin ajon jälkeen. Pitikin sitten tuotapikaa tehdä suuri päätös joko kääntyä turuntietä oikealle kotiin tai vasemmalle pikku lenkille. Käännyin vasemmalle koska edellä ajava auto kääntyi oikealle. Tästä pari minuuttia myöhemmin, ajoin kutosella, ja päätin painaa kytkimen pohjan ja vielä kerran painaa vaihteita pienemmälle.. Vitonen, nelonen, kolmonen, kakkonen... Aaah ku tuntu ihanalle. Voi mikä hymy siellä kypärän sisälle syntyi.

Jatkoin siitä vielä 20 minsaa ajelua ja testasin monta kertaa. Eli homma tuntuu olevan kunnossa. En todellakaan tiedä kumpi oli tärkeempi, oliko öljyn vaihto ihan turhaa, mutta samapa tuo. Kaverin Guzzissa on ainakin öljyn vaihto aina tehnyt ihmeitä. Mutta näillä mennään.. :)

Kiitos kaikille teille tähän osallistuneille ja neuvo antaneille. Loistava foorumi ja loistava tiedon lähde tällaiselle Guzzi noobille. Tarjoan kaljat jos joskus törmäämme! :)

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #25 : Toukokuu 20, 2014, 09:36:04 ap »
Tuota...kun en näin sähkömiehenä tästä(kään) mitään ymmärrä, niin voiko todellakin öljyllä olla tuollainen vaikutus? Onkos kukaan tässä asiassa ihan oikeasti asiaa tunteva, vai onko tässä menty "ihan tuurilla"  ;) ?
Minä ole käyttänyt omassa Calissa tätä:

http://motonet.fi/fi/tuote/598090/Mobilube-GX-80W-90-GL-4-1l

eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa. En sitten tiedä, tulisikos ongelmia, jos vaihtais toiseen laatuun...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #26 : Toukokuu 20, 2014, 10:49:30 ap »
TimoEV se aina epäilee tämän palstan osallistujien ammattitaitoa paitsi omaansa sähkömiehenä ;-P.

Ja asiaan. Tässä on nyt käynyt niin, että voitelua on mennyt oikeaan kohteeseen. Mutta, koska on tehty kaksi asiaa samalla kertaa eli öljyn vaihto ja eri kohteiden voitelu, ei pysty erottelemaan tarkkaan kumpi tehosi. Oma arvioni on, että öljyä oli liian vähän alun perin ja öljyn vaihdossa Willberg83 lisäsi oikean määrän ja öljyä tuli tarpeeksi.
Forza Moto Guzzi!

Willberg83

  • Viestejä: 35
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #27 : Toukokuu 20, 2014, 11:17:20 ap »
Joo, mahdoton tässä on sanoa kumpi tehosi (paremmin) mutta omat epälykesni monen muun kanssa kallistuu tuohon öljyn puoleen. Tosin öljy määrän tarkistin ja sitä oli alunperin riittävästi joten öljyn sopivuudesta uskoisin asiassa olleen kyse. Mutta en todellakaan tiedä näistä mitään joten tuurilla oli osansa tässä kaikessa, :) kuin myös tästä foorumista saaduilla mielipiteillä ja neuvoilla.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #28 : Toukokuu 20, 2014, 11:40:35 ap »
Mun pitää kyllä joskus kokeilla ihan mielenkiinnosta tuota Castrolia, oliko se AXLE EPX 80W-90?   Ei nimittäin ole koskaan tullu vastaan lootaöljyä jolla guzzin laatikko ei toimisi. Tai edes takerrellu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Willberg83

  • Viestejä: 35
Vs: 1200 Sport Vaihdelaatikko ongelma
« Vastaus #29 : Toukokuu 20, 2014, 12:03:24 ip »
Mun pitää kyllä joskus kokeilla ihan mielenkiinnosta tuota Castrolia, oliko se AXLE EPX 80W-90?   Ei nimittäin ole koskaan tullu vastaan lootaöljyä jolla guzzin laatikko ei toimisi. Tai edes takerrellu.

Juurikin sitä. Sellaiset 1000 km sillä ja temppuilu alkoi.