Hep,
Joo, tuosta Ikkalan mainitsemasta kartan "ominaisuudesta" oli jotkut muutkin olleet ihmeissään, mitä ulkomaan foorumeita luin. Mutta eipä siitä ollut oikein tietoa miksi näin..päästöt, säästösyyt karttaa tehdessä yms. Mene ja tiedä. Toisaalta mm. Rooperin Pete mainitsi, että aika moni on kuitenkin tyytyväinen tuohon 03-vakiokarttaan, mutta tähdensi että perusasetusten ja säätöjen muuten pitäisi olla kunnossa. Jotkut olivat myös kovinkin tyytyväisiä karttaan, jossa oli yhdistetty tämän 03-kartan fuel-puoli pienillä muutoksilla 068-kartan sytytyskarttaan. Tosin käytännössä nuo kokeilut on tehty lämpöisissä maissa ja ehkäpä vielä hyvinkin erilaisilla bensoilla, eli ei ole takeita miten toimivat täällä pohjoisessa. Ei kellään Grison omistajalla olisi alkuperäisen 068-kartan biniä tallessa? Voisin vähän tsiikailla sitä.
Kuulemma jopa 90% lievistä nykimisistä johtuu mm. jos kaasutinvaijereihin on päässyt muodostumaan löysää, tai läppärungot eivät ole ihan balanssissa. Oman pyörän kohdalla tiedän, että esim. vaijereita ei ole tsekattu. Tosin vasta vajaa 10 tuhatta mittarissa, mutta alkuunhan nuo saattavat venyä. Toissailtana kun opettelin Guzzidiagia, niin resetoin TPS:t, en tiedä onko sillä merkitystä mutta tulipa tehtyä. Epäilen ettei sitäkään ole tehty missään vaiheessa, enkä tiedä pitäisikö edes esim. äänenvaimentimen vaihdon yhteydessä?
Tänään tsekkasin nuo vaijerit, hieman piti säätää. Ruiskujen balanssit yritän tsekata piakkoin, pitää jostain väsätä manometri. Kai semmoinen huolella tehty DIY-tyyppinen ratkaisu myös toimii myös tässä tapauksessa? Letkua jossa notkeaa öljyä tai vastaavaa.
Tänään kävin pikku lenkillä, oli ilo huomata että oli jotenkin vähän pirteämmän oloinen, varsinkin ylemmillä kierroksilla. En tiedä sitten oliko tuolla TPS-resetillä ja vaijerien säädöllä vaikutusta, vai kuvittelinko vain.. Mutta toki se aaltoilu sieltä 3000-3500 kierroksen alueelta löytyi edelleen. Ja se taas oli ehkä selkeämmin havaittavissa kuin. esim viikonlopun reissulla. Tosin ilmakin oli nyt 15 astetta viileämpi. Vastaavasti ihan pienillä kierroksilla ajettaessa "neulansilmiä" aiemmin huomattu taipumus sakkailla oli nyt huomattavasti laimeampi. Ota nyt näistä selvää. Mutta tosiaan edistystä oli jo tämäkin verrattuna aiempaan.
Mutta en nyt oikein tiedä miten tuon kartta-asian kanssa pitäisi edetä.. ihan jees tuo nytkin toimii omiin tarpeisiin. Jos kokeilumielessä tekisi pieniä säätöjä yksi kerrallaan esim. ennakoihin, ja kokeilisi miten toimii. Tai sitten en tee nyt mitään, odotan esim. Hartolan meetinkiä jossa konkarit voivat näyttää käytännössä, miten hommassa edetään.
Mutta kiitos kuitenkin tähänastisista vastauksista.
Täältä tähän, Jani