Kirjoittaja Aihe: Griso 8V huoltoa ym.  (Luettu 20134 kertaa)

Pithecus

  • Viestejä: 51
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #30 : Toukokuu 27, 2014, 21:28:33 ip »
Tuo 068 on korjattu versio. Alkuperäisellä ei juuri viitsinyt ajella alle 4000 rpm kun siirtymiset vedolta moottorijarrutukselle olivat niin teräviä ja pienikin kahvan liike kumpaan suuntaan vaan sai aikaan nykäyksen. 068 oli paljon parempi mutta ei hyvä sekään. Nyt omatekoinen fuel-kartta alkaa olla jo aika hyvä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #31 : Toukokuu 27, 2014, 21:43:20 ip »
Tossa vielä numerotaulukkona se Janin grison sytkäkartta. Ei kyllä mene mun kaaleen että se voi noin olla. Käykö se alle 4000rpm... ???  Tuo Ristonen käppyrä näyttää siltä miltä muissakin 8v koneissa vakiona, varmaan on ihan sama.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #32 : Toukokuu 28, 2014, 22:25:46 ip »
Hep,

Joo, tuosta Ikkalan mainitsemasta kartan "ominaisuudesta" oli jotkut muutkin olleet ihmeissään, mitä ulkomaan foorumeita luin. Mutta eipä siitä ollut oikein tietoa miksi näin..päästöt, säästösyyt karttaa tehdessä yms. Mene ja tiedä. Toisaalta mm. Rooperin Pete mainitsi, että aika moni on kuitenkin tyytyväinen tuohon 03-vakiokarttaan, mutta tähdensi että perusasetusten ja säätöjen muuten pitäisi olla kunnossa. Jotkut olivat myös kovinkin tyytyväisiä karttaan, jossa oli yhdistetty tämän 03-kartan fuel-puoli pienillä muutoksilla 068-kartan sytytyskarttaan. Tosin käytännössä nuo kokeilut on tehty lämpöisissä maissa ja ehkäpä vielä hyvinkin erilaisilla bensoilla, eli ei ole takeita miten toimivat täällä pohjoisessa. Ei kellään Grison omistajalla olisi alkuperäisen 068-kartan biniä tallessa? Voisin vähän tsiikailla sitä.

Kuulemma jopa 90% lievistä nykimisistä johtuu mm. jos kaasutinvaijereihin on päässyt muodostumaan löysää, tai läppärungot eivät ole ihan balanssissa. Oman pyörän kohdalla tiedän, että esim. vaijereita ei ole tsekattu. Tosin vasta vajaa 10 tuhatta mittarissa, mutta alkuunhan nuo saattavat venyä. Toissailtana kun opettelin Guzzidiagia, niin resetoin TPS:t, en tiedä onko sillä merkitystä mutta tulipa tehtyä. Epäilen ettei sitäkään ole tehty missään vaiheessa, enkä tiedä pitäisikö edes esim. äänenvaimentimen vaihdon yhteydessä?

Tänään tsekkasin nuo vaijerit, hieman piti säätää. Ruiskujen balanssit yritän tsekata piakkoin, pitää jostain väsätä manometri. Kai semmoinen huolella tehty DIY-tyyppinen ratkaisu myös toimii myös tässä tapauksessa? Letkua jossa notkeaa öljyä tai vastaavaa.

Tänään kävin pikku lenkillä, oli ilo huomata että oli jotenkin vähän pirteämmän oloinen, varsinkin ylemmillä kierroksilla. En tiedä sitten oliko tuolla TPS-resetillä ja vaijerien säädöllä vaikutusta, vai kuvittelinko vain.. Mutta toki se aaltoilu sieltä 3000-3500 kierroksen alueelta löytyi edelleen. Ja se taas oli ehkä selkeämmin havaittavissa kuin. esim viikonlopun reissulla. Tosin ilmakin oli nyt 15 astetta viileämpi. Vastaavasti ihan pienillä kierroksilla ajettaessa "neulansilmiä" aiemmin huomattu taipumus sakkailla oli nyt huomattavasti laimeampi. Ota nyt näistä selvää. Mutta tosiaan edistystä oli jo tämäkin verrattuna aiempaan.

Mutta en nyt oikein tiedä miten tuon kartta-asian kanssa pitäisi edetä.. ihan jees tuo nytkin toimii omiin tarpeisiin. Jos kokeilumielessä tekisi pieniä säätöjä yksi kerrallaan esim. ennakoihin, ja kokeilisi miten toimii. Tai sitten en tee nyt mitään, odotan esim. Hartolan meetinkiä jossa konkarit voivat näyttää käytännössä, miten hommassa edetään.

Mutta kiitos kuitenkin tähänastisista vastauksista.

Täältä tähän, Jani

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #33 : Toukokuu 28, 2014, 23:23:13 ip »
Kyllä se diy-versio ruiskussakin toimii. Oman tallin oveen olen kiinnittänyt letkusta ja 2-t öljystä koostuvan mittarin. Tarkempi kuin carbtunen kaupallinen vehjes..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #34 : Toukokuu 28, 2014, 23:47:35 ip »
Jotkut olivat myös kovinkin tyytyväisiä karttaan, jossa oli yhdistetty tämän 03-kartan fuel-puoli pienillä muutoksilla 068-kartan sytytyskarttaan.
Juu, se bensakartta näyttää hyvältä, isoilla kaasun kulmilla tosin rikkaalla mutta jos ne nokat on eri niin voi olla ihan ok. Sytkäkartta siinä corsan bin. filessä jonka laitoin s-postilla on aika lähellä sitä grison 068 karttaa, koita joskus niillä ennakoilla. 
Kuulemma jopa 90% lievistä nykimisistä johtuu mm. jos kaasutinvaijereihin on päässyt muodostumaan löysää, tai läppärungot eivät ole ihan balanssissa.
Toki pahentaa asiaa jos perus-säädöt on persiillään. Mutta minä en saanu nykimistä KOKONAAN pois ennen "lambda off" asetusta. Nytkin sitä ihan pikkusen on, PC5+autotunerilla pääsin parhaaseen tulokseen. Tuota pitää vielä yrittää saada pois. Rikkaammalle vaan mutta joku raja kulutuksellekin pitää laittaa. Autotuneri osasi senkin jotenkin hoitaa...

.. ihan jees tuo nytkin toimii omiin tarpeisiin.
8v koneen pitää nostaa etutassua pelkästä kaasun käännöstä pienillä vaihteilla ;D 

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #35 : Toukokuu 29, 2014, 00:09:47 ap »
Iltaa, justiinsa läppäri kourassa opettelen TP:ta. Sain jo aikaiseksi kartan jossa alkuperäiseen on muutettu vain sun kartan syttypuoli. Tai niin ainakin luulen.. Mutta kiitos kartasta.

P.Roper sanoo mittailleensa noita nokkia ja kertoo niissä olevan sama profiili, riippumatta onko A5 vai A8-moottori. Ainoa ero mikä on tullut, on ilmeisesti nokka-akselien päätyjen shimmaus, tai joku shimmaus kuitenkin. Tästä johtuen osanrot ovat vaihtuneet. Sitten ihan uusissa "roller tappeteilla" varustetuissa on varmaan jo eri profiili.

Vaikka yritin käyttää hakua, niin tuohon lambda-asiaan en oikein löytänyt selvää vastausta. Eli voinko kytkeä lambdan noin vaan pois päältä, vai piileekö siinä joku riski esim. katin osalta? Ja siis tuokin pitää tehdä Tunerprolla siihen uuteen karttaan? Vai onnistuiko se pelkästään GuzziDiagin kautta? En niin tarkkaan ehtinyt siihen(kään) perehtyä.


Lainaus
8v koneen pitää nostaa etutassua pelkästä kaasun käännöstä pienillä vaihteilla ;D
Lainaus

Yeah, right.. varmasti.  ;D

Jep, taas venyy nukkumaanmeno hyvästä syystä. Mutta yrittäkää kestää, tässä nyt joutuu taas opettelemaan uusia asioita sen verran, että tyhmiä kysymyksiä tulee varmasti vielä paljon lisää esitettäväksi.

-Jani-

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #36 : Toukokuu 29, 2014, 01:00:24 ap »
Iltaa, justiinsa läppäri kourassa opettelen TP:ta. Sain jo aikaiseksi kartan jossa alkuperäiseen on muutettu vain sun kartan syttypuoli. Tai niin ainakin luulen.. Mutta kiitos kartasta.

P.Roper sanoo mittailleensa noita nokkia ja kertoo niissä olevan sama profiili, riippumatta onko A5 vai A8-moottori. Ainoa ero mikä on tullut, on ilmeisesti nokka-akselien päätyjen shimmaus, tai joku shimmaus kuitenkin. Tästä johtuen osanrot ovat vaihtuneet. Sitten ihan uusissa "roller tappeteilla" varustetuissa on varmaan jo eri profiili.

Vaikka yritin käyttää hakua, niin tuohon lambda-asiaan en oikein löytänyt selvää vastausta. Eli voinko kytkeä lambdan noin vaan pois päältä, vai piileekö siinä joku riski esim. katin osalta? Ja siis tuokin pitää tehdä Tunerprolla siihen uuteen karttaan? Vai onnistuiko se pelkästään GuzziDiagin kautta? En niin tarkkaan ehtinyt siihen(kään) perehtyä.


Lainaus
8v koneen pitää nostaa etutassua pelkästä kaasun käännöstä pienillä vaihteilla ;D
Lainaus

Yeah, right.. varmasti.  ;D

Jep, taas venyy nukkumaanmeno hyvästä syystä. Mutta yrittäkää kestää, tässä nyt joutuu taas opettelemaan uusia asioita sen verran, että tyhmiä kysymyksiä tulee varmasti vielä paljon lisää esitettäväksi.

-Jani-

No se katti VOI ottaa nokkiinsa jos lambdan ottaa pois päältä. Mutta sitten pitää käydä jo tosi rikkaalla ja pisemmän aikaa. Mutta eikös sulla ole se Agostiinin vaimennin, siinähän on irrotettava katti? Kato nyt onko sitä sielä edes. Vai mikä malli sulla olikaan... Pöntön kun irrottaa niin se näkyy sielä alkupäässä.

Lambdan voi ottaa tosta vain pois päältä mutta se ite anturi pitää sitten ottaa myös pois. Meinaan jos sitä joskus vielä haluaa käyttää. Tunerprosta ne ruksit pois sieltä molemmista (set), lambda 1 ja 2. Ei onnistu pelkästään guzzidiagilla.

Tuli mieleen tuosta nokkajutusta ja kartasta ja pakoventtiilin isommasta välyksestä. Yrittäisköhän ne näillä asetuksilla pitää pakoventtiilejä viileempänä? Nehän näissä 8v koneissa tahtoo kuulemma heilua liiankin kuumina, vakiokartoilla kun pitää käydä laihalla päästömääräysten takia. No, en tiiä, tuli vaan mieleen. Pakopuolelle ne coolerista lähtevät letkutkin menee.

Nousee se etutassu jossain vaiheessa  ;)

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #37 : Toukokuu 29, 2014, 11:16:37 ap »
Lainaus
Nousee se etutassu jossain

Jos sain 1100 Brevassakin aikaan power wheelien, tosin törkeällä kokonaiskulutuksella, ei liene ongelma paremmin hengittävissä 8V-malleissa. Tosin Grison pitkä akseliväli on vaikeampi tapaus.

Lambdan pelistä poistaminen siirtää pyörän "laittomien viritysten osastolle" jos päästönormeja ajattelee. Ajan kanssa saattaa katalysaattori karstaantua ja tukkeutua ilman lambdaohjausta. Lambdan tarkoituksena on hoitaa katalysaattorille riittävästi energiaa että sen reagointikyky haitallisiin päästöihin säilyisi ja se kykenisi polttamaan hiilimonoksidin pois ja neutraloimaan typen oksidit sen ohella että hiilidioksidin osuuskin laskisi.

Lambdan toiminta näpytellään pois TunerPron kautta. Olen siinä uskossa että jossain vaiheessa valmistuu XDF-tiedosto joka avaa käyttöön myös sellaisen tiedoston kuin "Lambda Target". Ainakin muissa moottoriohjauksissa sellainen taulu on ja sitä muokkaaamalla saa säädettyä lambda-asetukset mieleisikseen. Silloin ei enää suojella katalysaattoria vaan tehdään tarkkaa säätöä peruskarttojen päälle parhaan seoksen metsästykseen laajemmalla alueella kuin "tehtaan säädöllä". Joka on maksimissaan noin 40% koko käytettävästä tehoalueesta. Lambda-anturin kierteeseen saa sokeita tulppia mm putki- tai hydrauliikkaliikkeestä.

Itse olen saanut 1100 Brevassa säädöt, kohtuullisen pienellä vaivalla, siihen kuosiin että se ei nyi lainkaan, tehoa tulee halutulla tavalla, lambda ja katti hoitaa hommiaan kuten pitääkin, kulutus on siedettävällä tasolla ulos ja päin katsellen (P.A.D.S.:lla) ECUn tiedosto näyttää alkuperäiseltä tehtaan tiedostolta.

Vielä on säädettävää viileän säätilan suhteen. Silloin kulutus pompsahtaa. Se johtunee siitä että kylmäkäyntirikastus jää päälle tai ajautuu päälle "väärästä suunnasta" kun moottori tasakaasuajossa viilenee.

Mutta sitä ennen käytän valveillaoloaikaa Sääksjärvi Triken kokoonpanoon ja liikennekuntoon saattamiseen. Yksi asia kerrallaan.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #38 : Toukokuu 29, 2014, 12:15:08 ip »
Agostinin pöntössä ei ole kattia, joten sen rikkoutumista ei tarvi pelätä :)

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #39 : Toukokuu 29, 2014, 14:52:23 ip »
Agostinin pöntössä ei ole kattia, joten sen rikkoutumista ei tarvi pelätä :)

Ok. Tehtaan tyyppihyväksyntä-papruissa oli vaan maininta katin tyypistä, pitää joku päivä ottaa pönttö irti ja katsoa että onko sitä vai ei..

Ei kukaan ulkoa muista mikä kierre se on tuossa lambdassa? Onko sillä tulpalla väliä millainen sen pitää olla, ja mites se liitin kannattaa suojata?

Edit. M18 kierre näyttää olevan.

-Jani-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #40 : Toukokuu 29, 2014, 19:51:34 ip »
Ei kai missään tehopöntössä oikeata kattia ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #41 : Kesäkuu 18, 2014, 17:10:21 ip »
Ei kai missään tehopöntössä oikeata kattia ole.

Joo, päivitystä aiheeseen. Otin tänään renkaat pois kumien vaihtoa varten, samalla nyppäsin vaimentimen pois. Ei tuolla mitään kattia ole, tai sitten en tiedä miltä se näyttää. Otin huonon kuvankin liitteeksi, db-killeri näkyy tuolla putken pohjalla.

Oon tässä ajellut vakio 68-kartalla viimeiset pari viikkoa, ihan hyvin pelaa sillä. Mutta melkein paremmin kartalla, jossa 03:sen polttoainepuoli on yhdistetty 68:n syttykarttaan. Tuntuu että kierroksia kerää aika herkästi (melkein voisi luulla että se etutassu nousee ilmaan..  ;D)

Tuosta tuli mieleen että mittaritaulussa oleva pieni punainen varoituskolmio alkaa vilkkumaan jossain 7-7,5krpm:n paikkeilla, vaikkei vielä rajoittimeen menekään. Onko tuo vaan infoksi kuskille, että kohta rajoitetaan vai mistä se kolmion vilkkuminen johtuu?

Ja niin, kun tuli puhetta tuosta renkaanvaihdosta.. olikos tuossa CARC:ssa jotain joka olisi hyvä tsekata / tehdä nyt kun pyörä on pois paikaltaan? Semmoista mihin ei tarvii mitään erikoistyökaluja, kun ei niitä ole.

-Jani-

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #42 : Kesäkuu 18, 2014, 19:42:22 ip »
Ei kai missään tehopöntössä oikeata kattia ole.

Tuosta tuli mieleen että mittaritaulussa oleva pieni punainen varoituskolmio alkaa vilkkumaan jossain 7-7,5krpm:n paikkeilla, vaikkei vielä rajoittimeen menekään. Onko tuo vaan infoksi kuskille, että kohta rajoitetaan vai mistä se kolmion vilkkuminen johtuu?
-Jani-

Vaihtovalohan tuo varmaan on. Ainakin Brevassa voi säätää milloin alkaa vilkkumaan. Omani olen laittanut varoittelemaan 6500 rpm, voisi kyllä hiukan tuosta nostaakin.
Näemmä säätö onnistuu Grisossakin välillä 6000 - 8500 rpm:
http://www.manualslib.com/manual/407628/Moto-Guzzi-Griso-1100.html?page=17
Breva V850
Vespa GTS 250ie

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #43 : Kesäkuu 18, 2014, 19:56:30 ip »
Sen CARC'n voi "katkaista" siitä puolenvälin kohdilta - muistaakseni neljällä pultilla ja katsoa että spoorit rasvassa ja ettei kosteutta ole pesiytynyt. Ei tarvitse mitään erityistyökaluja.
Kasi vee ei vee kasi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #44 : Kesäkuu 18, 2014, 23:06:23 ip »
Jos sen katkaisee, niin olisiko hyvä tarkastaa se pinioniakselin mutterin lukitus/tiukkuus? Eikös se Ikkalalla ollut höllässä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.