Kirjoittaja Aihe: Griso 8V huoltoa ym.  (Luettu 20113 kertaa)

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Griso 8V huoltoa ym.
« Vastaus #15 : Toukokuu 23, 2014, 08:02:56 ap »
Calissa on /oli sellainen "ominaisuus", että pesun jälkeen yleensä öljynpainevalo palaa. Parina eka kertana jäi pari sydämeniskua väliin. No, sitten se asia on jäänyt huomiota vaille. Syynä on anturin liittimeen menevä vesi. Joten eipä siitä sen enempää.
Toinen, johon vahingossa pääsin kiinni, oli sivutuen kytkimen suojakumi - se haitaritötterö. Se oli rikki ja olisi varmasti aiheuttanut kommervenkkejä reissunpäällä, jos en olisi sitä huomannut. Itsevulkanoituvaa teippiä ja siinähän se.

Minä vaihdoin jo uutena kaikki merkkivalot led-lampuiksi. Edellissyksynä alkoi vapaavalo pätkiä. Vika ei ollutkaan kytkimessä tai johdotuksessa, vaan se led-lamppu olikin hassusti viallinen. En koskaan ennen ole tuollaiseen pätkimisvikaan ledeissä törmännyt.

Yleensä kun nnoita sähkövikoja miettii, niin ei kannata ensin ajatella liian hienoja ja vaikeita. Sulakkeet, releet, polttimoiden kannat yms. ovat kosteudessa ja tärinässä kuitenkin aika vikaherkkiä. Ja toinen juttu on johtojen hankautuminen. Tämän vuoksi talvihuollossa kannattaa lisätä / uusia nippusiteitä ja tarkistaa erityisesti emäputken kohdalla oleva nippu. Se kun liikkuu käännettäessä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2014, 16:06:48 ip kirjoittanut TimoEv »

Jani Janhunen

« Vastaus #16 : Toukokuu 23, 2014, 09:42:08 ap »
Oliskohan se vapaavalon anturin liitin joka pätkii. Se on aika nolo viritys... Sitä roplaamalla mä olen saanu vastaavat oireet pois.
En tiedä näkyykö se grisossa, sielä se lymyää oikealla puolella, huohotinletkusta vähä taaksepäin.

No sehän se, thx. Tosiaan aika nolo viritys, hengetön abiko itse anturin päähän pujotettu. Pitää miettiä saisko tuohon jonkun viksumman viritelmän jossain vaiheessa aikaiseksi. Kontaktispreita laitoin ja vähän "kiristin" abikoa, nyt toimii ainakin toistaiseksi.

Hienoa keliä luvattu viikonlopuksi, muksut äidillään ja vasta tiistaina töihin. Siinä resepti tälle viikonlopulle, eli kohta Grisolla harrastamaan kotimaan matkailua.  8)

Kiitoksia ja aurinkoista viikonloppua Gruppolaisille! Täältä tähän.

-Jani-

Jani Janhunen

« Vastaus #17 : Toukokuu 26, 2014, 23:02:16 ip »
Moro!

Tänään tulivat postissa aiemmin tilatut OBD-kaapeli ja adapteri. Itse kaapeli oli CH340-sirulla varustettu, ei sillä mikä ilmeisesti pitäisi olla eli FTDI. No asensin kuitenkin piuhan mukana tulleen ajurin samalla kun latasin Guzzidiagin. No eihän yhdistelmä tietty toiminut, ei löytynyt yhteyttä. Mutta tän foorumin kaapeli-keskustelussa oli juttua, että joku oli saanut yhdistelmän toimimaan. Siis ei muuta kun nettiin etsimään lisätietoja.

Jostain jenkkifoorumilta luin, että lääke saattaa olla KKL-kaapelin pinnojen 4 ja 5 yhdistäminen. Tuossa kaapelissa ei noita ilmeisesti ole yhdistetty piirikortin kautta. No juotin pinnit yhteen ja talliin kokeilemaan. Niinpä vaan yhteys löytyi!  :) No tottakai sen jälkeen piti noviisina kokeilla ECU:n lukua readerin versiolla 0.67. Taas hakkasin päätä seinään, ei toimi ja yhteyttä ei löydy taas ei niin millään, vaikka adapteri-testeri näytti että kaikki on ok. Ja taas nettiin etsimään lisää tietoa. Latasin sitten readerin version 0.22:n. Ja taas toimii, jes! Sain imuroitua bin-tiedoston, ja sitten taas TunerPron kanssa temppuilua ja opettelua. Tallensin alkuperäisen varmaan paikkaan, ettei tule vahingossa sitä tärveltyä.

Liitteen mukaisen kartan sain jotenkin taiottua esiin, siis mitään muutoksia en ole tehnyt kun en osaa. Ainakaan vielä, pitäisi opetella ja perehtyä TunerProhon rauhassa. Miltä tuo mappi näyttää teidän kokeneempien silmissä?

Mutta hyvä että sain piuhat jotenkin toimimaan, vaikka siru onkin tuo CH340.

-Jani-

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #18 : Toukokuu 27, 2014, 07:50:39 ap »
Tuo näyttää epäguzzimaisen hyvältä! Ei semmosta vuoristomaisemaa mitä mun näkemät alkuperäiset yleensä on ollu.
Saisitko sen bin-filen mulle sähköpostiin, oon grison ( ja stelvion) karttoja kaipaillu vertailua varten.   sami.ikkala(ät)kotikone.fi
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jani Janhunen

« Vastaus #19 : Toukokuu 27, 2014, 09:57:30 ap »
Tuo näyttää epäguzzimaisen hyvältä! Ei semmosta vuoristomaisemaa mitä mun näkemät alkuperäiset yleensä on ollu.
Saisitko sen bin-filen mulle sähköpostiin, oon grison ( ja stelvion) karttoja kaipaillu vertailua varten.   sami.ikkala(ät)kotikone.fi

Moi,

You've got mail.

-Jani-

motomatti

« Vastaus #20 : Toukokuu 27, 2014, 10:06:28 ap »
Tosiaankin varsin siisti mutta onhan sielläkin pieni saastekuoppa kohdilla 3000 kierrosta ja alle 30 astetta. Itse asiassa notkahdus jatkuu koko kaasuläpän avauksen mitan. Onko sytytyskartassa samalla kohtaa kuoppa?

Taloudellisuussyistä näyttäisi olevan hieman alhaalla ylemmällä keskikierrosalueella myös mutta ei välttämättä. Pelkästään kartan ulkonäköön luottaen ei pidä tehdä kovin pitkälle johtavia tulkintoja. Mutta kokeilla aina voi....

Liitteenä kopio kartastasi jossa merkittynä alue johon itse tekisin kokeellisia muutoksia. Tarpeen mukaan myös sytytyskartalle kyseisellä alueella. Käytäntö kun on sellainen että lisätty polttoainemäärä tarvitsee lisättyä sytytysennakkoa että palaisi kaikki hyvin. Kuitenkin, kun lähtee muokkaamaan, ensin polttoainetta lisää, sitten koeajo ja vasta sen jälkeen sytytysennakkoa muuttamaan jos siltä tuntuu.
Muuttamalla vain yhtä asiaa kerrallaan voi todeta muutokset konkreettisesti. Jos muuttaa kahta tai useampaa asiaa ei voi tietää mikä muutos oli vaikuttavin. Kannattaa pitää myös muistikirjaa tehdyistä muutoksista, niiden vaikutuksesta sekä tallentaa muutettu kartta nimellä ja päivämäärällä myös tietokoneeseen/nimetylle muistitikulle että voi jatkaa muuttamista suoraan seuraavalla kerralla. Epäonnistuneet kokeilut voi deletoida että eivät sekoita jatkossa. Kokemuksesta tiedän että niitäkin kertyy. Varsinkin aluksi.

Jani Janhunen

« Vastaus #21 : Toukokuu 27, 2014, 10:47:57 ap »
Jep, kiitoksia vastauksesta. Voin lähettää sullekin tuon tiedoston, jos haluat sitä tarkemmin katsella ja antaa sen pohjalta lisää vinkkejä. Tai jos joku muu tarvitsee joskus. Mitään valmiiksi pureskeltua ratkaisua en tarvitse, tämä on hyvä opetella ja toisaalta ainakin itselleni tällainen tuo lisää syvyyttä harrastukseen. Ajaminen on toinen puoli mukavasta, ja säätäminen ja muu ropaaminen toinen puoli.

Savonlinnassa lauantai-aamuna Lippakioskilla istuessa bongasin muuten Black Devil värityksessä olleen Grison, liekö jonkun foorumilaisen? Hieno oli.

-Jani-

motomatti

« Vastaus #22 : Toukokuu 27, 2014, 11:27:58 ap »
Jani, laitan yv:n.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #23 : Toukokuu 27, 2014, 16:39:51 ip »
Kummalta näyttää grison sytkäkartta välillä 1200-3750 rpm ja alle 24 asteen kaasun. Jos sporttiin siis vertaa. Bensaa on lisätty ko.alalla mutta ennakko on esim 12 ja sport corsan kartassa vastaavalla kohtaa 30,4 astetta. Sillä tuo ennakko pisti silmään kun mun omatekemä bensakartta on aika lähellä tuota grison karttaa tuolla ko.alueella. Ja sytkä lähellä sportin alkuperäistä. Jos mulla olis griso niin ensteks kokeilisin muuttasin sytkäkarttaa ja sitte vasta bensaa, ehkä....

Kierrosrajoitin näkyy myös olevan 8000rpm, sporteissa 8500.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Tuomas

« Vastaus #24 : Toukokuu 27, 2014, 16:45:31 ip »
Moro! Et kehtais mulle kans pistää tota karttaa ku on oma griso aika solvassa kaiken maailman kikkailujen jäljiltä.

Jani Janhunen

« Vastaus #25 : Toukokuu 27, 2014, 16:56:44 ip »
Moro!

Toki voin laittaa, oon nyt duunissa että menee iltaan ennenkuin pääsen sen äärelle. Ellei sitten Ikkala /MM kehtaa laittaa sitä aiemmin, kun jaoin sen heillekin. Edit. Sainhan mä sen välitettyä samalla emaililla.. sama pää kesät talvet.  ;D

Kummalta näyttää grison sytkäkartta välillä 1200-3750 rpm ja alle 24 asteen kaasun. Jos sporttiin siis vertaa. Bensaa on lisätty ko.alalla mutta ennakko on esim 12 ja sport corsan kartassa vastaavalla kohtaa 30,4 astetta. Sillä tuo ennakko pisti silmään kun mun omatekemä bensakartta on aika lähellä tuota grison karttaa tuolla ko.alueella. Ja sytkä lähellä sportin alkuperäistä. Jos mulla olis griso niin ensteks kokeilisin muuttasin sytkäkarttaa ja sitte vasta bensaa, ehkä....

Kierrosrajoitin näkyy myös olevan 8000rpm, sporteissa 8500.

Miksiköhän se on tuolla tavalla? Mitäköhän tuolla pienellä ennakolla on haettu. Voisko se lievä aaltoilu johtua tuosta?

-Jani-

Pithecus

« Vastaus #26 : Toukokuu 27, 2014, 19:13:06 ip »
Onpas aikalailla erinäköiset kartat kuin mulla vm 2010 Griso 8V:ssä. Tuo mun syttykartta on alkuperäiskunnossa. Fuelkartassa on parannuksia alle 4500rpm kierroksilla ja alle 15 asteen TPS-kulmilla.

Jani Janhunen

« Vastaus #27 : Toukokuu 27, 2014, 19:41:09 ip »
Olikos niin että sulla oli se A5-moottorilla varustettu Griso? Onkohan siinä se vakiokartta 068? Kun tuo mulla on versio 03 ja A8-moottori, en tiedä mikä logiikka noiden karttojen nimeämisellä oikein on.. Kaipa nuo erovaisuudet siitä johtuu.

-Jani-

Pithecus

« Vastaus #28 : Toukokuu 27, 2014, 19:49:46 ip »
Joo, mulla on 068 ohjelma. Moottorin tyypistä en tiedä, en ole perehtynyt niihn.

TunturiTT

« Vastaus #29 : Toukokuu 27, 2014, 21:01:54 ip »
Onko noihin tullut valmistajalta korjauskarttoja? Montakin versiota?
Hyvä pyörä, parempi mieli.