Moro,
Männä viikonloppuna tein Grisoon pientä huoltoa, vaihdoin kaikki öljyt ja tsekkasin venttiilivälykset. Välyksiä tsekatessa ihmettelin ja ihmettelen oikeastaan vieläkin, että mikä funktio tuolla yhdellä pultin alla olevalla aluslevyllä on? Eka kuvassa punaisella ympyrällä merkattu. Molemmin puolin siis sama, ja samassa kohdassa. Äkkiseltään voisi luulla, että tuo on joku lukitusprikka tms, joka on vaan jätetty taivuttamatta. No itse en arvannut tuota lähteä taivuttelemaan, kun en tiedä mikä funktio tuolla on. Eihän tuo sinällään haittaa, mutta sen verran tiukka sovite on, että ihan pienen jäljen on kuitenkin kanteen tehnyt. Netistä katsoin muiden 8V-koneiden kansien kuvia, ja osassa tuo sama näkyi, muttei kaikissa. Eli onko raadilla oikeaa tietoa tuon "prikan" funktiosta?
Välyksistä puheen ollen, piti sitten oikeitä välyksiäkin arpoa pieni hetki. Manuaali vuodelta 2008 sanoo, että 0.10/0.15mm. Taas ulkomaan foorumeilla oli juttua että tuota olisi revisioitu arvoon 0.15/0.20mm. Kolmas maininta, löytyy mm. Stelvion manuaalista, sanoo että A8-sarjan moottorilla välykset tulisivat olla 0.10/0.20mm. Soitin sitten ProItaliaan Piikkiöön, ja Nurmen Marko vahvisti, että A8-sarjalaisessa välykset kuuluvat olla 0.10/0.20mm. Kiitos siis sinne oikean tiedon vahvistamisesta. Eli jos jollain on vastaava projekti edessä, niin manuaalissa on tältä osin vähän vanhentunutta tietoa. No tiedä sitten miten vakavaa olisi, vaikka laittaisikin manuaalin mukaiseen arvoon, mutta onhan se hyvä tehdä asiat viimeisten saatujen tietojen mukaan. Kunhan nyt jotain välystä siellä on..

Nyt sitten pitäisi alkaa perehtymään tuon sielunelämään noin laajemmin. Oon alusta asti huomannut, että varsinkin vähän viileämmillä keleillä (mitä ainakin Pohjois-Savossa on riittänyt) käynti on jotenkin vähän epätyydyttävää 3100-3500rpm paikkeilla. Kyllä käy ihan ok, mutta tasaisella kaasulla ajettaessa välillä tuntuu, että pyörä nykisi lievästi. Ei mitään terävää nykimistä, mutta semmoista lievää aaltoilua. Ja tiukoissa neulansilmämutkissa missä joutuu hidastamaan ja kierroksia laskemaan vaihde sisässä, tuntuu että ihan pienillä kierroksilla ikäänkuin välillä sakkaisi koko moottori. Vastaavasti sitten taas korkeammilta kierroksilta tultaessa alaspäin paukuttaa putkessa jonkun verran. Ei nuo varsinaisesti ajonautintoa himmennä, mutta tuo 3100-3500rpm kierrosalue on kuitenkin aika yleinen taajamassa ajellessa, silloin tuo ilmiö tulee aina aika-ajoin tavattua. Korkeammilla kierroksilla käynnissä ei ole moittimista, tai en ole ainakaan huomannut. Toisessa, äänenvaimenninta koskevassa ketjussa tätä aihetta jo vähän sivuttiinkin. Eli ilmeisesti vaihtoehtoja on kaksi: hommata PC5 ja autotuneri, tai sitten vaihtaa tai muokata olemassaoleva ruiskukartta ja hakea sitä kautta optimaalisia säätöjä. Jälkimmäisen osalta mennään semmoiselle osa-alueelle, missä itsellä ei ole juurikaan (lue: ei yhtään) kokemusta. No, OBD-piuhat laitoin kuitenkin tilaukseen, ja pitää vielä tutustua GuzziDiagiin. Jos ei muuta, niin saapahan tuolla ainakin luettua vikakoodeja, jos omat rahkeet ei muuhun riitä.
-Jani-