Kirjoittaja Aihe: Breva 850 kahvalämppärit.  (Luettu 8858 kertaa)

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Breva 850 kahvalämppärit.
« : Toukokuu 11, 2014, 22:02:09 ip »
Tovin ihmettelin kun ei kahvanlämppärit alkaneet heti toimimaan. Uudella innolla mittasin lämppärien vastukset, jotta olivat kondiksessa. Sitten sen kytkimen kimppuun. Kunn en saanu alkuperäistä kytkintä kahvojen mukana, niin veistelin paikalle tavan oikosulkevan, lukkiutumattoman painonapin. Huonon juotoksen vuoksi nappi ei sitten kytkenyt kahvoja näkyville, mutta kun uudemman kerran koitin korjatuilla juotoksilla niin johan ilmestyivät kahvat Brevan näytölle ja tehon säätö toimii juuri niin ku pitääkin. Yleismittari on mukava työkalu. Jotta kerralla kunnolla tehtynä olis yhen tankin noston verran säästäny, vaan nytpä sekin homma on kunnolla opeteltuna ja lämppärien sielunelämä hallinnassa.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #1 : Elokuu 23, 2014, 16:20:22 ip »
Tuli myös asennutettua lämpökahvat omaan Brevaan. Ensin tilasin Saksasta Guzzin omat kahvat, mutta lähettivät väärän malliset tupet - näissä on pieniä eroja eri vuosimallien välillä. Lähti sähköjohdot vähän väärässä kulmassa kiinitysruuveihin nähden. Nämä oli tarkoitettu uudempiin Norge 1200- malleihin. Ulkoisesti muuten ihan samanlaiset. Palautin setin myyjälle. Oikeanlaisia tuppia ei enää ollut saatavilla, joten Stromilta hankin Koson lämpökahvat. Tilasin Saksasta uudemman kerran sen pyöreän alkuperäisvaraosana myytävän lämpökahvapainikkeen siihen varoituskolmio-napin viereen.
Koson lämpökahvat kytkettiin Brevan alkuperäisiin johdotuksiin. Nyt toimii kaikki, näytöltä näkee kahvojen tehon eikä tullut mitään ylimääräisiä säädinpötiköitä tankoon. Noita nappeja saa muuten ainakin tuolta:
http://www.collmann.eu/index/index.php
On muuten todella tehokkaat nuo Koson tupet, kolmosteholla kun pitää päällä niin varmasti tarkenee. Entisessä pyörässä oli maahantuojan uutena asennuttamat lämppärit, aina sai laittaa suoraan täysille eikä silti lämpöä ollut riittävästi.
Kustannukset oli Koson tupet 59€, alkuperäinen Brevan painonappi n. 20€ + postikulut. Tuohon vielä asennus päälle.
On nuo uudet kahvat tietty vähän paksummat kuin originaalit. Alkuun tuntui oudolta kun ei mitään lapiokouria itsellä ole. Nyt kun tuli tuollainen ~ 300 km lenkkimheitettyä, alkoi jo tuntua paremmilta kuin alkuperäiset.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2014, 17:27:10 ip kirjoittanut Sami »
Breva V850
Vespa GTS 250ie

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2014, 17:22:30 ip »
Itsellä ei juurikaan ole sormet palelleet vaikka on kokemusta monen talven läpi ajamisesta. Mutta viluisemman perheenjäsenen S. Trikeen taidan sellaiset asentaa niin ei tule ainakaan sen vuoksi valituksia ja matkan keskeytymistä. Nämä lienisivät parhaat hinta-laatusuhteeltaan: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Ohjaus-ja-kahva/Lammitettavat-kahvat-82493/

Laajojen ja rasittavien S: Triken käyttöönottotestien läpäisyn jälkeen on aika lisävarustella. Eilen laittelin lisäpitkänmatkanvalon ja tein koristeita: http://www.motomatti.fi/2014/08/saaksjarvi-trike-lisakaukovalo.html

Lisää varusteita ja koristeita: http://www.motomatti.fi/2014/08/napertelypaiva.html

Tänään kävin puolison kera kirpputorilla Treen Nekalassa. Sattumalta oli motoristihenkinen rompetori samassa pihapiirissä. Enimmäkseen H-D-kamaa mutta joukosta tein löydön: kuudella ekellä kartiomallisen isohkon tehtaan paketissa olevan K&N vapaavirtaussuodattimen. Illalla samassa pihassa bileet. Jeejee.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2014, 19:08:30 ip »
... kartiomallisen isohkon tehtaan paketissa olevan K&N vapaavirtaussuodattimen.
Saa niistä uppopumppuun hyvän roskasihdin, mutta älä niitä ainakaan ruiskukoneiseen Guzziin laita. Luin nimittäin juuri eilen Grisogetton Pete Roperin ja Beetlen värikkään, mutta perustellun tunteenpurkauksen imupuolen "virittämisestä". Ohje oli lyhyesti: "Laittakaa nyt jum***uta ne alkuperäiset airboxit takaisin !"  Tehtaalla ovat tienneet mitä ovat virtauksille tehneet, jotta ala- ja keskialueen vääntöä löytyy. Originaali airboxit riittävät pitkälti yli 160hv:n tehoille saakka, joten "virittäminen" silläpuolella on "sitä" ja syvältä. (Heidän sanoin, ei minun.)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2014, 21:12:47 ip »
Meikäläiselle nuo lämpökahvat on kyllä ihan ehdoton varuste, varsinkin kaasukäden sormet alkaa sinistyä jo koirantalutusreissulla ihan pienillä plusasteillakin. Vanha paleltumavamma  :(
Ei tarvi niin paksuja tumppuja käyttää ja sateella nuo kuivattaa kastuneet hanskat. Mukava ajella kuulailla syyskeleillä, kun kahvat hohkaa kämpöä  :)
Breva V850
Vespa GTS 250ie

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #5 : Elokuu 23, 2014, 21:17:30 ip »
Tuo on jokaisen oma uskon asia. Itse luotan mittaukseen, jonka tehoa on saatu vakio paperielementti k&n:n paneeliin vaihtamalla. Sen filtterin paikalleen ei autuaaksi tee, vaan set uppi on säädettävä sopivaksi.
Ja mitä pölyn läpäisyyn tulee, niin en ole kyllä putsarikotelon öljyisistä sisäpinnoista hiekkaa tai pölyä löytänyt. Eikä sen filtterin sisäpuoleltakaan. Se pitää öljytä oikein.
Eikös tämä Roper ollut aussi? Heidän pöly on jotain ihan muuta kuin meillä totuttu..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #6 : Elokuu 23, 2014, 22:33:48 ip »
Juu, ausseja nämä Roper ja Beetle. Pelkän suodatinelementin vaihdosta ei kai ollut kyse, vaan koko airboxin poistamisesta ja suoraan imukurkuille laitettavista vapaavirtaus-suodattimista. Menee asiaa paremmin tuntevien tahojen mukaan koko kannen läpivirtaus ja seoksenmuodostus niin hallitsemattomaksi, että dynomittauksissa saadaan koko kierrosalueella huonompaa tulosta, kuin tehtaan vakiolla imupuolella. Pitäisi muuttaa venttiilikulmat (so nokka-akselit) ym ym.
Pakopuoli on eri juttu, koska tehdasvaimentimet on optimoitu 3750-4250 rpm:n päästöjen ja desibelien takia. Että siitä ylemmillä kierroksilla viriputkilla saadaan voimaa ja kierrosherkkyyttä. Tosin on niinkin, että uusimmissa (8V mallit?) ei ole ollenkaan tavatonta, että tarvikevaimentimissa onkin tehdasvaimentimia huonompi/ahtaampi läpivirtaus.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2014, 23:32:21 ip »
Jos venttiilikulmaa pitää ryhtyä muokkaamaan, on konstruktiossa jotain muuta pielessä, kuin ilmanputsari..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2014, 23:42:00 ip »
No joo... ehkä vähän huono käännös, kun tarkoittaa nokka-akselin asteita ja sitä kulmaa, jonka imu- ja pakoventtiili ovat huuhtelu-/vaihtotahdin aikana yhtäaikaisesti auki. Virtauksiin vaikuttaa sitten tietysti sen lisäksi kanavien koko, muoto ja sileys. Kokonaisuudesta syntyvät paineaallot, pakovastus sekä eri kierrosnopeuksilla vaihtelevat resonanssit.
Silkkaa vitsailua tietenkin nämä lisäselitykset, kun tiesit jo ennen niitä mitä alkuaan tarkoitettiin  ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #9 : Elokuu 23, 2014, 23:55:39 ip »
Tosin on niinkin, että uusimmissa (8V mallit?) ei ole ollenkaan tavatonta, että tarvikevaimentimissa onkin tehdasvaimentimia huonompi/ahtaampi läpivirtaus.

Njoo, tuntuu että tämä voi pitää hyvinkin paikkansa. Ainakin sportissa. Nimittäin se iso vakio väliputkisavustinpönttö( http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/Expansion-chamber::172877.html ) tuntuu olevan se mikä eniten ahdistaa. Mistaarlin ( http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Exhaust-system/Expansion-Boxes/Mistral/Mistral-Cross-over-1200-Sport-4V::9197.html ) keskiputkella ja vakiovaimentimella kone käy paljon vapaammin. Mulla on käytössä agosinin vaimennin (db killerillä, ilman sitä on liikaa meteliä), painon takia, mutta melkein väitän että vakiovaimentimella saisi paremmat konetehot.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #10 : Elokuu 24, 2014, 01:21:44 ap »
Lainaus
Saa niistä uppopumppuun hyvän roskasihdin, mutta älä niitä ainakaan ruiskukoneiseen Guzziin laita.

Ymmärrettävä väärinkäsitys. Kyseessä ei ole ruiskukone, vielä.

Kyllä, laitan tulevaan ruiskukoneiseen Caliin joka kantaan nykyään nimeä S. Trike valmistuspaikkansa ja rakenteensa mukaisesti. Kahdeksankymmentäluvun tekniikkaa joka on jo hieman kulahtanutta. Kaasuttimet heivaan ja samalla lähtee virranjakajakin. Tosin aikataulusta ei ole kovin tarkkaa. Toimiihan se välttävästi kaasutin/kärkisytytystysmentelmälläkin.
Ajattelin kuitenkin laittaa tankin alle yhden läppärungon ja imuventtiilien läheisyyteen suuttimet. Suodatin tulee siihen läppärunkoon imupuolelle.
Olen miettinyt että tinaanko itse perinteisen isokoteloisen MegaSquirtin vai ostaisinko kaupasta valmiin MicroSquirtin. Näitä ratkaisuja olen tehnyt jo useamman ja useampaan pyörämerkkiin. Monessa MS-projektissa olen ollut "kummina". Enimmäkseen amerikkalaisvalmisteisiin pyöriin. (Buell ja H-D)
Nyt työn alla on paraillaan Yamaha V-Max jossa hieman paremmat sisäkalut kuin tehtaalta lähtiessä ja mekaaninen ahdin. Vakiokaluilla kun yritykseni ko merkillä ovat poikineet joka kerta hieman yli 200 hv tietämillä. Onhan se iso ja painava pyörä mutta kun jotkut sellaista haluavat ja mulla on aikaa neuvoa. Joskus projektit tahtovat venyä kuten tämäkin kun on ollut omakotitalon rakennusta, naimakauppaa ja muutakin kiirettä että rahanmenoa.
Tuossa juttua joistakin tekosistani sillä osastolla: http://www.motomatti.fi/search?q=v+max

Pitkä selvitykseni aiheesta vei hieman etäälle vapaavirtaussuodattimesta mutta kun moottori ja sen ohajus rakennetaan sitä varten että myös se että vapaavirtaussuodatin tekee kokonaisuudessa sen mitä pitääkin niin ollaan ihan asiassa. Suodatuskykyyn en niinkään ota kantaa.

Aiheesta ideatasolla: http://www.motomatti.fi/2012/12/mpn-kaasutinmoottorin-digitalisointi.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #11 : Elokuu 24, 2014, 10:20:01 ap »
No joo... ehkä vähän huono käännös, kun tarkoittaa nokka-akselin asteita ja sitä kulmaa, jonka imu- ja pakoventtiili ovat huuhtelu-/vaihtotahdin aikana yhtäaikaisesti auki. Virtauksiin vaikuttaa sitten tietysti sen lisäksi kanavien koko, muoto ja sileys. Kokonaisuudesta syntyvät paineaallot, pakovastus sekä eri kierrosnopeuksilla vaihtelevat resonanssit.
Silkkaa vitsailua tietenkin nämä lisäselitykset, kun tiesit jo ennen niitä mitä alkuaan tarkoitettiin  ;D

Kylläpä näin. Tekisi kyllä mannaa tuon neliventtiilisen koneelle kunnon miehekäs nokka. Tuollainen isoporauksinen neliventtiilikone piristyisi kummasti vähän reilummilla asteilla ja overlapilla. Kärsisi ihan hyvin laittaa rajummat nenät, jos sellaiset saisi. Potentiaalia tuossa olisi.
Voisi jopa oikeasti olla mahdollista se myyttinen kaasusta keuliva Griso..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #12 : Elokuu 24, 2014, 11:23:52 ap »
Pitkä selvitykseni aiheesta vei hieman etäälle vapaavirtaussuodattimesta...
Ja meidän virikeskustelu kauas topicin kahvanlämmittimistä  :D

Tietysti se on ihan eri asia, kun Matin "pirunnyrkkipyöristä" on kyse, joissa koko homma kootaan paloista kasaan.
Kengurumaan gurut kirosivat vakiopyörän "osta ja ruuvaa" muuttajia, jotka taas näkivät ongelmaa fuel-mapeissa.
Tuo yhden läpän ja kahden suuttimen idea on kiinnostava. Pidempi imuputki ahtamattomassa koneessa on hyvä vääntöä parantava työntöpilli. Tuollainen konstruktiohan löytyy 2008 alkaen tehdasmallin Nevadastakin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #13 : Elokuu 24, 2014, 11:46:52 ap »
[Voisi jopa oikeasti olla mahdollista se myyttinen kaasusta keuliva Griso..
"The Griso 8V will power wheelie in first gear with a quick on-off throttle action, which speaks of the most powerful Moto Guzzi in the current model line-up." ( http://www.motorcycle.com/manufacturer/2009-moto-guzzi-griso-8v-se-review-88376.html )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 850 kahvalämppärit.
« Vastaus #14 : Elokuu 24, 2014, 12:34:15 ip »
On-off-pumppauksella keulii monikin alitehoinen mopo. Kyse on siitä kaasulla -kiihdyttäessä- keulivasta myyttisestä ratsusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.