Tähän asiaan palataan näköjään aika-ajoin:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4499.msg32526#msg32526Pari muutakin aihepiiriin sisältyvää keskustelua löytyy.
Ja toiset asentelevat jäähdytinkennoja pyöriinsä. Onhan se "racemman" näköistä ja jos matkailee etelään ja esimerkiksi Alpeille ajelemaan niin jo ihan tarkoituksenmukaistakin. Sporttimalleilla.
Kylminä kevät- ja syyskausina kertyy helposti kylmälimaa ja ihan selkeää vettäkin öljyn joukkoon. Vesi kertyy jos pyörää säilyttää vaihtelevassa ulkolämpötilassa varsinkin jos ilman kosteus on korkea. Erityisesti talvisäilytys kylmässä tilassa tekee sitä mutta tämän hetken kaltaiset vaihtelut myös: yöllä käydään pakkasella tai lähellä nollaa ja päivällä on toistakymmentä astetta lämmintä. Keväinen ilman lämpötila jäähdyttää ajossa tehokkaasti eikä vesi erotu öljystä vaan vatkaantuu emulsioksi eli kylmälimaksi. Moottorin lämpötilan (moottoriöljyn lämpötilan) pitäisi saada nousta lähelle sataa astetta tai jopa reilusti ylitse että vesi erkaantuisi öljystä. Sitä vain ei tapahdu muutoin kuin käyttämällä paikoillaan mutta se taas aiheuttaa omanlaisiaan ongelmia. Osa öljylimasta asettuu pesimään moottorin kylmiin kohtiin kuten venttiilikoneiston koppaan jähmettymään. Muu osa siitä kiertää öljyn mukana "voitelemassa".
Öljytikun reikään saa tarvikkeena öljynlämpömittaria. On helpoin ja siistein sovellus. Jos haluaa sähköisen mittarin näkökenttään niin sekin onnistuu: marketeissa on tarjolla valmiita asennussettejä. Anturille pitää vain löytää sopiva sijoituspaikka. Helpointa ehkä silloin kun öljypohja on irti ja pääsee poraamaan reiän ja kierteittämään sen anturia varten.
Itse olen käyttänyt tuota ensimmäistä anturia:
http://www.stein-dinse.biz/advanced_search_result.php?keywords=Oil+temperature+sensor&x=9&y=5&categories_id=&inc_subcat=1Sen saa myös autotarvikeliikkeestä edullisemmin. Olikohan VW:n valikoimista. Kun ostaa mittaria niin pitää tietää minkä anturin kanssa se on yhteensopiva. Ts että näyttö näyttää todellista lämpötilaa. Jos ei tiedä niin kannattaa ostaa valmis setti jossa anturi, mittari ja johdot asennusvalmiina.
Vakiokuntoisessa ja vakioajossa olevassa pyörässä melkoisen tarpeeton kapine. Oljyn lämpötila täkälaisissä olosuhteissa kun ei kohoa kunnolla edes öljyn suositeltuun lämpötilaan asti näissä moottoreissa. Öljy ei voitele kunnolla kylmänä. Valitettavaa on myös että ilmajäädytteisen moottorin käyntivälykset pysyvät isoina ja kuluminen on siten nopeampaa. Kylmässä moottorissa myös kitka on suurempi ja hyötysuhde alhaisempi.
Omien mittausten mukaan Guzzin isolohkon moottoriöljyn lämpötila on 20 asteen ulkolämpötilassa 100 km/h nopeudessa 60 - 80 astetta eli noin 40 astetta kylmempää mitä pitäisi. Tästä johtuu myös "ryypyn" päälläolo kaiken aikaa ajettaessa vähänkin viileämmällä ilmalla. Lisää kulutusta ja viilentää moottoria edelleen.