Kirjoittaja Aihe: Moottorin lämpö  (Luettu 10186 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Moottorin lämpö
« : Toukokuu 05, 2014, 11:43:03 ap »
Keskustelin lauantaina pitkään Guitsin kanssa Heinolla. Hän kertoi öljyasiasta seuraavaa: Öljy ohjeistetaan vaihtamaan 5000km:n välein. Öljy itsessään ei "kulu" loppuun, mutta Guzzin alhaisen käyntilämpötilan takia siihen muodostuu mm. kylmälimaa ja saattaa kondensoitua jopa vettä. Öljyhän kestää ~15´000km ajoa - ainakin autoissa. Mutta - sanoin Guy - kyllähän Guzzeissakin voi huoletta kesällä mennä jonnekin 10´000 pintaan...

Heräsi kysymys, että onkos kukaan asentanut lämpömittaria vaikkapa Caliin? Ja jos, niin mitäs lukemia?
Entäs Norgessa, kun on ne "nuorisopyöräkatteet"?
Olisko aiheellista valmistaa kromatut suojuspellit sylinterien eteen tms. jotta sais lämmöt ylemmäs?
Joo...tiedän...aja suuremmilla kierroksilla ja kovempaa...  ;)

Ja eikös moottorin käyntilämpötila pitäisi yleensäkin olla liki 100 astetta? Autoissakin sitä luokkaa...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2014, 12:09:20 ip »
Numeerista arvoa en lämmöille tiedä, mutta tuntuu toimivan laitos paremmin, kun sitä lämpöä on. Eli kuuma Guzzin motti toimii mielestäni huomattavasti paremmin, kuin viileä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2014, 12:44:29 ip »
Tähän asiaan palataan näköjään aika-ajoin: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4499.msg32526#msg32526
Pari muutakin aihepiiriin sisältyvää keskustelua löytyy.
Ja toiset asentelevat jäähdytinkennoja pyöriinsä. Onhan se "racemman" näköistä ja jos matkailee etelään ja esimerkiksi Alpeille ajelemaan niin jo ihan tarkoituksenmukaistakin. Sporttimalleilla.

Kylminä kevät- ja syyskausina kertyy helposti kylmälimaa ja ihan selkeää vettäkin öljyn joukkoon. Vesi kertyy jos pyörää säilyttää vaihtelevassa ulkolämpötilassa varsinkin jos ilman kosteus on korkea. Erityisesti talvisäilytys kylmässä tilassa tekee sitä mutta tämän hetken kaltaiset vaihtelut myös: yöllä käydään pakkasella tai lähellä nollaa ja päivällä on toistakymmentä astetta lämmintä. Keväinen ilman lämpötila jäähdyttää ajossa tehokkaasti eikä vesi erotu öljystä vaan vatkaantuu emulsioksi eli kylmälimaksi. Moottorin lämpötilan (moottoriöljyn lämpötilan) pitäisi saada nousta lähelle sataa astetta tai jopa reilusti ylitse että vesi erkaantuisi öljystä. Sitä vain ei tapahdu muutoin kuin käyttämällä paikoillaan mutta se taas aiheuttaa omanlaisiaan ongelmia. Osa öljylimasta asettuu pesimään moottorin kylmiin kohtiin kuten venttiilikoneiston koppaan jähmettymään. Muu osa siitä kiertää öljyn mukana "voitelemassa".

Öljytikun reikään saa tarvikkeena öljynlämpömittaria. On helpoin ja siistein sovellus. Jos haluaa sähköisen mittarin näkökenttään niin sekin onnistuu: marketeissa on tarjolla valmiita asennussettejä. Anturille pitää vain löytää sopiva sijoituspaikka. Helpointa ehkä silloin kun öljypohja on irti ja pääsee poraamaan reiän ja kierteittämään sen anturia varten.

Itse olen käyttänyt tuota ensimmäistä anturia: http://www.stein-dinse.biz/advanced_search_result.php?keywords=Oil+temperature+sensor&x=9&y=5&categories_id=&inc_subcat=1
Sen saa myös autotarvikeliikkeestä edullisemmin. Olikohan VW:n valikoimista. Kun ostaa mittaria niin pitää tietää minkä anturin kanssa se on yhteensopiva. Ts että näyttö näyttää todellista lämpötilaa. Jos ei tiedä niin kannattaa ostaa valmis setti jossa anturi, mittari ja johdot asennusvalmiina.

Vakiokuntoisessa ja vakioajossa olevassa pyörässä melkoisen tarpeeton kapine. Oljyn lämpötila täkälaisissä olosuhteissa kun ei kohoa kunnolla edes öljyn suositeltuun lämpötilaan asti näissä moottoreissa. Öljy ei voitele kunnolla kylmänä. Valitettavaa on myös että ilmajäädytteisen moottorin käyntivälykset pysyvät isoina ja kuluminen on siten nopeampaa. Kylmässä moottorissa myös kitka on suurempi ja hyötysuhde alhaisempi.

Omien mittausten mukaan Guzzin isolohkon moottoriöljyn lämpötila on 20 asteen ulkolämpötilassa 100 km/h nopeudessa 60 - 80 astetta eli noin 40 astetta kylmempää mitä pitäisi. Tästä johtuu myös "ryypyn" päälläolo kaiken aikaa ajettaessa vähänkin viileämmällä ilmalla. Lisää kulutusta ja viilentää moottoria edelleen.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2016, 22:32:16 ip kirjoittanut motomatti »

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2014, 19:53:59 ip »
Mulla on Titaniumissa tuo öljytikun reiässä oleva öljyn lämpötilan mittari, enimmillään se näyttänyt 110 celsius astetta.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2014, 20:31:42 ip »
Lainaus
näyttänyt 110 celsius astetta

Alkaa olemaan niillä kohdin missä öljyn lämpötila pitäisi olla aina kuormitettaessa. Samalla mahdollinen vesi poistuu öljystä tehokkaasti kun lämpötila ylittää veden kiehumispisteen. Hetkellisesti hyvä öljy kestää useitakin satoja asteita mutta vanhenee samalla nopeasti. Kesäkäyttöön Guzzeissa riittää tavanomaiset moottoriöljyt. Ei tarvita mitään 0W60-huippuöljyjä. Voi toki käyttää jos on massi kunnossa.

Wikipediassa on hieman yleistä tietoa öljyistä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy

Monet ovat siirtyneet käyttämään edullista perus-Delvacia ja se on riittänyt useimmille oikein hyvin pyörämerkistä- ja mallista riippumatta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #5 : Toukokuu 05, 2014, 21:10:48 ip »
Ei tuo 60 rasva nyt niin kallista ole, että siksi kannattaisi jättää kokeilematta. Kovin on pieni menoerä tässä harrastuksessa. Tosin voi ollakin turhaa katuajossa. Ääni vähän väheni rata-ajossa. Tietääpähän yrittäneensä, kun on kohtalaiset öljyt koneessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #6 : Toukokuu 05, 2014, 21:29:19 ip »
Aattelin vaan että kannattaako maksaa siitä että öljy on vielä juoksevaa miinus 40 asteessa? Yläpää on varmasti rata-ajossa ihan kohdallaan. Maantiellä sellaisia suorituksia pääsee harvoin tekemään....

Lainaus
Ääni vähän väheni rata-ajossa

Melun väheneminen lienee positiivista mutta se ei ole suoraan riippuvainen öljyn viskositeetista. Muutoinhan kannattaisia ajaa vaseliinilla. Öljyillä kun on varsin paljon viskositeetista riippumattomiakin ominaisuuksia. Yksi on leikkautuvuus johon TTT välillisesti viitannee....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #7 : Toukokuu 05, 2014, 21:34:36 ip »
No nuo isonumeroiset yksiasteöljyt taitaa olla ameriikanmopo ja kiihdytyspyöräöljyjä. No, ompa kitkaa kevennetty käynnistystä ajatellen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2014, 20:18:22 ip »
LM 4 öljytikku mittari näyttää normi kesäajossa n. 80-100 lukemia. Joskus muinoin alpeilla on käynyt 120 tienoilla.

-KG-

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #9 : Toukokuu 14, 2014, 13:42:53 ip »
LM 4 öljytikku mittari näyttää normi kesäajossa n. 80-100 lukemia. Joskus muinoin alpeilla on käynyt 120 tienoilla.

Harmi ettei ollut lämpömittaria aikanaan kun eteläisessä Siperiassa kesäkelillä (+40C ++) liikenneruuhkassa madellessa alkoi öljy tulla joka huokosesta ja rakosesta läpi. Olisi ollut kiva tietää ihan yleissivistyksen kannalta.

Kun ruuhka helpotti, öljyn valuminen lakkasi ja matka jatkui normaalisti.

Speka

  • Viestejä: 15
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #10 : Kesäkuu 02, 2014, 21:06:21 ip »
Asensin Stonee kierroslukumittarin . Siinä tuli mukana kaksi lömpötila-anturia . Toisen laitoin miittaamaan ulkoilman lämpötilaa . Toinen öljypohjan takaseinän läpi öljytilaan.
Puumalan reissulla menomatkalla ilma +7 astetta , niin öljyn lämpötila on +54 astetta . Paluu matkan ilma +24 astetta, öljy 70 astetta. Anturi ei ole  pitkä , mutta on öljytilassa . Öljypohjan seinä varmaakin vaikuttaa mittaustulokseen .

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #11 : Kesäkuu 03, 2014, 08:32:15 ap »
Lainaus
Paluu matkan ilma +24 astetta, öljy 70 astetta.
Nykytekninen moottorinohjaus kytkeen ryypyn päälle jo tuossa lämpötilassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #12 : Kesäkuu 03, 2014, 11:43:47 ap »
Öljyistä ja lämmöistä; eilisen rataseikkalun satona pitää sanoa, kun ennen lähtöä vaihdoin uudet öljyt koneeseen. Ei ollut tarpeeksi 60 rasvaa, niin laitoin sitten viisikymppiset. Palasi vanha epämukavuus rajun ajon jälkeen: huohotimen kautta tippuva vaahto. Sitä kermaliköörin näköistä vaahtoa ei tiputellut kuuskymppisellä. Tällä ei välttämättä ole tekemistä viskositeetin kanssa, vaan vaikka öljymerkin kanssa tms. Keli oli kuitenkin lähes samaa tasoa vuoden takaiseen.
Lämmöt ei sinällään niin paljoa kiinnosta, että mittaria olisin ottanut mukaan, mutta aistinvaraisesti tunnustellen toimintalämpö on kuumahko. Siis hyvällä tavalla, lämpöisenä se vaan tuntuu toimivan hyvin. Perä taasen ei juuri lämmennyt, samoin laatikko. Helposti piteli kättään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #13 : Kesäkuu 03, 2014, 15:46:44 ip »
Lainaus
Paluu matkan ilma +24 astetta, öljy 70 astetta.
Nykytekninen moottorinohjaus kytkeen ryypyn päälle jo tuossa lämpötilassa.

Tuota...miksi? Entäs jos ECUa "sääteleepi", ettei ryypytä? Tai antaako tuo ryyppy jotain namia, että se kannattaa olla päällä? Taas kysyttävä, kun ei tiedä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin lämpö
« Vastaus #14 : Kesäkuu 03, 2014, 18:13:19 ip »
Tuosta on tuolla Guzzidiag-säkeessä enemmänkin juttua. Moottori kun ei juuri koskaan saavuta Suomen kesässä ecun mieleisiä lämpölukemia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.