Kirjoittaja Aihe: 1000SP huoltoa  (Luettu 19544 kertaa)

egon

  • Viestejä: 941
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #60 : Heinäkuu 21, 2014, 12:09:45 ip »
Tuo kytkinvaijerin katkeaminen nappulan juuresta on tyypillistä ja siihen kyllästyneenä siirryin vaijereissa metritavaraan jo useita vuosia sitten. Tarvitaan vaan irtovaijeria ja parit ruuvinippelit niin niillä pääsee alkuun. Vaijerin katkeaminen ainakin vaihtaa muotoaan siten, että ruuvinippelin ruuvin alta alkaa katketa säije kerrallaan ja vaijeri alkaa luistaa löysälle, mutta paremmin on silti kestänyt kuin alkuperäisvaijeri. Minusta alkuperäisvaijeri on tehty liian paksuista säikeistä joten se ei osaa joustaa nippelin rajaviivalla ihan tarpeeksi kun nippeli yrittää pyörähtää kahvan kolossa. Tuo edestakainen nitkutus sen katkaisee vaikka nippelin ja kolon pitää puhtaana ja kevyesti voideltuna.
Mahtaako nopeusmittari ja kiekkamittari sitten valehdella samassa suhteessa? Omassa näyttää nopeusmittari 90 kun kiekat on 3000 ja 120 kun kiekat on 4000 ja yllättävästi 150 versus 5000.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #61 : Heinäkuu 21, 2014, 13:23:12 ip »
Juu, ei tuo kiekkamittarin puute haittaa. Viitosella kun tärinä alkaa niin taitaa olla mittarin mukaan 80-90km/h vauhtia. Viimeisin tankkausväli oli 262km (Google mapsista katsottuna) ja mittarissa näytti 278km. Matkamittari näyttää 6% liikaa.

Kiitos vinkistä, täytyy hommata kytkinvaijeri/irtovaijeri varalle. Kerran minulla on autosta katkennut kytkinvaijeri ulkomailla (Latviassa). Siinä olikin aika työ saada se korjattua tienpäällä, kun varavaijeria eikä työkalujakaan ei ollut mukana muuta kuin kaksipäinen ruuvimeisseli ja letkusiteitä.

Nopeusmittarin virhe tuli huomattua tienvarressa olevista nopeusnäytöistä. Yllättävän suuri se on. Huomattavasti suurempi verrattuna matkamittarin virheeseen. Tuon keskinopeuden kun mainitsin edellisessä viestissä niin se on tarkasti laskettu (etäisyys google mapsista). Laskin sen kaavalla: ((425 km) / (285 min)) * (60 min / h) = 89.5 km / h.


Ikkala

  • Viestejä: 1 791
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #62 : Heinäkuu 21, 2014, 13:28:36 ip »
Suurin piirteen vastaavan ikäisen calin mittarit on ainakin vekkuleita kapineita. Nopeusmittari näyttää aina +20 vauhdista riippumatta.  Trippimittari juoksee eri tahtia kun varsinainen matkamittari. Trippi liian nopeaa mutta matkamittari on yllättävän tarkka.
Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06

Pekka73

  • Viestejä: 68
!
« Vastaus #63 : Heinäkuu 21, 2014, 13:32:17 ip »
Jaa, että vielä noinkin!  :) Nuo minun kommentit matkamittarista koskivat trippimittarin lukemia, pitääpäs alkaa tarkkailla sitten vielä tripin ja matkamittarin eroa.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #64 : Marraskuu 15, 2022, 10:12:51 ap »
Hieman on aikaa vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Penkki on tässä välissä vaihtunut mukavampaa kahdenistuttavaan malliin uudemmasta V7 mallista. Clipon tanko myös vaihtunut alkuperäiseen korotuspaloilla.

Startti alkanut taas kliksua. Päätin että vedän releelle oman virran sulakkeen kautta (www.guzziriders.org/click-no-crank_topic3887.html, sp:ssä hieman erilailla: https://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_tonti_wiring_harness_install_relay_connections_-_starter.html). Samalla vaihdoin alkuperäisen metallikuorisen releen uudempaan, kevyempään ja pienempään Hellaan ja vaihdoin sen sijaintia. Todellisuudessa kliksuminen johtuu varmastikin huonoista kontakteista. Mutta ei tuo uusi kytkentä ainakaan haittaa käynnistymistä jatkossa.

motomatti

  • Viestejä: 12 370
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #65 : Marraskuu 15, 2022, 11:05:42 ap »
Tyypillinen syy startin naksumiseen, tai miten sitä kutsuisi, on se että solenoidi toimii normaalisti eli käämi vetää ja hammaspyörä siirtyy vauhtipyörän hammastukselle mutta solenoidin päässä olevat kykentäsilta - nastat ovat karstoittuneet.
Asia on korjattavissa irrottamalla startin, (Ensin akun - johto irti.) Ja sen jälkeen solenoidin. Solenoidi puretaan. Useimissa solenoidimalleissa johtimet on juotettu eli tarvitaan tinakolvi. Sen jälkeen solenoidi purkaantuu takapäästään ja kytkentäpinnat tulevat esille. Kaksi mutteria kun irrottaa vielä solenoidin kovamuovisesta päädystä niin kytkinnastat saa käsille ja puhdistukseen. Harjaus, viilaus, hionta, hiekkapuhallus, jokin edellisista, ovat hyviä puhdistusmenetelmiä kytkemtäpintojen puhdistukseen. Merkistä riippuen starteissa on pieniä eroja mutta pääosin niinkuin yllä kirjoitin. Bosch ja Valeo sopii kuvaukseen. Bosch: https://2.bp.blogspot.com/-RG5Nbo3Kc24/Vovu5K4FkUI/AAAAAAAAOno/DS8stjjNSlQ/s640/Varaosat_startti_Bosch_solenoidi_purettu.jpg Ja tulos: https://4.bp.blogspot.com/-shmoaHBOBJA/VpaOCwOcJ-I/AAAAAAAAOro/G-WrBHBBB_A/s640/K%25C3%25A4ynnistinmoottori_Bosch_solenoidi_kytkinnastat.jpg

Muinoin ko. osia sai korjaussarjan mukana mutta nykyään vaihdetaan koko startti.

Ikä ja, varsinkin, huono akku aiheuttaa solenoidin kytkentänastojen karstoittumisen.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #66 : Marraskuu 15, 2022, 11:56:14 ap »
Kiitos kommentista, mmatti. Tuo sinun blogiteksti on tuttu. Varmaankin otan startin työn alle seuraavaksi. Toisaalta on alkanut kiinnostaa, josko tilaisi dinseltä alennusvaihteisen Valeo-kopion, olisi kohtuuhintainen. Bosch jäisi kyllä hyllyyn varalle, sikäli sen ropaaminen ei menisi hukkaan.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #67 : Marraskuu 17, 2022, 09:58:21 ap »
Purin startin. Solenoidin kytkentänastat ja silta näytti aika ok:lta.



Moottori oli suht siisti sisältä ja heittokierre toimi herkästi.



Hiiliä en purkanut rungon sisältä ulos. Kommutaattorissa kulumaa, tuntuu kynnellä porras mutta pinta ei vaikuta kuluneen vinoon.


motomatti

  • Viestejä: 12 370
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #68 : Marraskuu 17, 2022, 10:56:58 ap »
Eipä hiilisiltaa ole tarve purkaa jos hiilissä on mittaa jäljellä, ovat kuluneet kokolailla suoraan ja jos kommutaattori ei ole mustunut tai urilla. Mustuminen kertoo hiiliharjojen huonosta kosketuksesta kommutaattoriin. Hiilien vaihto on myös tinaustyön takana. Hiiliä saa varaosana alan liikkeistä. Malli on hyvä olla matkassa.

Kommutaattorin voi sorvata suoraksi jos ei ole kovin epämääräiseksi tai ohueksi kulunut. Usein riittää puhdistus  ja hiomanauhalla hionta. Raot pitää olla puhtaat. Hiilipöly ja rasva yhdessä voi tehdä oikosulkuja ja vähentää tehoa.

Itse olen tykästynyt käyttämään Valeon startteja. Eivät ole yhtä varmoja kuin Bosch mutta vääntömomenttia on enemmän ja vaatii vähemmän sähkövirtaa. Valeon heikkous on sen hiilisilta joka on hyvin kovaa muovia ja murtuu herkästi. Valeo on myös pienempi kuin muut.
Valeo ei helposti sovi niihin malleihin joissa on vanhemman tyyppinen vaihteisto sillä solenoidi tulee liian lähelle sitä. Tarkemmin vapaavalon kytkintä. Mutta käy heti kun vapaavalon kytkintä on muokattu tai se on otettu pois sekä reikä tulpattu. Kiinnitys on kahdella M6-ruuvilla.

Vasemmalta: Valeo, uudempi Bosch ja vanhempi Bosch. Myös Lucas-merkkisiä on ollut Guzzeissa.
http://3.bp.blogspot.com/-uyzJ0VVhE-k/T2Cl9T5dibI/AAAAAAAACK8/mLVJqBWtlfo/s1600/IMG_9545a.JPG
Tyypillinen solenoidivika: https://2.bp.blogspot.com/-mewqWPsgXPM/Vp0ayn-4jfI/AAAAAAAAOs8/xg5kzQOYnFc/s640/Valeo_k%25C3%25A4ynnistinmekanismi_purettu.jpg Mutta korjattavissa pesemällä.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #69 : Marraskuu 17, 2022, 11:28:08 ap »
Onhan noilla huimat kokoerot. Taidan pistää dinseltä tilaukseen talven aikana Aviamon. Kovin on Valeon näköinen. Jos se kestäisi (tai sitten ei). Jos siinäkin tuollaista solenoidin likaantumisominaisuutta niin täytyy joskus aukaista ja tsekata, näyttää onneksi olevan helposti aukiotettavissa.

Varmaankin seuraavaksi kaasareiden kimppuun.

motomatti

  • Viestejä: 12 370
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #70 : Marraskuu 17, 2022, 11:47:50 ap »
Aviamoa en ole käsiini saanut vielä. Todennäköisesti kiinankopio tai sieltä päin ainakin. Pari tyytyvästä käyttäjää tiedän mutta ei ole kauhea määrä käynnistyksiä takana heillä. Bosch on ollut pitkäikäisin starteista. Siitä on myös ollut jo yli kymmenen vuotta kaupan Valeon kokoinen ja näköinen alennusvaihdeversio. Ainakin se jaksaa 1400:n koneen pyöräyttää tulille.

Vanhempaan kalustoon kun laittaa suoravetoisen startin tilalle alennusvaihteellisen voi akun koon puolittaa. Akku myös kestää paremmin kun latautuu nopeasti.

jukkak

  • Viestejä: 45
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #71 : Marraskuu 17, 2022, 12:05:08 ip »
Minulla Aviamo( olikohan made in Poland) ollut käytössä Cali 3:ssa jo kaksi kesää ei paljon kilometrejä mutta kyläpyöritystä sitäkin enemmän.
En voi näillä kokemuksilla moittia
Norge, Cali 3,