Kirjoittaja Aihe: 1000SP huoltoa  (Luettu 34037 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #45 : Kesäkuu 15, 2014, 10:30:40 ap »
Näin minäkin sen ymmärsin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #46 : Kesäkuu 15, 2014, 22:00:21 ip »
Nuo Wittnerit näyttävät olevan eri pyörät.  Tuossa alemmassa "Nro 2" ymmärrän olevan perinteisemmän 2-X-2 putkiston. Mikähän tuohonkin vaikuttaa, kumpi ratkaisu on edullisempi ?  Voisi kuvitella että V-Twineissä yhteen menevä tasoittaa "kaasunvaihtoa" ?  Grisossa lie ulkonäkösyyt ja Stelviossa myös laukut vaikuttavat valittuun tapaan?  Kun olen lueskellut Aprilia Mille R -pakoputkiasioita niin olen tullut siihen käsitykseen että selvästi halutuin (tehokkain?) on vaihtaa alkuperäinen 2-Y-1 pakoputki malliin 2-X-2 ja siihen sopiva softa sitten. Siinäkin on kuten Daytonassa, 1000 ccm V-Twin. Tietty alkukäyrät ihan erilaiset kun kone on poikittain (kampiakseli) ja sylinterit 60 asteen kulmassa.
V11 - it defines you.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #47 : Kesäkuu 16, 2014, 08:18:02 ap »
Nuo Wittnerit näyttävät olevan eri pyörät.  Tuossa alemmassa "Nro 2" ymmärrän olevan perinteisemmän 2-X-2 putkiston.

Niin muuten taitaa ollakin! Tossa toisesta kulmasta tämä #2:



Kun TTT:n innoittamana tsekkasin jenkkien V8-koneiden putkia netistä, niin silläkin osastolla pitivät X-putkea (=2 x 2) tehon kannalta parhaimpana.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #48 : Kesäkuu 16, 2014, 08:36:16 ap »
Voi olla aika reteän näköinen jos vääntäisi X:n koneen eteen ja siitä jatkuen taaksepäin kuten vakiona.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #49 : Kesäkuu 16, 2014, 08:44:15 ap »
Tohon vaan tulisi aika 'jyrkkä' X.

Näköjään sekin voisi olla ok:

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #50 : Kesäkuu 16, 2014, 09:31:43 ap »
Liikaa putkia  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #51 : Kesäkuu 16, 2014, 10:25:49 ap »
Ymmärtääkasen tuolla pakokäyrien/putkien välisellä yhdysputkella on toimia pakokanavan painepulssien jakajana ja sen vaikutus tehoon on sijainnista riippuvainen. Mitä isommille kierroksille halutaan tehoa (parempaa hengitystä) sitä edemmäksi yhdysputki asennetaan.

Jos homma on tehty oikein eikä vain näön vuoksi niin väliputken sijainnista voi päätellä kyseisen moottorin viritysasteen. Omissa pyörissäni on väliputki tai -pönttö vaihdelaatikon alla paitsi Centaurossa sen lisäksi noin 10 cm pakoaukkojen jälkeen. Ahdinasennuksen jälkeen asensin ko putken ja pelkällä perstuntumallakin  huomasi eron. Väliputki on myös pakoputkiston kuumin osa. Siellä kun virtaus vaihtaa suuntaa jatkuvasti niin se myös luovuttaa eniten lämpöä. Periaatteessa se pitäisikin kääriä lämpöeristeen sisään.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #52 : Kesäkuu 16, 2014, 13:13:43 ip »
Moro, mitä se sitten tarkoitta kun Titaniumissa on kaksi väliputkea, ensimmäinen on alkukäyrissä ja toinen vaihdelaatikon alapuolella   ???
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #53 : Kesäkuu 16, 2014, 18:36:34 ip »
Se etummainen markkeeraa että jollekin kierroslukualueelle on haettu parempaa vääntöä/tehoa ja se jälkimmäinen on lisänä vaimentamassa möykkää. 1100 Quotassakin taitaa olla sellainen väliputki öljypohjan edessä kun taas tonnisessa ei.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #54 : Kesäkuu 16, 2014, 21:19:12 ip »
Onko tuota etupoikittaista ollut tuon polven Calissa vakiona?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #55 : Kesäkuu 16, 2014, 22:02:13 ip »
Tässä X-yhde Termignonin pajasta :

http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/jvcorsa.jpg
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/linedup.jpg
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/mycorsa.JPG
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/corsa05.JPG
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/probe.JPG

Putki on valmistettu siten että nuo oikea ja vasen putki kaartavat yhteen ja putkien kylkeen on kosketuskohdassa leikattu n. 15 cm pitkä ja pari senttiä korkea aukko jonka reunoilta putket on hitsattu yhteen. Muutoinkin putkiston linjat ovat aika juoheat eikä mitään jyrkkiä mutkia ole väännelty. Toimii sekä esteettisesti että virtausteknisesti.

Näillä väliputkilla on kai pari eri tarkoitusta : Ensinnäkin näin saadaan yhden pytyn pakopulssi jaettua kahteen vaimentimeen, ja toisaalta toisen pytyn pakopulssi imaisee alipainetta toisen pytyn alkukäyrän alkuosalle joka alipaine imuttaa pakotahdin alkaessa sylinterin huuhtelua tehokkaammaksi. Tuo ensimmäinen siis pienentää pakoputkiston virtausvastusta ja tuo toiseksi mainittu tuottaa tavallaan ejektoriefektin joka parantaa yksittäisen sylinterin huuhtelua.

Eli ideaalitilanteessa olisi yksi yhde siellä alkupäässä (laturin edessä) ja toinen vaihdelaatikon alla. Jos vaimentimien virtaus on tarpeeksi hyvä, ei jälkimmäistä tarvita. Eli näin : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/manylemans.jpg (katso kaikkein oikeimmanpuolisin LM V).

Ja käytännössä tietenkin myös tuo vaihdelaatikon alla oleva yhde tuottaa jonkin verran ejektoriefektiä.

- JuhaV

PS. Camn, Mille R:ssä Akrapovicin 2-1-2 putkissa on sama periaate eli titaaniputket pussaavat koneen alla yhteen tuollaisen aukon kautta samoin kuin tuossa Sport Corsan putkistossa.

JuhaV

  • Vieras
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #56 : Kesäkuu 16, 2014, 22:24:29 ip »
Lainaus käyttäjältä: Pekka73 link=topic=48t71.msg37773#msg37773 date=1402643451

Tarkoititko motomatti että tähän olisi saatavilla jotenkin paremmin mahtuvia H-putkia jostain? Tätä olemassa olevaa koetan siirtää hieman taaemmaksi mutta epäilen ettei kovin paljon ole pelivaraa.


Moi, eli siis tuossa oikeanpuolimmaisessa lempparissani oli vain moottorin edessä tuo yhdysputki eikä lainkaan vaihdelaatikon alla mitään yhdysputkea :
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/manylemans.jpg

Vaimentimina olivat hyvin virtaavat Supertrapit. Yhdistelmä toimi paremmin kuin alkuperäinen jossa yhdysputki oli koneen alla. Persdynolla tuntui että eteen siirretty yhdysputki lisäsi alavääntöä mukavasti ja taas yläpäässä ei ollut mitään havaittavaa eroa joten en jäänyt millään tavalla kaipaamaan sitä hankalaa putkea vaihdelaatikon alla.

- JuhaV

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #57 : Kesäkuu 22, 2014, 18:22:50 ip »
Sekä nopeus- että kierroslukumittarin vaijerit poikki. Tältä näyttää nopeusmittarin vaijeri (halkaisin kumin tutkimusta varten):



Kosteutta on tainnut päästä vaijeriin. Uuden vaijerin suojakumi:



Ei ehkä täysin vedenpitävä. Overkill ratkaisu, vulkanoivaa teippiä alla ja kahta kokoa kutistesukkaa päällä:



Tankin etummaiset kiinnityskumit ja alemmat tukikumit olisi syytä uusia. Varsinkin alemmat olivat litistyneet ihan pilalle. Otin tankin irti nopeusmittarin vaihtoa varten niin vaijerin reititys sujui kuin leikki.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #58 : Heinäkuu 21, 2014, 10:24:18 ap »


1300km lenkki tuli viikon aikana heitettyä. Guzzi pelasi luotettavasti, ainoana miinuksena kierroslukumittarin katkeaminen Kuopion eteläpuolella. Ilmeisesti vaijeri tekee liian jyrkän mutkan ja sen takia ei kestä. On kyllä hyvä matkapyörä, pitkät välitykset tekee ajosta 'joutuvaa'. Paluumatkalla taisi tulla keskinopeudeksi 90km/h sisältäen yhden tankkauspysähdyksen ja kaksi pienempää teknistä pysähdystä. Kulutukset vaihteli 4.4 - 5 l/100km vaikka meno oli enemmän reippaanpuoleista kuin ekoajoa. Tankkausväli ~300km.

Kättä voi pitää perän päällä ajon jälkeen, ei mene liian kuumaksi. Kaasukahvaan kun laitoin muovilirpakkeen (piltema), niin kädet ei väsy eikä turru. Takamus on kyllä kovilla tuon satulan takia sekä moottoritiellä alkaa niskat väsyä kun ei ole katteita. Eli satulaa ja tuuliohjaimia täytyy koettaa kehittää paremmin matka-ajoon sopiviksi. Eli siihen suuntaan mistä alunperin lähdettiin liikkeelle  ;)

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #59 : Heinäkuu 21, 2014, 11:50:12 ap »
Eihän se kierroslukumittarin vaijerin katkeaminen matkaa hidasta. Vähän aikaa kun sp:llä ajaa, niin oppii aika pian arvioimaan kierrosluvun vaihteen ja tärinän määrästä...

Kytkinvaijerin katkeaminen on paljon ikävämpää ja pidemmille reissuille kannattaa ottaa varavaijeri mukaan. Niitä kun tuntuu välillä katkeilevan ja jostain syystä aina yläpäästä.

Nopeusmittarin virhe kannattaa tarkistaa. On yleensä aika iso ja luo siten monesti illuusion ripeästä etenemisestä :)

Minulla on ollut 2 sp:tä ja molemmissa mittarin heitto oli isommissa nopeuksissa 20km/h. 150 vegliaa oli 130 todellista ja silloin kone kiersi vitosella karvan yli 5000 kiekkaa. Tämä siis alkuperäisellä katteella ja isoilla laukuilla.

Satasen nopeudessa mittariheitto oli 10 kilsan luokkaa.