Kirjoittaja Aihe: 1000SP huoltoa  (Luettu 34042 kertaa)

Pekka73

  • Viestejä: 68
1000SP huoltoa
« : Huhtikuu 25, 2014, 13:26:44 ip »
kohde: '83 1000SP

Kun on takarengas irti niin päätin katsoa miten kardaani voi (ei ole minun omistusaikana noin vuosi) avattu, tällaista paljastui:





Booriholkki oli ruosteessa ja hieman jumissa. Puhdistin boorit. Kuinkahan paljon tuossa holkin / akselin välissä saa olla löysää. Nyt on noin milli. Eikö se tee asteina jotain 5.

Kardaanitunnelissa hieman ruosteista:



Kardaaninivel olisi kai hyvä ottaa irti ja öljytä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2014, 14:04:28 ip »
Siis minkä välillä sulla on välys?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2014, 14:13:50 ip »
Siis jos pidän booriholkistä kiinni ja pyöritän kardaaniakselia niin siinä tuntuu noin millin liike.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2014, 15:07:47 ip »
Ai siis pyörimissuunnassa. Ei kai tuo vielä haittaa. Ajaa loppuun asti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2014, 15:33:51 ip »
Tuossa aiheesta sivuten: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html

Kun nyt noinkin pitkälle on päästy niin katso kardaanin kannatinlaakerin ja tuplaristikon kunto: http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html

Samalla tulee katsotuksi onko takahaarukan laakereissa ruostetta vai vaseliinia. Kun akselitapin kupumutterin ottaa irti niin kannattaa mitata kierreosan näkyvä pituus ja takaisin laittaessa asentaa samoille seuduille.

Kardaanivaiva tulee huomaamatta mutta on kohtuullisen helppo hoitaa kuntoon. Helpoin on ostaa Heipalta koko ristikko ja uusi kannatinlaakeri mutta vanhan voi myös kunnostaa jos on intoa näpertelyyn.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 25, 2014, 15:55:29 ip »
Juu, en ala panikoimaan. Ei tuo nyt kovin iso juttu ole ottaa kardaani uudestaan irti jos tulee tarvetta.

Kai se takahaarukka olisi otettava samaan syssyyn irti kun on vauhtiin päässyt. Hyvät kuvat rempoista motomatilla!

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 25, 2014, 16:12:26 ip »
Kiitos kohteliaisuudesta. Nykyään on aikaa tehdä tutkimusta. Pyrin ainakin kahtena päivänä viikossa käymään tallilla. Tänäänkin olin tunnin ja levitin pakkelia. Se kun kovettuu vahtimatta....
Noilla blogisivuillani on enemmänkin eri aiheista. Oikeassa reunassa on juttujen aihekohtaisia otsikoita ja blogin vasemmassa yläkulmassa on sanahakuruutu. Itsekin käytän sitä kun aineistoa on kertynyt sen verran että ei aina tiedä missä yhteydessä mitäkin on. Mutta noin puolet valmiista tekstistä on vasta julkaistu. Osa odottaa taustatietoja tai kuvia. Suurin osa vaatisi muokkausta luettavaan kuntoon. Vanhempia juttuja olen jo poistanut epäajankohtaisina tai toiston vuoksi. Englanninkieliset sivut olen myös poistanut pääosin. Sain palautetta kielioppivirheistä. Käyttäkööt kääntäjäohjelmia kun ei alkuperäinen virheineen kelpaa....

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2014, 21:10:48 ip »
Vihdoinkin sain vanteet puhtaaksi



Oliko järkeä puhdistaa maalinpoistoaineella? Ei. Soodapuhallus olisi ollut miljoona kertaa fiksumpi tapa. Perävälityksen koppa kyllä lähti kertakäsittelyllä mutta tällaiset paksummat maalikerrokset ei ole kovin herkkiä puhdistumaan.

Bad boy style, vaiheessa



Takahaarukan otin myos irti kardaaninivelen ja linkin laakereiden tarkastuksen takia



Nivelen laakeri on hyvässä kunnossa



Nivel, vaihteiston puoleinen ristinivel takeltelee yhdessä suunnassa. Se lienee vaihdettava. Tukilaakerin sisässä olevassa osassa  näkyy uria eli sovite laakeriin on ollut liian väljä. Ei hyvä tämäkään juttu. Nivelen voinee kääntää ja sorvata toinen pää hieman tiukemmaksi suhteessa laakeriin.



Takahaarukan tiheakierrepultti jolla kiristetaan haarukan laakerivalys sopivaksi (molemmin puolin)



Linkun asemoinnin kannalta kannatti ottaa talteen nuo kiristyspulttien ulkonemat. Oikea puoli oli 7mm ulkona ja vasen 6mm, kierteen lukemina 15 ja 14.



Linkun laakerit oli hyvässä kunnossa. Tiivisteet kannattaa toki vaihtaa. Nivelen suojakumi on myos vaihdettava, oli haljennut pannan alta.

Motomatti, olisitko halukas remontoimaan tuon nivelen korvausta vastaan?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2014, 11:11:43 ap »
Tuon mallin nivelellä sorvaus on vissiin aika normaali keino.
Jos päädyt ulkoistamaan ristin vaihdon, niin katso olan yli ja opettele. Kuuluu niihin hommiin,  jotka kaikki kyllä osaavat.  ;)  Ei ole paha homma.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2014, 15:51:39 ip »
Kun ei motomatista ole kuulunut niin joutessaan aloitinkin jo purkamista. Pieniä on nuo neulalaakerit tässä :) Ihan ruosteessa oli tuo jumiva nivel. Laitan myohemmin kuvia.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 27, 2014, 18:08:05 ip »
Nyt kuuluu. Oli eilen Triumph-koeajopäivä, Hot Rod & Rock Show, Tampereen Kalamarkkinat, Tampereen Rovaniemen markkinat, oman kerhon vuosikokous ja iltabileet Blackheads MC:n tallilla. Pääesiintyjänä Tuomari Nurmio. Eli varsin tiivisohjelmainen viikonloppu. Joillakin oli vielä jotain pakollista urheilutapahtuman seuraamista mutta minua se ei koskenut.

Tuon ristikkojen vaihdon voi tosiaankin opetella itse. Laakerikaupasta ei saa juuri tuolla mitoituksella olevaa ristikkoa vaan sellaisen jossa kuppien päiden välinen leveys on puoli milliä liian suuri. Siis kupeista on sorvattava 0,25 mm kustakin pois. Mutta jos löytyy juuri sopiva niin ilmoittakaa tyyppi minullekin.

Sorvi, puhtaus, huolellisuus, vaseliinia ja hyvät hermot sekä jämäkkä viilapenkki tai mieluimmin prässi, kokoelma holkkeja ja tuurnia ovat suureksi avuksi.
Helpoin tuon nivelen toisen pään sorvaus sopivaksi on kun ristikko on puretussa tilassa. Koottuna kaksoisristikko tahtoo olla hieman "elävä" sorvin kärkien välissä. Itse olen käyttänyt sorvaustuurnaa apuna.
http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 27, 2014, 19:19:45 ip »
Onpas matilla ollut ohjelmaa, olisi varsinkin tuo dumarin konsertti maistunut minullekin.



Tuossa näkyy nuo tärkeimmät tyokalut eli kaksi sopivankokoista hylsyä jolla huokuttelin kupit irti (+viilapenkki). Täytyy myontää että otin oppia Guzziology kirjasta jossa selitettiinkin asia oikein helppotajuisesti. Alkoi sekin (kallis) kirja näinollen hankkimaan hintaansa. David Richardson korosti myos nivelen laakerin vaihdon tärkeyttä joten tarkistin sen vielä uudemman kerran. Perhana sentään, tuntuihan siinä hieman karheutta! Eli vaihtoon menee samalla nyt sekin kun on paikat irrallaan. Etsin jo sopivan hylsyn jolla saa pitkän jatkovarren avulla lyotyä laakerin irti. Tässäkin siis em kirjasta oli apua.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #12 : Huhtikuu 27, 2014, 19:34:54 ip »
Itsellä on myös Guzziology käsivarren mitan päässä kirjahyllyn kulmalla. Siitä on hyvä tarkistaa taustatietoja.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #13 : Huhtikuu 27, 2014, 21:53:24 ip »
Unohtui mainita että molemmissa ristikoissa oli kulumaa vaikka vain yhdessä se tuntui takertelevan. Tästä päättelen ettei alkavaa ristinivelvauriota oikein voi avaamatta todeta.

Ristinivelen leveys kupinpäästä toiseen mitattuna 49mm ja kupin leveys 22mm.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2014, 07:59:11 ap »
Mikä on suurin nivel mistä voi tehdä sopivan, 49,5mm vai 50,0mm? Ajattelin tänään käydä laakerikaupassa kyselemässä vaihtoehtoja.