Kirjoittaja Aihe: 1000SP huoltoa  (Luettu 34059 kertaa)

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #15 : Huhtikuu 28, 2014, 09:11:11 ap »
Laitoin muutamaan paikkaan kyselyä. Ainakin http://www.teollisuustasanto.fi/nivelristit.pdf löytyy sopiva risti mutta hinta 50e on niin suuri ettei kannata korjata.

Jos ei tuosta selvästi halvempia löydy niin sitten lähtee kokonainen murros tilaukseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #16 : Huhtikuu 28, 2014, 11:31:48 ap »
Nivel antaa "kuulua" itsestään vasta silloin kun on jo leikannut kiinni tai neulat ovat lähteneet "maailmalle". Alkavaa vikaa ei voi muutoin tosittaa kuin ottamalla ristikko käteen.

Valitettavasti en muista nivelristikon mittoja mutta alkuperäisen mitan saa alkuperäisestä ristikosta. Standardina mulle tarjottua ristikkoa vaivaa ainoastaan puoli milliä suurempi koko. Kuppien halkaisijat ovat luonnollisesti samat. Itsellä se ei ole este koska on sorvi pajassa. Riippuen ostopaikasta ristikon hinta on vaihdellut 40 - 80€ kappaleelta. Itse olen ostanut ristikot ja muutkin laakerit pääasiassa Top-Osasta Tampereelta. http://www.top-osa.fi/
Vaikka hinta saattaa olla korkea on pontimena ollut saada pyörä kuntoon samalle päivää.

Toinen hankintapaikkani on Tampereen Laakerikeskus jossa motoristeja palvellaan mielellään: http://www.tampereenlaakerikeskus.com/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #17 : Huhtikuu 28, 2014, 11:58:21 ap »
Tuo ristikko oli muuten jossain laakerikataloogissa mainittuna. Siinä oli mallinumerossakin MG, ihan vaan markkeeraamassa käyttökohteesta Moto Guzzissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #18 : Huhtikuu 28, 2014, 12:26:31 ip »
http://www.teollisuustasanto.fi/nivelristit.pdf
Sivu 13/20 alaosassa. 22x49mm ja tuotenumero HS-2249. Myös sivulla 6.
Kiitos vinkeistä TTT ja Pekka73!

Löytyisiköhän muutkin Guzzin käyttämät ristikkojen koot?
PikkuGuzzeissa on ainakin kahta kokoa ja -60 - 70 -lukujen vaihteen tietämillä myös oli erikoinen koko Eldoradoissa ja muissa V7-malleissa. Samaten kannatinlaakerin koko on eri. Olikohan niin että kuplavolkkarin pyöränlaakeri oli samaa kokoa?

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #19 : Huhtikuu 28, 2014, 12:48:49 ip »
Tässä toinen paikka mistä löytyy 22x49 kokoinen ristinivelen: http://www.kentso.fi/prebeo/group/nivelristit-ristinivelet/nivelristit/0303. Hinta 63e.

Minä tilaan kokonaisen murroksen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #20 : Huhtikuu 28, 2014, 13:34:35 ip »
Tuota pientä en ole löytänyt. Mutta epäilen että löytyisi auton ratti/ohjausakselilta sopiva. Niissä nimittäin käytetään aika tutun kokoisia ristejä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #21 : Huhtikuu 30, 2014, 13:42:59 ip »
FYI: Stein dinseltä muuten löytyy korjauskitti http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Rear-transmission/Swing-arm/Universal-joint-kit-big-model::1842.html, säästää hieman verrattuna jos ostaisi kaikki erikseen.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #22 : Toukokuu 19, 2014, 09:42:35 ap »
Tuolla lailla tuli kardaaninivel asennuttua:



Eli väsäsin vesijohtoputkesta sopivan putken jonka sisään murros mahtuu napakasti. Eli ajatus ettei pääse nuljuamaan sivusuunnassa asennettaessa. Hyvin meni paikoilleen.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #23 : Toukokuu 21, 2014, 10:16:51 ap »
Olisi aika hankkia vaihteisto- ja peräöljyt. Ilmeisesti tähän mkI SP:n ei kannata synteettisiä laittaa. Olisiko http://motonet.fi/fi/tuote/598091/Mobilube-HD-80W-90-GL-5-1l sopiva? Kai tuo on mineraaliöljy ja GL5 ominaisuudet tuskin haittaa laatikossakaan?

Moottoriöljyksi ostin tarjouksessa olleen Catrolin 15w-50 mineraaliöljyn (http://motonet.fi/fi/tuote/590092/Castrol-GTX-15W-50-4L-API-SLFC-A3B3). Miksiköhän muuten öljynvaihtoväli workshopmanuaalin mukaan tässä mopossa on vaan 3000km? Ei kai nämä mitään Husabergejä ole ???

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #24 : Toukokuu 21, 2014, 10:29:16 ap »
Varmasti ovatten käypiä öljyjä nuo. Ei haittaa GL5 laatikossakaan. Hain samaa castroolia cali kakkoseen mutta ei ole vielä kerenny vaihtaa. Siinäkin on  tuo 3000 vaihtoväli kirjan mukaan mutta viittätonnia mä oon pitäny rajana.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #25 : Toukokuu 21, 2014, 12:10:28 ip »
Oolrait, laitetaanpa tuota sitten hyvillä mielin. Kiitos kommentista.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #26 : Toukokuu 27, 2014, 09:50:50 ap »
Kardaaniputkeen laitoin ohuen kerroksen kotelosuojaa ruosteen ehkäisemiseksi. Otin vetolaipan irti koska silläkin on taipumusta ruostua ja keskiö kannattaa voidella (Thx Motomatti). Ulosvetimellä irroitin mutta ei ollut tiukassa, kädellä pyörittämällä sai vedettyä irti:




Hyvässä kunnossa oli. Ruosteet pois ja maalaus:



Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #27 : Kesäkuu 03, 2014, 10:29:43 ap »
Guzzi on kasassa :) Muutama kuva matkalta, tässä takalinkun laakerit jotka pesin bensalla ja voitelin Krytoksilla:




Uusi kardaanin suojakumi



Ihan kivalta näyttää hopeinen takahaarukka yhdessä hopeisten runkoputkien kanssa



Perään tällainen koktaili



Perän kiristys kardaaniputkeen pitää tehdä vasta kun taka-akseli on kiristetty että asettuu oikeaan asentoon. Perän rattaaseen mikä välittää voiman vanteeseen laitoin punasta vaseliinia. Kardaanin booreihin krytoksia.



Pyörä koeajon jälkeen viilenemässä:


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #28 : Kesäkuu 03, 2014, 18:15:23 ip »
Kylän ohuin satula.  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: 1000SP huoltoa
« Vastaus #29 : Kesäkuu 04, 2014, 09:19:45 ap »
Orggis oli liian mukava, niin laitoin tilalle tollasen 'hieman' ohuemman... :)