Kirjoittaja Aihe: Californian bensafiltterin vaihto  (Luettu 6471 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Californian bensafiltterin vaihto
« : Huhtikuu 25, 2014, 13:05:54 ip »
Ei nyt äkkiseltään löytynyt aiheesta asiaa, joten kysyn.
Jacal -99 kyseessä.
Filtteri näkyy olevan vasemmalla puolella tankin alla.
Mitähän kaikkea purkaen jotta käsiksi ja tuleeko jotain erityistä mieleen aiheesta?
Esim onnistuuko tyhjentämättä tankkia?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2014, 14:06:00 ip »
Tankin voi irroittaa tyhjentämättä. Ei vuoda tai valu kun virrat on pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2014, 14:09:31 ip »
Tankista hana kiinni ja letku irti samoin se merkkivalojohto. Tankin takaruuvi pois ja tankki nousee pois. Siellä on sitten hengitysletku keskellä.
Filtteri lähtee rips-raps ja uusi menee näppärästi tilalle. Eipä juuri vaikeaa. Jos olet tupakkimiehiä, niin aikas käyttökelpoinen neuvo on olla tupakoimatta juuri samaan aikaan...

Aikaa saa kulumaan rapian varttitunnin.

motomatti

  • Viestejä: 13 486
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2014, 16:17:52 ip »
Letkujen ja liitosten kiinnityksen jälkeen hiljainen hetki kuullostellen ja katsellen ettei mistään ruiki polttoainetta. Virta päälle ja tappokatkaisimesta naksutellen niin kauan että ilma tulee pois järjestelmästä. Paine on kokolailla kolme baaria joten huono liitos irtoaa helposti paineen vaikutuksesta ja paineettomana pumppu pumppaa hetkessä aika paljon bensaa. Jos on sellaisen mallinen suodatin jossa on banjoruuvit päissä niin suositeltavaa on vaihtaa uudet alumiinitiivisteet vanhojen tilalle.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2014, 17:43:39 ip »
Mitenkäs se ruikkisi ainetta kun sähköt päällä vasta aukeaa hanakin.
Onko niin että virta päällä lähtee pumppu käyntiin, ilman käynnistystä siis ja sitten se hiljainen hetki sätkän käärimiseen (pihalla peipposten kanssa), pyörittää hieman ja kun painetta niin lupailemaan käyntiin ja sitten tappokytkintä muutaman kerran jotta ilmaantuu?
Mitä ongelmaa koituu jos vaan sahaa käyntiin lähtien siitä että liitokset on laitettu kunnolla kiinni, ilmahan poistuu samaa tietä kun työntävä polttoaine, eli pakoputkesta?
Vai ruiskukoneissa joku muu ratkaisu? Ei kai sentään.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 25, 2014, 18:23:08 ip »
Pumppu lähtee päälle kun sivujalka on ylhäällä ja virrat päällä. Jos ilmata haluaa, niin virrat päälle-pois-päälle. Surinasta kuuntelee, että pumppu pyörii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 486
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #6 : Huhtikuu 25, 2014, 18:51:38 ip »
Ilmaisin itseäni hieman huonosti: virta päälle ja niin kauan pumpun uudelleen käynnistelyä tappokatkaisimesta kunnes lakkaa kuulumasta omituisia ääniä. Tuossa järjestelmässä todennäköisesti pysyy polttoaine siinä Y-haaralla varustetussa osassa kokolailla ilmattomana. Kun näin tekee niin lähtee käyntiin laakista eikä tarvitse tehdä uusintayritystä. Kyllä, suuttimista pääsee myös ilma pois mutta niiden voiteluaineena toimii bensiini. En tosin ole kuullut että olisi suutinvikoja tullut lyhytaikaisesti kuivana toimimisesta. Polttoaine jäähdyttää suuttimen avaajakäämiä. Suodatin on melko iso tilavuudeltaan tässä mallissa joten sen ilmaus on aiheellista.
Polttoainevuotojen kanssa pitää olla tarkkana. Johtuu siitä että kun moottori ei pyöri niin pumppu virran kytkemisen jälkeen käy vain muutaman sekunnin (aikakatkaisu, mitään painekatkaisinta ei ole) ja siinä ajassa ei paine ilmallisessa järjestelmässä nouse riittävästi että vuoto ilmiintyisi. Sen vuoksi tuo tuumaustauko jonka aikana voi sätkän kääriä tappokatkaisijan naksuttelun tahdissa kunhan ei tulen kanssa pelaa. Kun on varma että mistään ei tihuttele polttoainetta niin voi koittaa käynnistämistä. Käynnin aikana pumppu pyörii koko ajan. Sitä ohjaa ECU, ei virta-avain, kuin vain välillisesti. Kuten myös polttoainehanaa. Jos sattuu olemaan sähköinen versio.

Siitä tulikin mieleen että jos on touhuamassa pyörän sähköjen kimpussa niin virrat järjestelmästä eivät katkea virta-avainta kääntämällä vaan vasta noin 15 sekunnin kuluttua virta-avaimen käännöstä ECUn toimesta. Kuuluu pieni naksaus. Tässä on eroja ECUn tyypistä riippuen. Siinä välissä ei kannata irrottaa akun kaapelia. Tämä asia on mainittu omistajan käsikirjassa jos sen on sattunut lukemaan.

Lainaus
Vai ruiskukoneissa joku muu ratkaisu?

Näissä on eroja. Esimerkiksi Guzzin V10-moottoreissa on suuttimet päälinjassa (polttoaine kiertää suuttimien kautta ennen paluutaan tankkiin) kun taas GuzGuzin pyörässä lyhyessä sivulinjassa. C.A.R.C.-malleissa suuttimet ovat myös sivulinjassa mutta pitkän matkan päässä pumpusta ja suodattimesta ja irrotettaessa letku tankista se sulkeutuu automaattisesti. Se ei juuri ilmaamisia kaipaa kun komponetit ovat muutaman sentin päässä toisistaan ja tankin sisällä polttoaineen ympäröimänä ja voitelemana. Tällä järjestelyllä on paloturvallisuus parantunut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #7 : Huhtikuu 25, 2014, 21:03:02 ip »
Aika vikkelät sormet saa olla, että ehtii 15 sekuntia virtojen katkaisusta akunkengän irrottamaan  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 486
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2014, 22:53:28 ip »
Lainaus
Aika vikkelät sormet saa olla, että ehtii 15 sekuntia virtojen katkaisusta akunkengän irrottamaan.
Olen senkin nähnyt kun miinuskenkä oli jo valmiiksi irti ja kaveri piti käsin sitä kytkettynä kokeillakseen jotain toimintoa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #9 : Toukokuu 05, 2014, 20:12:40 ip »
Kahteen mieheen meni 5 tuntia vaihtaessa bensasuodin ja ilmaa siivilöivä Jacall- 99:seen.
Ei se ollut ihan suoraviivaista, kyllä mietittiin parit kerrat mitä puretaan ja missä järjestyksessä kasaan.
Ei sitä tilaa paljon ole. Jos eri kulmiin vaikka letkunkiristimet, niin vaikeuksia on kiristää eikä onnistu kokoaminen kuin tietyssä järjestyksessä.
Lopputulos ilmeisesti fine kun käyntiikin ilman vuotoja, mutta ihmeteltiin tekeekö TunturiTT:kään tosiaan ihan vartissa?
Hyvä tunne kyllä oppia noista ja kun kerran tehnyt niin seuraava kerta on sujuvampaa.
Omassa Calissa onkin mm tankin sisäisen filtterin hauskuus edessä.
Mutta mikä jäi askarruttamaan Jacallissa, niin pikku putki tankin ulosotosta.
Varsinaisen polttoaineen ulostulon alapuolella löytyi tuosta n 5mm halkaisijaltaan putki johon ei keksitty minkään liittyvän.
Eli kuvassa N:o 19 osan alapuolelta lähtee pikkuinen suoraan eteen sojoittava putki, mutta miksi?
Mitään mallia en Caleista löytänyt jossa olisi moinen.
Weber siellä lukee pohjassa osassa, vaihdettu jostain muusta pöyrästä tuli mieleen?
Mutta joka putkella lienee tarkoitus kun koneet kyseessä, mikähän tuon funkkis?


 

motomatti

  • Viestejä: 13 486
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #10 : Toukokuu 05, 2014, 20:46:13 ip »
Tuohon pikkuiseen "pilliin" ei kannata miettimiselintä rasittaa. Se on paineensäätimen ulkoilmaa haisteleva kanava. Tarkoitus että polttoaineen paine pysyy vakiona ilmanpaineeseen nähden. Näin ei moottorinohjauksen tarvitse tehdä sitä varten laskentatyötä. Vähentää siis teknologiaa.
Virittäjät laittavat tästä letkun kaasuläpän ja imuventtiilin välille ja saavat halutessaan sillä muutettua moottorin ominaisuuksia. Esimerkiksi moottorijarrutuksessa pienenee polttoaineen ruiskutusmäärä.

Ne jotka ahtavat moottoripyöränsä niin tuohon pilliin laitetaan myös letku imukanavasta ja tällöin paineohjaus nostaa polttoainepainetta ja seos on lisätylle ilmamäärälle sopiva analogisesti säätyen joten digitaalisen moottorinohjauksen ei tarvitse asiaan puuttua pienillä paineen muutoksilla.

Tuosta suodattimen kiinnityspaikasta on ollut keskustelua useasti. Suosittelen sen siirtämistä etukaatumaraudan yläkiinnityspisteeseen niin vaihtoon riittää varmasti vartti aikaa. Letkutus tietysti pitää tehdä uudelleen mutta muutamassa vuodessa nykybensalla letkut ovat kuitenkin uusittava.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #11 : Toukokuu 05, 2014, 21:24:18 ip »
No ei ehkä varttiin  ;D
Mutta harjoiteltuna huomattavasti sutjakkaammin, kuin tankin sisällä oleva malli. Vielä kun itsellä on kokoa 13 kädet, niin ei ihan pieniin kolosiin taivu..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #12 : Toukokuu 14, 2014, 13:48:29 ip »
Letkutus tietysti pitää tehdä uudelleen mutta muutamassa vuodessa nykybensalla letkut ovat kuitenkin uusittava.

Kesällä 2013 oman pyöräni paineiset  (jälkiasennus-) letkut sitten korkkasivat: kuin pihamaan sadettimesta suihkusi paineista bensiiniä joka suuntaan.

Onneksi ei ollut kukaan tupankia sytyttelemässä siinä samassa sisätilassa juuri silloin.

Kun ostatte bensaletkuja, varmistakaa että ne kestävät alkoholia. Vieläkin on kaupoissa "bensaletkujen" nimellä myytävänä tuotteita, jotka ehkä juuri tislatut dinosaurukset kestävät, mutta eivät käymisen ja tislaamisen lopputuotteita.

teemu-O

  • Viestejä: 25
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #13 : Toukokuu 14, 2014, 21:15:47 ip »
Ainakin Gatesilla bensaletku, mikä on kangaspunoksella päällystetty, ei kestä nykybensaa. On kaikkein halvinta, siksi jotkut varaosakauppiaat pitävät sitä hyllyssä. Mutta se ei siis kestä alkoholibensaa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Californian bensafiltterin vaihto
« Vastaus #14 : Toukokuu 15, 2014, 11:12:14 ap »
Moto italia Import jatkaa osien toimitusta Piikkiössä. Sieltä sain kestävää letkua samalla kun filtterinkin.