Ilmaisin itseäni hieman huonosti: virta päälle ja niin kauan pumpun uudelleen käynnistelyä tappokatkaisimesta kunnes lakkaa kuulumasta omituisia ääniä. Tuossa järjestelmässä todennäköisesti pysyy polttoaine siinä Y-haaralla varustetussa osassa kokolailla ilmattomana. Kun näin tekee niin lähtee käyntiin laakista eikä tarvitse tehdä uusintayritystä. Kyllä, suuttimista pääsee myös ilma pois mutta niiden voiteluaineena toimii bensiini. En tosin ole kuullut että olisi suutinvikoja tullut lyhytaikaisesti kuivana toimimisesta. Polttoaine jäähdyttää suuttimen avaajakäämiä. Suodatin on melko iso tilavuudeltaan tässä mallissa joten sen ilmaus on aiheellista.
Polttoainevuotojen kanssa pitää olla tarkkana. Johtuu siitä että kun moottori ei pyöri niin pumppu virran kytkemisen jälkeen käy vain muutaman sekunnin (aikakatkaisu, mitään painekatkaisinta ei ole) ja siinä ajassa ei paine ilmallisessa järjestelmässä nouse riittävästi että vuoto ilmiintyisi. Sen vuoksi tuo tuumaustauko jonka aikana voi sätkän kääriä tappokatkaisijan naksuttelun tahdissa kunhan ei tulen kanssa pelaa. Kun on varma että mistään ei tihuttele polttoainetta niin voi koittaa käynnistämistä. Käynnin aikana pumppu pyörii koko ajan. Sitä ohjaa ECU, ei virta-avain, kuin vain välillisesti. Kuten myös polttoainehanaa. Jos sattuu olemaan sähköinen versio.
Siitä tulikin mieleen että jos on touhuamassa pyörän sähköjen kimpussa niin virrat järjestelmästä eivät katkea virta-avainta kääntämällä vaan vasta noin 15 sekunnin kuluttua virta-avaimen käännöstä ECUn toimesta. Kuuluu pieni naksaus. Tässä on eroja ECUn tyypistä riippuen. Siinä välissä ei kannata irrottaa akun kaapelia. Tämä asia on mainittu omistajan käsikirjassa jos sen on sattunut lukemaan.
Vai ruiskukoneissa joku muu ratkaisu?
Näissä on eroja. Esimerkiksi Guzzin V10-moottoreissa on suuttimet päälinjassa (polttoaine kiertää suuttimien kautta ennen paluutaan tankkiin) kun taas GuzGuzin pyörässä lyhyessä sivulinjassa. C.A.R.C.-malleissa suuttimet ovat myös sivulinjassa mutta pitkän matkan päässä pumpusta ja suodattimesta ja irrotettaessa letku tankista se sulkeutuu automaattisesti. Se ei juuri ilmaamisia kaipaa kun komponetit ovat muutaman sentin päässä toisistaan ja tankin sisällä polttoaineen ympäröimänä ja voitelemana. Tällä järjestelyllä on paloturvallisuus parantunut.