Kirjoittaja Aihe: Bensafiltteri yms. vuodatusta.  (Luettu 6183 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« : Huhtikuu 18, 2014, 17:40:07 ip »
Tuossa Cali 2008:ssahan on se upea keksintö, eli pumppu & co. on tankissa. Vaihdoin tänään filtterin. Avasin sen vanhan, 100´000km ajettu. Elementti oli ihan musta. En tiedä minkä värinen on uusi, kun en viitsinyt sitä repiä...

Jos joku tapaa sen ingentingenjöörin, joka on tuon tankkipummpusysteemin keksinyt, saa minun vastuulla ja luvalla nyhtää kyseistä hemmoa turpaaniin...
Kun se voisi se laippa olla vaikka 5mm suurempi suuntaansa...Taisin puhua rumia koko kauden kiintiön samalla kertaa...

Yritän muistaa kuvata sen vanhan ja samalla originaalit rakettitulpat. Nekin olivat "vähän" jo kuluneet...

Eikä se vaihteensiirtovipu siellä lootan takapäässäkään ihan näppärä keksintö tunnu olevan...

Ja kotona kiukaan termostaatti taisi sanoa itsensä myös irti...

Ja huomenna anopille...

HUOH!

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2014, 18:31:22 ip »
Tuosta nyt ei oikein saanut selvää mikä hatutti.
Jos 100.000km jälkeen on mustana filtteri, niin naapurin Ekkikin ennustaisi näin käyvän vaikkei ymmärrä ennustamisesta mitään.
Ärsyttävää huoltaa pyörää keväällä-vaikka ennen ajoja oli voinut-syndrooma?

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2014, 18:47:25 ip »
Se moottoribensiinipunppu filttereineen on aika haastava poistettava ja takaisinlaitettava. Bonuksena vielä letkun kiinnityssyteemin avaus. Se varmasti on harmituksen syy.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2014, 21:07:55 ip »
Minun puolesta voi myös antaa palautetta. Pari turhaa yritystä tein emännän Titaniumin suodattimen poistamiseksi mutta pitää yrittää uudelleen hyvin levänneenä. Omasta Classicista irtosi miltei sovinnolla ja ainakin Norgesta ja Pegasosta lähtee ilman mitään muttia. Calin sisukset kun menee ikään kuin mutkan taakse niin se ilmeisesti tuottaa sen hankaluuden.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2014, 22:00:45 ip »
Sellaisen vinkin voi antaa että sen osia nipussa pitävän nippusiteen voi katkaista, kunhan ei pudota sitä tankkiin, ennen kuin ryhtyy pidemmälle ulos pujottelemaan. Sama juttu toiseen suuntaan eli osien ollessa ulkona sujauttaa nippusiteen esikiristettynä mukaan ja sitten kärkipihdeillä kiristää kun osat alkavat olla reiän sisäpuolella enimmäkseen. Mutta silti tarvitaan lehmän hermoja ja aikaa ennen kuin löytää sen oikean asennon ulos ja sisään. Tiivisteen kanssa saa myös olla huolellinen ettei se jää pullottamaan mistään kohtaa. Sen verran harvoin kuitenkin tulee samaa mallia vastaan että oppisi oikean toimitavan tuon keksinnön kanssa. Ei jää ns lihasmuistiin....
Mutta tuskin mikään niistä on helppo pujoteltava ja toiset vielä hieman vaikeampia.

Tässä sohlausta oman pyöräni kanssa: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-tankki-ja-sen-sisalto.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #5 : Huhtikuu 21, 2014, 17:51:04 ip »
Estääkös tuossa mikään oikeasti siirtämästä suodatinta ulkopuolelle? Jackalin sutari runkoon ja sen letkuttaa toimivaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #6 : Huhtikuu 21, 2014, 18:23:50 ip »
Lainaus
siirtämästä suodatinta ulkopuolelle?

Ei mikään estä. Näin onkin jo tehty. Pitänee laatia suodattimenvaihtajan opas....

Tankkiin on silloinkin mentävä ottamaan suodatin sieltä pois. Samalla rakenne muuttuu: alunperin rakenne on seuraava tankin sisällä: karkeasuodatin-pumppu-hienosuodatin-paineensäädin. Kaikki siis tankin sisällä polttoainemääräanturin ohella.
Ulkoisella suodattimella varustettu järjestys tulee olemaan seuraava: karkeasuodatin-pumppu-paineensäädin-hienosuodatin.

Merkittävin seikka tässä on se että molemmissa tapauksissa paineensäädin on, niin kuin pitääkin, sivuvirtauskanavassa mutta suodatin tankin ulkopuolelle siirrettäessä myös suodatin tulee sivuvirtasuodattimeksi. Itse en näe tätä vakavaksi eroksi. Ero on mielestäni hiuksenhieno: tankissa päävirrassa oleva suodatin suodattaa kaiken aikaa tankissa olevaa polttoainetta, tankin ulkopuolella oleva suodatin suodattaa vain sen mikä tulee tankista ulos. Molemmissa tapauksissa kaikki suuttimille menevä polttoaine tulee suodatetuksi.
Toinen ero on se että ulkoisen polttoainesuodattimen tapauksessa paineenssädin käsittelee jatkuvasti vain karkeasuodatettua polttoainetta. On siis olemassa pieni vaara että polttoaineen paineensäädin saisi roskia sisäänsä ja paine muuttuisi. ECU ei mittaa polttoainepainetta vaan olettaa että se on vakio.

Tämän eron poistamiseksi pitäisi tehdä vielä yksi läpivienti tankin pohjaan että paineensäätimelle saataisiin hienosuodatettua polttoainetta tankin sisään.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2014, 20:06:21 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #7 : Huhtikuu 21, 2014, 19:50:17 ip »
Eli filsu pihalle. Samalla senkin käyttöikä pitenee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2014, 20:23:36 ip »
Ei muuta kuin sopivan kokoinen auton ruiskutusmoottorin polttoainesuodatin jossa on sopivan kokoiset letkuihin sopivat liitokset. Suodatin olisi hyvä saada kuitenkin kiinni johonkin sopivaan kohtaan josta se on helppo operoida. Ei nimittäin ole kovinkaan mukavassa paikassa esimerkiksi Stonen filtteri. Californioissa on yleensä tilaa tankin etuosan alla ja siellä on kaikenlaisia kiinnityskohtia rungossa kuten kaatumaraudan kiinnityspultit. Esimerkiksi tonnisessa Quotassa on filtteri hyvin käsillä mutta banjoliittimineen turhan hankala.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2014, 21:34:38 ip »
Siinähän tuo rungon etupuolella poikittain olisi kuin kotonaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2014, 21:53:07 ip »
Jostain syystä siinä 2002-2003 aikana toteutetussa V11 mallinvaihdoksessa tankkiin hiipinyt pumppu tehtiin niin (ainakin varaosakirjan ja korjaamo-oppaan mukaan) että polttoaineen paluulle on oma liittimensä. Silloinhan piirin pitäisi tässä mennä: tankki-karkeasuodin-pumppu-hienosuodatin-lähtöliitin-suuttimet-paluuliitin-paineensäädin-tankki. Jos tuo kävisi calin tankkiin (ja sähköihin), ei tarvitsisi kun siirtää suodatin ulkopuolelle (edellyttäen että tuon V11 -pumppumysteerion saisi hankittua kohtuuhintaan).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2014, 22:09:45 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Bensafiltteri yms. vuodatusta.
« Vastaus #11 : Huhtikuu 22, 2014, 11:06:38 ap »
Kas perhanaa. Vanhassa V11:ssa on siis paluukierto.
Muistan kun aikanaan kun honda-merkkisiin pyöriin tuli digitaaliset moottorinohjaukset niin olin Brandtilla asentaja-kurssilla ja siellä ihmeteltiin että ei ole paluukiertoa laitettu kyseisen pyörän järjestelmään. Siihen asti kun on aina ollut paluukierto suuttimilta paineensäätimelle. (Ducati, Guzzi, BMW) Useimmat epäilivät sitä että jos tankki pääsee tyhjäksi niin miten polttoainekanavat ilmaantuisivat ennen kuin akku loppuisi startatessa. Mutta ei hondakaan luottanut "umpiperä"-järjestelmäänsä aivan täydelleen: niissä oli pieni aputankki moottorin kupeessa lähellä suuttimia jonka sisällä oli myös pa-pummpu. Aika monimutkaista sekin.

Myöhemmin on osoittautunut että umpiperäisen polttoineputkiston suhteen ei ole mitää ilmausongelmia eikä muutamat kuplat aiheuta suuttimille kiinnileikkautumista tai moottoriin edes kunnon käyntihäiriötä.

Jos hieman spekuloisin. Vaikka en ole kuullut että tankin sisäpuolisissa rakenteissa olisi joitakin letkuongelmia lukuun ottamatta mitään vakavaa häiriötä ollut niin varsin vähällä vaivalla ja rahalla ne kaikki komponentit ovat korvattavissa ulkopuoleisilla rakenteilla. Bosch-paineensäädin Motonet 45€, Bosch-kopio-pa-pumppu Biltema 60€, polttoanesuodatin VAG Motonet 16€, karkeasuodatin Motonet 8,50€, etanolinkestävät letkut n. 35€ Semperit/Korja-Kumi.

Itsellä vuosikausien kokemus edellämainitusta osista eikä yhtään häiriötä ole ollut. Sekä bensiinillä että etanolilla. Ja "umpiperä" letkutuksella.