siirtämästä suodatinta ulkopuolelle?
Ei mikään estä. Näin onkin jo tehty. Pitänee laatia suodattimenvaihtajan opas....
Tankkiin on silloinkin mentävä ottamaan suodatin sieltä pois. Samalla rakenne muuttuu: alunperin rakenne on seuraava tankin sisällä: karkeasuodatin-pumppu-hienosuodatin-paineensäädin. Kaikki siis tankin sisällä polttoainemääräanturin ohella.
Ulkoisella suodattimella varustettu järjestys tulee olemaan seuraava: karkeasuodatin-pumppu-paineensäädin-hienosuodatin.
Merkittävin seikka tässä on se että molemmissa tapauksissa paineensäädin on, niin kuin pitääkin, sivuvirtauskanavassa mutta suodatin tankin ulkopuolelle siirrettäessä myös suodatin tulee sivuvirtasuodattimeksi. Itse en näe tätä vakavaksi eroksi. Ero on mielestäni hiuksenhieno: tankissa päävirrassa oleva suodatin suodattaa kaiken aikaa tankissa olevaa polttoainetta, tankin ulkopuolella oleva suodatin suodattaa vain sen mikä tulee tankista ulos. Molemmissa tapauksissa kaikki suuttimille menevä polttoaine tulee suodatetuksi.
Toinen ero on se että ulkoisen polttoainesuodattimen tapauksessa paineenssädin käsittelee jatkuvasti vain karkeasuodatettua polttoainetta. On siis olemassa pieni vaara että polttoaineen paineensäädin saisi roskia sisäänsä ja paine muuttuisi. ECU ei mittaa polttoainepainetta vaan olettaa että se on vakio.
Tämän eron poistamiseksi pitäisi tehdä vielä yksi läpivienti tankin pohjaan että paineensäätimelle saataisiin hienosuodatettua polttoainetta tankin sisään.