Kirjoittaja Aihe: Moottorirata  (Luettu 188292 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #180 : Elokuu 08, 2016, 21:37:33 ip »
Ameritikan veljet punnitushommissa. V11 painonjakauma etu/taka koekuljettajan kanssa: 43/57 %.  Ilman kuskia 46/54%, tankki puolillaan, ilman kuskia 238 kg (kuvassa Sportti, jossa sama painonjakauma ilman kuskia).

Referenssiksi: RSV 1000 Technical Training Course 1999: “Dry weight 189 kg, 49.2% on the front axle 50.8% on the rear.”

Päättelivät mittauksilla että alustan säädöt eivät vaikuttaneet "staattiseen" painonjakautumaan (paljonko iskarit läpi yläkolmiosta / iskareiden painaumat).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2017, 20:29:27 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #181 : Heinäkuu 24, 2017, 22:40:59 ip »
Lainaus
Kyllä tuolla tosiaan sen kymppisekuntisen nykyisestä 1:36:sta saa pois. Oma epävirallinen paras on 1:33, katsottu kaverin videodatasta. Jalkatappeja en halua siirtää, menisi idea koko hommasta. Se vaan on lystiä ajaa "väärin päin". Painon pudotusta tuo huutaa, siis pyörästä, kuskista ei jouda millään :P Saisi jarrutuksia viedä myöhempään. Ja joo, isoin este on pään sisällä..

Ohjeet tähän onkin vaativampi rasti - ajoasennon, lähtötason ja aiempien tapojen/opitun vuoksi. En edes näkemättä tarkemmin yritäkkään, mutta ne "myöhäisemmät jarrut" saa tässä vaiheessa vielä unohtaa kokonaan, koska suorilla kohkaaminen vain estää ajotekniikan oppimista. Ymmärrän rataharjoittelun ja sen tärkeyden Californialla , mutta - no ajetaan Vespoillakin kisaa ja samojen fysiikan lakien alla mennään.

Ensin ajolinjat kuntoon - koko rata käyttöön, yhtä tai kahta vaihdetta käyttäen.
Seuraavaksi asteittain kovenevalla vauhdilla kaarteeseen hallitusti sisään siten, että pääsee kiihtyvällä vauhdilla ulos.
Suoravauhti vain sellaiseksi (aluksi pelkkä moottorijarru riittää), että kaiken keskittymisen pystyy käyttämään vain seuraavaan kaarten juoheaan ajamiseen...

Määrätietoisesti edeten ja riittävän (yksilöllisen) kierrosmäärän jälkeen voi ottaa kovemmat
suoranopeudet, jarrut ja kellonkin käyttöön. Tosin kymmen sekunttia häviää jo kaarrenopeuksien kasvaessa.

Näin se menee kansainvälisenä ammattivalmentajana toimineen, ei moottoriurheilussa, mutta taitolajissa kumminkin, josta löytyy paljon yhteisiä elementtejä (pelon/kehon hallinta, nopeus...), mielestä ;)


T,
Jukka

Ps. Selvyydeksi konteksti ammattiin.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #182 : Heinäkuu 25, 2017, 09:42:20 ap »
Lainaus
Ensin ajolinjat kuntoon - koko rata käyttöön, yhtä tai kahta vaihdetta käyttäen. Seuraavaksi asteittain kovenevalla vauhdilla kaarteeseen hallitusti sisään siten, että pääsee kiihtyvällä vauhdilla ulos. Suoravauhti vain sellaiseksi (aluksi pelkkä moottorijarru riittää), että kaiken keskittymisen pystyy käyttämään vain seuraavaan kaarten juoheaan ajamiseen
Noilla ohjeilla Motoparkkiin. Olen ajanut päivän instruktöörin perässä jonossa. Pitkillä suorilla tuntui että tunti menee pää pystyssä maisemia katsellessa ja mutkissa taas vastaavasti ensikertalaiselle että taivas varjele, pitääkö tänne mennä näin älyttömän kovaa ja eihän näin paljon voi kallistaa... oli ikään kuin epäsuhtaa suora- (hidas)/mutkanopeuksissa (nopea) ensikertalaiselle.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2017, 21:57:29 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 98
Vs: Moottorirata
« Vastaus #183 : Heinäkuu 25, 2017, 10:02:17 ap »
Tosta oheisesta linkistä voi katsoa kuinka vähin vaihdoin Botniaringin lyhyttä rataa voi ajaa , tosin vanhalla Pantahilla( https://www.youtube.com/watch?v=k7h2gPAMHoI)
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #184 : Heinäkuu 25, 2017, 16:30:07 ip »
Lainaus
Su 30.7 Motoparkkiin

Lappeenrannan Moottoripyöräilijät ry:n tapahtuma, johon myös Gruppolaiset ovat tervetulleita, on kouluttajan vetämänä, joten kaskot ovat voimassa (varmista omasta yhtiöstäsi).
Ilmoittautumiset 28.7. mennessä Susanna Valjakka-Kallunki 044-5406283.
http://yhdistykset.ekarjala.fi/lrmp/toiminta.html

T,
Jukka

Ps.
Lainaus
Päivä on yleinen ajopäivä joten radalla lienee muitakin...


« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2017, 19:19:20 ip kirjoittanut FOT »

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #185 : Heinäkuu 30, 2017, 22:20:54 ip »
Kiitokset Jukka ja Pekka neuvoista ja uskonvahvistuksesta. Keli oli mitä mainioin ja ajaa olisi voinut sydämensä kyllyydestä iät kaiket. Radan hitain ja huterin mutta aina maaliviivan yli tultiin...lopulta.
PS. Pyysin että Pekka köröttelee varovasti omallani kierroksen. Kyl nyt kelpaa - sivujalka ja takarengas ovat mallillaan 8).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2017, 20:19:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Moottorirata
« Vastaus #186 : Heinäkuu 31, 2017, 09:56:28 ap »
Ilmeisesti vauhtia tai ainakin voimankäyttöä on alkanut löytymään. Hiukan vielä takarenkaassa on varaa.
Sivuseisomatuessa on myös vielä varaa kun ottaa tuon rautalankajutun pois ja sen jälkeen vielä stopparikumin. Tulee vielä pari astetta lisää vasemmalle kallistusvaraa. Sivutukea pystyy silti käyttämään ihan hyvin. Tai ottaa kokonaan pois. Toki varikolla pitäisi olla apulainen varikkopukin kanssa niin ei ole tarpeen koko sivutuki.
Tuo toisen suunnan stoppariruuvi huvittaa: lukkokantapultti lukitusmuttereineen. Ei taida olla mandellolaista käsialaa?

Varmaan on hyvä fiilis kun saa kaarteisiinkin vauhtia ja voimavarat käyttöön.

Vielä kallistusvaroista: Centauroon, joka on samalla runkoratkaisulla kuin V11, tein 90-luvulla muutoksen takajoustintuen etukiinnitykseen että kallistusvarat riittäisivät paremmin ja muutenkin rungon asentoa saisi muutettua edullisemmaksi. Säätö on portaaton mutta edellyttää tankin takapään nostamista.
Muutososasta juttua tämän artikkelin puolivälissä: http://www.motomatti.fi/2017/05/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_9.html

Tämä muutos kevensi ja "vilkastutti" ajettavuutta. Jopa niin pitkälle että että pyörästä tuli epävakaa. Asiaan liittyy myös keulaputkien korkeussijainti ohjauskolmioissa. Muutos on mahdollinen myös toiseen suuntaan jos haluaa vakaata matka-ajoa.
Saman ketteryyden ja asentomuutoksen saa kiristämällä takajousta mutta silloin menetetään osa jousitusominaisuuksista ja liikkeen vaimennustehosta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #187 : Heinäkuu 31, 2017, 12:38:36 ip »
Hivenen epäilen, että lisäkallistukselle ei liene enää tarvetta. Renkaan profiili ko vanteella ei taida sallia enempää kallistusta. Eli tuota reunaa ei ehkä saa käyttöön. Paitsi ehkä rengaspaineilla säätäen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #188 : Heinäkuu 31, 2017, 13:11:37 ip »
Lainaus
Renkaan profiili ko vanteella ei taida sallia enempää kallistusta.
???

Kyllä vaan sallii, eikä tarvitse hiventäkään epäillä ;)

Tässä tapauksessa seisontatuen poistamisen jälkeen kallistamista seuraavaksi rajoittavat pakoputket.

Linjan renkaan ulkosyrjä jalkatapin ala ulkoreuna sisäpuolelle kaikki osat.

Seisontatuet ja pakoputkistot pilkistelevät "sportti" vakio Guzzeissamme ko. linjan ulkopuolella - huomioitava varsinkin rataharjoittelussa.


T,
Jukka

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #189 : Heinäkuu 31, 2017, 13:36:29 ip »
Lainaus
voimankäyttöä on alkanut löytymään
Ei kun se oli Pekka joka teki nuo pyynnöstä "tilaustyönä" minulle. Itse olen vaatimaton diletantti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2017, 00:07:49 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #190 : Heinäkuu 31, 2017, 13:59:12 ip »
Älähän Camn nyt ole liian vaatimaton. Kaatumisen jälkeen paluu takaisin radalle harjoittelemaan on jo hatun noston arvoinen suoritus.
Hiljaa hyvä tulee - järkevin askelin edeten vaan lisää harjoitusta. Vielä on pari kuukautta kesää jäljellä ;)

T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #191 : Heinäkuu 31, 2017, 14:55:58 ip »
Lainaus
Renkaan profiili ko vanteella ei taida sallia enempää kallistusta.
???

Kyllä vaan sallii, eikä tarvitse hiventäkään epäillä ;)

Tässä tapauksessa seisontatuen poistamisen jälkeen kallistamista seuraavaksi rajoittavat pakoputket.

Linjan renkaan ulkosyrjä jalkatapin ala ulkoreuna sisäpuolelle kaikki osat.

Seisontatuet ja pakoputkistot pilkistelevät "sportti" vakio Guzzeissamme ko. linjan ulkopuolella - huomioitava varsinkin rataharjoittelussa.


T,
Jukka

Metukan renkaissa on monesti ollut tuo tekstireuna sellaisessa kulmassa, että sen koskiessa radan pintaa, ollaan jo kyljellään.
Tuota seiskaa ei ole ollut kavereilla, kun yhdessä Superdukeen, jossa taas oli aavistuksen kapea kumi laitettuna vanteelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #192 : Heinäkuu 31, 2017, 16:02:36 ip »
Joskus muuten olen laittanut pyörän alle laudanpätkän, sen reunaan narun jolla olen simuloinut tien pintaa. Aika paljon on kallistusvaraa (jouset ylhäällä tosin) ennen kuin romut raapii. Mutta tuolla konstilla löytyy myös ne poistettavat kamat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #193 : Heinäkuu 31, 2017, 16:23:53 ip »
Lainaus
tekstireuna sellaisessa kulmassa, että sen koskiessa radan pintaa, ollaan jo kyljellään.
???

Ei ainakaan Camn ollut saatika Pekka, sillä toiselta eli sivujalan puolelta tekstireuna oli/on kulunut kokonaan ???

Kyllä kyseisen renkaan kyseisellä vanteella ominaisuudet riittävät paljon kovempiin kallistuskulmiin, joilla Camn omallaan ja Pekka lainapyörällä ajoivat - ihan aikuisten oikeesti ja toistamiseen voi,voi...
www.youtube.com/watch?v=NvSkD0GrTcQ
www.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE
.
.
.

Harmin paikka, sillä tekninen tietotaito ja -osaaminen / luotettavuus kärsii infaatiota moisesta.


T,
Jukka

Ps. Määrä ei korvaa laatua.



FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #194 : Heinäkuu 31, 2017, 19:55:44 ip »
Lainaus
Huima on 60 asteen kallistuskulma mitä Moto GP:ssä esittelevät...

Tässä yhteydessä kallistuskulma-asteikko oleellisin. Skootterilla ja Calilla edetään samassa suuruusluokassa ;)


T,
Jukka