Kirjoittaja Aihe: Moottorirata  (Luettu 188284 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Moottorirata
« Vastaus #90 : Syyskuu 02, 2015, 20:39:26 ip »
Lainaus
Olikso oikein ressukirjeessä?
Vastaus kysymykseen ketjun perässä: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4364.msg47896#msg47896

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Moottorirata
« Vastaus #91 : Syyskuu 02, 2015, 21:02:57 ip »
Oho, enpä olisi pessimistinä uskonut että tuosta oikeasti koskaan mitään tulee. Ihme ettei ole vielä valitettu kumoon niin kuin aikanaan Luumäen hanke. Jos kerran on jo tukea tullut asia on siis varma. Varmaan sellanen tunti tästä ja pari tuntia pääkaupunkiseudulta. Joka tapauksessa molemmista lyhempi kun tästä Motoparkkiin. Tuonnekko se tulee, Tillolaan - siellä ei siis asu kukaan 10 km säteellä ?

Noille main... Pikkujärvien rannoilla on asutusta ja Urajärven vastarannalla on Iitin kirkonkylä.
Mielestäni on selvää että radan käytölle tulee merkittäviä rajoituksia.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #92 : Syyskuu 02, 2015, 22:16:23 ip »
Tuo on kyllä jees. Skeptisenä odotan avautumista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #93 : Syyskuu 03, 2015, 10:14:49 ap »
Nyt seis se ylidiagnosointi. Keula vakioksi, jesaria pyörään ja radalle. Perse ja yläkroppa sivuun, niin että pää on jossain siellä stongan/peilin tienoilla ja rauhassa kierroksia. Ei se mitään rakettitiedettä ole jota tarvii simuloida koneen ääressä n+1 kertaa.
 Guuglaa vaikka Marc Marquez sen ajoasennon kanssa.
Näin se menee - kyynärpään kosketusta rataan ei kannattane tässä vaiheessa kuitenkaan vielä tavoitella.

Pyöräsi keulan saa todennäköisesti säädettyä sinullekkin paremmaksi, koska se painuu tyhjänä turhan paljon eli 40mm, jonka jälkeen on jäykkä, painauman ollessa kuormattuna vain 8mm.
Keulan painaumaa pienemmäksi ja painaumien ero parin senttiin...

T,
Jukka

Ps. Neljännesvuosisadan takaisia asioita muistelen  ;)

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #94 : Syyskuu 03, 2015, 11:19:00 ap »
Lainaus
painaumien ero parin senttiin
Tämä ei ymmärtääkseni menekään ihan työkalulla kääntämällä...
"Öhlins: The spring pre-load affects the ride height, it does not affect the spring stiffness".
Jousen esijännitystä (uppoumaa kuljettajan kanssa) voi säätää 15 kierrosta = 15 mm. Se on sitten siinä, molemmat siirtyvät, sekä staattinen uppouma, että sama kuljettajan kanssa. Olen ajatellut niin että kun uppouma kuljettajan kanssa on sallitun vaihteluvälin sisällä, asiat ovat kunnossa. On hyvin toimivaa joustovaraa molempiin suuntiin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2015, 20:04:20 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Japi78

  • Viestejä: 14
Vs: Moottorirata
« Vastaus #95 : Syyskuu 03, 2015, 11:53:55 ap »
Hei,

Minä olen se joka kävi Motoparkissa moikkaamassa punaisella V11 LeMansilla. Sain viimein reikesteröidyttyä tälle foorumille. Juttuja olen seurannut jo pitempään. Pyörä on ollut vuoden päivät.

Kuten siellä sanoin, menen radalle sitten kun jousituksen perussäädöt on katsottu kohilleen ja varmuudeksi uusilla renkailla. Näköjään takarengas on vuodelta 2011 ja eturengas vuodelta 2008. Mittarilukema 20tkm pitänee siis paikkansa. Ensi kesänä sitten. Aika reippaasti chopper oli minun pyörä Camnin pyörään verrattuna. Edellisen omistaja jäljiltä takajousen esijännitys on niin löysällä kuin kierrettä riittää. Millainen avain olisi paras tuon säätöön? Sachs iskari on mulla.

Sellainen kaveri kun Ashley Law ajoi vuoden 2002 production TT:ssä Tennillä. Googlettamalla löytyy kuvia. En tiedä miten paljon production luokassa sai jousituskomponentteja muutella mutta eikös tuo rata ole aika vaativa jousitukselle.

Tuosta nykytyylin yläkropan roikottamisesta... Jos googlaa Mick Doohanin tai Norifumi Aben ajotyylejä, ehkä Freddie Spencerin myös joskus, niin on todella erikoisen näköistä menoa: Persuus roikkuu pyörän alla mutta pää ja hartiat jossain toisella puolella. Miksiköhän näin? Valokuvat tietysti on aina yhdestä mutkan kohdasta ja yhden hetken tilanne. Yksi myös mieleen tuleva on Randy Mamola joka roikkui niin paljon että ulkokurvin jalka oli irti tapilta. Hailwood taas ei roikkunut edes 70-luvun lopussa kun muut jo laahas polvea mutta vauhtia piisas.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #96 : Syyskuu 03, 2015, 12:39:12 ip »
Keulan ja perän tulee olla kokonaisuutena balanssissa.
http://www.hakalaservice.fi/ auttaa Öhlins-keulan kanssa.

Aikaa ennen nettiä luin perusteet. Harry Niemann 1988, DER KNIFF MIT DEM KNIE, jonka jälkeen ymmärrys laajeni ja sitä myöten ajotekniikan kehittäminen alkoi sujua luontevammin.

Superbike School - Episode 1-4: https://www.youtube.com/watch?v=2YIOxOaaVPE...

T,
Jukka

Ps. Jos vaikka Pekka lähtee radalle ajolinjoja opastaan, niin voin tulla antaan eväitä treeni kierroksille... - kuluvan kuun arkipäivinä minulla on mahdollista kurvailla Motoparkkiin.





Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #97 : Syyskuu 03, 2015, 12:49:15 ip »
Lainaus
Motoparkissa moikkaamassa punaisella V11 LeMansilla
Tervetuloa - olet ystävien seurassa. Siinähän se alkupään kuvassa vasemmalla näkyvästi nököttää, komea peli ! Tuossa Sachs/WP tarkistettavaa: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4899.0

Lainaus
voin tulla antaan eväitä treeni kierroksille
Kiitokset vaan... tämähän on ylenpalttista... Kuten usein olen kirjoittanut: täällä on ystävien seurassa. Ensin pitää saada kunto kohdalleen. Voisi katsastella loppukuusta, esim. 24-27.9, jos sattuisi säätä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2015, 22:17:41 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #98 : Syyskuu 03, 2015, 12:57:07 ip »


Tuosta nykytyylin yläkropan roikottamisesta... Jos googlaa Mick Doohanin tai Norifumi Aben ajotyylejä, ehkä Freddie Spencerin myös joskus, niin on todella erikoisen näköistä menoa: Persuus roikkuu pyörän alla mutta pää ja hartiat jossain toisella puolella. Miksiköhän näin? Valokuvat tietysti on aina yhdestä mutkan kohdasta ja yhden hetken tilanne. Yksi myös mieleen tuleva on Randy Mamola joka roikkui niin paljon että ulkokurvin jalka oli irti tapilta. Hailwood taas ei roikkunut edes 70-luvun lopussa kun muut jo laahas polvea mutta vauhtia piisas.

Noista ajoista onkin 20 kymmentä vuotta aikaa. Ja Doohan ajoi muutenkin "rumasti", hän oli viimeisiä rämäpäisiä kuskeja. Sieltä ajoilta ehkä on opittu jotain? Tuo ysärityyli roikkumiseen ja jänkäämiseen sekoittaa ainakin suht nykyaikaisen pyörän alustageometrian. Lisäksi tuo rasittaa kuskia aika paljon, nykytyyli on kuskin fysiikan kannalta rennompi.
Tuolla yläkropalla saadaan etupyörälle enemmän painoa. Jos yläkroppaa tuo pois sieltä -eteen-alas- asennosta, nostaa se painopistettä kaarteessa. Ja se ei ole koskaan hyvä juttu. Voi toki olla, että ajoasennolla on Doohanin ja Aben aikoina ollut merkitystä pyörien vikurin luonteen takia. Sen ajan tehdaspyörät ovat olleet kranttuja kaikelle. Alustan komponenttien kehitys ja moottoreiden käytöksen kehitys on tuonut lajia paljon helpommin lähestyttävämpään muotoon.
Ja mitä Mamolan aikoihin tulee, puuttui niistä pyöristä koko alusta. Niissä oli kaarteissa, kovissa vauhdeissa, painittava pyörä mutkaan. Silloin saattoi jalkakin välillä livetä työpaikaltaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #99 : Syyskuu 03, 2015, 13:14:46 ip »
Lainaus
suht nykyaikaisen pyörän alustageometrian
Mutta eikös Tonti- ja Spine -Guzzit ole jo tosi vanhaa perua? Tonti ikiaikainen ja Spine Daytonan myötä vuodelle -92, suunniteltu siis 35v sitten sekin runko. Erikseen nuo vain ratakäyttöön optimoidut harrasteguzzit (kuva). Järkevää olisi hankkia sellainen veroton peli mutta sitten koko homma laajenee, olisi oltava kärrit pelit sun vehkeet ja harrastus vakavampaa johon ei liene mahdollisuuksia. Odotellaan nyt ensin se uusi rata tuohon lähelle...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2015, 20:55:09 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #100 : Syyskuu 03, 2015, 13:25:35 ip »
On toki vanhoja. Lähinnä noin yleisellä tasolla, Suomen ratoja enemmän kiertävät ajavat tämän vuosituhannen peleillä, sillä uudella roikkumistyylillä. Eihän tällaisilla arkeologisilla dinosauruksilla ajele kuin merkkifanaattiset Guzzistit (HD:t eivät löydä reittiään yleensä radoille)  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #101 : Syyskuu 03, 2015, 14:01:31 ip »
Aiempaan viitaten ja neljännesvuosisataisia muistellen.
Vanhojen kisakavereiden kanssa on myöhemmin spekuloitu, miten/miksi Guzzilla kerkesi Ducatien ja japsi-nelikkojen vauhtiin - ajotekniikalla.
Tonti-runkoisella Guzzilla ajotekniikka kehittyi nykyisen kaltaiseksi osittain myös sylintereiden vuoksi, jotka estivät aiemmin mainitun "kiemurtelun", koska polvea ei voinut laittaa/jättää radan ja sylinterin väliin, koska kaarteissa siellä ei ollut sille tilaa.
Tulihan sekin tietty ensin koettua  ???

T,
Jukka 

Ps. Johan tuli kurvailtua - pitänee levätä välillä  ;)

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Moottorirata
« Vastaus #102 : Syyskuu 03, 2015, 14:35:42 ip »
Lainaus
voin tulla antaan eväitä treeni kierroksille
Kiitokset vaan... tämähän on ylenpalttista... Kuten usein olen kirjoittanut: täällä on ystävien seurassa. Ensin pitää saada kylkiluut kuntoon, uskon että alumiinihitsarin avulla saan Guzzin ajonkuntoon. Voisi katsastella loppukuusta, esim. 24-27.9, jos sattuisi säätä.
Em. ajankohta osuu mielestäni hiljaisille päiville, joutuu ajamaan fillarilla?
Lokakuun alussa olisi pari "meluviikonloppua", tai sitten aiemmin 19.-20.9.
Camn kannattaisi etsiä Guzzin keulaan ne alkuperäiset jouset jos niitä ei ole olemassa. Jos olet mitannut nuo painumat noin, ei nykyisillä jousilla, mitkä ovat ilmeisesti myös lyhyemmät, keulaa taida saada hyväksi?
Ei niitä seuraavaan settiin tarvitse vaihtaa mutta tulevaisuutta ajatellen, nyt meillä olisi muuta
harjoiteltavaa.
Olisi hienoa jos Jukka olisi mukana opastamassa, kannattaa muidenkin asiasta kiinnostuneiden olla paikalla kun
radalle päästään.
 
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Moottorirata
« Vastaus #103 : Syyskuu 03, 2015, 19:03:03 ip »
Lähtökohta olisi kuitenkin saada etuteleskoopin (ja takajousen) koko liikevara käyttöön. Lue Jukan linkkaama säätöohje ajatuksella läpi, sillä pääsee jo pitkälle. Jos jousitus ei koskaan pohjaa, liian jäykkä se tai/ja iskunvaimennus ovat.
Rouvan kanssa ajeluun; kaikkia asioita ei voi saada optimaalisiksi kaikkiin olosuhteisiin samoilla säädöillä ja komponenteilla, kompromisseja joutuu tekemään. Silloin on vain ajettava (radalla?) niiden rajoissa.
 
Oma mielipiteeni on että yleensä ajetaan liian jäykällä jousituksella ja iskunvaimennuksella. Hieman löysästä alustasta on vähemmän haittaa kuin liian jäykästä. Lisäksi sen säätäminen kohti optimia on helpompaa.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #104 : Syyskuu 03, 2015, 19:33:00 ip »
Radallahan optimi säätö on just niin löysä, millä pystyy ajamaan. Liian jäykkä on anteeksi antamattomampi.
Mullahan on yksi projekti meneillään, siinä on tarkoitus kokeilla tuota periaatetta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.