Kirjoittaja Aihe: Moottorirata  (Luettu 188268 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #75 : Elokuu 31, 2015, 22:44:58 ip »
Täytyy vielä tarkentaa, että en kuvittele olevani hyvä kuski, kaukana siitä. Noi koulutukset vaan avaa silmät näkemään ja ymmärtämään ajotekniikkaa.

Itse sain rataoppia edesmenneeltä kaveriltani, joka ajoi jokkista. Myös "omista väreistä" tuttu Luoma on antanut toimivia vinkkejä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #76 : Syyskuu 01, 2015, 16:40:30 ip »
Lainaus
eihän täällä nyt kehtaa japsilla ajaa lainkaan - vähän paremmalla ajatuksella
Niin... kyllä kelpaisi minunkin hölmöillä kun olis pyörä jota saa noviisi kallistaa surutta.. Tuossa tulee keulilla Instrukteur Buellilla, missä en huomannut yhtään mitään esteitä sivulla, jalkatapitkin hyvin ylhäällä. Ensimmäinen vasempaan kallistuu kyllä aika helvetisti. Tahtoo kans tuollee.

http://1drv.ms/1hR1JoS
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2015, 21:59:34 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Moottorirata
« Vastaus #77 : Syyskuu 01, 2015, 20:07:02 ip »
Lainaus
kun olis pyörä jota saa kallistaa surutta
Kyllä sun pyörällä voi kaarteet ajaa ihan tarpeeksi kovaa kun sitä vain lähtee viemään oikeilla opeilla.
Mars radalle uudelleen!

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #78 : Syyskuu 01, 2015, 20:57:59 ip »
Lainaus
Mars radalle uudelleen!
Käskystä, herra kapteeni. Toivotaan että syyskuun lopussa olis vielä joku kaunis päivä...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2015, 22:51:52 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Moottorirata
« Vastaus #79 : Syyskuu 01, 2015, 21:03:02 ip »
Ent. Res. Ylik., nyk. Reservin Perverssi evp.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #80 : Syyskuu 01, 2015, 21:35:47 ip »
Lainaus
Mars radalle uudelleen!
Käskystä, herra kapteeni. Nyt vaan ei kärsi oikeen könytä pyörän ympärillä vielä. Vähän kävin irvistelemässä siellä ja alumiininen lampunpidike oli myös irtikatkipoikki. Kestää siis kotvan. Toivotaan että syyskuun lopussa olis vielä joku kaunis päivä...
Jos vähänkään on uskominen huonon kesän jälkeen hyvään syksyyn, niin helposti tulee vielä huippukelejä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #81 : Syyskuu 01, 2015, 21:47:24 ip »
Kattelin että ainakaan takaiskaria ei voi "pidentää" (perää ylös), kardaani tulee jo nyt ihan "kops" -etäisyydelle läpimenostaan, jäykempi jousi pitäisi taas iskarin männänvarren liian ulkona sen maksimiliikerataan nähden. Siis keulaa ylös tai sivujalka irti.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2015, 22:53:05 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Moottorirata
« Vastaus #82 : Syyskuu 01, 2015, 21:52:58 ip »
Nyt seis se ylidiagnosointi. Keula vakioksi, jesaria pyörään ja radalle. Perse ja yläkroppa sivuun, niin että pää on jossain siellä stongan/peilin tienoilla ja rauhassa kierroksia. Ei se mitään rakettitiedettä ole jota tarvii simuloida koneen ääressä n+1 kertaa.
 Guuglaa vaikka Marc Marquez sen ajoasennon kanssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #83 : Syyskuu 01, 2015, 22:42:58 ip »
Jep. Ensin pyörä suht vakiona kuntoon, ajoasento ja varmuus kuntoon. Ja muutamien toistojen jälkeen säätöjen kimppuun. Muuten tulee liikaa tuntemattomia muuttujia kerralla, eikä tiedä mitä pitää korjata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Moottorirata
« Vastaus #84 : Syyskuu 02, 2015, 08:20:52 ap »
Tuohon Markon viittaukseen Marquezin ajotyyliin, niin tässä mielestäni yksi ihan kunkkufilmi siitä. Eikä pahasti veivaa Lorenzokaan, mutta sävyeroja on vielä ihan limiitilläkin. Sori etten osaa laittaa suoraa linkkiä, mutta tollasella se löytyy:

MotoGP™ Brno 2013 - rivals Marquez and Lorenzo in action ...

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #85 : Syyskuu 02, 2015, 09:47:51 ap »
Suomessa en ole koskaan sattunut näkemään että joku ajaisi radalla V11 Guzzilla. No, en ole radoilla juuri aikaa viettänytkään... Saksassa kun niitä on n.30 kertaa enemmän rekisterissä kuin Suomessa, riittää radalle myös joitakin aktiivisia. Kysyin yhdeltä kokeneista joka on myös GuzziDiag -teamissa aktiivisesti mukana, että mitkä ovat tärkeimmät "tekniset perustasetukset" ennen kuin V11 mallilla menee rataharjoitteluun:

1. Sivujalka pidikkeineen kokonaan irti
2. Ilmaa pois renkaista 0,2-0,4 bar
3. Etuiskarit eivät saa olla tehdasasetuksia enempää läpi, auttaa käsiteltävyyteen mutta öljypohja ottaa maahan kiinni
4. Takapää (varsinkin tiukkamutkaisilla radoilla) niin ylös kuin mahdollista


http://youtu.be/NYd-akiKV_s
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #86 : Syyskuu 02, 2015, 10:19:19 ap »
Suomessa en ole koskaan sattunut näkemään että joku ajaisi radalla V11 Guzzilla. No, en ole radoilla juuri aikaa viettänytkään... Saksassa kun niitä on n.30 kertaa enemmän rekisterissä kuin Suomessa, riittää radalle myös joitakin aktiivisia. Kysyin yhdeltä kokeneista joka on myös GuzziDiag -teamissa aktiivisesti mukana, että mitkä ovat tärkeimmät "tekniset perustasetukset" ennen kuin V11 mallilla menee rataharjoitteluun:

1. Sivujalka pidikkeineen kokonaan irti
2. Ilmaa pois renkaista 0,2-0,4 bar
3. Etuiskarit eivät saa olla tehdasasetuksia enempää läpi, auttaa käsiteltävyyteen mutta öljypohja ottaa maahan kiinni
4. Takapää (varsinkin tiukkamutkaisilla radoilla) niin ylös kuin mahdollista


http://youtu.be/NYd-akiKV_s

Nuo nyt on sinällään perusjuttuja. Jalkaa on turha raahata mukana, ylimääräistä painoa ja mahdollinen tukipiste rataan. Tämä koskee monia muitakin merkkejä.
Rengaspaineen tiputus; normaali toimenpide, paine kasvaa renkaassa kun se lämpiää. Liika paine aiheuttaa renkaan ominaisuuksien ylittämistä ja pidon heikkenemistä. Myös rengas repeilee turhaan, kun on kova paine.
Iskarit varmaan just noin. Mataliahan nuo Guzzit on.
Takapään nostolla haetaan apuja tuohon laiskaan keulakulmaan. Sama tuolla keulan tiputuksella. Myös painoa saa näillä konstein etupyörälle. Eli sen noston kanssa ei kannata muutenkaan ahnehtia, ennen kuin olet sinut pyöräsi ja varsinkin sen geometrian säädettävyyden kanssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #87 : Syyskuu 02, 2015, 12:37:11 ip »
http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm

https://www.ohlins.eu/en/motorcycle/technics/ ja sieltä "Road & Track shock absorbers"

T,
Jukka

Ps. 1200 Sport:

Säädöt/82kg(ajokunnossa)
Etupää:
Öljyä 480ml /10W/putki
Paluuvaimennus: 7 naksua auki
Puristusvaimennus: 10 naksua auki
Staattinen uppouma 25mm (20-30mm), kuljettajan kanssa 33mm(30-40mm)
Takapää:
Esijännitys: 35 naksua kiinni / 6 naksua auki
Paluuvaimennus: 11 naksua auki
Staattinen uppouma 6mm (5-15mm), kuljettajan kanssa 31mm(25-35mm)

Säädöt/77kg(ajokunnossa):
Etupää:
Öljyä 480ml /10W/putki
Paluuvaimennus: 4 (kylmällä 5) naksua auki
Puristusvaimennus: 4 (kylmällä 5) naksua auki
Staattinen uppouma 23mm (20-30mm), kuljettajan kanssa 33mm(30-40mm)
Takapää:
Esijännitys: 37 naksua kiinni / 4 naksua auki
Paluuvaimennus: 11 naksua auki
Staattinen uppouma 6mm (5-15mm), kuljettajan kanssa 27mm(25-35mm)

mittavirhe noin +/- 1mm





Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Moottorirata
« Vastaus #88 : Syyskuu 02, 2015, 20:03:19 ip »
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #89 : Syyskuu 02, 2015, 20:38:50 ip »
Oho, enpä olisi pessimistinä uskonut että tuosta oikeasti koskaan mitään tulee. Ihme ettei ole vielä valitettu kumoon niin kuin aikanaan Luumäen hanke. Jos kerran on jo tukea tullut asia on siis varma. Tuonnekko se tulee, Tillolaan - siellä ei siis asu kukaan 10 km säteellä ?

Tässä FOT -vastaavat numerot millä mentiin (G=Guzzi suositus, Ö=Öhlins suositus), nämäkin säätöalueiden laidassa niin että etupää alas, perä ylös.
Säädöt/100kg (ajokunnossa)
Etupää:
Öljy: 1309-01 korkeudelle 105 mm
Esijännitys: 8 mm (G/13, mutta tässä pykälää jäykempi jousi koska 13/15  -15 maksimi-  olisi jo melkein "tapissa")
Paluuvaimennus: 12 naksua auki (G/13-Ö/9-12)
Puristusvaimennus: 9 naksua auki (G13-Ö/6-16)
Staattinen uppouma: 40mm (15-30mm), kuljettajan kanssa 48 mm (35-50mm)
Takapää: Öljy 105-81
Esijännitys: 21 mm (G/15 mm)
Puristusvaimennus: 15 naksua auki (G-Ö/12)
Paluuvaimennus: 13 naksua auki (G-Ö/14)
Staattinen uppouma: 6 mm (5-30 mm), kuljettajan kanssa 25 mm (25-40 mm)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2015, 19:33:02 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.