Kirjoittaja Aihe: taas pleksistä  (Luettu 6627 kertaa)

  • Vieras
taas pleksistä
« : Heinäkuu 06, 2006, 16:05:59 ip »
Pyörän korjauksen yhteydessä tilasin alkup.pikkupleksin tilalle vähän mallia "poliisi"

taisin tehdä virheliikkeen,sehän on pelkkää "löysää" muovia,eikä kovaa, niinkuin

alkuperäinen. Joku tossa kirjoitteli, et pleksiä voi hioa,ensin varovasti rälläkällä  ja

sitten aina vaan hienompaan paperiin ja pitäis tulla ainakin siedettävä. Aioin ainakin

kokeilla, tuntuu toi muoviläpyskä vähän oudolta ja on sitapaitsi 2-4 cm liian korkea

täytyy istua selkä suorassa et näkee yli,vaikka tietty ryhti on aina hyvä,mutta kun

on mittaa vain se 172 cm.Niin se kysymys:onkos kukaan kokeillut moista temppua?

moottori turpa?

  • Viestejä: 36
taas pleksistä
« Vastaus #1 : Heinäkuu 09, 2006, 14:04:25 ip »
juu minulla on tullu hiottua ja tehtyä noita pleksejä itelle gutsiin ja sen saatehtyä sen lyhennyksen mut täytyy olla varovainen et tulee siisti !! ite ajattelin tehä seuraavan lasin polykarpinaatti levystä tulee jäykkä ja kestävä !! ainua ongelma on saaha se taipumaan muotoon !! ku se on paljon kovempi taivuttaa ku tavallinen pleksi !!! :vau:

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: taas pleksistä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 02, 2011, 11:45:49 ap »
Muutaman pleksin olen minäkin itse tehnyt. Oikeaksi materiaaliksi ovat Eterassa neuvoneet Akryylin (ei kellastu auringossa).
Harjoittelemalla onnistuu pleksin taivutus kuumailmapuhaltimella, mutta vaatii kärsivällisyyttä.
Liian nopeasti (kuumasti) lämmittäessä tulee herkästi pieniä ilmakuplia pleksiin.
Ja taipumislämpötilassa kova muovi pehmiää aika yllättäen (nopeasti).

Iso pleksi toimii kokemusteni mukaan parhaimmin, kun sen yläreuna on vain pari-kolme senttiä silmänkorkeutta alempana.
Suurin vaikutus on pleksin asennuskulmalla. Pieni muutos kulmassa voi muuttaa sen toiminnan täysin.
Onnistuneen säädön olen itse kokenut olleen sellainen, että moottoritie nopeudessa "tuuli painaa selkää".
Hyvin toimiessaan kypärään ei muodostu pyörteitä (melua), eikä moottorinkaan mekaanisten äänten melu merkittävästi voimistu.
Usein valitaan pieni (tehtaan oma) pleksi, joka asennetaan melko pystyyn ja näin se suojaa lähinnä vain ylävartaloa ajoviimalta.
Parhain suoja saadaan isolla pleksillä loivassa kulmassa, jolloin kuski on kokonaan tuulen suojassa ja pleksi oikein säädettynä ajo onnistuu visiiri auki pelkin aurinkolasein vielä 80-100 kmh nopeudessa ja vasta kovempaa ajaen visiiri läpsähtää kiinni ajoviimasta.

Kotitekoiset pleksit ovat onnistuneet hyvin ja Eterasta saa halutessaan pleksin reunaan sopivaa U-n muotoista liimattavaa reunanauhaa, jolloin pleksi näyttää tehdastekoiselta (mallia Giwi).

p.s. Hyvä pleksin kulma on usein hieman loivempi kuin teleskooppikulma, kuten piirroksen Windjammerissa. Ehkä loivempikin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: taas pleksistä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2014, 18:44:56 ip »
Pleksin taivutuksista tuli jotain havaittua.
4mm akryylia väänsin Nevadaan lisäkorokkeeksi ennestään ihan liian matalan tuulisuojan jatkeeksi.
Mahtui sopivasti saunan vesipataan ja siellä kiehuvassa 5 minuuttia-taipui nätisti lopullista kaarevuutta hieman pienemmän puusylinterin päälle (jätti nauhahiomakoneeni vara-osia).
Testailin hieman ennen lopullista hukkapaloilla ja olisi tullut kelvollinen ilman aihioon taivutustakin varmaan.
Kannattaa taivuttaa yli, pleksi kuitenkin palautuu suoremmaksi ja todennut että parempi kun jännitteitä jää mahdollisimman vähän, tuppaavat säröytymään helposti kiinnikkeiden vierestä jos vääntöä jää.
Sopivasti pehmeäksi, taivutus ja kastaa kylmään veteen nopeuttaa muotoon pitäytymistä.
Suojamuovit ei sulaneet kiinni akryyliin ja kaikki kävi yllättävänkin näppärästi.
Paitsi että olisi saanut sopia taakse eikä eteen, hyönteisiä piisaa putsattavaksi.
Paksut hanskat on valttia taivutuksessa.
Kannattaa myös leikata muoto ennen taivutusta, kaarevan pinnan edes lähelle symmetriseksi sahaaminen käy oikeista töistä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: taas pleksistä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2014, 19:24:08 ip »
Oma pitkäaikainen kokemukseni pleksistä on taivuttelun ja puolipalloksi puhaltamisen ohella asentaa iso pleksi lähes pystyyn. Sellaisella asennuksella olen ajanut yli 150.000 km. Aurinkolaseilla ja avokypärällä. Jos pleksin kääntää takaviistoon niin kypärämelu ja pyörteily kasvaa. Pleksin korkeus on sellainen että katse osuu normi ajoasennossa pleksin yläreunan yli noin 50 - 100 metrin päähän tiehen. Reunanauhan käyttöä pidän jopa vaarallisena kun se on koko ajan näkökentässä. Harrasteliikkeestä saa hiomavahoja joilla pleksin reunan voi kiillottaa yhtä kiiltäväksi kuin muukin pleksi on. Koskaan ei pidä pleksiä laittaa niin korkealle että katse kohdistuu sen läpi. Esimerkiksi vastaan tulevan auton heittämä rapasuihku voi silloin viedä näköalan.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: taas pleksistä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2014, 08:55:22 ap »
Givin korkeampi plexi toimi Millessä hyvin, kun se oli suht takakenossa ja viritetty niin, että juuri vielä katseli sen yli. Ei tarvinnut korvatulppia ja itikat meni visiirin yli.
Vielä yksi GT, kiitos.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: taas pleksistä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 04, 2014, 10:18:15 ap »
Oma kokemus on, että pleksin oikea koko ja asento on erittäin tapauskohtainen. Käsien pituus, ohjaustangon asento, selän pituus, ajoasentotottumus, kypärän muoto ja sää vaikuttavat siihen miten ilmavirrat ja melu osuu kypärään. Mikä toisella toimii, ei läheskään aina toimi kaverilla. Takamatkustajakin vaikuttaa ilmavirtoihin aika tavalla.

Minulla olisi ollut Stelvio takamuksen alla jo monta vuotta, mutta yhden illan mittaisessa koeajosessiossa en löytänyt alkuperäispleksille itselleni toimivaa säätöä. Ostin sitten Brevan ja yritin säätää ja modata tehtaan pleksiä yhden illan verran kunnes lopulta poistin sen kokonaan. Ihan pikku lippa voi olla uskomattoman hyvä jos se auraa tuulenpaineen pois rintakehän kohdasta, mutta pleksin yli tuleva ohut turbulenttinen ilmakerros jää niin matalalle ettei se osu kypärään. Vasta marssinopeudella yli 120 alkaa tuulenpaine kypärää vasten tuntua raskaalta jos on pitempi siirtymä yhteen menoon. Melua vastaan toimii korvatulpat, mutta tärräävää kypärää on vaikea rauhoittaa pikkuniksillä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2014, 14:53:41 ip kirjoittanut egon »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: taas pleksistä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 04, 2014, 12:04:56 ip »
Hyvin muotoiltu kypärä auttaa. Omani on vakaa kaikissa ajamissani nopeuksissa. Edellinen Agv ryhtyi painamaan itseään leukaa vasten isommilla nopeuksilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: taas pleksistä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 04, 2014, 14:10:55 ip »
Semmonen tuli mieleen, että eikös akryyli hajoa säleiksi? Taitaa kaikki kaupalliset pleksit olla polykarbonaattia, joka on liki hajoamaton.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: taas pleksistä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 05, 2014, 18:20:16 ip »
Ehdottomasti polykarbonaattia pyörien plekuihin. Taisin akryyliksi väittää just polya omassani.. Menee helposti sekaisin termit kun puhutaan pleksistä=useat muovit.
Akryyli tosiaan säröytyy herkästi ja karbonaatti on sitkeämpää jos nyt ei hajoamatonta sekään.
Guzzien alkuperäiset ilmanvastukset lienee kanssa karbonaattia, mutta halkeaa nekin.
Toi seikka on kyllä kiinnityksestä paljon kiinni, kumia saisi olla kaikkiin suuntiin välissä ja esijännitettä ei mielellään.
Pyörä kun täristää ja ilmavirta heiluttaa suojaa, niin rasitusvammat tulee esille halkeamina.
Paljon ajomukavuus on kyllä pleksistä kiinni varsinkin matka-ajossa.
Itselle sopivaksi huomannut sen josta näkee just yli, eli ilmavirta puhaltaa kypärän yläosaan ja yleismelu vähenee huomattavasti.
Pääsee sitten nauttimaa kardaanin/laatikon/koneen muuttuneista äänistä ja huolestua.
Ajoasento voi olla pitkälle ohjaustangon säädöstä kiinni, omassani ainakin muuttui ajo huomattavasti rennommaksi kun tankoa hieman kiertäen eteenpäin akselilta (Nevada) ja käsivarret suoraksi entisen hieman
koukussa sijaan.
Korottaakin tanko on helppo välipuslilla ja vaikka vaihtaa/taivuttaa tanko suoremmaksi kaikkiaan jos pitkä kuski.
Italialaiset on aika pienikokoisia meihin yliruokittuihin skandinaaveihin nähden yleisesti ja Guzzin koeajajat taitaa olla 50-luvulla syntyneitä tumppeja jos ei Piaggi ole vielä irtisanut kaikkia Guzzin vanhuksia.
Eikös 1400 kuutioisissa ala olemaan jo evoluutio mukana mitoituksissa?
Omassani jalkatapeistakin voisi varmaan ottaa puoli senttiä ja satulaa siirtää saman verran taakse että ihan optimaaliseksi, mutta tuossa Nevahtussaa kun tyhjenee tankkikin parinsadankm välein, niin jää tauoille mietittävää.