Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljy  (Luettu 8267 kertaa)

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vaihteistoöljy
« : Helmikuu 22, 2014, 16:37:27 ip »
Voisiko joku asiantuntia kertoa käykö PikkuBrevan vaihteistoöljyksi Castrol EPX 80W-90, API GL-5? Pitääkö öljyn olla hypoid?
V7 II Stone -15

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2014, 17:59:07 ip »
Ei siellä vaihteistossa ole hypoidipyöriä. Suorahampaisia vain. GL4 riittää. Perään sitten GL5. Mutta jos hankittuna on vain GL5-luokiteltua niin mikään ei estä sitä laittamasta vaihteistoon.

Tämä on näitä yleisimpiä kysymyksiä. Foorumilla on hakutoiminto jonka avulla voi hakea aiemmat keskustelut aiheesta kuin aiheesta.
Tieto löytyy myös omistajan käsikirjasta. Jos se ei ole tallessa niin Gruppon pääsivun linkeissä on kohteista josta voi käydä lataamassa itselleen omistajan ja huollon käsikirjat sekä varaosakuvat. Lisäksi: http://www.pdfmotomanual.com

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2014, 18:04:03 ip »
Korjataan hieman ennen kuin muut ehtivät: pikkulohkon ensiövedossa on vinohampainen rataspari mutta ei sekään vaadi hypoidiöljyä.

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2014, 18:43:11 ip »
Motomatille kiitos vastauksesta :)
V7 II Stone -15

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2014, 22:09:24 ip »
Minulla Nevadan vaihteisto pitää pientä ujellusta 1-4 vaihteilla. Ei vaarallista vaan ominaisuus...
Olen kuitenkin harkinnut, josko kokeilisi paksumpia (85W140) öljyjä. Onko muilla siitä kokemusta ?
Voisin myös tehdä RVS- eli lisäainekäsittelyn, josta minulla on hyvä omakohtainen kokemus Ducato matkailuautosta. Siinä vaihteiston lievä ulina hävisi käsittelyllä lähes kokonaan.
( http://www.rvs.fi/products/page12.html )
Muilla tästä kokemusta ? Mielipidettä ?

p.s. WildGuzzi sivustolla varoitetaan käyttämästä synteettistä vaihteistoöljyä, joka rikkoo lootan sisällä olevien isojen kuulalaakerien muovihäkit. ( http://www.wildguzzi.com/Tips/tips_n_tricks.htm#Synthetic%20Oil%20Tips )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2014, 01:20:07 ap »
Mun pikkulohkon 90 ajetussa lootassa on tavallista bilteman lootaöljyä. En edes muista w-numeroita tähän hätään. Ei huuda eikä vollota ja vaihteet löytyy ekalla vedolla. Myös radalla,  eli ei ole ihan tarkimmasta päästä tuo laatikko.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2014, 09:38:53 ap »
Kokeeksi laitoin 80W140 öljyt isolohko Brevan lootaan kun ajattelin, että 2- ja 3-vaihteiden loksuminen vaihtaessa saattaisi vaimentua paksummalla öljyllä. Niin kyllä onkin vähän aikaa, mutta kun öljyt lämpenee niin tuttu lox sieltä alkaa kuulua. Se ero tuli vielä, että kun aamukolealla lähtee liikkeelle niin vaihtaminen kakkoselle ei mene tavan mukaisesti, vaan ilmeisesti valitisinrumpu siellä miettii että jaksaisiko jo kääntyä. Pikku heruttelulla vaihteen saa kyllä vaihtumaan. Takertelu kestää jokseenkin yhden korttelinvälin kun lähtee ilman sen ihmeempää lämmityskäyttöä liikkeelle. Kun joutuu menemään pitempiä pätkiä joskus kaupunkiliikenteessä niin nuo vaihteiden loksis loksis alkaa ottaa pattiin.

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2014, 09:50:34 ap »
Minun Brevassa 4-vaihde jonkun verran ulisee. Tuskinpa se vika öljyjä vaihtelemalla paranee, eli loota on jossain välissä korjattava. Eiköhän se tulevan kesän toimi ja sitten ensi talvena saisi kuntoon. Minulta se ei onnistu, joten jossain se on korjautettava. Onko ehdotuksia missä? :-\
V7 II Stone -15

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2014, 10:44:47 ap »
Nelonen on hienokseltaan pitäny ääntä minullakin koko ajan, (jotain 70 k) ei ole kyllä tullut mieleenkään avata lootaa sen takia.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2014, 11:27:17 ap »
Useimmat vaihteiden kytkeytymisvaivoista johtuvat kytkimen toiminnasta tai toimimattomuudesta. Klonksahtava vaihteen päälle meno on varsin tyypillistä toimintaa.
Vaihteen päälle menoa voi säätää.

Muoviset kuulakehät ovat vitsaus. Olen itse vaihtanut laatikoihin aina metallikehäisiä laakereita. On niitäkin silti hajoillut.

Paksumpi öljy ei ole lääke kuluneisiin hampaisiin. Hampaiden kulumiseen on syyllisenä myös laakereiden kuluminen. Vaihto uusiin osiin poistaa vaivan.

RVS on kannattavampaa laittaa laatikkoon jossa ei vielä ole vaivoja. Jälkihuolto ko aineella ei anna parasta tulosta enää kun vahinko on jo tapahtunut.

Yleisin ulinan aiheuttaja pikkulohkon vaihteistossa on ensiövetorataspari. Vanhemmissa myös viitosvaihde. Uudemmissa kakkosvaihde aloittaa ensimmäisenä metelöinnin. Sitten nelonen, jne.


ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #10 : Helmikuu 23, 2014, 12:00:45 ip »
Nevadallani on ajettu alle 30tkm. Markolta kysyin asiasta joskus kesällä -12 Piikkiössä ja hän sanoi pikkulohkonkin laatikon ihan normaalisti pitävän pientä ääntä, johtuen suorahampaisista rattaista.
Vikoja niissä ei kuulemma juuri ole ollut ja kilsoja kestää hyvin päälle sadan tuhannen.
1&2 klonx on mielestäni ominaisuus ja kytkimellä puolittain saattaen vaihtamalla siirrot sujuvat jouhevasti.
Voi olla vain oma herkkä korva, mutta ero äänettömän vitosen ja muiden vaihteiden välillä on selvä.

RVS:n idea on täyttää keskinäisessä puristuksessa olevien metallipintojen pintakarkeuden mikroskoopisia "kraatereita". Ikäänkuin metallikeraamisesti paklata hankaus/kulutuspintoja. Ei mikään lääke jo paljon kuluneeseen laatikkoon, mutta ehjän laatikon sivuäänten poistoon ja trimmaamiseen toimiva.
Korvien välissä toimivana humpuukinakin hyvä, että saa mielenrauhan laatikolle annetusta lääkkeestä  :)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #11 : Helmikuu 23, 2014, 14:39:13 ip »
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/moto_guzzi_technical_note_010-2006.pdf

Tuon ohjeen mukaan olen omat öljyni ostanut, tosin vaihteistoöljyt menee vasta nyt ensimmäisen kerran vaihtoon, Brevassa kun on mittarissa vasta 9 tkm. Tuohon GL- luokkaan tuo ohjekaan ei ota kantaa, mutta GL5:sta olen hankkinut. Brevan vaihdelaatikko on kyllä sujuvatoimisin ja hiljaisin, jos vertaan aiempiin pyöriini. On ollut Hondaa, Yamahaa, Kymcoa yms. Poikkeuksena ensimmäiset kilometrit kylmällä koneella, silloin on pientä jäykkyyttä. Heti kun lämpeää, on laatikko todella hiljainen, ei lonksu eikä kolise  :)
Breva V850
Vespa GTS 250ie

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #12 : Helmikuu 23, 2014, 15:46:11 ip »
Nevadani on -04 i.e. ja laatikko voi olla vanhempaa ns.perinteistä valmistuserää toleransseiltaan.
Tarvii vissiin ilmaantua johkin Gruppomiittiin ja tyrkätä se jollein toiselle ajettavaksi ja kuunneltavaksi.
Yksilöitähän nämä kaikki Guzzit ovat, mutta antaakko olla vai tehdäkkö jotakin - siinä pähkinä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

GPL

  • Viestejä: 18
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #13 : Helmikuu 23, 2014, 15:47:31 ip »
Minulla oli pikku Brevan lootassa jonkin aikaa samaa 85/140 öljyä kuin perässäkin on (ilman Molykotea). Kyllähän vaihteiston ulinat olivat vaimeampia, mutta viileällä kelillä varsinkin ykkösvaihde vaati kohtuuttomasti voimaa mennäkseen päälle, joten vaihdoin takaisin suosituksen mukaiseen 80/90 öljyyn. En tiedä, olisiko paksumman öljyn pitkäaikainen käyttö aiheuttanut jotain vaurioita. Hieman loota ulisee pienemmillä vaihteilla, mutta mitään rojua tai metallilastuja ei öljyn joukossa ole esiintynyt, joten antaa ulista.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vaihteistoöljy
« Vastaus #14 : Maaliskuu 02, 2014, 11:10:58 ap »
Taitaa olla vaihteiston ääntely ihan normaalia. Tällaiselta
http://www.youtube.com/watch?v=uSlbkxT7-ws
se Nevadanikin kuulostaa, kuin jo tuon videon ensiminuuteilla.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)