Kirjoittaja Aihe: Hyvin mielenkiintoinen vika  (Luettu 41651 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #15 : Helmikuu 13, 2014, 14:58:13 ip »
Tokihan johteet suojataan, kun päällä hitsataan.
Tuommosen liikuteltavan olen kanssa kaverille suunnitellut. Toteutus jäi asiakkaalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #16 : Helmikuu 14, 2014, 18:43:47 ip »
Pyörä alkoi yllättäen kulkemaan huonosti ja kuluttamaan bensiiniä ylettömästi.
Kuljetti kuitenkin perille ja herää käyntiin pyydettäessä.
Samat ovat oireet, kun aikanaan K100RSn tankin sisällä olevan polttoainesuodattimen sauma falskasi ja paine pa-järjestelmässä laski.
Vikaa ei löytänyt edes Mototripin merkkihuolto Espoossa 20v sitten...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #17 : Helmikuu 14, 2014, 20:27:24 ip »
Nyt on alustavasti katseltu GuzziDiagilla mutta mitään erityisen syvällistä ei ehditty tänään muiden kiireiden vuoksi.

Uutena ehdotuksena on tullut tuo ALin esitys vuodosta tankin sisällä. Otettaneen huomioon. Edellisistä arvioista voidaan eliminoida osa pois.
Lainaus
- ilmanputsari jäätynyt/tukossa
- Vika antureissa TPS/Lambda
- Huono polttoaine
- Jäätä polttoaineessa/paineensäädin jumissa
- Omistaja oli epäillyt heti pahinta eli että ECU on rikki. Lohduttelin häntä että ei ole eikä säädötkään ole väärin vaan vika on järjestelmän toiminnassa tai sen ulkopuolella.

Ilmanpuhdistin on kunnossa. Ei myöskään öljyä imukotelossa.
Lambda-anturi ohitettu "mokkulalla". Ei vaikutusta käyntiin.
Polttoaine on sitä mitä pitääkin eikä vierasaineita joukossa.
Ecun kaikki toiminnat GuzziDiagilla katsoen ok mutta aina kun antoi kierroksia yhteys katkesi. Koitin laittaa piuhat mahdollisimman kauas häiriölähteistä muuta sillä ei ollut vaikutusta.
ECUn maadoitus tarkistettiin.

Mitä sitten löytyi oli TPS täynnä bensiiniä. Mikä tietysti oli odotettavissakin. GuzziDiagilla katsoen lukemat kasvoivat tasaisesti. Vaihdoimme kuitenkin uuden TPS:n mutta koekäyttö näytti että edelleen savuttaa eikä ole tyhjäkäyntiä. Koeajoa ei tehty. Koeajo tapahtunee viikonlopun aikana.

Muutakin vaivaa löytyi mutta ne puutteet eivät vaikuta käyntiosastoon. Omistaja korjaa viikonvaihteen aikana kuntoon.

Tuo tankkijuttu tsekataan vielä.

Onko muita hyviä arvauksia tai ehdotuksia?

Valitettavasti liitekuvat eivät mahtuneet mukaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #18 : Helmikuu 14, 2014, 21:06:04 ip »
Mites se Jussilla menikään? Onko tulpat kiinni?  ;D :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Opa

  • Viestejä: 66
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #19 : Helmikuu 14, 2014, 21:49:35 ip »
Imupuolella vuoto?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #20 : Helmikuu 14, 2014, 22:35:28 ip »
Asioita tullaan tarkastelemaan vielä ja koitetaan tehdä jopa päätelmiä.

Polttoainepaineen putoaminen vuodon vuoksi luulisi laihentavan eikä rikastavan seosta. Varsinkin kun lambda on ohitettu.
Imupuolen vuoto viittaisi myös laihempaan seokseen jos lambda on ohitettu. Pitää ostaa pullo starttipilottia vuotojen etsimiseksi että senkin asian saa eliminoitua.

Nyt pitää koittaa tehdä vielä kokeita. Itseä hämmentää kun GuzziDiagin vikalogi ilmoitti että ei ole vikoja. Ei vaikka irrotettiin eri toimintojen kaapeleita testataksemme kyseistä seikkaa. Aiheuttaa läjän kysymysmerkkejä, eikö?
Onko ECU ajan tasalla, onko liitokset kunnossa. Tutkittavaa riittää. Ainakin yksi asia on varma: lambda tarvitsee uä-pesun ennen uuta yritystä. Tai uusi lambda. Ei ole onneksi kallis: 50€ saa toimivan nelijohtoisen kuuman lambdan Biltemasta. pittä muistaa kalibroida ennen asennusta.

Maadoitus on tarkastettu, sähköä ECU saa, komponenttien mittaustulokset ovat ok ja osa komponenteista on vaihdettu. Onko nyt edessä ensimmäinen ECU-vika? Siihen on vaikea uskoa ihan tällä tutkimisella.

Koska aikaa ei ollut käytettävästi tällä kertaa rajattomasti niin pyörän omistaja lähti sillä tallilltaan ajamaan kotiosoitteeseensa. Pyörällä voi siis edelleen ajaa vaikka gasoa kuluu liki silmittömästi.

On myös esitetty kolmannelta taholta että ECU on oppinut väärän toimintamoodin kun jokin komponenteista on vialla ja jatkaa toimintoa vielä hetken aikaa komponenttivaihdon jälkeen kunnes oppii toimimaan jälleen "oikein". Minulle hieman outo tieto. Toki tiedän että kehittyneemmät ajoneuvon hallintajärjestelmät oppivat kuljettajan ajotavan ja ne voi myös opettaa siitä pois. Nyt ollaan kuitenkin niin syvällä metsässä ja vieläkin kauempana harhassa että mikään järjestelmä ei ilman vikaa "opi" tällaista toimintatapaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #21 : Helmikuu 14, 2014, 23:08:10 ip »
Lainaus
kun antoi kierroksia yhteys katkesi
Näinhän se on ollut minulla aina. Yhteys pysyy kun vedän johdon eculta suoraan 90 asteen kulmassa vasemmalle (pois päin pyörästä) niin että kaikki mahdollinen häiriölähde ja pyörän johdotus yleisesti ottaen, on mahdollisimman kaukana. Jos moottori on seis, saa johdot mennä miten hyvänsä - yhteys pysyy. Ecu 15M.

Lainaus
vikalogi ilmoitti että ei ole vikoja
15M/15RC oli ensimmäistä ecusukupolvea missä oli eeprom ja vikaloki oli vielä lyhyt. Voisi kuvitella että ihan pienestä tuo ecumalli ei vielä "herjaa". Mutta omalla kohdalla kyllä tulee heti vikamerkintä, jos irrottaa vaikka ilmanpaineanturin johdon.

Lainaus
Onko nyt edessä ensimmäinen ECU-vika
Kenellä olisi 15M/15RC lainata kokeiltavaksi ? Ymärtääkseni nämä 5AM ecua edeltävät mallit on todettu koko lailla kestäviksi, varsinkin tämä 15M/RC sukupolvi.

Lainaus
ECU on oppinut väärän toimintamoodin
No höh? Tällaista en ole "näin vanhojen" ecujen kohdalla sattunut missään vielä lukemaan.

Lainaus
lähti sillä tallilltaan ajamaan kotiosoitteeseensa
Eikö kukaan ole muistanut kertoa teille että nyt on vielä talvi? Ainakin torstaina oli kun piipahdin Tre:een suunnalla.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #22 : Helmikuu 14, 2014, 23:28:21 ip »
Sulat tiet täällä on....

Löytyy "takataskusta" yksi ehjä 15M. Vintagen omistajalla on myös muutaman vuoden vanhempi EV elvistelypyöränä: ns Kiiltävä Terassinseisoja.

Testataanpa tuota 90 asteen ohjetta. Nyt vedin johdon takalokasuojaa myöden suoraan taa.

Nyt ei irroteltu kuin lambdan ja TPS:n johtoja. Itse asiassa tallissa koekäytettäessä liitin irti TPS:sästä ei käynnissä ollut merkittävää eroa siihen jos liitin oli kiinni. Kummastuttaa, hämmästyttää.

Pitää ottaa tuo 15x-ECUjen epäherkkyys huomioon.

Ensi viikolla paremmalla aikaa teemme syventävää tutkimusta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #23 : Helmikuu 15, 2014, 00:02:25 ap »
Tuli mieleen vielä ne viat, jotka ovat ecun kannalta siinä mielessä "OK" että signaali tulee (ei kirjausta vikalokiin), mutta tuleva tieto onkin vaikka kymmenkertaisesti pielessä totuuteen nähden. Ne sitten aiheuttavat karttoihin ehkä jotain hirmuista "väärää" korjausta. Voisin kuvitella, että jos ecun sisällä oleva ilmanpaineanturi, imuilmakotelossa oleva ilmanlämpöanturi tai öljynlämpötila-anturi antavat vääriä arvoja, ruiskutuskartta saa ankarasti plussaa. Siis ilmanlämpötila on olevinaan vaikka -30C ja öljynlämpötila +20C, eikös ruiskutuksen pidäkin silloin olla melko lailla rikkaalla? Siellä Workshop Manualissahan on annettu niitä "oikeita" vastusarvoja tietyissä lämpötiloissa näille antureille.  

Tps oli bensaa täynnä ? Mistä sitä niin paljon sinne voi päästä ?  Oliko kyseessä 15RC Cali, tps läpän alapuolella ja ruiskusuutin ennen läppää niin että bensaa voi valua läpän akselin läpiviennin kautta suoraan TPS:n sisälle? Todistaisi siis että ruiskusuuttimesta tulee ihan liikaa tavaraa oikeasti kun ei kerran kaikki pyttyyn asti edes päädy?
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #24 : Helmikuu 15, 2014, 10:52:15 ap »
ECUn vaihtoa kannattaa odotella seuraavaksi. Jos havainto ettei reagoinut antureiden irrotoksiin on oikea, niin ECU on sökö tai Guzzidiag ei ilmaise oikein.
Forza Moto Guzzi!

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #25 : Helmikuu 15, 2014, 11:48:39 ap »
15 RC:stä lähtien Weber-Marellilla on ollut käytössä ns. SELF ADAPTIVE PARAMETERS toiminta.

Eli ECU pystyy itse korjaamaan esim polttoainekarttaa rikkaammalle saamiensa anturitietojen perusteella. Tämä muutos myös pysyy muistissa eikä nollaudu sammutuksen/käynnistyksen yhteydessä.

Tässä tapauksessa jos esim. TPS on ollut viallinen ja aiheuttanut lisääntyneen polttoaineen kulutuksen, eivät oireet poistu heti viallisen osan vaihdon jälkeen vaan pyörällä pitää ajaa varsin pitkään ennen kuin ECU oppii uudet säätönsä.

Osien vaihdon yhteydessä tulisikin aina suorittaa ns. RESET SELF ADAPTIVE PARAMETERS toiminta joka palauttaa  ECUn tehtaan perusasetuksiin.

Make

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #26 : Helmikuu 15, 2014, 12:27:09 ip »
Lainaus
Osien vaihdon yhteydessä tulisikin aina suorittaa ns. RESET SELF ADAPTIVE PARAMETERS toiminta joka palauttaa ECUn tehtaan perusasetuksiin.

"Kolmannen tahon" tietoihin tuli näköjään vahvistus. Itselläni ei tietääkseni ole tietoa miten tuo resetti tehdään. Siitä olisi hyvä saada enemmän tietoa.
Mahtaneeko resetin tehdä myös se, ikään kuin oheistuotteena, jos pyyhkii moottorinohajaustiedostot kokonaan pois ja syöttää tilalle uudet tiedostot?
Kyseinen prosessi on helppo ja kestää vain muutamia minuutteja.

Koko ajan menee mielenkiintoisemmaksi.

Se että kaasunasentopotentiometrissä oli bensiiniä ei todennäköisesti ole mitenkään sen vika vaan seuraus muualta johtuneesta viasta.

Nyt pitää kaivella korjaamokäsikirjat esiin ja ryhtyä mittaamaan komponenteille annettuja arvoja.




ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #27 : Helmikuu 15, 2014, 15:26:24 ip »
Kun bensapaine laski viallisesta suodattimesta johtuen, niin pyörä oli myös ajettavissa, mutta kulutus nousi kuudesta päälle yhdeksän litran. Tulpat olivat tummassa sametissa. Ajelin viallisella pyörällä pari kuukautta (loppukesä 1997) kiusana röpeltävä tyhjäkäynti ja heikot tehot. Vika korjaantui seuraavassa keväthuollossa uudella suodattimella, enkä ollut osannut edellistä 2-3kk "vanhaa" lainkaan epäillä syylliseksi.

Guzzille tyypillinen letkun irtoaminen on myös koettu, mutta soitto Piikkiöön ratkaisi heti sen arvoituksen...
Nevada oli ollut minulla vasta viikon ja halusi heti vähän uutta omistajaa koetella. Onko siitä Guzzistiksi.
Puolen tunnin yhteinen puuhastelu ja siitä lähtien me ollaan aina ajallaan perille päästy. Naama naurussa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #28 : Helmikuu 15, 2014, 15:59:13 ip »
GuzziDiag näyttää kaiken, minkä myös viralliset testilaitteet. Siinä mielessä ei pitäisi olla yhtään asiaa minkä 15RC tietää, mikä ei näy GuzziDiagin kautta. Jos joku anturi näyttää "viisimiljoonaa astetta pakkasta", se pitäisi näkyä heti näytössä lukuarvona. Seurattuani GuzziDiag kehitystä olen päässyt siihen käsitykseen, että 15RC olisi ollut vielä "tyhmempi" lambdan suhteen ja vasta 5AM ecun kohdalla mukaan tuli tämä "itse mukautuksen reset" -toiminto. Esim. California Workshop Manual Update Cod. 03920171, 05/03, joka tuli juuri 15RC ecua varten, ei puhu vielä tästä toiminnosta. Mutta 5AM eculla varustettujen Workshop Manualit kyllä. Ja juurikin niin että kun vaihdetaan ruiskutukseen vaikuttavia osia, tämä toimi olisi tehtävä.

Harmi kun nykyään ei saa enää näkyviin kaikkia painikkeita (Guzzidiag päälle - mallin valinta - eri valikoiden selausta) kuten muinoin. Nyt pitää olla yhteys ecuun päällä, että näkee mitkä painikkeet ovat aktiivisia ja mitkä ei. Noin saattoi katsoa aikaisemmin mikä toiminto on mahdollista milläkin eculla.

GuzziDiag periaate on että vain niihin ecun muistipaikkoihin pääsee käsiksi, missä kartat ovat. Muille alueille ei ole pääsyä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta (lambda off, reset autolearning parameters). Tuntuisi siis siltä että karttojen uudelleenkirjoittaminen takaisin identtisinä ei vaikuta asiaan.

Tällainen toiminto siis on (oliko sivulla "toimintotestaus"): "Lambda itse mukaut.reset" (FIN) - "Reset autolearning parameters" (ENG) - "Selbstadaption zurücksetzen" (DE). Mutta käsittääkseni vasta 5AM alkaen, ei vielä 15RC kohdalla.


Aikaisempi 15M ecuun liittyvä Workshop Manual puhu vielä "reset" -toiminnosta, mutta ymmärrän tuon niin, että kyse on pelkästään häiriöilmoitusten poistamisesta. Siis toiminto joka on myös GuzziDiagissa. "RESETTING THE ECU: The ECU resetting procedure is very simple and is the following: open the “Active Test” page and click on the erase key using the mouse. If the “PASS” status appears,the operation has been successful, if not, there are current errors present."


Voisi siis kokeilla vaikuttaako mitään jos a) nollaa häiriöt b) tuuppaa jotkut toiset pyörään sopivat vakiokartat sisään (jos lukee alkuperäiset ja siellä olisi vikaa, sehän menisi sellaisenaan myös takaisin). Viimeiset Cali Vintage (tuorein 15RC peli) kartathan taisivat olla käytettävissä. Silti veikkaan "tulotieto" -vikaa (ecu saa paikkaansa pitämätöntä tietoa joltain anturilta).

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2014, 00:57:38 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #29 : Helmikuu 16, 2014, 12:45:03 ip »
Olen varaillut ensi viikon iltoja aiheen tutkimiseen. Pyörää tarvitaan vasta vajaan kahden viikon päästä että sikäli on aikaa tehdä tutkimustyötä ja varsin perusteellisesti. Itselläni on varalla parikin 15RC-moottorinohjaustiedostoa jos niistä olisi apua. Toki sitä ennen ongin esiin pyörän nykyiset tiedostot ja kopion ne säätötietokoneelleni. Voi sitten vertailla onko jotkin tai jokin tiedosto korruptoitunut vaikka en siihen ihen heti usko. Mutta kaiken varalta.

Tuosta TPS:stä vielä. Liika polttoaine kastelee sen. Oli siinä vikaa tai ei. Tämä lievennyksenä aiempaan mainintaani asiasta.

Pitää käydä myös liitinkaupassa. Kaksi toimenpidettä: tehdä FIAT-kaapelista noin metrin mittainen ja päällystää se metalliverkkosukalla joka on yhteydessä maakaapeliin. Hauenleuat korvata 2-nap. liittimellä, johdonpätkillä ja Abiko-kaapelikengillä. Eli kiinteä sähköliittymä akkuun. (Toimii samalla tavoin kuin Ducateissa jo on vakiona)
Josko näin saisi häiriöitä lievennetyiksi.

Lainaus
ei saa enää näkyviin kaikkia painikkeita (Guzzidiag päälle - mallin valinta - eri valikoiden selausta) kuten muinoin.

Tarkoitatko että nykyisistä tämä off-line-toiminto puuttuu? Mulla on vielä vanhat Guzzidiag-versiot jossain tiedostojen kätköissä säätökoneella. Pitänee etsiä.