Kirjoittaja Aihe: Sähköpyörä suurilla lupauksilla  (Luettu 13021 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« : Helmikuu 10, 2014, 19:17:20 ip »
Jos pitää ilmoitus kutinsa niin kohtahan näitä on tientäytteenä enemmänkin: http://shop.teamlaine.fi/tuote/brammo-empulse/brammo_empulse/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2014, 19:35:56 ip »
Eikös tuo ole jo pari vuotta ollut markkinoilla? Myös Suomessa oli joku, joka tuota lupaili tuoda. Myös Zeron tekele löytyy.
http://kakspyora.fi/index.php?p=bikes
Hyvä pyörä, parempi mieli.

themetus

  • Vieras
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2014, 21:07:45 ip »
Myös tämän pitäisi olla kesällä myynnissä: http://www.ktm.com/fi/freeride/freeride-e/.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2014, 10:18:24 ap »
Lainaus käyttäjältä: Brammo Empulse
Enää et tarvitse hankalia männän vaihtoja...
Kaikissa sähköajoneuvoissa pitäisi ilmoittaa 3-5 vuoden välein vaihdettavan akkupaketin hinta, että voisi oikeasti laskea paljonko se "ilmainen" ajaminen todellisuudessa maksaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2014, 10:34:13 ap »
Työmaalla sähkötrukit kaipaavat uusia akkupaketteja 7-10 v välein vaikka ovat päivittäisessä käytössä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2014, 11:30:23 ap »
Ilmastossamme talvi ja akkujen seisottamien sen aikaa voi olla ongelma.
Trukeissa akut pysyvät kunnossa kun niitä käytetään liki koko ajan. Toisaalta tiedän että trukin akut voivat olla menettäneet jo suurimman osana kapasiteetistään ennen kuin se huomataan: yön aikana suoritettu lataus ei riitäkään enää päiväsaikaiseen käyttöön. Vasta sitten havaitaan investointitarve akuille.

Akkuteknologia menee kuitenkin hiljalleen eteenpäin. Uudet keksinnöt ovat ensin kalliita mutta massavalmistukseen ja kilpailutilanteeseen päädyttyään niiden hinta yleensä kohtuullistuu. Todennäköisesti tulee vielä oman elon aikana nähtyä kuinka sähköpyörillä kurvaillaan kaupungilla, kokoontumisajoissa ja mutkateillä ja ainoa ääni mikä kuuluu on ketjurattaiden rupatus ja tehonsäätimen vingunta.

Itse olen ollut asiassa eturintamassa ja rakentanut kahtakin eri sähköpyörämallia: http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/suomen+ensimmainen+sahkomoottoripyora/a329327

Ja toinen: http://maxev.wordpress.com/

Näistä otantoja myös omassa blogissani: http://www.motomatti.fi/search/label/S%C3%A4hk%C3%B6moottoripy%C3%B6r%C3%A4t


Sekä parissa muussa projektissa osatoimittajana ja neuvomassa.
Innostus sähköajoneuvoihin on selvästi laajenemassa ja tarjolla on teollisesti tuotettuja laitteita. Jokohan ensi suvena nähdään sähkömoottoripyöriä enemmänkin?

Mopoauto voisi olla yksi kohde mutta itse sellaista ei saa olemassa olevan mopoauton pohjalta rakentaa. Se pitää hankkia sähkömopoautona valmiina. Asia on jo kokeiltu. Laki kieltää.

Ehkä siistein: http://kwsaki.blogspot.fi/2012/07/on-bench.html

Asiallinen: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/275029-Projekti-eHonda-s%C3%A4hk%C3%B6moottoripy%C3%B6r%C3%A4

Näitä itsetehtyjä sähköpyöräkonversioita taitaa olla jo tusinan verran liikenteessä. Siis kesäaikaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #6 : Helmikuu 11, 2014, 11:57:54 ap »
Työkaveri rakentaa varsin asiallista sähköpyörää. Kontrollerin ja laturin jälkeen tosin löi projektin hetkeksi jäihin. Akkujen hinta on nyt kiinnostuksen yllyttyä jämähtänyt paikalleen. Odottaa muutaman vuoden, niin saa parempaa akkuteknologiaa samaan tai jopa halvempaan hintaan. Tuossa laitoksessa ollut teknisenä neuvonantajana. Itse samalla oppinut sähköpuolta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2014, 11:42:53 ap »
Tässä myös yksi toteutus, josta hyvä projektiselostus:
http://electricfinn.wordpress.com/
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #8 : Helmikuu 12, 2014, 12:19:32 ip »
Jep, tuo on suora linkki tuon ylemmän moottoripyörä.orgin Hondaan. Siisti toteutus, kun vertaa niihin moniin amerikkalaisiin kötöstyksiin. Amerikkalaisilla tuntuu olevan hirveä kiire saada mopo sähköistettyä, sen kummemmin suunnittelematta ja sitten ihmetellään, kun vehkeet palaa ladatessa ja kaapelit ovat kuumana ajossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #9 : Helmikuu 14, 2014, 19:19:12 ip »
Kaikissa sähköajoneuvoissa pitäisi ilmoittaa 3-5 vuoden välein vaihdettavan akkupaketin hinta,
että voisi oikeasti laskea paljonko se "ilmainen" ajaminen todellisuudessa maksaa.
Tämä "vaatimukseni" tulee siitä, kun eräälle sähköautolle ilmoitettiin akkujen uusimistarve 1500 latauskerran jälkeen (=n.5 vuotta), jolloin toimintasäde on alentunut alle 70%:iin uudesta.
Kun akkupaketti maksoi 10000,- euroa ( 2000,- euroa/vuosi/20tkm = 10,- euroa/100km), niin lopulta aika vähäisiä olivat ne mainostetut "ilmaiset" kilometrit. Nyky diesel henkilöauto menee jo yhtä "ilmaiseksi".
Muuten olen kyllä avoin uusille ideoille ja fossiilisille vaihtoetoisille energiamuodoille...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #10 : Helmikuu 14, 2014, 19:31:06 ip »
Tuukka Korhonen meinaa osallistua keväällä Mansaarella TT Zeroon Brammo:lla. Aika kova veto tehdaskuskeja vastaan. Tottakai Tuukka osallistuu myös perinteisimpiin lähtöihin.

https://www.facebook.com/tuukkaTTkorhonen

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2014, 22:31:19 ip »

Eihän noilla tee käytännössä yhtään mittään koko sähköpyörillä! Ei minkäänlaisia matka-ajopätkiä ilman latausta!
Roskaa koko homma! Aivan sama ajaa vaikka sähköautolla nuo kaupunkiajot ja lyhyet pätkät!

Jouko S

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #12 : Helmikuu 22, 2014, 08:25:45 ap »
>> Työmaalla sähkötrukit kaipaavat uusia akkupaketteja 7-10 v välein vaikka ovat päivittäisessä käytössä. <<
Trukkiakut on valmistettu "vähän" eri tavoin kuin vaikkapa sähköauton akut. Ja käyttökin on erilaista kuten käyttöympäristökin - useimmiten lämpimässä. ( Joo... on pakkasvarastoja...) Samoin trukkiakujen fyysinen koko: Nehän ovat osaltaan myös vastapainoina. Ja lisäksi kyseessä on myös käyttökustannuksien laskeminen: Varastoinnin pysähtyminen kesdken päivän akkujen takia on aivan liian kallista, joten...

Miksi sähkö- tai hybridiautot eivät täällä pitkien välimatkojen kylmässä Suomessa oikein menesty? Pari viikkoa sitten Jyväskylän messuilla oli "Römperin" ao. auto. Reipas esittelijä kertoi ajaneensa sen H:gistä ja yöpyneensä Hartolassa, kun kapasiteetti ei riitä yhtämittaiseen ajoon J:kylään. Minä kävin päiväseltään bensa-autolla J:kylässä sujuvasti.

Ja vähän laskelmaa:
Ostohintaero tavallisen ja hybridin välillä on tyypillisesti ~5000€. Oletetaan ko. automerkin ja bensamallin arvo käytettynä on 10´000€. Käytetyn akkuauton vastaava arvo on 15´000€ - vai onko;
- Auton omistaja haluaa tuon 15´000 kun sen verran enemmän maksoi.
- Akut vaativat vaihtoa hintaan vaikkapa 4´000€. Onko kyseisen auton vaihtoarvo 10´000 + 4´000 vai 14´000 + 4´000?
- Jos vaihtoarvo on 10´000 mitä sanoo vaihtoauton omistaja?
- Jos arvo on 18´000 ottaako liike sen tuolla hinnalla?
- Asiakas ostaa käytettyä: kaksi "samanlaista" autoa hallissa. Toinen heti ajoon bensiin 10´000 + myyjän kate. Toinen 10´000 + myyjän kate ja sen päälle "Joo, akut Sun täytyy vaihtaa, 4´000 € ..." Kumman asiakas ostaa?
Yksinkertainen esimerkki, mutta mielestäni ei tämä akkuautojuttu ole ihan yksinkertainen.
Kokonaan eri asia on, jos akkukulkineena on jokin "häkkyrä" jolla käydään pari kertaa viikossa kaupassa tai torilla, ajaen 10 km suuntaansa kaupungissa. Siis sellainen Birro, jota Verneri Piikkiössä kovasti esitteli.
Jos lisätään riittävä akkukapasiteetti, niin tilaa tarvitaan ja painoakin tulee satoja kiloja lisää. Lisäpaino vaatii enemmän akkukapasiteettia, joka lisää painoa, joka vaatii jne. Tämä sama ongelma oli takavuosina kännyköissä: Motorolalla oli tehoakku saatavana. Akun lisäkoko tuplasi kännykän painon ja paksuuden...

Tämä sähköenergian problematiikka on monilla aloilla: Merenkulun turvalaitteet ( Loistot, majakat jne. ) toimivat  nykyään aurinkopanelilla + akuilla. 1980-luvulle saakka ne toimivat osin asetyleenillä ( pullonvaihto vuosittain ) ja dieseleillä. Esim. H:gin majakalla ( Tallinnaan menessä ulkomerellä ) oli neljä dieselgeneraattoria tekemässä sähköä tolppaan.
Kuluneen talven aikana auringonvaloa on ollut niin vähän, että osa valoista on pimentynyt, kun akut menivät loppuun.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #13 : Helmikuu 22, 2014, 12:23:29 ip »
Sähkömotot (ja autot) ovat erittäin mielenkiintoisia, mutta akut... ne akut...
35000,-:n autoon myyjä kertoi akkupaketin maksavan 10-12000,- ja uusimisaika 2000 lautausta/n.5vuotta.
Silloin se vain ei kannata, eikä kukaan halua enää käytettynä autoa, jonka ylläpito käy niin kalliiksi.
Lisäksi voi olla, että akkujen eliniän kannalta niitä olisi hyvä purkaa vaihtelevasti. Välillä vähemmän ja välillä ajaa tyhjäksi. Sellainen on vaikea toteuttaa jokapäiväisessä arkikäytössä. Vaatii ainakin oman vaivansa.

Mielestäni toimiva olisi hybridi, jossa pieni (etenoli)polttomoottori sekä akut ja sähkömoottori voimanlähteenä.
Näin voisi akkua käyttää ohjelmoinnin mukaisesti tehokkaasti ja pitkäikäisesti. Ladata akut ulkoisesta virtalähteestä lyhyttä ajoa varten ja saavuttaa suuri toimintasäde apugeneraattorilla.

p.s.Tuon CB750 "E":n akut taisivat maksaa noin kolmisen tuhatta. 
( Sillä saisi sillä E85:sta yli 50 tkm ajoa varten )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköpyörä suurilla lupauksilla
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2014, 13:01:46 ip »
Se on vaan tuon Hondan kaltaisen konversion kohdalla vähän eri asia kuin sähköauton kanssa. Tuollainen toimiva Honda on jopa alle kahden tonnin peli, ehjän tekniikan saa kaupattua viiteensataan pois, siihen omaa työtä ilman palkkaa päälle. Eli maksanee yhteensä jotain 1500+3000+osia tonnilla=5500:n €:n mopo. Hinnat hihasta ravistettu.  Siihen hintaan ei taida vielä kummoista e85:tä hyväksyvää mopoa saada. Tai autoa. Uusia jos havittelee, niin asia on toki toinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.