>> Työmaalla sähkötrukit kaipaavat uusia akkupaketteja 7-10 v välein vaikka ovat päivittäisessä käytössä. <<
Trukkiakut on valmistettu "vähän" eri tavoin kuin vaikkapa sähköauton akut. Ja käyttökin on erilaista kuten käyttöympäristökin - useimmiten lämpimässä. ( Joo... on pakkasvarastoja...) Samoin trukkiakujen fyysinen koko: Nehän ovat osaltaan myös vastapainoina. Ja lisäksi kyseessä on myös käyttökustannuksien laskeminen: Varastoinnin pysähtyminen kesdken päivän akkujen takia on aivan liian kallista, joten...
Miksi sähkö- tai hybridiautot eivät täällä pitkien välimatkojen kylmässä Suomessa oikein menesty? Pari viikkoa sitten Jyväskylän messuilla oli "Römperin" ao. auto. Reipas esittelijä kertoi ajaneensa sen H:gistä ja yöpyneensä Hartolassa, kun kapasiteetti ei riitä yhtämittaiseen ajoon J:kylään. Minä kävin päiväseltään bensa-autolla J:kylässä sujuvasti.
Ja vähän laskelmaa:
Ostohintaero tavallisen ja hybridin välillä on tyypillisesti ~5000€. Oletetaan ko. automerkin ja bensamallin arvo käytettynä on 10´000€. Käytetyn akkuauton vastaava arvo on 15´000€ - vai onko;
- Auton omistaja haluaa tuon 15´000 kun sen verran enemmän maksoi.
- Akut vaativat vaihtoa hintaan vaikkapa 4´000€. Onko kyseisen auton vaihtoarvo 10´000 + 4´000 vai 14´000 + 4´000?
- Jos vaihtoarvo on 10´000 mitä sanoo vaihtoauton omistaja?
- Jos arvo on 18´000 ottaako liike sen tuolla hinnalla?
- Asiakas ostaa käytettyä: kaksi "samanlaista" autoa hallissa. Toinen heti ajoon bensiin 10´000 + myyjän kate. Toinen 10´000 + myyjän kate ja sen päälle "Joo, akut Sun täytyy vaihtaa, 4´000 € ..." Kumman asiakas ostaa?
Yksinkertainen esimerkki, mutta mielestäni ei tämä akkuautojuttu ole ihan yksinkertainen.
Kokonaan eri asia on, jos akkukulkineena on jokin "häkkyrä" jolla käydään pari kertaa viikossa kaupassa tai torilla, ajaen 10 km suuntaansa kaupungissa. Siis sellainen Birro, jota Verneri Piikkiössä kovasti esitteli.
Jos lisätään riittävä akkukapasiteetti, niin tilaa tarvitaan ja painoakin tulee satoja kiloja lisää. Lisäpaino vaatii enemmän akkukapasiteettia, joka lisää painoa, joka vaatii jne. Tämä sama ongelma oli takavuosina kännyköissä: Motorolalla oli tehoakku saatavana. Akun lisäkoko tuplasi kännykän painon ja paksuuden...
Tämä sähköenergian problematiikka on monilla aloilla: Merenkulun turvalaitteet ( Loistot, majakat jne. ) toimivat nykyään aurinkopanelilla + akuilla. 1980-luvulle saakka ne toimivat osin asetyleenillä ( pullonvaihto vuosittain ) ja dieseleillä. Esim. H:gin majakalla ( Tallinnaan menessä ulkomerellä ) oli neljä dieselgeneraattoria tekemässä sähköä tolppaan.
Kuluneen talven aikana auringonvaloa on ollut niin vähän, että osa valoista on pimentynyt, kun akut menivät loppuun.