Katselin useammastakin kohteesta, netistä, televisiosta ja liikkeiden prosyyreistä tarkempaa tietoa kauanko sähköpyörän akkusatsi kestää ja tulee siihen kuntoon että se on vaihdettava. Olipa sitten kyse sähköpolkupyörän tai -moottoripyörän akuista. Siitä ei löydy juuri lainkaan tietoa. Erityisesti ei tietoa siitä mitä akkusatsin uusiminen maksaa. Akkujahan ei voi vaihtaa vähitellen vaain kaikki yhdellä kertaa. Polkupyöräliikkeessä sanottiin että hyvä ajoakku maksaa 300 - 600€. Melkomoinen kustannus jos koko pyörä maksaa 1500€!
ALi tuolla aiemmin jo kuvaili akkusatsin hintaa autokäytössä. Ei ole mikään ihme että markkinamiehet ovat hiljaa aiheesta.
Kalliiden akkujen hinta olisi siedettävämpi jos kustannus jakaantuisi pitkälle aikavälille ja siihen suuntaavia suunnitelmia on jo olemassa mutta kaluston puutteen vuoksi ei voi vielä toteuttaa. Esimerkiksi huoltiksilla olisi standardiakkusettejä joita vaihdetaan. Eli ajoneuvo olisi oma ja akkusetit leasingilla tai muulla sopimuksella.
Siitä huolimatta, niin "edullista" kun sähköllä olisikin matkustaa niin taitaa ottaa tuo akkuosaston kehitys vielä aikansa.
Lisäksi pitää ottaa huomioon että akuissa voi olla vikaa sekä myös käyttöympäristössä. Yksi "pimeä" akku pilaa koko setin jos ei ole kunnollista valvontajärjestelmää ja kulutus- tai latauspuolellakin voi olla häirö joka hyydyttää ajopelin. Lisäksi mahdollinen virheellinen käyttö.
Sitä suurempi hatunnosto näille pellepelottomille jotka kokeilevat ja rakentavat itse näitä omia protojansa. Näitähän riittää:
http://www.evalbum.com/type/MTCY/Niin kauan kuin ei ole akuista kysymys niin sähköpyörän (-mp:n, -auton) rakenne on ylivoimaisesti yksinkertaisin, toimivin ja voimantuotoltaan erinomainen ja varmaan kestävinkin rakenne verrattuna muulla käyttövoimalla toimiviin. Välttämättä liikkuvia osia ei ole muuta kuin vetävä(t) pyörä(t).
Talli - asunto -välimatkoihin kelpuuttaisin tämän jos ei olisi niin arvokas:
http://harrison.fi/1