Kirjoittaja Aihe: Calin perän aukaisu  (Luettu 29141 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #45 : Elokuu 27, 2015, 13:29:17 ip »
Lainaus
Meilläkin kerholla "kärrinvetäjät" ovat olleet sangen tyytyväisiä ajo-ominaisuuksiin ,eihän sitä normaalisti vedetä kuin lomareissu ja parit kokkareet kesässä.

Niin, irtihän sen kärryn saa. Perille päästyä voi lähteä sooloilemaan. Tiedän myös millaista on lastata kahden hengen kamat yhden pyörän päälle: aina minimimäärä tavaraa ja silti kolme laukkua ja tankkilaukkukin toisinaan. Kahden hengen ja kahden viikon reissu "no reservations"-periaatteella vie soolopyörästä helposti ajamisen ilon.

Perävaunu kulkee pyörän perässä paljon huomaamattomammin kuin täyteen pakatut laukut. Nopeusrajoitus perävaunullisella pyörällä on 80 km tunnissa mutta ei se ainakaan ole haitannut ketään soolopyöräilijäkään. Maakunnassa on aika vähän pikkuteitä joissa olisi rajoitus korkeampi kun 80. Pääteillä ollaan päästelty satastakin peräkärryjen kanssa mutta eivät poliisit ole asiaa huomioineet tai edes huomanneet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #46 : Elokuu 27, 2015, 13:37:45 ip »
Jos  taaperoikäisten kanssa,  meinaa yhdessä harrastaa, sivuvaunuilu on melkeimpä pakollista. Sillä vasta n 8-10 v jaksaa istua nukkumatta soolon kyydissä. Ja sitten kun sivuvaunuilu tulee lopetettua, tulee  seuraava sukupolvi (lapsenlapset) jotka tahtovat "mukaan". Viimeviikolla ajelin ensimmäisen kerran tyttärentyttäreni  kanssa sivarilla, jonka "kasasin" edellisellä viikolla. Hän nautti olostaan  , niin  että ensimmäiset kilometrit huusi suoraa huutoa "IHANAA" . Se sitten sivari hommakin jatkuu.... ja kun mukavuus lisääntyy...ehkäpä se kärrykin joskus. "Maalima muuttuu Eskoseni" , eikös se niin mennyt.
Meilläkin kerholla "kärrinvetäjät" ovat olleet sangen tyytyväisiä ajo-ominaisuuksiin ,eihän sitä normaalisti vedetä kuin lomareissu ja parit kokkareet kesässä.

Itselläni ei ole tullut mieleenkään "pilata" omaa pyörää vaunulla. Lapset saavat kasvaa niin kauan, että pysyvät itse kyydissä. Ei niillä niin kiire ole. Siellä vaunussahan pitäisi olla turvaistuinkin, jotta olisi edes melkein turvallinen kuskata. Joten antaa olla, Isi ajaa mopolla siihen asti yksinään.

btw: Omalle 2v tytölle tuntuu riittävän kikseiksi pakettiauton etupenkilläkin matkustaminen, kun omalta takapenkiltä ei juuri eteenpäin näe. Eli mennään btw;
näillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #47 : Elokuu 27, 2015, 18:50:58 ip »

Niin, irtihän sen kärryn saa. Perille päästyä voi lähteä sooloilemaan. Tiedän myös millaista on lastata kahden hengen kamat yhden pyörän päälle: aina minimimäärä tavaraa ja silti kolme laukkua ja tankkilaukkukin toisinaan. Kahden hengen ja kahden viikon reissu "no reservations"-periaatteella vie soolopyörästä helposti ajamisen ilon.


Puhumattakaan siitä että on koira jota ei saa minnekään pois käsistä sen reissun ajaksi ...

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #48 : Elokuu 27, 2015, 19:18:19 ip »
Koiralle voi aina tehdä oman kopin kuljetusta varten.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #49 : Elokuu 31, 2015, 10:34:03 ap »
Varmaan menee hetki opetellessa uuttaa ajotapaa. Nythän se on soolona vaihteeksi niin taitaa kakkonen olla "uusi ykkönen" muotislangia käyttääkseni.

Mikä tässä jutussa on hyvää niin ainakin sivuvaunu kulkee rasittamatta vetopyörää varsin kevyesti ja hammaspyöräpari ei ollut niin kallis kuin muut välitykset olisivat olleet.

Välitys on siis noin 25% tiuhempi alkuperäinen: sivuvaunun kanssa tulee lisää painoa jo pelkästään vaunusta sekä matkustajamäärästä. Kolmas kyytiläinen, lakisääteistä henkilön keskipainoa (75 kg) käyttääksemme on kuljetuskapasiteetti kasvanut kolmanneksella. Välitys on neljänneksen tiheämpi ja kuorma kolmanneksen suurempi + sivuvaunun paino. Korrelaatio on mielestäni aika kohdallaan.

Nyt vain säätämään kulku kulutuksen osalta sopivaksi niin ei kulutus lisäänny samassa suhteessa. Todennäköisesti pyörällä ajetaan jatkossa enemmän kierroksilla ja viitosvaihteella. Nyt alemmasta puristussuhteestakin on se hyöty että ei detonaatiota synny niin herkästi jos vähän vedättää.

Mahtuisikohan se ahdin sinne vielä jotenkin.....

Nykyinen välitys on mainio rauhalliseen ajoon pulkan kanssa. Lähtee pienillä kierroksilla isommin luistattelematta vaikka ylämäkeen ja käyttäytyy erittäin sivistyneesti. Aikaisempi ykkönen oli melkoista paukutusta hitaassa nopeudessa, erityisesti pulkan kanssa.

Olisin täydellisen tyytyväinen, jos vielä sais viitosvaihteen lähemmäksi alkuperäistä. Lienee hyvä laskea, paljonko 18" takarenkaan laittaminen vaikuttaa lopulliseen välitykseen, jos sen laittaa 17" takarenkaan tilalle. Tällä vaihdolla pääsisi käyttämään K-Block renkaita, kun niitä taitaa olla vain 18" kokoisia.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #50 : Syyskuu 01, 2015, 12:30:02 ip »
Löyhästi aiheeseen liittyen: Olisiko Quotaan missään tarjolla tiheämpää perävälitystä? Vakiona ykkönen on turhan pitkä eikä mua haittais ollenkaan vaikka vitonenkin pienenisi kun en hirveesti motarilla tykkää ajella.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #51 : Syyskuu 01, 2015, 12:47:40 ip »
Välityksiä on erilaisia. Riippuu siitä mikä on nykyinen välitys onko saatavilla tiuhempaa. Sivuvaunuvälityksen voi unohtaa heti liian tiheänä. Muita välityksiä 7/33 ja 8/33 ovat yleisimpiä. Tuo tiuhempi versio on halutumpi. Ja näkyy olevan tonnisessa Quotassa vakiona.

Stein Dinsen sivuilta voit vertailla millaisia rataspareja on saatavilla, on olemassa tai on ollut olemassa: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Search-for-model:::1_436.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #52 : Syyskuu 01, 2015, 12:58:06 ip »
Jos oikein suossa tai pehmeällä ajaa, niin ei se vaunulyhytkään ole paha. Tosin taitaa Quotan muut mitattavat suureet haitata hetteikössä ajoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #53 : Syyskuu 01, 2015, 19:14:59 ip »
Välityksiä on erilaisia. Riippuu siitä mikä on nykyinen välitys onko saatavilla tiuhempaa. Sivuvaunuvälityksen voi unohtaa heti liian tiheänä. Muita välityksiä 7/33 ja 8/33 ovat yleisimpiä. Tuo tiuhempi versio on halutumpi. Ja näkyy olevan tonnisessa Quotassa vakiona.

Stein Dinsen sivuilta voit vertailla millaisia rataspareja on saatavilla, on olemassa tai on ollut olemassa: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Search-for-model:::1_436.html

Tuollaisia listaavat vaihtoehdoiksi:

7/33
7/37
8/35
8/37    

Guzziology (sivu 14-10) kertoo vakiovälitykseksi 1100-kuutioiselle "maailma-versiolle" 8/33.

Pistät siihen 7/33 ja elämä alkaa hymyilemään. Kohtuulliset 325,00  euroa on hinta, ja samalla pääsee sitten pistämään shimmit kohdalleen :)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #54 : Syyskuu 01, 2015, 19:51:58 ip »
Välityksiä on erilaisia. Riippuu siitä mikä on nykyinen välitys onko saatavilla tiuhempaa. Sivuvaunuvälityksen voi unohtaa heti liian tiheänä. Muita välityksiä 7/33 ja 8/33 ovat yleisimpiä. Tuo tiuhempi versio on halutumpi. Ja näkyy olevan tonnisessa Quotassa vakiona.

Stein Dinsen sivuilta voit vertailla millaisia rataspareja on saatavilla, on olemassa tai on ollut olemassa: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Search-for-model:::1_436.html

Tuollaisia listaavat vaihtoehdoiksi:

7/33
7/37
8/35
8/37    

Guzziology (sivu 14-10) kertoo vakiovälitykseksi 1100-kuutioiselle "maailma-versiolle" 8/33.

Pistät siihen 7/33 ja elämä alkaa hymyilemään. Kohtuulliset 325,00  euroa on hinta, ja samalla pääsee sitten pistämään shimmit kohdalleen :)

Kyseessä on 1993 mallinen tonninen ja jos kerran vakio on 7/33 niin 7/37 vois olla just oikee. Reilut 10% tiheempi, eron huomais varmasti mut ei kuitenkaan olis liikaa.
Perä näyttää pikkusen vuotavankin joten nyt olis kyllä sopiva aika, pitää kuitenkin vielä odottaa ainakin YT-neuvottelujen päätökseen asti kun konekin on vielä avaamatta eikä siihen tarvittavan eurokasan korkeutta tiedä.

Löytyiskö muuten jostain Quotan vaihteistonkin välitykset?

Lisäystä: 7/37 onkin siis just toi mainittu liian tiukka sivuvaunuvälitys?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #55 : Syyskuu 01, 2015, 20:29:13 ip »
Peräkoteloon on stanssattu perävaihteen välitys näkyvälle paikalle.
Näyte liitteenä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #56 : Syyskuu 01, 2015, 21:24:04 ip »
Kyseessä on 1993 mallinen tonninen ja jos kerran vakio on 7/33 niin 7/37 vois olla just oikee. Reilut 10% tiheempi, eron huomais varmasti mut ei kuitenkaan olis liikaa.
Perä näyttää pikkusen vuotavankin joten nyt olis kyllä sopiva aika, pitää kuitenkin vielä odottaa ainakin YT-neuvottelujen päätökseen asti kun konekin on vielä avaamatta eikä siihen tarvittavan eurokasan korkeutta tiedä.

Löytyiskö muuten jostain Quotan vaihteistonkin välitykset?

Lisäystä: 7/37 onkin siis just toi mainittu liian tiukka sivuvaunuvälitys?

JAA'A! Perhana! Ettäs mainitsit.

Siis 7:37 on liian tiuha moniin käyttötarkoituksiin, mutta ei sinun käyttötarkoitukseesi. Vaihteisto ja ensiövälitys myös vaikuttavat asiaan.

Löytyy Quotan välitykset, Guzziologystä, kappaleesta 14.

7:33 taas olisi minulle ehkäpä just passeli.

Connect the dots.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #57 : Syyskuu 01, 2015, 21:28:00 ip »
Löytyiskö muuten jostain Quotan vaihteistonkin välitykset?


Osta se Guzziology.

Mutta ensiavuksi:

primary 17:21 1.235
1  14:25 2
2  18:25 1.388
3  21:22 1.047
4  23:20 0.869
5  28:21 0.750

final 7:33 4.714

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #58 : Syyskuu 02, 2015, 08:59:06 ap »
Peräkoteloon on stanssattu perävaihteen välitys näkyvälle paikalle.
Näyte liitteenä.

Mulla lukee vaan RZ, mitään numeroita ei löydy.

Löytyiskö muuten jostain Quotan vaihteistonkin välitykset?


Osta se Guzziology.

Mutta ensiavuksi:

primary 17:21 1.235
1  14:25 2
2  18:25 1.388
3  21:22 1.047
4  23:20 0.869
5  28:21 0.750

final 7:33 4.714


Kiitoksia. (Ykkösessä ilmeisesti virhe?)

Laskin vähän vaikutuksia seuraavilla lähtöarvoilla: kokonaisvälitys vitosella 7/33 perällä 4,366 ja 7/37 rattailla 4,896. 130/80-17 renkaan kehä on aika tarkkaan 2m, jolloin kierrosluvuksi isoimmalla vaihteella tuli harvalla perällä:
80km/h = 2900
100km/h = 3600
120km/h = 4350

Ja 7/37 perällä:
80km/h = 3250
100km/h = 4050
120km/h = 4850

Pelkkiä numeroita katsomalla alkuperäisetkään välitykset ei näytä mitenkään pitkiltä ja tiheän perän 120km/h 4850rpm alkaa olla jo vähän siedettävän rajoilla, toisaalta 7000 kiekkaa antaa silläkin vauhdiksi 172km/h.
Huomasin tänään myös että kierroslukumittari ja guzzidiag eivät ole yhtään samaa mieltä kierrosten määrästä, mittari näyttää jo 3000 lukemissa ainakin 500 vähemmän kun tietokone. Kierrosmittari on valkopohjainen ja nopeusmittari musta joten oliskohan kiekkamittari jostain eri mallista? Joka tapauksessa en ole ennekään ajanut niin pienillä kierroksilla kuin olen kuvitellut.
   

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #59 : Syyskuu 04, 2015, 11:53:13 ap »
Tulipa mieleen aihetta sivuten:

Mitenkähän moottoripyörän ketjuöljy, sellainen tahmea, toimis kardaanin booreissa? Luulisi, että se saattaisi jopa pysyä paikallaan, ehkäisemässä ruostumista ja ehkä suojaamassa metalli-metalli - kontaktilta.

Vaseliinia olen tähän asti käyttänyt. En osaa sanoa, onko menestys ollut hyvä vai huono.