Kirjoittaja Aihe: Calin perän aukaisu  (Luettu 29116 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Calin perän aukaisu
« : Helmikuu 07, 2014, 21:43:17 ip »
Nyt olisi vinkit tarpeen calin perän avaamiseen. Tuntuu olevan tuo laippa kun yhtä puuta tuon kopan kanssa.... millä sen saa irti  ???

Ajattelin tässä iltapuhteina pikaseen avata ja katsoa mitä tuolle perälle kuuluu näin 300tkm jälkeen kun niin kovin kuumana pyörii ja öljyä vuotaa mutta homma tyssäsi heti alkuunsa.  Ainut paikka muuten mitä mun ei ole guzzissa koskaan tarvinnut avata. Ja heti vastustaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2014, 21:55:32 ip »
Tuossa vielä kuva calista. Rumahan se nykyään on kun kauhia kaikkien customointivillityksien yms jälkeen mutta josko siitä vielä jotain saisi.... Mä niin tykkään tuosta vekotteesta, paljon on tietä yhessä nähty.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #2 : Helmikuu 07, 2014, 22:09:24 ip »
Katsohan onko kahdessa vastakkaisilla puolilla olevissa laipan rei'issä kierre. Jos ei ole niin niihin voi tehdä kierteen. Tarvitaan kaksi kierretappia: tavallinen ja pohjatappi että kierre on perille saakka. Käytetään vastaavanlaista ulosvedintä kuin kampiakselin takapään laakeripesän ulosvetoon. Siitähän on kokemusta jo. Yleensä tuo lähtee kyllä kun kääntää sen puolen alaspäin ja muovivasaralla naputtelee muuta perävaihteen koteloa ylöspäin. Sieltä tulee samalla myös lautaspyörä laakereineen. Paitsi neulalaakeri ei tule eikä sen oikealla puolella oleva huulitiiviste. Niiden ulosvetoon tarvitaan taas omanlaisensa ulosvedin.

Noin yleensä ottaen vaikuttaa siltä että ajokilometreistä ja lämpenemisestä päätellen on hammaskosketus päässyt virheelliseksi. Hammaspyörät menevät todennäköisesti vaihtoon kuten kaikki laakerit ja tiivisteet. Uusilla osilla kokoonpano vaatii lukuisan määrän shimmejä ja väritahnaa kosketuspintojen määrittämiseksi. Muutaman kerran joutuu kokoamaan ja purkamaan ennen kuin on hammaskosketus oikein. Yleensä. Mutta hyvin on kestänyt jos ei ole säädetty välillä. Onnittelen!

Tää perähomma on sellainen jopi että on liki ainoita asioita jota en ole ohjeeksi blogiini kirjoittanut koska se on sen verran erikoinen homma että en halua ottaa vähäistäkään vastuuta että joku sitten sanoo että perä leikkas kiinni vaikka tein motomatin ohjeilla. Sen voi koota väärin niin monella tapaa ettei hetikään uskoisi.

Katsotaan miltä näyttää kun saat sen auki.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2014, 22:42:24 ip »
Ei ole kierteitä. Eikä sopivaa tappia hyllyssä. Taidan huomenna hakea biltemasta sinne kierteet.

Tämän perän kanssa on hyvä harjoitella, taitaa olla jo valmiiksi aika kypsää tavaraa.... ei tule suuria menetyksiä.

Mietin vaan että halvemmaksi taitaa tulla ostaa purkuosana koko paketti, 400-450 näyttää olevan vastaavat Lamersilla. Vaan mistäpä niidenkään kuntoa tietää.

Sattuuko Matilla olla hyllyssä vastaavaa 8/33 perää....?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2014, 23:16:36 ip »
Sattuu olemaan pari mutta pitäisi säätää ensin. Paremmalla ajettu noin 100.000 km. Stonesta. Huoltohistoria kunnossa. Toinen vähemmän ajettu California III -perä. Mutta paljon vanhempi enkä tiedä onko huollot tehty ajallaan.
Vai haluatko harjoitella itse säätöä?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2014, 23:55:23 ip »
Pitäisi kait sitä säätämistä harjoitella vaan ei huvita.

Kumpi vain perä kiinnostaa jos toimivia ovat ja muutenkin edes kohtalaisia (ja halpoja  ;D). Kolmosen välitykset olisi paremmat mutta sopiikohan "heittämällä" paikalleen? Kakkoskalin perä ei nimittäin tuon 1100 calin perän tilalle käy suoraan ja mun käsittääkseni 2/3 calien perät on samoja? Että sen puoleen se stonen perä olisi se parempi.

Taka-aksilan halkaisija on 20mm.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #6 : Helmikuu 08, 2014, 01:07:42 ap »
Perun puheeni. Cali 2:n ja cali 1100:n perät voi sittenkin vaihtaa keskenään. En tiedä mistä tuo muistikuva on tullut etteivät sopisi. Sen verran asia kuitenkin vaivasi että piti kokeilla....

Huomenna kokeilen sopiiko tuo leveempi pinnavanne vanhemman calin haarukkaan. Lähtee nämä pienet projektit aina vähän lapasesta   ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #7 : Helmikuu 08, 2014, 09:29:05 ap »
Ei tuo perän säätäminen mitään rakettitiedettä ole. Ei siihen mitään gurua tarvita. Ohjeet löytyy netistä ja kirjoista. Ajatuksen kanssa ja rauhassa tekee, niin onnistuu.
Serkulle tehtiin ensikertalaisina katukiihdyttimeen perä. Toimii yhä, vaikka siirtää nykyään viitisen sataa konia pyörille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #8 : Helmikuu 08, 2014, 11:01:13 ap »
Alumiini laajenee kovasti lämpötilan noustessa, joten tuo laippa voisi irrota jopa kylmäspreillä kun varot ruuttaamasta sitä muualle kuin irrotettavaan laippaan.

Millen perän remppasin kymmenkunta vuotta sitten jossain 150 k kohdalla, uudet hammaspyörät, pikkuakselin laakerit ja tiivisteet. Siinä ei ollut mitään sen ihmeempää kuin että pikkupyörän laakeroinnissa piti pari kertaa kokeilla vaihtaa shimmiä eri puolelle laakeria. Isoa pyörää ei tarvinnut shimmata. Todennäköisesti vanhat osat pyörisivät paikallaa edelleen jos olisin ymmärtänyt pitää huolta pikkupyörän laakerin kireydestä. Se oli päässyt väljäksi ja sen seurauksena pyörä kulahti aika pahaan kuntoon ja booriholkista hävisi boorit. Siihen aikaan uusi hammaspyöräpari oli aika arvokas, mutta nettikauppa oli vielä niin uutta ettei käytetyn perän tilaamista ulkomailta tullut miettineeksi vaihtoehtona. Nykyään taitaa olla halvempi remppa laittaa hyvä käytetty töihin kuin vaihtaa tehdasuudet osat vanhan kuoren sisälle.
 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2014, 13:50:00 ip »
Monta "peräremppaa" olen nähnyt. Sen jälkeen sitten vaihdetaan kallis rataspari ja laakerit uudelleen. Ehkei tekijä ole tiennyt TTT:n ohjetta tehdä homma rauhassa ja ajatuksella ohjeiden mukaan.
Jos joutuu niitä vetopyörän akselin laakereita shimmaamaan niin pitää myös shimmata hammasvälyskin kohdalleen. Tuurilla voi kestää jos ei ole kovin isoa muutosta tarvinnut tehdä. Myös laakerit ovat erikokoisia vaikka ns mitoitus ja tyyppimerkintä olisi sama. Eli uusien laakerien kanssa on myös shimmattava uudelleen ja tarkastettava väripastalla kosketuspinnan muoto ja sijainti vaikka luulisi että ei tarvitsisi.

Mitään mystiikkaa siinä ei ole mutta yhtäaikaisia muuttujia aika monta joita ei tule ajatelleeksi kaikkia. Auton perän säätäminen on Guzzin perään nähden helppoa kuin talkkunan syönti.

En muuten saanut 1100 Stonen perää sopimaan Cali Kakkoseen. Taka-akseli menee vinoon. Piti vain äkkiseltään vaihtaa pidempi välitys Alkoholipyörään. Sen enempää en ryhtynyt asiaa tutkimaan. Myös se "putkenpätkä" joka on perän keskiössä on eri mittainen eri takanapojen suhteen. Myös taka-akselin halkaisija ja pituus vaihtelee vuosimallien kesken.

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Rear-transmission/Bevel-gears:::1_40_213.html

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2014, 17:34:07 ip »
Miten minusta tuntuu, että rataspari maksoi Piikkiössä silloin lähes saman kuin näyttää Stein Dinsellä olevan nyt.

Juu, se pikkupyörän sopiva laakelivälys löytyi suht helposti shimmaamalla ja sen jälkeen sinivärillä löytyi kosketuspiste hampaiden välillä sieltä mistä pitääkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2014, 18:10:34 ip »
Lainaus
pikkupyörän sopiva laakelivälys löytyi suht helposti shimmaamalla ja sen jälkeen sinivärillä löytyi kosketuspiste hampaiden välillä sieltä mistä pitääkin.

Juurikin näin. Tuota värin käyttöä on monet ihmetelleet mutta ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Värin käyttöhän edellyttää öljytöntä perää ja monta kokoonpanoa ja purkua ennen kuin kaikki asiat ovat kohdallaan. Aiemmin kokoonpanetin perät eräässä autokorjaamossa mutta niissä ilmeni kuumenemista: olivat muutoin oikein koottuja mutta aivan liian pienellä hammasvälyksellä. Laitoin itse hampaiden kiertovälyksen kohdalleen ja kuumeneminen loppui. Sittemmin opettelin perän laiton kokonaisuudessaan. Ei ole kukaan uskaltanut tulla huomauttamaan että perä olisi jäljiltäni hajonnut....

Olen tehnyt myös muutaman "nuukan motoristin" peräremontin eli passannut vanhan ja kuluneen ratasparin uudelleen. Yllättävän hyvin sellainenkin jatkaa matkaa. Kun sen tietää niin ei tietenkään kuormita perää liikaa ajossa. Jatkuva nopea ajo ilman hiljentelyä välillä on kovinta rasitusta. Esimerkiksi rata-ajo ei rasita niin kovin vaihteluvuuden vuoksi. Luoman Jussille tein kilpuriin ensimmäiset kolme välitystä. Sen jälkeen on tainnut Leimanin Janne tehdä kun varmaan hinnoittelin itseni ulos.

Ajon jälkeen pitää kyetä pitämään paljasta kättä peräkotelon päällä. Jos vesi kiehuu ei pidä enää ajaa kovin pitkään ennen remonttia.

http://www.gawa-guzzi.de/firma_frame_eng.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #12 : Helmikuu 08, 2014, 18:38:28 ip »
Yhtään Guzdin perää en ole tehnyt, mutta joissain perissä tuo purkaa/kasaa vielä vaatii prässiä tai ulosvetäjän käyttöä. Siksi tuo työ ulkopuolisella teetettynä monasti maksaakin. Ja jos noita shimmejä ei just nyt hyllyn reunalta löydy, niin voi olla aikaa vievääkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #13 : Helmikuu 08, 2014, 20:17:43 ip »
Ilman väriä asettelu ei kyllä onnistu. Niin hyvää zägää ei ole olemassakaan että välys tulisi korvakuulolla oikein. Mutta olen silti sitä mieltä, että kun kosketusjälki on yhtenäinen pulskan banaanin muotoinen saari suunnilleen keskellä hammasta niin enempää ei tarvi hifistellä. Jos kosketus on parissa pikku pisteessä niin siellä menee herkästi pintapaine niin korkealle, että kosketuspisteessä lähtee liikkeelle adhesiivinen kuluminen ja se on puolestaan sellainen karies, joka ei alkuun päästyään helposti pysähdy.  Ilmeisesti Guzzin perävälityksessä on aikamoiset pintapaineet koska molybdeenisulfidin käyttöä öljyn seassa suositellaan kai jopa tehtaan papereissa.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #14 : Helmikuu 10, 2014, 20:53:31 ip »
Tuossa vielä kuva calista. Rumahan se nykyään on kun kauhia kaikkien customointivillityksien yms jälkeen mutta josko siitä vielä jotain saisi.... Mä niin tykkään tuosta vekotteesta, paljon on tietä yhessä nähty.

Pari pitkäkeulasta Guzzia tekosalla... akseliväli vaivaiset 2 m...
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää