Kirjoittaja Aihe: Iskarit  (Luettu 14556 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Iskarit
« Vastaus #15 : Helmikuu 09, 2015, 09:38:59 ap »
Eikös tuohon käy ihan tavallinen pusla? Jos ei "kaupasta" löydy mitoilla, niin kätevät kädet ( lue: Motomatti )  sorvaavat sellaiset sopimalla.  ;)  :P
Hämmästyin joskus Calissa kuinka pienellä ruuvilla yläpää oli kiinni, kunnes käsitin niiden vain pitävän iskarin paikoilaan. Mitään varsinaista kuormitustahan siihen ruuville ei tule. Niin miksi ei välyksetön pusla toimisi tuossa? Olisi ainakin helpoin tapa - vai?
Hifisti sorvauttaa tuollaisen laakeripronssista, jossa kestovoitelureiät...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iskarit
« Vastaus #16 : Helmikuu 09, 2015, 09:39:44 ap »
Mulla tuli konien mukana irtoholkkeja. Voin katsoa kotoa jos löytyy sopivat, niin laitan sulle vaikka kirjekuoressa. Mikä sisäreikä siinä piti olla? 10-11mm?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Iskarit
« Vastaus #17 : Helmikuu 09, 2015, 09:52:21 ap »
Hei

Tapit on SP:ssä peräti 14 mm... pituus 20 mm
Menisikö avartamalla... onko ihan meltorautaa ??
MR  
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iskarit
« Vastaus #18 : Helmikuu 09, 2015, 09:59:57 ap »
Katon nuo kotona, muistelen, että niitä on kolme paria eri kokoa. Tais mennä just niin, että omaan sorvailin jatkopätkät, niin jäi käyttämättä.
Olen porannutkin ihan iskarin päästäkin joskus holkkeja isommaksi, sekin onnistuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Iskarit
« Vastaus #19 : Helmikuu 09, 2015, 10:05:55 ap »
Yhtenä keinona voi sorvauttaa niitä iskarin kiinnitystappeja hieman pienemäksi. Näin tehtiin alapään tappien kanssa minun Lemanssissa. Kaipa se jonkun millin ohennuksen kestää?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Iskarit
« Vastaus #20 : Helmikuu 09, 2015, 10:27:31 ap »
Haarukassa ja perävaihteessa olevia iskarin kiinnitystappeja on erilaisia halkaisijaltaan. Tiedä sitten saako varaosana. Alapään tapit ovat kuitenkin irrotettavissa ja muokattavissa sopivaksi. Kyllä 10 mm kestää sen minkä tarvitsee. 17  tai 19 mm rosterinen kuusiotanko on hyvä aihio jos haluaa sorvauttaa sopivat tapit alapäihin.

Yläpäässä on hitsatut tapit. Niitä on vaikeampi, vaan ei mahdotonta, vaihtaa.
Itse ole yläpään tapit vaihtanut seuraavasti: kulmahiomakoneella alta päin rungossa olevien lattarautojen välistä tappi kaksi kertaa poikki aivan lattojen vierestä. Kun hitsisaumat näin katoavat tappi lähtee osina pois. Lattoihin porataan 12 mm reiät, tai lähinnä reiät puhdistetaan jäysteistä. Lattojen väliin hitsataan holkki jonka sisällä on M12 kierre. Siihen kierretään vastaava kuusiotangosta sorvattu tappi ja lukitaan lukitusmutterilla rungon sisäsivulta. Näin tappi voidaan tarvittaessa vaihtaa toiseen. Toinen tapa on noudattaa alkuperäisen tapin kiinnitystapaa ja kiinnittää uusi tappi samoihin reikiin ja hitsata kiinni.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iskarit
« Vastaus #21 : Helmikuu 09, 2015, 11:41:41 ap »
Yhtenä keinona voi sorvauttaa niitä iskarin kiinnitystappeja hieman pienemäksi. Näin tehtiin alapään tappien kanssa minun Lemanssissa. Kaipa se jonkun millin ohennuksen kestää?

Jotainhan me siihen sun SP:henkin muokkailtiin. Porattiinko siinä iskarin silmää, vai miten se meni? Jotainhan mää siihen sorvasin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Iskarit
« Vastaus #22 : Helmikuu 09, 2015, 16:40:29 ip »

Saan huomenna iskarit.... jos holkki paksu, niin poraan.
Ylätapin muutos on  ehkä liian hankala toimenpide, jota en tee. Puslat mieluummin.

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Iskarit
« Vastaus #23 : Helmikuu 09, 2015, 16:51:38 ip »
Ohut sopii aina ja paksusta voi ottaa pois.....

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Iskarit
« Vastaus #24 : Helmikuu 10, 2015, 01:18:56 ap »
Yhtenä keinona voi sorvauttaa niitä iskarin kiinnitystappeja hieman pienemäksi. Näin tehtiin alapään tappien kanssa minun Lemanssissa. Kaipa se jonkun millin ohennuksen kestää?

Jotainhan me siihen sun SP:henkin muokkailtiin. Porattiinko siinä iskarin silmää, vai miten se meni? Jotainhan mää siihen sorvasin.

Sorvasit muistaakseni iskarin reikiin uudet holkit niille "tuntemattomille" Koneille, mitkä ostin rompepäiviltä. Siihen Lemanssiin puolestaan laitettiin hakalalta ostetut YSS-merkkiset pumput, joiden yläpään kiinnitys kävi holkkia muokkaamalla, mutta alapään tappeja piti sorvata pienemmäksi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Iskarit
« Vastaus #25 : Helmikuu 10, 2015, 17:44:05 ip »
Mulla tuli konien mukana irtoholkkeja. Voin katsoa kotoa jos löytyy sopivat, niin laitan sulle vaikka kirjekuoressa. Mikä sisäreikä siinä piti olla? 10-11mm?

Jos on 14 / 18 mm niin sopisi ... silmä oli yllättävän pieni keskeltä ( n. 21 mm ) kun otin elementin pois. Kartioituu keskelle päin.
 Jos ei ole niin poraan kaikki.....
Porasin yhden käsiporalla 14 mm :iin ja jäi  varmaan n. 1 mm vain seinämää. Saattaahan sekin kestää ??

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Iskarit
« Vastaus #26 : Helmikuu 10, 2015, 18:15:28 ip »
Kyllä millin seinämä teräksessä kestää kunhan ei kiristä mutteria älyttömän kireälle. Ylikiristys saattaa laittaa holkin haitarille ja sitä ei enää saa irti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iskarit
« Vastaus #27 : Helmikuu 10, 2015, 18:29:09 ip »
Katon mitä mulla on tuolla. Kyllä kestää, yksiin Sierran iskareihin jäi reilun millin verran ja kesti ihan ok.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Iskarit
« Vastaus #28 : Helmikuu 10, 2015, 18:47:13 ip »
Iskarin ei tule kiertyä metalliholkissaan joustoliikkeen mukana vaan kiertymisen tulee tapahtua kumipuslan sisässä. Puslan pitää olla joko tosi kireä kumiosaan tai, niin kuin normaalisti, vulkanoituna kumiin. Jos siellä on klappia tai ylenmääräistä joustoa niin hyväkään iskari ei toimi oikein. Joskus kumi väsähtää tai vulkanointi pettää niin jousitus ja iskunvaimennus voi salakavalasti heiketä. Vanhoissa pyörissä usein näkee murtuneita kumipuslia.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Iskarit
« Vastaus #29 : Helmikuu 11, 2015, 20:49:48 ip »

 ;D  Homma hoidossa närhen värkeillä.  Akkukoe ja 14 mm pora teki ihmeitä. Tosin silmien kavennusten vuoksi joudun ottamaan elementit irti ja niitäkin jouduin kaventamaan.  Nyt taisi tulla HD:n osia Guzziin...

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää