Kirjoittaja Aihe: Iskarit  (Luettu 14546 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Iskarit
« : Tammikuu 29, 2014, 06:58:33 ap »

Hei

Onko kokemuksia Hagon iskareista?
 Malli löytyisi Guzziin HD34032 . Kolme ensimmäistä numeroa
on pituus ja loput ei selvennyt . Reikä pitäisi olla 14 mm
Edullisia ainakin  eli n. 200 €  pari

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iskarit
« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2014, 10:50:09 ap »
Ihan perus korvauiskarit. Vastaa alkuperäisiä tuntumaltaan. Ihan ok vaihtoehto,  omassani oli ostettaessa samanlaiset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Iskarit
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2014, 13:57:04 ip »
Jos en väärin muista, niin englantilaista Hagonia oli alkuperäisvaimentimena mm. 1980-90 lukujen BMWssä.
( Minun -86 K100RSssä oli Hagonit.) 
http://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/config.aspx?TypeID=T
p.s.Nostalginen heidän Company history sivulla oleva Alf Hagon katalogi v.1971. On runkosarjaa, ahdin, työkaluja, vaatteita...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Iskarit
« Vastaus #3 : Helmikuu 09, 2014, 14:57:33 ip »
Itse olen luottanut Koneihin. Nyt nimellä Ikon. Mulla on Cali Kakkosessa on Konit, samoin kuutos-Benellissä. Tyytyväinen olen ollut: ei häiriöitä, ei vuotoja.
http://www.ikonsuspension.com/

ZF tuotti vielä jokin aika sitten Sachs-merkillä laadukkaita iskunvaimentimia moottoripyöriin mutta nyt en enää löytänyt hinnastoa saati luetteloa. Sääksjärvi Trikessä on Sachs-takaiskarit.

WP:n iskarit ovat tunnettuja tuotteita: http://www.wp-group.com/en/products/show/federbein-link/
Itsellä Centaurossa edessä ja takana.

Marzocchi on useissa Guzzeissa keulan nimi mutta on niitä ollut takanakin: http://www.marzocchi.com/Template/listProdotti.asp?LN=UK&idC=1579&IDFolder=552&uf=ST&idST=2
Eikä aina niin erinomaisia laadultaan. Mutta kalliimmassa hintaluokassa löytyy toimiviakin kuten M1R-keula kahdeksankymmentäluvulta. Vieläkin haluttu classic-kilpureihin.

Kalliimmissa Guzzeissa on ollut Öhlinsejä: http://www.ohlins.com/
Itselle ei ole sattunut kohdalleen mutta monella kaverilla on Guzzeissaan kyseisiä tuotteita jo alunperin tai jälkiasennettuina.

S&W-iskarit oli 850GT:ssä: leppoisaa amerikankyytiä paineilmajoustoisena. Ei löytynyt enää kuin käytettyjä: http://www.ebay.com/bhp/s-w-shocks

Cerianeja on ollut nurkissa useitakin. Nyt niistä alkaa saamaan jo rahaakin. Entisöijät kaipailevat ja rikkinäisetkin kelpaavat.
http://www.ceriani.com/ Mulla 650 Benellissä juuri tuon etusivun kuvan keula ja jarru.

On varmaan muitakin merkkejä mutta nämä ovat jääneet mieleen.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Iskarit
« Vastaus #4 : Helmikuu 09, 2014, 17:48:24 ip »
Sen verran selvittelin, että 320 pituiset oli HD:n ja 12.7 mm silmällä. Ja kun etupäätä selvittelin niin virtalukko ottaa SP:ssä lampunkannatimen tukirautoihin jos laskee yli 20 mm. Samalla poistin ainakin rullallisen teippiä virtalukon pohjasta.  Minä en voi käsittää tätä teippausta.  Konit menee huoltoon ja 15 mm otetaan pois pituudesta . Toisin en tiedä kumpi on parempi ratkaisu.. lyhentää vartta  tai laittaa 15 mm palikka sylinterin sisälle ..
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Iskarit
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2014, 13:34:10 ip »
Jos en väärin muista, niin englantilaista Hagonia oli alkuperäisvaimentimena mm. 1980-90 lukujen BMWssä.
( Minun -86 K100RSssä oli Hagonit.) 
http://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/config.aspx?TypeID=T
p.s.Nostalginen heidän Company history sivulla oleva Alf Hagon katalogi v.1971. On runkosarjaa, ahdin, työkaluja, vaatteita...

Eikös Pemareissa ollut Saschia ja Nivomaatti oli Bogen. ´92 alkaen oli sitten joku japanialainen Kayaba tms.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Iskarit
« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2015, 19:23:29 ip »

Palaan vielä tähän asiaan...
Lyhennytin 15 mm Koneja ja jouset vaihdettiin hieman lyhyemmäksi. Pudotin myös etupäätä. Niin siinä kävi että ajomukavuus ( pintakova ) ja 15 mm pois joustosta oli liikaa. Tosin hallitaavuus kuorman kanssa paikallaan oli hyvä ( riitti kantapäät maahan). Matkalla lisäksi toinen heitti ns. öljyt pellolle.
Onko mahdollista korjata Koneja Itse ??  Tai onko joltain jäänyt ylimääräistä käytettyä paria ?. Tosin Hagon olisi 199.50 €

Harmi kun MG ei tee matalaa mallia...

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iskarit
« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2015, 19:30:57 ip »
Konin iskareihin saa (mallista riippuen) huolto-osia. Kannattaa kysellä iskareita huoltavilta toimijoilta. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos on purettava, on yleensä myös huollettava.
Myös jos tiedät iskarin mallin, voi Ebaysta löytää osaset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Iskarit
« Vastaus #8 : Helmikuu 02, 2015, 19:49:43 ip »
Harva mieltää että iskunvaimentimet ovat tärkeä turvavaruste. Itsellä on käynyt niin että olisin varmastikin hengetön ellei jousitus ja iskunvaimennus olisi toiminut juuri niin kuin niiden pitääkin: pitää renkaat tiessä kiinni.
Kohdassa ei ollut lainkaan kuoppia eikä suurta epätasaisuutta vaan jouduin tekemään todella nopeita ja tehokkaita jarrutus ja vastaohjausliikkeitä sarjan peräkkäin ja hämmästyin suuresti kun en joutunut äkkipysähtymään enkä edes pois pinnoitteelta. Jousitus hoiti hommansa.

Yleinen ajatusmallihan on että jousitus ja iskunvaimennus tasoittaa tiessä olevat montut sen verran että ei ole epämiellyttävää niiden yli ajaa. Jousitus ja iskunvaimennus suorittaa tasoittavaa tehtäväänsä myös silloin kun kuljettaja "heittelee" pyöräänsä nopeilla liikkeillä. Tavan motoristilla tämä tulee eteen lähinnä silloin kun on tehtävä nopea väistö vastaohjauksella ja sille yhtä nopea korjausliike ettei poistu tiealueelta. Myös jarrutuksessa kunnossa oleva iskunvaimennus auttaa. Ja tietenkin siellä epätasaisella pinnalla.
TunturiTT ja Pekka voinevat enemmän radalla ajaneina kertoa aiheesta lisää.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Iskarit
« Vastaus #9 : Helmikuu 03, 2015, 14:06:39 ip »

Palaan vielä tähän asiaan...
Lyhennytin 15 mm Koneja ja jouset vaihdettiin hieman lyhyemmäksi. Pudotin myös etupäätä. Niin siinä kävi että ajomukavuus ( pintakova ) ja 15 mm pois joustosta oli liikaa. Tosin hallitaavuus kuorman kanssa paikallaan oli hyvä ( riitti kantapäät maahan). Matkalla lisäksi toinen heitti ns. öljyt pellolle.
Onko mahdollista korjata Koneja Itse ??  Tai onko joltain jäänyt ylimääräistä käytettyä paria ?. Tosin Hagon olisi 199.50 €

Harmi kun MG ei tee matalaa mallia...

MR

Missä korjautit Konit?
Saahan ne purettua itsekin, täytyy vain olla työkalu tiivistepoxin avaamiseen ja senkin saa tehtyä itse.
Kysy korjausmahdillisuutta Motoralilta ja kerro mitä sanoivat.

http://www.motoral.fi/tuotteet/henkilo-ja-pakettiautojen-osat/iskunvaimentimet-ja-jouset/Koni-huolto

On jäänyt mieleen joskus jonkun iskarinvalmistajan/kauppiaan lausunto että, iskunvaimentimen max huolto/
vaihtoväli on 60000km.
Vaihdoin viimekesänä reilun 100000 km ajetun takaiskarin uuteen samanlaiseen. Vanhassakaan ei oikeastaan
tuntunut olevan mitään vikaa, fiilis oli vain sellainen että jotain tarttis tehdä. Olisi kannattanut
vaihtaa jo aiemmin ;D

15mm lyhennys tässä tapauksessa on aika paljon, taitaa olla n. 25% joustovarasta?
Pintakovuus voi tulla uudesta jousesta mikä lienee jäykempi kuten myös iskunvaimennuksenkin täytyy
olla lyhentyneestä joustomatkasta ja jäykemmästä jousesta johtuen. Voisit kokeilla löysempirunkoista takarengasta jos mahdollista.

Omalla kohdalla tuppaa varsinkin iskunvaimennusta olla liikaa, varsinkin kun menee jonkun pakaasien
kanssa tehdyn reissun jälkeen radalle. Ilmennee tärinänä jarruttaessa ja kaarreajossa kun jousitus ei ehdi
seurata epätasaisen asfaltin pintaa. Samasta syystä ajolinjan pitäminen kaarteessa on hankalaa.
Sohc van Helmi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Iskarit
« Vastaus #10 : Helmikuu 03, 2015, 18:05:48 ip »

[/quote]

Missä korjautit Konit?

Hakala taisi olla... varmaan ammattimies


15mm lyhennys tässä tapauksessa on aika paljon, taitaa olla n. 25% joustovarasta?
Pintakovuus voi tulla uudesta jousesta mikä lienee jäykempi kuten myös iskunvaimennuksenkin täytyy
olla lyhentyneestä joustomatkasta ja jäykemmästä jousesta johtuen. Voisit kokeilla löysempirunkoista takarengasta jos mahdollista.

Tekisi mieli jatkaa varret takaisin kun on vanhat jouset tallella.. oli niin mukava jousitus.... mutta korkea . Korjaus varmaan maksaa enemmän kuin Hagon iskarit. Jos itse korjaa pitäisi tietää öljy - ja määrä.  Eli pyörä saattaa mennä muutenkin vaihtoon korkeuden takia.
Täytyypä selvitellä ..

MR

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Iskarit
« Vastaus #11 : Helmikuu 03, 2015, 18:21:24 ip »
Vähän tietoa: Made in Holland

Rungossa  7160-1429-SP2  ja 28.55.11.40-0    jos tuosta voisi päätellä että on SP2:ssa samat ja taitaa olla Caleissa ( ainakin joissakin malleissa ).
Taitaa toinenkin "hikoilla"....taisi olla Unkarissa liian kuuma :D

No Johan .... Ikon  7160-1429  rupes löytymään... vielä samanlaisia myynnissä.. :D

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Iskarit
« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2015, 23:08:39 ip »
Kyllä ne Konit/Ikonit vaan on hyviä. Ainakin kestäviä. Oikeen muuta merkkiä osaa tontiin ajatellakkaan.

Mun pitäisi kanssa uusia molempiin "kaleihin" takaveeterit ja sportinkin pumppu vaatisi jo ainakin huoltoa. Nuukana ajattelin säästää ja ostaa vain yhdet yhteiset Ikonit noihin tontivehkeisiin. Sportin iskaripaketti pitäisi kiikuttaa joskus samaiselle Hakalalle tutkittavaksi.

Näitä Hakalan myymiä/kasaamia YSS iskareita ovat kanssa kovasti kehuneet. Mulla ei ole niistä omaa kokemusta. Eikä nuo perusmallit ilmeisesti kovin hinnan kiroissakaan ole. Olen ymmärtänyt että kasaavat niitä ihan mittatilaustyönä toiveitten mukaan.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Iskarit
« Vastaus #13 : Helmikuu 04, 2015, 09:35:24 ap »
Vuosi sitten hommasin Hakalalta Pegaso Trailiini YSS:n. Trailiin en ole löytänyt mistään mallikohtaista iskaria ja se tehtiin Stradan palikasta muokkaamalla. Varustettiin hydraulisella jousen säädöllä kun muuten olisi mahdoton homma iskaria irroittamatta. Paluuvaimennuksen säätö on myös. Perusmallissa olisi ollut myös pituuden säätö mutta silloin hydrauliikka ei oli mahtunut kun iskari on niin lyhyt. Valitsin hydrauliikan ja iskarista tehtiin hieman alkuperäistä pitempi eli perää korkeammalle ettei nastarengas tärvele paikkoja. Kustansi noin 600€, josta hydrauliikan osuus 200€. Jousi voisi olla hiukan pehmeämpi mutta katsotaan.

Nyt on sitten etu-ja takapää samaa maata ja on ilo painaa menemään varsinkin lumipolanteella. Alkuperäinen oli varsinkin näin jälkeenpäin ajatellen melko kehno esitys.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Iskarit
« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2015, 09:24:32 ap »

Löysin showat... tosin 12.5 mm  reijillä.
Onko kumeja ja puslia saatavana erikseen jostain liikkeestä ?
Olisiko parempi vaihtaa vain sisäholkki,vaikka on varmaan vulkanoitu ?

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää