Kirjoittaja Aihe: Vanhasta muistista  (Luettu 8502 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vanhasta muistista
« Vastaus #15 : Helmikuu 04, 2014, 18:17:49 ip »
Lainaus
Mutta ei taida onnistua rekisteröinti Suomessa, ja entäs se verottaja.

Kysymys vaatisi pitkähkön selityksen mutta lyhyesti voi sanoa että onnistuu kyllä jos rakennussarja on rekisteröity ja päästöhyväksytty (Nyt Euro3) jossain EU:n jäsenmaassa. Mukana pitää seurata asiaa valaisevat todistukset. Saksalaisten todistukset (suomeksi käännettynä) kelpaa parhaiten.
Verotus on verottajan kannalta yksinkertaista: Uuden ajoneuvon vero. Koska vastaavaa ei ole ennestään niin verotus tapahtuu harkintapohjalta. Todennäköisesti verrataan johonkin VW-pohjaiseen trikeen ja tehdään päätös stetson-harrison-menetelmällä.

Helpoin on hankkia käytetty jo ennestään kilvissä ollut laite. Verokin menee silloin käytetyn laitteen mukaan. Muut viranomaiset eivät voi muuta kuin katselta päältä kun ajoneuvo maahantuontitarkastetaan.


egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vanhasta muistista
« Vastaus #16 : Helmikuu 04, 2014, 19:56:21 ip »
Jos haluaa pysyä italiaano-kannassa niin perinteisen triken lähtökohdaksi pitäisi kai ottaa Fiat 500 tai sen seuraajana esiintynyt Fiat 126. Historian havinasta olen muistavinani, että Guzzin V-2:n ensimmäinen ilmestyminen piirustuslaudalle tapahtui kun tekeillä olevaan Fiat 500 Topolinoon pyydettiin tarjouksia moottorivalmistajilta. Voisi luulla, ettei Guzzin koneen naittaminen pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa Fiiun lootaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vanhasta muistista
« Vastaus #17 : Helmikuu 04, 2014, 22:16:26 ip »
Auton ottaminen kanta-ajoneuvoksi kun tehdään L5e -luokan ajoneuvoa on lakisääteisesti mahdottomuus. Ainakin toistaiseksi.
Muualla tiedän näitä tehdyn mutta kun taustalla on auto (Suomen Pyhä Lehmä) niin täkäläinen lainsäädäntö ei ole ihan "kartalla".

Yrittäjiä on ollut useita mutta tietääkseni ovat jääneet kilvittä tai sitten kuuluvat johonkin muuhun ajoneuvoluokkaan kuin L3e (kaksipyöräinen) tai L5e (kolmipyöräinen).

Pieni mahdollisuus on tehdä normikaavalla L5e ja kattaa se näköiskatteella auton näköiseksi mutta sitä joutuisi ajamaan kypärä päässä.

Fiatin moottorin pyörimissuuntia on kahta lajia. (kolmas suunta vaatisi jotain....) Guzzin kone pyörii takaa katsoen vastapäivään joten johonkin Fiatiin se varmaan sopisi. Ainakin 600 ja 850 koneet pyörivät eri suuntiin. Mutta en muista kumpi oli kumpi....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanhasta muistista
« Vastaus #18 : Helmikuu 04, 2014, 22:32:15 ip »
Kasipätkä pyörii muihin fiiuihin verrattuna väärinpäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.