Kirjoittaja Aihe: Katsastusta ei tule  (Luettu 28688 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #15 : Elokuu 30, 2014, 10:38:14 ap »
Ihan hyvä tarkistuslista vaikka keväällä tehtäväksi.
Suomalaisilla nopeusrajoituksilla rengasmerkintöjen yhdenmukaisuudella ei ole niin väliä.
Saksan tuontipyörien mukana on usein iso nippu papereita. Tüv hyväksyntä papereita, kuitteja jne.
Saksalaisen viranomaistoiminnan kontrollihalu tuntuu varsin pakkomielteiseltä, eikä läpäise järkiajattelua.
Onneksi suomessa sentään uskottiin ja ymmärrettiin, että tällaisen kulut sekä haitat ovat hyötyjä suuremmat.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #16 : Elokuu 30, 2014, 13:38:35 ip »
Tuon saksalaisen käytännön huomaa parhaiten siitä, että kun tilaa saksalaisesta puljusta pyörän osia, niin mukana tulee nippu erilaisia todistuksia siitä, että osat on hyväksytty tieliikenne-käyttöön.

Toisaaltahan se on hyväkin asia, mutta paljonkohan se aiheuttaa kustannuksia valmistuspäässä?


motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #17 : Elokuu 31, 2014, 11:19:26 ap »
Toisaalta tuo Saksan hyvin joustava lainsäädäntö mahdollistaa sellaisia asioita joita Suomen lainsäädäntö ei mahdollista lainkaan. Otetaan esimerkiksi sikäläisen ystäväni BMW 1000 G/S. Hän pitää pyöränsä rakentelemisesta. Keula on vaihdettu tukevampaan tarvikekeulaan, runko on alan huippuvalmistajan tekemä. Kone vaihtui tehokkaampaan ja isompitilavuuksiseen versioon, takajousitus linkuilla suoran tuennan sijaan, jne. Käytännössä pyörä on siis aivan eri laite kuin mikä se oli ostettaessa. Toki muutokset vaativat sekä rahaa, aikaa että papereita. Identiteetti on kuitenkin edelleen alkuperäinen ja kaikki muutokset on hyväksytetty yhdessä katsastuksessa.

Eipä onnistuisi täällä. Ainakaan ilman veroseuraamuksia ja identiteetin muutosta.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #18 : Elokuu 31, 2014, 12:11:04 ip »
Viranomaistoiminnan harkinnanvaraisuus on ihan paikallaan silloin, kun viranomainen on hyvin perillä asioista ja osaa san pohjalta asettaa toimivia vaatimuksia. Kuten MotoMatti yllä (1000 G/S), niin Saksassa tuo toimii (kun on se pakollinen katsastuskin). Valitettavasti meillä täällä perehtyneisyys on alempaa keskitasoa ja vaatimukset vedetään mielivaltaisesti ns.överiksi. Meillä sitten tämä Saksalaisten vaatimustenmukaisuus vain hämmentää lisää tätä byrokraattista keittoa. Tiukkuus Suomessa on perimmiltään vain virkamiehen pelkoa tuntemattomasta vastuusta, jota ei lopulta ota kukaan. Kun eri maissa on niin erilaiset käytännöt, tavat ja tottumukset. Kontrollia tai suurpiirteisyyttä, niin on se aikamoinen soppa.

Pitkässä juoksussa keskusjohtoinen holhous johtaa "Neukku-meininkiin", jossa mikään ei ole sallittua, mutta kaikki on mahdollista. Parempi suunta olisi USAn tyyppinen tuottaja-vastuu, jossa on vapaus tehdä asioita innovatiivisesti, mutta samalla kulkee rinnalla aina mahdollinen korvausvastuu. Ei ole kaupat täynnä "CE-merkittyä" sutta ja sekundaa.

Tuota InstaTrike-konseptia ( https://www.youtube.com/watch?v=Z5gLD-cV1YY ) tutkin pitkään tehdäkseni vastaavan rakenteen mutta Suomen, Ei EU:n, lainsäädäntö torpedoi hankkeen. On pitänyt tehdä triket sittemmin omaa päätä käyttäen. Tuolla tunnetuimmissa moottoripyöräilymaissa on innovaatiot mahdollisia. Täällä lainsäädännön takapajulassa kun ei ajoneuvolainsäädännössä suostuta omaksumaan EU-pykäliä vaan sorvaillaan kaikennäköistä estettä hyville innovaatioille.

Kävin Trike Weekendissä lauantaina. Siellä sai kuulla jos jonkinnäköistä tulkintaa maamme laeista. Kaikenlaisella kikkailulla ja sumutuksella on monet saaneet laitteensä kilpiin. Jos tekee Suomessa triken niin sen paino ei saa nousta muutoksen vuoksi. Jos sen tekee esim. Ruotsissa ja rekisteröi sen siellä niin painolla ei ole mitään merkitystä kun saman laitteen tuo Suomeen. Silloin saa vetää esimerkiksi asuntovaunua laillisesti mutta suomipyörällä ei.

Taantumuksellisesta asenteesta kertoo muun muassa se että katsastusinsinööri sanoo että juurikin tässä tapauksessa sovelletaan vanhaa lakia eikä voimassa olevaa EU-direktiiviä. Täysin mielivaltaista. Siihen pitää vain alistua jos sitten ei lähde aiheesta lakimiehiä työllistämään.
Nokkelat hakevat asioista tietoa ja oppivat kiertämään monimutkaisiakin pykäliä, kuten vaikka traktorimönkijä osoittaa. Ja siellä on myös muita autoveron ja vuosittaisen käyttömaksun ulkopuolelle jääviä kevyitä nelipyöriä markkinarakoa etsimässä. Eläkeikää lyhentäviä classic replica avoautoja ilman törmäystestejä ja turvatyynyjä ym.ym.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)


ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #20 : Syyskuu 16, 2015, 16:48:03 ip »
Lainaus
"  Suurimmat hylkäykseen johtaneet syyt olivat yleensä toimimaton ajovalo, jarruvalo, puuttuva heijastin, liian korkea melutaso, kuluneet jarrupalat, väljyys pyöränlaakereissa tai huonosti toimiva iskunvaimennus.  "
Eli kaikki sellaisia, jotka on helppoa todeta normaalin liikennevalvonnan yhteydessä. Ja sellaisia, jotka perustaitoinen motoristi osaa itse tarkistaa. 91% turhia katsastuksia.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #21 : Syyskuu 16, 2015, 17:09:10 ip »
Joukossa, niin Ruotsissa kuin muuallakin, on sellaisia moottoripyöräilijöitä joilla ei ole ymmärrystä ajoneuvonsa tekniikan suhteen eikä mielenkiintoakaan. Hyvin monet luottavat että huoltoliike hoitaa. Vikoja vain voi tulla huoltojen välilläkin. Nykypyörissä huoltoväli on 10.000 km tai jopa paljon pidempi.
Valmiutta ymmärtää pyöränsä toimintaa pitää lisätä. Valitettavasti alan harvoille kursseille tulee enimmäkseen niitä joita tekniikka kiinnostaa jo muutenkin.
Mopoikäisille suunnattu seurakuntien ja eräiden muiden järjestöjen järjestämä tallitoiminta on hyvä pohja saada kiinnostus kaksipyöräiseen ajoneuvoon.

Erikseen ovat ne jotka eivät edes välitä. Meilläkin on uusi moottoripyöräilijäryhmä noussut esiin: ei ajo-oikeutta eikä pyöräkään laillinen eikä ehkä ajokuntokaan. Silti pitää päästä tien päälle. Niihin ei katsastus tehoa eikä aina poliisivalvontakaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #22 : Syyskuu 16, 2015, 17:25:20 ip »
Mutta ne eivät näy myöskään muissa tilastoissa, kuin poliisin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #23 : Syyskuu 16, 2015, 17:35:48 ip »
Jos tarkoitat satunnaisia (huume-) känniääliöitä jotka luopuvat hengestään moottoripyörälemällä niin ne valitettavasti näkyvät vain kylminä lukuina moottoripyörillä henkensä menettäneiden tilastoissa. Ja tilastoja aina katsellaan silloin kun turvallisuudesta tai katsastuksestakin päätetään.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #24 : Syyskuu 16, 2015, 17:42:07 ip »
takavuosien perinteinen neljän koon suora kkkk = kaverin kevarilla kypärättä kännissä . . .

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #25 : Tammikuu 01, 2016, 12:09:44 ip »
Juuri lukemani katsastustapaus vuoden viimeiseltä päivältä Saksassa:
"
Eilen kävin Grisollani ensimmäistä kertaa katsastuksessa. Katsastusinsinööri, arvioituna reilu 30v, aloittaa valotestillä. Kun kaikki on siihen asti Ok, lopuksi pakokaasutesti. Ensin mittauslaitteistoon tiedot sisään ja sitten ei kun testaamaan. Useamman yrityksen jälkeen tulee aina hylky. Koska katsastajan täytyy näpelöidä mittalaitteen käyttöpaneelia ja Guzzi on sen verran kaukana, hän pyytää että voisinko ystävällisesti pitää kierroksia 2500 kohdalla testin aikana. Tottahan minä, toki mielelläni. Testi ei mene vieläkään läpi. Katsastaja vetää sondin ulos pakoputkesta tehdäkseen nollatasokalibroinnin.  Tämän kaiken toistamme 3 kertaa peräjälkeen – sama tulos. Tästä kaikesta johtuva jatkuva melu herättää katsastajan kollegan huomion, hän saapuu paikalle,  painaa vilkkupainiketta ja toteaa ”äänimerkki ei toimi”. Tämä katsastusvarusteen puute saatiin selvitettyä sillä, kun huomautin ystävällisesti, että äänimerkin painike sijaitsee hieman ylempänä.  Ensimmäinen katsastaja alkaa pakokaasutestauksen jälleen alusta. Tällä kertaa katselen hieman hänen olan ylitseen, mitä hän touhuaa. Kysymykseeni, miksi hän hän ei syötä malliksi ”Griso 8V”, hän selittää että malli olisi varmaankin liian uusi eikä siksi esiinny vielä mittalaitteen listoilla. Huomautustani siitä että kyseinen Griso malli tuli jo 2010, hän ei kommentoi.  Kun kysyin miksi hän syöttää mittalaitteeseen aina ensin ”Piaggio” ja sitten ”Aprilia Dorsoduro” hän vastaa taas että tämän moottoripyörän malli puuttuu laitteen listoilta ja että hän hakee vastaavaa mallia missä on suurin piirtein sama teho.  Nyt aloin vilkuilemaan ympärilleni: tämän täytyy olla niitä piilokamerajuttuja…  Päätin kertoa kuitenkin katsastajalle että valmistajan kohdalla ei ole kyse emoyhtiö Piaggiosta vaan Moto Guzzista. Kun tämä tieto oli syötetty, löysi hän mallin ja pakokaasutesti meni läpi heittämällä.  Seuraavaksi katsastaja kutsui taas kollegansa paikalle, koska hän oli henkilö jolla oli kompetenssia tehdä koeajo. Kun kollega saapui, hän kysyi työtoveriltaan ensimmäisenä, josko hän oli jo tarkastanut voimansiirtoketjun?  Myös tämän katsastusvarusteongelman saatoin heti selvittää…  Koeajon jälkeen katsastaja totesi että ajotuntuma oli hyvä, ollakseen Moto Guzzi.  Maksoin vaaditut 59,50€ ja toivotin parempaa tulevaa vuotta.
"

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #26 : Tammikuu 01, 2016, 14:11:16 ip »
Ehkä tekniset asiat olivat hyvinkin tiedossa ja vieläpä monipuolisesti mutta ymmärrys sekä ilmeinen ylimielisyys vaikeuttivat toimintaa ja kavensivat ajattelua. Psykologin ja käyttäytymiskouluttajan opeista olisi varmaan apua....
Mutta mikä positiivisintä: asiakasta kuunneltiin asiassaan ja siten katsastus alkoi sujumaan kuin pitää. Lisäksi syntyi hyvä juttu.

Meillä täällä pohjanperukoilla katsastuksen yhteydessä asiakkaan antamat neuvot ja huomiot pitää katsastajan ohjeidensa mukaan ohittaa ja luottaa ainoastaan omaan tai kollegan asiantuntemukseen. Katsastajalla on oikeus keskeyttää katsastus mikäli asiakas puuttuu katsastuksen aikaiseen toimintaan puheillaan tai omilla toimillaan. Nykyään sentään saa seurata toimintaa mutta viisainta on pitää naamansa kiinni. Tämän olen jo oppinut kun on saanut pari kertaa katsurin kaulan punoittamaan.

Itse vien laitteeni ja valmistamani kikastukset mielelläni paikkaan jossa on jämpti meininki ja kriittinen suhtautuminen. Olen tietysti harmistunut jos insinööri pystyy osoittamaan jonkin tekemäni rakenteen virheelliseksi. Tosin ohjetta sen muuttamiseen ei insinööriltä saa vaan pitää osata itse päätellä mikä kohteessa on insinöörin mielestä huonoa. Tosin vetoamalla kirjallisesti standardinmukaiseen suoritukseen ja työselvitykseen on näistäkin selvitty. Lisäksi yhteyden ottaminen korkeampaan instanssiin tai sellaiselta hankittu ennakkopäätös muuttaa asiaa. Mutta omaan ammattitaitoon vetoaminen ei auta lainkaan.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #27 : Tammikuu 01, 2016, 15:12:31 ip »
Tosta CAMNin esimerkistä olisi ainesta uudeksi Turhapuro leffaksi - harmi vaan kun Hartikainen ja Sörsselsson ei ole enää käytettävissä ja Uunokaan ei taida enää pukea reikäpaitaa päälle  ;D
Kasi vee ei vee kasi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #28 : Tammikuu 01, 2016, 15:43:29 ip »
Tuossa on vähän samaa tyyliä, kuin kymmenisen vuotta sitten autoni aurauksia säädättäessä. Vein erääseen rengasliikkeeseen ja luvattiin valmistuvan noin tunnissa. Reilun tunnin päästä tulin katsomaan ja kulmat olivat enemmän vinksallaan. Kyselin syytä ja eivät olleet ihan kartalla itsekkään. Selvisi, että olivat säätäneet jostain syystä aiemmin samana vuonna liikkeessä asioineen veljeni auton mittausten mukaan. Harmi vaan, että veljen auto oli etuvetoinen volkkari ja minulla takavetoinen ooppeli.. Meidän nimetkään eivät tietenkään samat ole, samalla kirjaimella toki alkaa. No yhdessä sitten etsimme oikean mittaustiedoston, jonka mukaan pääsivät työhön.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #29 : Heinäkuu 12, 2016, 11:19:38 ap »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016071221895227_uu.shtml

Niin kauan veivataan, että katsastus tulee myös moottoripyörille. Huom. kysymyksessä on direktiivi eikä suoraa lainsäädäntöä sellaisenaan edustava EU-asetus.