Juuri lukemani katsastustapaus vuoden viimeiseltä päivältä Saksassa:
"
Eilen kävin Grisollani ensimmäistä kertaa katsastuksessa. Katsastusinsinööri, arvioituna reilu 30v, aloittaa valotestillä. Kun kaikki on siihen asti Ok, lopuksi pakokaasutesti. Ensin mittauslaitteistoon tiedot sisään ja sitten ei kun testaamaan. Useamman yrityksen jälkeen tulee aina hylky. Koska katsastajan täytyy näpelöidä mittalaitteen käyttöpaneelia ja Guzzi on sen verran kaukana, hän pyytää että voisinko ystävällisesti pitää kierroksia 2500 kohdalla testin aikana. Tottahan minä, toki mielelläni. Testi ei mene vieläkään läpi. Katsastaja vetää sondin ulos pakoputkesta tehdäkseen nollatasokalibroinnin. Tämän kaiken toistamme 3 kertaa peräjälkeen – sama tulos. Tästä kaikesta johtuva jatkuva melu herättää katsastajan kollegan huomion, hän saapuu paikalle, painaa vilkkupainiketta ja toteaa ”äänimerkki ei toimi”. Tämä katsastusvarusteen puute saatiin selvitettyä sillä, kun huomautin ystävällisesti, että äänimerkin painike sijaitsee hieman ylempänä. Ensimmäinen katsastaja alkaa pakokaasutestauksen jälleen alusta. Tällä kertaa katselen hieman hänen olan ylitseen, mitä hän touhuaa. Kysymykseeni, miksi hän hän ei syötä malliksi ”Griso 8V”, hän selittää että malli olisi varmaankin liian uusi eikä siksi esiinny vielä mittalaitteen listoilla. Huomautustani siitä että kyseinen Griso malli tuli jo 2010, hän ei kommentoi. Kun kysyin miksi hän syöttää mittalaitteeseen aina ensin ”Piaggio” ja sitten ”Aprilia Dorsoduro” hän vastaa taas että tämän moottoripyörän malli puuttuu laitteen listoilta ja että hän hakee vastaavaa mallia missä on suurin piirtein sama teho. Nyt aloin vilkuilemaan ympärilleni: tämän täytyy olla niitä piilokamerajuttuja… Päätin kertoa kuitenkin katsastajalle että valmistajan kohdalla ei ole kyse emoyhtiö Piaggiosta vaan Moto Guzzista. Kun tämä tieto oli syötetty, löysi hän mallin ja pakokaasutesti meni läpi heittämällä. Seuraavaksi katsastaja kutsui taas kollegansa paikalle, koska hän oli henkilö jolla oli kompetenssia tehdä koeajo. Kun kollega saapui, hän kysyi työtoveriltaan ensimmäisenä, josko hän oli jo tarkastanut voimansiirtoketjun? Myös tämän katsastusvarusteongelman saatoin heti selvittää… Koeajon jälkeen katsastaja totesi että ajotuntuma oli hyvä, ollakseen Moto Guzzi. Maksoin vaaditut 59,50€ ja toivotin parempaa tulevaa vuotta.
"