Näin EU:n emämaassa, Saksassa (noin yleisesti, ei "lakitekstiä"):
Katsastus kahden vuoden välein. Ajoneuvon on oltava niiden sääntöjen mukainen, jotka olivat voimassa ensimmäisenä käyttöönottopäivänä (esim. melu- ja päästöt). Suurin käytännön murhe on pakokaasupäästöt: ei kat CO 4,5%, kat CO 0,3%. Ajoneuvon valmistajat voivat asettaa omia raja-arvoja, jolloin näitä noudatetaan. Kaikki mikä ei ole alkuperäistä, niitä vahdataan. Ei alkuperäisosista on oltava erillinen dokumentti mukana (hyväksytty tähän ajoneuvoon) tai ne on erillishyväksytettävä (merkitään rekisteriotteeseen). Renkaat yleisin murhe tässä, sitten pakoputkijärjestelmään tehdyt muutokset.
Ohjeita katsastukseen tulevalle: Rekisteriote ja tarvittaessa muut asiakirjat kuten esim. renkaiden sopivuus (renkaita ei saa valita vapaasti, lähtökohtaisesti voi käyttää vain niitä, joille valmistajalla on tarvittava asiakirja joka osoittaa että sen saa asentaa kyseiseen moottoripyörään). Valmistajan kilven ja valmistusnumeron on oltava näkyvissä ja hyvin luettavissa. Peilit kunnossa ja tukevasti kiinni. Ohjauslukko ja nopeusmittari kunnossa. Rekisterikilpi hyvin luettavissa ja tukevasti kiinni. Kaikki valot ja heijastimet kunnossa, myös merkkivalot. Jarruvalon kytkimet oikein säädetty. Akku kunnossa ja tukevasti kiinni. Äänimerkki toimii. Sähköjohtimien liitokset tiukat, ei oksidoituneet, johdot kunnolla vedetty ja vaurioitumattomat. Tulpat ja niiden hatut ajoneuvon dokumenttien mukaiset (näitäkin on jouduttu irrottelemaan tarkastuksen vuoksi). Ohjaus toimii vapaasti, ei klappia (ohjauslaakerin tarkastus). Ohjaustangon ja kahvojen kiinnitys, ei vaurioita. Jarrujärjestelmän osat kunnossa (kahvat, polkimet, letkut, palat, leyyt) ja jarrujen vapaa toiminta. Kahvojen/polkimien liikevarassa lisävaraa. Jarruneste riittävän tuoretta ja riittävästi, ilmaus tehty. Renkaiden kunto ja kuluneisuus (min 1,6 mm). Onko renkaiden koko ja merkinnät yhdenmukaiset ajoneuvon dokumenttien kanssa, jos ei onko tarvittavat lisädokumentit mukana. Renkaiden pyörimissuunta. Vanteiden kunto ja kiinnitys (pyörien laakerit). Pyörien akseleiden kiinnityksen tukevuus ja varmistus. Ketjujen, ketjupyörien kunto, ketjujen kireys ja voitelu, ketjulukon kulkusuunta, ketjusuoja paikallaan. Jousituselementtien tiiveys (ei vuotoja). Seisontajalkojen asentojen varmistus (ajo/käyttö –asennot). Polttoainetankin kiinnitys, kunto, polttoaineletkujen kunto ja kulku. Moottorin ja vaihteiston vuodot. Paneelit ja tuulisuoja ehjät, tuulisuojan reunan suojaus? Istuimen kiinnitys, jalkatapit kunnossa? Liikkuvien osien, nivelien, lukkojen ja laakereiden voitelu? Pakoputken tiiveys, kiinnitys ja melutaso?