Kirjoittaja Aihe: Katsastusta ei tule  (Luettu 28685 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Katsastusta ei tule
« : Tammikuu 21, 2014, 10:51:58 ap »
Näin kertoo tuore viesti, että asia päätettiin EU:n liikennevaliokunassa tänään:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/65833-varmistui-hetki-sitten-moottoripyorien-katsastuspakko-ei-tule-suomeen
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #1 : Tammikuu 21, 2014, 11:57:21 ap »
 :) :) :)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2014, 12:45:40 ip »
Peukalo ylös.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2014, 13:34:55 ip »
Tuo US:n otsikointi on lievästi harhaanjohtava. Katsastuspakkoa ei siis tule direktiivin mukaan mihinkään EU-maahan. Kuitenkin kansallisella tasolla jäsenmaat voivat päättää milloin tahansa ottavansa kansallisen katsastusmenettelyn käyttöön. Niin myös Suomessa. Tosin täällä on tehty jo ennakkopäätös ennen EU:n liikennevaliokunnan päätöstä että jos esitys menee sellaisenaan läpi niin Suomessa ei oteta mp-määräaikaiskatsastusta käyttöön. Tähän ennakkopäätökseen vaikuttivat, niin kansallisella tasolla kuin EU:ssakin suomalaisten järjestöjen tekemä taustatutkimus katsastuksen eduista ja haitoista. Siihen käytettiin paljon aikaa ja vaivaa vaikka lausunnonantoaika olikin lyhyt. Tähän upposi runsaasti myös Gruppon maksamia kymmenyksiä. FEMA käännätti näitä Suomen motoristijärjestöjen lausuntoja muille virallisille EU-kielille.

Nyt kuitenkin tilanne on se että poliittisen tuulen suunnan muuttuessa voidaan Suomessa ottaa katsastus käyttöön hyvin kevyellä päätöksenteolla koska siihen on jo olemassa mahdollisuus ja jota mahdollisuutta muualla jäsenmaissa todennäköisesti käytetään.
Asia sisältää myös seikan jota vastaan järjestöt ovat taistelleet jo vuosikymmeniä: Päätös antaa mahdollisuuden käyttää kansallista katsastusmenettelyä eikä yhtenäistä EU-tasoista, tasapuolista, katsastusmenettelyä. Voi tapahtua kuin Ruotsissa: pyörä viedään katsastukseen, maksetaan lasku ja jatketaan matkaa. Siis pelkkää varainkeruuta.

Nyt ollaan siinä pisteessä kuin joskus kaksikymmentävuotta aikaisemmin: joudumme torjumaan kansallisen päätöksentekokoneiston ja ylikansallisen katsastusalan lobbauksen tuomaa painetta kansallisen katsastus-asian läpiviemistä vastaan. Mikään ei ole muuttunut.

Nyt todennäköisesti menee hetki, eli muutamia vuosia, ilman katsastusta mutta esimerkiksi piikki motoristikuolemissa/onnettomuuksissa vuositasolla saattaa olla asia joka laukaisee yleisen mielipiteen katsastuksen kannalle.

Ainoa mikä onnistui hyvin oli valmiin katsastuspakkodirektiivin vesittäminen EU:n päätöksentekokoneistossa.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #4 : Tammikuu 21, 2014, 17:02:36 ip »
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/EU_moottoripyörät-13347

"Suomessa on tilastojen mukaan kuollut teknisen vian vuoksi kaksi motoristia viimeksi kuluneen 10 vuoden aikana. Alleviivasin keskusteluissa, että tällaista tilastoa ei voida enää katsastuksilla parantaa, kertoo parlamentin neuvottelutiimiin kuulunut Petri Sarvamaa (kok/EPP)."

Tämän kun vielä Suomenkin viranomaiset sisäistävät, niin säästymme jatkossakin turhalta rahastukselta :-\
Breva V850
Vespa GTS 250ie

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #5 : Tammikuu 21, 2014, 18:55:58 ip »
Rahastukselta nimenomaan, jota ovat olleet lobbaamassa suuret katsastus-yhtiöt.
Direktiivihän olisi hyväksyttynä tuonut vuosikatsastukset myös jarruttomiin peräkärryihin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #6 : Tammikuu 21, 2014, 19:30:14 ip »
Jarruttomien peräkärryjen katsastus saattaisikin olla asiaa, kun katsoo miten paljon liikenteessä on valovikaisia kärryjä.
V7 II Stone -15

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #7 : Tammikuu 21, 2014, 20:02:58 ip »
Kyllä ne valot katsastuksessa toimisivat

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #8 : Tammikuu 21, 2014, 20:12:55 ip »
Kaveri juuri lauantaina osti uuden kärryn, valot välkkyivät jo kotimatkalla. Töpseli yksinkertaisesti niin surkeaa kiinanlaatua, ettei juuri pidempään voinut toimiakaan. Jäi sitten heti ensimmäisenä iltana tallin oven väliin se töpseli, niin saa ihan itse valita laadukkaamman pistokkeen  ;D

Appiukon kärryssä oli vajaan vuodenikäisenä myös vilkutusoiretta. Pistokkeen sisukset olivat laadutonta sontaa ja liitokset irtoilivat ja hapettuivat. Nämä tuskin tulisivat katsastuksessa esiin, kiusallaan vasta kotipihassa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #9 : Tammikuu 21, 2014, 21:16:55 ip »
Kyllä ne valot katsastuksessa toimisivat

Nimenomaan... ja ehkä seuraavaan katsastukseenkin saakka... Näin olisi katsastuksesta hyötyäkin, rohkenen todeta...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2014, 22:41:44 ip »
Jäi tuosta edellisetä viestistäni mainitsematta että EU:n parlamentti äänestää vielä tästä vesitetystä katsastusdirektiivistä että ei Sarvamaankaan tieto ihan vedenpitävä ole vaikkakin todennäköinen.
http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/content/20140120IPR33133/html/Road-safety-Transport-MEPs-back-vehicle-inspections-agreement

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #11 : Tammikuu 21, 2014, 23:14:20 ip »
<snip>
Nyt kuitenkin tilanne on se että poliittisen tuulen suunnan muuttuessa voidaan Suomessa ottaa katsastus käyttöön hyvin kevyellä päätöksenteolla koska siihen on jo olemassa mahdollisuus ja jota mahdollisuutta muualla jäsenmaissa todennäköisesti käytetään.
<snip>

No, sanoisin, että tilanne on palautettu lähtöruutuun. Katsastusta saa valtio vaatia eikä siinä ole mitään todennäköisyyttä, sillä esim. Britanniassa ja Saksassa on katsastuspakko ollut jo kauan eikä se ole johtanut katsastuspakkoon Suomessa.

Suomalaisen päätöksenteon keveys säilyy ennallaan. Hyvä asia on se, että EU ei pakota (ilmeisestikään) Suomea eikä muitakaan ottamaan katsastuksen käyttöön. Keskustelu varmaan jatkuu...
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #12 : Maaliskuu 12, 2014, 10:04:08 ap »
Euroopan Unionin Parlamentti on äänestänyt moottoripyörien katsastuspakosta. Asia meni niin kuin arveltiinkin että kukin jäsenmaa saa päättää asiasta itsenäisesti.
Kuitenkin Parlamentti jätti eräänlaisen ponnen että aikavälillä 2017 -2022 suoritetaan tarkkailua miten liikenneturvallisuus kehittyy ja sen perusteella katsotaan onko asiassa syytä muutoksiin. Päätös menee vielä Euroopan Neuvoston päätettäväksi. Sen jälkeen asia alkaa olla varmalla pohjalla jos EN ei palauta asiaa uudelleen käsiteltäväksi

Lainaus Smoton sivuilta:
Lainaus
EU parlamentin päätös moottoripyörien katsastuksesta

Äänestystulos oli 557 / 81.

Suomessa EI katsastuspakkoa moottoripyörille.

Suomen Motoristit ry on ollut voimakkaasti katsastusta vastaan niin Suomen kuin EU:n tasolla.

SMOTOn toimesta tehty määräaikaiskatsastuksen hyöty/kustannusanalyysi on ollut tärkeä työkalu moottoripyöräilyjärjestöille Euroopassa.

Hyöty/kustannusanalyysiä on käytetty Euroopassa laajalti faktapohjaisena perusteena katsastuspakkoa vastaan.

EU parlamentin nyt tekemä päätös on direktiivi, joka jättää EU:n jäsenmaille omaa harkintavaltaa. Direktiivin mukaan EU alueella on tarkastelujakso vuosina 2017-2022, jona aikana kukin jäsenvaltio seuraa moottoripyörien liikenneonnettomuuksia ja niiden syitä. Jokaiselle jäsenmaalle jää päätösvalta päättää katsastuksista EU:n asettamissa rajoissa.

Suomessa hyvin yleisesti koetaan, että tarvetta moottoripyörien katsastukselle ei ole.

SMOTOn toimesta Suomessa tullaan ensisijaisesti panostamaan muihin liikenneturvallisuutta parantaviin toimenpiteisiin, kuten valistukseen. Toimenpiteitä selvitetään yhteistyössä alan eri toimijoiden, kuten Trafin, poliisin ja Liikenneturvan kanssa.

Katsastusasia vaatinee kuitenkin voimakasta kansallista lobbaamista erityisesti tarkastelujaksolla 2017-2022.

Lisäksi vielä erään lakiasiantuntijan lausunto asiasta: (Linkki Finnbikers-foorumin sivulle)
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2433.msg73481#msg73481

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #13 : Maaliskuu 15, 2014, 00:51:00 ap »
ON hyvää jos katsastuksia ei tulee.
Mutta kyllä tiedän sentään ,-pikkuvikoja on olemassa silloin tällöin moottoripyörällä ja jarruvikojakin joskus syntyykin. (Itse on takajarruongelma-korjaan kesän aikana ehkä (vanha GL1000 bokseri).
Ja korjauksia maksaa tietysti vähän (ja kun euroja pitäis riittää muullekin)- ja esim. siksi mp-kaverini ei halua vaihtaa takaiskuvaimennin vaikka pitäisi-
 ja tästäkin syystä vähän km tulee mittariin ja ajoominaisuudet huonot.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #14 : Elokuu 29, 2014, 22:21:26 ip »
Näin EU:n emämaassa, Saksassa (noin yleisesti, ei "lakitekstiä"):

Katsastus kahden vuoden välein. Ajoneuvon on oltava niiden sääntöjen mukainen, jotka olivat voimassa ensimmäisenä käyttöönottopäivänä (esim. melu- ja päästöt).  Suurin käytännön murhe on pakokaasupäästöt: ei kat CO 4,5%, kat CO 0,3%. Ajoneuvon valmistajat voivat asettaa omia raja-arvoja, jolloin näitä noudatetaan. Kaikki mikä ei ole alkuperäistä, niitä vahdataan.  Ei alkuperäisosista on oltava erillinen dokumentti mukana (hyväksytty tähän ajoneuvoon) tai ne on erillishyväksytettävä (merkitään rekisteriotteeseen). Renkaat yleisin murhe tässä, sitten pakoputkijärjestelmään tehdyt muutokset.

Ohjeita katsastukseen tulevalle: Rekisteriote ja tarvittaessa muut asiakirjat kuten esim. renkaiden sopivuus (renkaita ei saa valita vapaasti, lähtökohtaisesti voi käyttää vain niitä, joille valmistajalla on tarvittava asiakirja joka osoittaa että sen saa asentaa kyseiseen moottoripyörään). Valmistajan kilven ja valmistusnumeron on oltava näkyvissä ja hyvin luettavissa. Peilit kunnossa ja tukevasti kiinni. Ohjauslukko ja nopeusmittari kunnossa. Rekisterikilpi hyvin luettavissa ja tukevasti kiinni. Kaikki valot ja heijastimet kunnossa, myös merkkivalot. Jarruvalon kytkimet oikein säädetty. Akku kunnossa ja tukevasti kiinni. Äänimerkki toimii. Sähköjohtimien liitokset tiukat, ei oksidoituneet, johdot kunnolla vedetty ja vaurioitumattomat. Tulpat ja niiden hatut ajoneuvon dokumenttien mukaiset (näitäkin on jouduttu irrottelemaan tarkastuksen vuoksi). Ohjaus toimii vapaasti, ei klappia (ohjauslaakerin tarkastus). Ohjaustangon ja kahvojen kiinnitys, ei vaurioita. Jarrujärjestelmän osat kunnossa (kahvat, polkimet, letkut, palat, leyyt) ja jarrujen vapaa toiminta. Kahvojen/polkimien liikevarassa lisävaraa. Jarruneste riittävän tuoretta ja riittävästi, ilmaus tehty.  Renkaiden kunto ja kuluneisuus (min 1,6 mm). Onko renkaiden koko ja merkinnät yhdenmukaiset ajoneuvon dokumenttien kanssa, jos ei onko tarvittavat lisädokumentit mukana. Renkaiden pyörimissuunta. Vanteiden kunto ja kiinnitys (pyörien laakerit). Pyörien akseleiden kiinnityksen tukevuus ja varmistus. Ketjujen, ketjupyörien kunto, ketjujen kireys ja voitelu, ketjulukon kulkusuunta, ketjusuoja paikallaan. Jousituselementtien tiiveys (ei vuotoja).  Seisontajalkojen asentojen varmistus (ajo/käyttö –asennot). Polttoainetankin kiinnitys, kunto, polttoaineletkujen kunto ja kulku.  Moottorin ja vaihteiston vuodot. Paneelit ja tuulisuoja ehjät, tuulisuojan reunan suojaus?  Istuimen kiinnitys, jalkatapit kunnossa?  Liikkuvien osien, nivelien, lukkojen ja laakereiden voitelu? Pakoputken tiiveys, kiinnitys ja melutaso?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2015, 00:17:11 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.