Kirjoittaja Aihe: California III monimutkainen keulan rakenne  (Luettu 11205 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
California III monimutkainen keulan rakenne
« : Tammikuu 16, 2014, 20:32:03 ip »
Olin kuullut että Cali Kolmosen etuiskunvaimennus on melko erikoinen. Purin ja kunnostin sellaisen tänään. Myös hajonneita ja kadonneita osia piti tehdä. Parissa kohtaa piti oikein raapia yläpäätä että mitenkäs nää osat oikein pitäisi olla että olisivat oikein.
Stein Dinseltä on keulaputket tilauksessa. Iskunvaimentimia, alkuperäisen mallisia, en tilannut koska niiden hinta on lähes 600€!

http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html

Että nyt on tähänkin laitteeseen tullut kokemusta.

Artikkeliin on tulossa jatkoa viimeistään viikonloppuna.
Paitti lauantaina ehtooll pitää käydä Tulliklubilla kuulemassa Wilko Johnsonia. Jokunen vuosi sitten jäi hänen Tampereen stadionkeikka väliin. Se vähän harmittaa. Mutta tulee nyt korjattua.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2014, 13:55:18 ip »
Minusta näyttäs tuola olevan ne iskarisysteemit paljo halvempia kun Dinsellä.
http://www.gawa-guzzi.de/firma_frame_eng.html

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2014, 14:25:08 ip »
Joo, näyttäs tekevän tuossa kaupassa vain hiukan päälle 200€ per kappale. Joka tapauksessa halvemmat kuin Stein Dinsellä. Mutta sisältävätkö uudet jouset kuten Stein Dinsen markkinoimissa on?
En kyllä aio ostaa tuoltakaan. Rakenne noissa vaimentimissa on sellainen, nyt kun olen purkanut ja uudelleen ne koonnut, että pätevältä koneistajalta syntyy kyllä kaikki sen rakenneosat. Saattaa olla että itseltänikin. Rakenteet ovat varsin yksinkertaisia. Tiivisteet saa tiivistekaupasta joten en aio toistaiseksi tuhlata vakuutusyhtiön maksamai eläkerahoja noihin putkiin. Sen lisäksi varastossani on peruskunnostettu tonnisen Quotan keula. Se sopisi oikein kivasti Sääksjärvi Triken keulaksi. Ohjausakselin kulmaa pitää hieman muuttaa ja ylä- sekä alakolmioista ottaa 0,85 mm paksu lastu pois. Tai hankkia kolmiot 14,7 mm keulaputkille. Asiaa mietin seuraavan kerran kun ensin on pakollinen jarrutustesti läpäisty ja katsatushenkilöltä saatu siunaus ajoneuvon tieliikenteeseen rekisteröintiä varten. Sen jälkeen keulan vaihto ei tarvitse kuin uuden katsastuksen ja tiedot siitä rekisteröintitodistukseen. Jonkinlainen prosenttimenetys siitä seuraa mutta aiempien kokemusten perusteella Triken kokonaismuutosprosentti ei ylitä kahtakymmentä prosenttia keulan vaihdonkaan kanssa. 35% on käytännön maksimi. Uudelleenverotusraja on 50%.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2014, 17:14:04 ip »
Saksan kielestä paljo ymmärrä mutta musta siinä lukee että satsi(2kpl) seuraaviin malleihin...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2014, 17:53:22 ip »
Minunkin silmään näkyi "2st satz".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2014, 14:58:52 ip »
Selvä. Mulla ei germaanikielet ole koskaan taipuneet älylliseksi kokemukseksi.
Silti taidan pitäytyä kunnostamissani iskareissa.
Moottoripyöräreissuissa on Saksa se alue josta pyrin ajamaan mahdollisimman nopeasti läpi tai ohi.
Osittain johtuu varmasti siitä että en ottanut koulussa valinnaista saksan kurssia....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2014, 19:21:23 ip »
Saksassakin pärjää nykyään hyvin englannilla. Ennen vissiin eivät ottaneet kuuleviin korviinsa! Puhuvat vieläpä erinomaista enkkua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2014, 20:50:51 ip »
Englannilla BMW-mpyörät -varsinkin 70 -80-luvulta ovat edullisia jos vertaa brittim-pyöriin. MOTO Guzzit ovat ns. "välimaastossa" - not cheap and not expensive.
   
Kerran kun kävin Brysselissä tilasin ravintolassa ( missä suomen lippu oli ikkunassa ) cheap vine ilman viinalistan katsomista - ja siitä syntyi oikein
tivoli kun lasku tuli pöydälle - voi herra jestas sentään...   Lopuksi maksoin sopivan hinnan punaviinistä.  Sen jälkeen olen tilannut viin. ravintoloiden listoilta. Aina oppii uusia asioita.

 

mika

  • Viestejä: 92
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #8 : Tammikuu 29, 2014, 16:36:10 ip »
Tämähän olikin mielenkiintoinen tarina.
Aiheesta innostuneena purin Cali 3 keulan ja irroitin iskunvaimentimet. Säätoruuvit olivat aikojen saatossa jumiutuneet ja / tai vedetty avaimella pohjaan kiinni. Iskarit eivät kyllä vaimentaneet enää mitään...
Kaikki osat olivat kyllä ehjiä. 
Rakenne on kyllä todella mielenkiintoinen ja tosiaan kannattaa katsoa mikä vaikuttaa mihinkin palikkaan. Iskunvaimentimissa oli noin puolet öljyistä vuotanut kompensaatiokammion puolelle. Öljyä iskareista löytyi sisältä n. 30 ml / kpl. Lienee sitten vuotanut uloskinpäin ?
Minkä kokoisia O-renkaita laittelit iskariin ? Itse mittailin kompensaatiomäntään 21x35 mm, paluuvaimennuksen säätöakselille 4x1.5 mm ja männänvarren puoleisen päätytulpan O-rengas 14x2.5 mm.
Löytyyköhän mistään noita männänvarren puoleisen tulpan muita tiivisteitä ? Niissähän on O-renkaan lisäksi kaksi muutakin tiivisterengasta.

- Mika 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #9 : Tammikuu 29, 2014, 17:04:49 ip »
Jaaha. Enpä tullut katselleeksi kovin tarkkaan mitä kokoja. Laitoin O-rengaskokoelmalaatikoista mahdollisimman samanlaisia O-renkaita.
Voin ottaa vielä toisen vaimentimen auki uudelleen kun epäilen että yhteen rinkulaan tuli asennettaessa vikaa eikä mäntä palauta enää. Sellainen kuminsoiro jäi työpöydälle...
Eilen tuli Stein Dinseltä teleskooppiputket ja tiivisteet että ei tarvitse purkaa kovin paljoa kun ei ole koottukaan.
Eli keulan saan kohtsiltään koottua. Teenpä tarkempia O-rengasmittauksia samalla.

mika

  • Viestejä: 92
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #10 : Tammikuu 29, 2014, 18:39:25 ip »
Jep...
O-rengas leikkaa varmaan helposti siihen iskariputken kierteeseen.
Purinkin iskarin päätytulpan loppuun asti.. Sillähän onkin stefa 12x19x5.
On muuten mukava mennä O-rengaskaupan tiskille kyselemään O-renkaita. Niitä on noin 30 miljoonaa eri mittaa.
Katselin noita uusia iskareita Saksanmaalta. Myyvät FAC sekä Bitubo merkkisiä vehkeitä. Näissä ei ole paluuvaimennuksen tai jousenkireyden säätöjä niinkuin tässä alkuperäisessä synsteemissä. Ainakin Fac on kaasuiskari. Nämä tulevat teleskooppiputken sisään toisin päin verrattuna alkuperäiseen.
Mutta tässähän se talvi-ilta kuluu rattoisasti tallissa väkertäessä...

- Mika

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #11 : Tammikuu 29, 2014, 19:29:03 ip »
Onhan noita o-renkaita. Vielä kun metritavarasta voidaan liimata mieleisiä mittojen mukaan. Nekin varmaan tässä toimisivat, kun kelpaavat räjähdeteollisuudessakin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mika

  • Viestejä: 92
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #12 : Helmikuu 04, 2014, 17:06:35 ip »
Uudet O-renkaat ja stefat saatu. Iskarit kasassa ja toimivat hyvin. Vaimentimiin laitoin 15w öljyt sisään, paluuvaimennuksen säätökin toimii hienosti. Laitoin vielä 6mm / teleskooppi prikkoja lisää jousen esijännityksen lisäämiseksi. Kesällähän sitten tuon näkee...

- Mika

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #13 : Helmikuu 04, 2014, 18:06:02 ip »
Mulla on vielä vaiheessa tuo keulahomma: kokoonpano aloittamista vaille valmis.
Enempi ollut takapään osien kanssa tekemistä. Brevan äänenvaimentimessa vikaa: http://www.motomatti.fi/2014/02/arkipyoran-toinen-havaittu-vika.html

Havaitsin ihan yllättäin normisyynäyksen aikana että putkessa on reikä. Muutakin laitettavaa löytyi vaikka ei vikaa olekaan vielä ilmennyt. Kannattanee muidenkin ison Brevan (850 -1100 -1200) omistajien katsoa kyseinen kohta ja taitaa Norgessa/Sportissa olla samankaltainen rakenne.

Päivää myöhemmin: Iskunvaimentajat purettu ja suurin osa tiivisteistä vaihdettu. Mitatkin saan vielä osille kunhan muistan ottaa muistilapun tallilta matkaan.
http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2014, 19:48:37 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California III monimutkainen keulan rakenne
« Vastaus #14 : Helmikuu 04, 2014, 18:38:46 ip »
Amerikassa moittivat että Quotan putket repeilevät omia aikojaan. Siksi pääty(i)vät tarvikeränneihin. Nimenomaan tuo keskipönttö ei kestä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.