Kirjoittaja Aihe: Meniköhän telaridiaknoosi oikein??  (Luettu 4096 kertaa)

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Meniköhän telaridiaknoosi oikein??
« : Tammikuu 04, 2014, 15:12:04 ip »
Hoi

Ilmeisesti LM 4:n etuiskunvaimentimet ovat sököt, koska laitettaessa painetta yläpäästä laskee paine heti kohta nolliin ja ilma tulee ulos liukuputkien "stefan" välistä.
Eikö se ole niin, että yläpäässä olevat patruunat hoitavat vaimennuksen kokonaan ja liukuputkien sisällä oleva öljy on vain voitelua varten ja tässä tilassa ei ole painetta eikä varsinaista iskunvaimennusta.

Löytyykö patruunoihin korjaussarjoja??

Mistäpä olette hankkineet patruunat? "Stein Dinse":   http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Fork-damper:::1_41_217.html osoitteessa on ko. vaimentimia.
Mitenköhän Guzzin uusi mahantuoja Heino, joko toimii??

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Meniköhän telaridiaknoosi oikein??
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2014, 17:06:58 ip »
Joo, patruuna hoitaa iskunvaimennuksen ja öljy vain voitelun. Kuulostaa siltä, että patruunan tiivisteet on korkanneet. Larion keulan purkaneena, uskallan väittää että patruunaa ei ole tarkoitettu purettavaksi ja huollettavaksi. Omani olivat onneksi ehjät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Meniköhän telaridiaknoosi oikein??
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2014, 01:08:32 ap »
Tämmöistä on tullut vastaan, mahtaako olla nykyään muitakin vaihtoehtoja tarjolla.

Se malli missä on paineentäyttöventtiili, pitää sisällään kumipalkeen mikä on heti sen venttiilin alla.
Jos paineet häviää mainittuun suuntaan, täytyy kumipalkeen olla rikki. Ja patruunan vaimenninöljyt
poistuneet teleskooppiputkeen. Siis kaksi eri vikaa. Kumipalkeen tehtävä on pääasiassa hoitaa
iskaripatruunan männänvarren aiheuttama tilavuudenmuutoksen kompensointi.
Sen palkeen saa muistaakseni näkyville kun avaa muovimutterin missä venttiili on kiinni.
Muistuttaa siis kaasuiskaria. Näitä ei ole tarkoitettu korjattavaksi.

Malli missä ei ole ilmaventtiiliä, vaan ylimmäisenä on pyöreä alumiinitulppa ja sen alla o-rengas.
Kumipalkeen hommaa hoitaa jousi ja mäntä. Nämä ovat purettavissa, öljyntäyttö on kasatessa hankalaa.
Kasattaessa tilavuudenkompensointimännän alle, siis patruunan sisään ei saa jäädä ilmaa ja öljymäärä
täytyy saada sellaiseksi että, tilavuudenkompensointimäntä pääsee tekemään täyden liikkeen.
Näissä kun sen tulpan o-rengas alkaa vuotaa, täyttyy jousitila pesu/sadevedellä=>Jousi ruostuu,
mäntä juuttuu ja siinä oleva o-rengas alkaa vuotaa. Jos tämän tulpan alta tihkuu öljyä, patruuna
on sökö/täytyy korjata.

Siinä mallissa missä on vaimennuksen ja jousen säätö yläpäässä, vaimenninpatruuna sijaitsee kaikkein
alimmaisena teleskooppiputkessa. Iskarin männän aiheuttaman tilavuuden muutoksen kompensoi tässäkin
mäntä ja ilmatilassa oleva jousi. Vaimenninpatruuna on jäähdytyksen kannalta hyvässä paikassa teleskoopin voiteluöljyn ympäröimänä.
Huonoa on se että, kun sen tilavuudenkompensointimännän tiiviste vuotaa, täyttyy jousitila
vähitellen öljyllä jumittaen iskaripatruunan  ja sitä myöten koko keulan. Myös patruunan sisään
näyttää joutuvan voiteluöljyä männän varren tiivisteen ohi. Patruunaan tulee siten liikaa öljyä. Tämäkin
jumittaa patruunan ja teleskoopin. Tai kun ajaa kunnon pattiin, vaimenninpatruunan ylempi päätytulppa siellä
teleskoopin sisällä irtoaa, tulee kierteestä läpi.
On purettavissa mutta kaikki patruunan päätytulpat on liimattu jollain kissalanpoikienliimalla kiinni.
Lisäksi patruunan kuoret ovat todennäköisesti venyneet tuon pattiin ajon takia. Tuskin kannattaa
korjata jos vuoto+jumi+patti skenaario on päässyt tapahtumaan.

Edellä mainittu jumitus ei ilmene äkillisesti vaan teleskoopin sisäänjoustovara vähenee vähitellen
ja aluksi huomaamatta.

Steindinseltä hankin viimeiksi.

Pekka



Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Meniköhän telaridiaknoosi oikein??
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2014, 13:22:38 ip »
Samaiset aikeet meikäläisellä. California Kolmosen/Sääksjärvi Triken keula vaatii kunnostusta. (On tosin toisenlainenkin keula hankittuna myöhempää käyttöä ajatellen.) Keula on tyypiltään säädettävä: Compressio ja Rebound säädöt nupikoilla ja jousipaineen säätö kuusiokannalla teleskooppien yläpäistä.
Sisäputket luopuneet huollon puutteen vuoksi pinnoitteistaan. Niitä kun pitäisi aika-ajoin huollon yhteydessä kääntää sekä alaputken liukuheloja myös. Tällöin rasituskohta osuus aina hieman eri kohtaan ja sisäputki kestää huomattavasti pidempään.

Mutta nuo keulan säädettävät iskunvaimenninpatruunat vaikuttava olevan hiton kalliita. Putkien hinta aikanaan MotoItaliassa olisi ollut 400€ pari. Stein Dinse: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Fork-tubes/standpipe-Cal-3-1000-S-MGT-2-Ser-40-mm::977.html

Iskunvaimentajia ei saa alkuperäisen kaltaisia vaan tilalle tarjotaan paineilmasäätöisiä ja melko arvokkaita. Stein Dinse: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Fork-damper/Fork-damper-kit-Fac-Cal-3-1000-SP-3-90-%3E::100.html
Paljonko sitten lienisivät alkuperäiset jos suhde on sama tarvike/alkuperäinen kuin noilla teleskooppiputkilla? Ei uskalla edes arvailla.....

Cali Kolmosen keulaputket ovat melkoisen täynnä rojua. Pelkästään jousia on tuplamäärä tavalliseen keulaan nähden. Kuva liitteenä.

Laitoin vertailun vuoksi myös kuvan LM Nelosen keulasta joka jo alunpitäen on ns ilmakeula.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Meniköhän telaridiaknoosi oikein??
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2014, 17:28:08 ip »
Niitä kun pitäisi aika-ajoin huollon yhteydessä kääntää sekä alaputken liukuheloja myös. Tällöin rasituskohta osuus aina hieman eri kohtaan ja sisäputki kestää huomattavasti pidempään.

Miten pitkään noiden sitten pitäisi kestää, kun olen nähnyt halpojen japanialaisten keulaputkien kestävän muutamankin satatuhatta (ei minun ajamana). Kyllä se tavallisissa Suomen ajo-olosuhteissa kestää järkevän moottoripyörän käyttöiän vähemmälläkin pyörittelyllä. Hätävarjelun liioittelua. Tärkeätä on pitää huoli, että keulan liemiä vaihtelee vaikka liiankin usein ja pitää stefoista huolen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Meniköhän telaridiaknoosi oikein??
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2014, 18:17:09 ip »
http://www.gawa-guzzi.de/firma_frame_eng.html
Tuolakin on noita iskarin sieluja ja liukuputkia ym.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Meniköhän telaridiaknoosi oikein??
« Vastaus #6 : Tammikuu 05, 2014, 18:57:41 ip »
Ei mullakaan japaninpyörien kanssa juuri keulaongelmia ole ollut mutta näissä Guzzeissa ja saman firman Benelleissä tuo teleskoopin kromin irtoaminen on ollut ihan normijuttu. Kestää tuplasti pidempään kun muistaa hieman käännellä sisäputkia. Sehän ei ole mikään vaiva keulan huollon yhteydessä. Muistaa vain merkata alkuperäisen asennon ennen kuin löysää ylä- ja alakolmion.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Meniköhän telaridiaknoosi oikein??
« Vastaus #7 : Tammikuu 06, 2014, 12:36:35 ip »
 Hoi

Kiitos vastauksista, varsinkin Pekan kattavasta kuvauksesta eri tyypeistä ja niiden rakenteista.

Uusiksi nuo meikäläisen vaimentimet menevät, tämän tyyppiset siellä on nykyään: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Fork-damper/Fork-damper-kit-Fac-LM-1000-Cal-3-%3E90::4130.html

Olisivat muutaman euron halvemmat nuo Fac-kitit kuin "originaalit" Bitubot. Pitänee kuitenkin tilata nuo alkuperäiset Bitubot. Olisiko jolla kulla kokemuksia näiden välisistä ominaisuuksista ja kestävyydestä??

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Meniköhän telaridiaknoosi oikein??
« Vastaus #8 : Tammikuu 06, 2014, 22:43:55 ip »
Tuo ensimmäinen kohta kuvasi alkuperäistä Sebac-vaimenninta. Se missä teleskoopit on yhdistetty
ilmaputkilla. Jos nyt Karin pyörästä löytyy linkittämäsi FAC-patruunat, ne on ilmeisesti jo joskus
vaihdettu? Sebac taitaa nykyään keskittyä skoottereiden ja autojen vaimentimiin.
LM:n keulan kanssa taitaa olla haastavinta saada liukuputket kulkemaan herkästi. Tai ei siitä
herkkää saa mutta voi sitä yrittää. Sen puoleen kunhan on vaimentimet ;D.
Omassa LM:ssa taitaa olla nyt nämä:
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Gabel/Gabelstossdaempfer/Gabelstossdaempfer-M-GT-2-Ser-1000S-LM1000-Cal-1100::4114.html#!
Samalla sivulla näkyy edullisempikin vaihtoehto.
En muista oliko tuon kanssa pituudessa/jousissa jotain ongelmaa, aiemman Bitubon kanssa oli.
Eli jos uuden patruunan mitoissa on eroa alkuperäiseen, eikä jousia tule mukana, voi olla etteivät
alkuperäiset jouset ja/tai jousituksen korkeus ole sopivat ilman muutostöitä.
Ongelma saattoi toki johtua omista mieltymyksistäkin.

Mitä tulee japsikeulojen puslien kestävyyteen, ainakin Buellissa olevan Showan puslien teflonpinnoite
irtosi aina yhden kesän ajeluiden aikana säännöllisesti. Joskus pinnoitteen muruja meni tiivisteen väliin
aiheuttaen vuodon. Kaikenlaisia öljymerkkejä tuli kokeiltua ihan randomina kun purkkien mainos-
teksteistä ei apua ollut. HD:n varaosana ostettu taisi olla likimain huonoin vaihtoehto.
Nyt mennään Motulilla ja näyttää paremmalta. Toivottavasti pitävät spexit nykyisellään.
Ainakin aiemmin oli olemassa erilaisille liukupinnoille omat liukasteet mutta ainakin minulta ja 
vaimenninöljypurkkien kyljestä se tieto on kadonnut?

Pekka
Sohc van Helmi.