Kirjoittaja Aihe: Vaihdevipu  (Luettu 8088 kertaa)

mika

  • Viestejä: 92
Vaihdevipu
« : Joulukuu 27, 2013, 11:55:11 ap »
Löytyisiköhän keltään ylimääräistä vaihdevipua ? Tämähän tulee sinne vaihteiston peräosaan siirtoakselille.

Mika 0400 165810

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2013, 14:18:39 ip »
Pääsevät sekä akselin että vivun spoorit salakavalasti kulumaan ajan kanssa jos kiristysruuvi on löystynyt/jäänyt löysälle. Monennäköisiä korjauksiakin on tullut nähdyksi. Tyypillinen väliaikaiskorjaus on ottaa vipu irti ja levittää kiristysrakoa suuremmaksi poistamlla siitä metallia ja toivoa että akselissa on vielä sen verran karheutta että kiristymistä tapahtuu.

Nyt kun akseli on jo valmiiksi kulunut niin uusi osa ei välttämättä tuo kuin hetken avun. Siksi se pitää saada istumaan hyvin akseliin niin että spoorit osuvat kohdilleen täysin eivätkä vain osittain. Varmin keino on uusia akseli samalla kertaa.

Olen usein maininnut puhtauden tärkeyden. Jostain syystä tätä näkyvissä olevaa aluetta ei näytetä puhdistettavan muun pesun yhteydessä eikä siten huomata lian sisällä tapahtuvaa kulumista/välystä. Kiristyksen tarkistus riittäisi pesun yhteydessä. Samalla on hyvä puhdistaa ja voidella myös kytkinvivun saranatappi joka on siinä aivan vieressä. Kerran vuodessa.

Uusien osien kyseessä ollen voi laakerilukite spooreissa auttaa pitkäänkin mutta jos pienintäkin liikettä pääsee tapahtumaan ei siitäkään ole kuin haittaa.

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #2 : Joulukuu 28, 2013, 15:26:13 ip »
Moi !!
Kyseessä ei ole spoorituksen löystyminen. Tein tuohon V7 Sportiin muutoksen, vaihdoin vaihdevivun vasemmalle puolelle. Jarruvipu siirtyi taasen oikealle puolelle. Eurooppalaisissa V7 Sporteissa oli alunperin vaihteet oikealla puolella. USA-malleissa oli toisenlainen vivusto ja vaihteet vasemmalla. Joutui vielä vaihtamaan toisenlaiset alarunkoputket (850 T3) ja löysin Ameriikan Ebaystä vivuston jo viime talvena. Alkuperäisillä alarunkoputkilla olisi pärjännyt kyllä myöskin, mutta niitä olisi pitänyt vähän rälläköidä. V7 Sportin alkuperäisiä runkoputkia ei löydy ihan joka marketista joten jäi rälläköinnit tekemättä.
Tämä vaihteiston vipu pitäisi olla nyt tätä taivutettua mallia. Alkuperäinen on tässä pyörässä suora.
Teo Lamersilta ei kyllä löydy vipua ainakaan verkkokaupasta...


- Mika

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2013, 17:33:38 ip »
Pitänee tutkia oma varasto. Menee muutama päivä ennen kuin pääsen tallille.
Toinen vaihtoehto on valmistaa tuommoinen kunhan on mitat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #4 : Joulukuu 28, 2013, 19:21:13 ip »
Eikös tuo ole terästä? Kävisi siis mikä vaan aihioksi ja muokattavaksi hitsaten ja hieroen
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #5 : Joulukuu 28, 2013, 22:52:07 ip »
Ostin pyörän 2008. Tokana vuonna alkoi vaihde liikkua huonosti. No minä tietämättäni sitä vaihdevivustoa säätämään ja hieman se auttoikin.
Nurmen Make huomasi - kokemuksestaan - tuon vivun olleen hyvin löysässä. Vipu löystyy akselin suuntaisesti ja yrittää liukua pooreista pois. Hän vaihtoi kuusiokolopultin sijaan tavallisen pultin, koska se on helpompi kiristää itsekin.
Sen jälkeen olen sen joutunut remppaamaan useasti ja myös reissun päällä. Kerran vaihdoin ja kiristin pultin ihan apinan raivolla ja lisäsin vielä nylock-mutterin ja jousiprikan alapuolelle. Pitkä pulttihan menee läpipulttina.
Ja taas - sama löystyminen. Tähän kuuluu suomalaisia pieleenmenon ja suuttumuksen sanoja...  >:(
No irrotin koko vivun ja, kuten MM:kin totesi, sahasin tuon kiristysraon auki kun se oli kiristynyt ihan pohjaan vaan ei enää kiristänyt. Mutta taas sen vaan löystyy. Lisää po. sanoja...
Ilmeisesti se  materiaali venyy ja väsyy. Lisäksi on huomattava, että varsinainen poljivivusto ikäänkuin toispuoleisesti kampeaa, joten siinäkin saattaa olla osasyy.
Talven aikana on tarkoitus joko
a) Porata 5mm reikä alapuolelta läpi ja akseliin asti ja vetää siihen jenka ja kuusiolukitusruuvi+luja Locktite paikalleen. Tällä varmistan sen, että vipu ei liiku enää akselisuunnassa siis pooreista pois.
b) Porata akselinsuuntainen 4mm reikä vivun ja akselin saumakohtaan ja naputella putkisokka siihen Loctiten varmistamana. Tämä arveluttaa, koska poraaminen tehdään akseliin ja siihen kohdistuu sitten myös lyöntiä ( naputusta). Voipi olla, ettei ole hyvä konsti näin.
c) Poraan vivun ja akselin läpi 4 tai 6 mm reiän ja siihen sitten pulttia ähräämään.
Oliskos MM:lla tähän jotain mielipidettä? Lähinnä tuon akselin poraamiseen...

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2014, 09:04:09 ap kirjoittanut TimoEv »

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #6 : Joulukuu 29, 2013, 11:54:29 ap »
Moi !!

Motomecca-puljusta näyttäisi löytyvän vipuja hintaan 35€ / kpl. Tuohon hintaan en viitsi alkaa tekemään...
https://www.motomeccaspares.com/products/search.php
Stucchilta 64€.
Varaosanumero on muuten: 18258201
Tarvitseeko tilata useampi ??

- Mika

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #7 : Joulukuu 29, 2013, 15:19:21 ip »
Lainaus
Oliskos MM:lla tähän jotain mielipidettä? Lähinnä tuon akselin poraamiseen...

Lähinnä nuo kaikki luettelemasi kikat ovat enemmän tai vähemmän tekohengitystä tai hätävarakorjausta, valitettavasti. Vasta akselin ja vivun vaihtaminen uuteen korjaa vamman lopullisesti.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #8 : Joulukuu 30, 2013, 13:22:44 ip »
Quotassa oli samaa vikaa, että poljin niivittyi pois useita kertoja. Minulla ainakin auttoi kunnollinen pohdistaminen ja Loctite. Seuraavaksi vaihdetaan tuo em. osa.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #9 : Joulukuu 31, 2013, 15:06:46 ip »
>> asta akselin ja vivun vaihtaminen uuteen korjaa vamman lopullisesti. <<

Niin..tuota... sama ongelmahan on kohta taas edessä? Ja tuo akselin vaihtaminen...eikös sekin ole suuritöinen toimenpide?

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #10 : Joulukuu 31, 2013, 15:30:30 ip »
Ai se oli se ylempi vipu... Perun puheeeni mutta kai se akselin pooritus kestää ja vipu kuluu.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #11 : Joulukuu 31, 2013, 17:08:19 ip »
Yleensä helpommin vaihdettava osa on pehmeämpi, mutta jos kiinnitys on pitkään löysällä, niin meneehän ne molemmat pilalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #12 : Joulukuu 31, 2013, 17:58:16 ip »
>> asta akselin ja vivun vaihtaminen uuteen korjaa vamman lopullisesti. <<

Niin..tuota... sama ongelmahan on kohta taas edessä? Ja tuo akselin vaihtaminen...eikös sekin ole suuritöinen toimenpide?


Voisiko noiden vipujen materiaali tai rakenne olla jossain välissä muuttunut kun ei vanhemmissa tuommosia ongelmia ole. Kävin molempien calien vivut tutkimassa ja tivistä on. Kilsoja noilla romuilla nyt takana yhteensä pian 450tkm ja alkuperäiset vipstaakit.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #13 : Tammikuu 04, 2014, 17:15:02 ip »
Uusi vipu löytyi !! Tarkastakaapa vivun ruuvin kireys, ettei booritus mene pilalle......
- Mika

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #14 : Tammikuu 04, 2014, 19:04:41 ip »
Mulla jäi pikkulohkossa koneen vaihdon yhteydessä kirimättä. Irtosi sitten vitosella, risteykseen hiljennellessä. Kiva tunne, kun valot vaihtuu ja poljin lerpattaa alhaalla ilman vastetta  ;D
Näköjään isossa pikkulohkossa riittää putu lähteä paikaltaan vitosellakin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.