Ostin pyörän 2008. Tokana vuonna alkoi vaihde liikkua huonosti. No minä tietämättäni sitä vaihdevivustoa säätämään ja hieman se auttoikin.
Nurmen Make huomasi - kokemuksestaan - tuon vivun olleen hyvin löysässä. Vipu löystyy akselin suuntaisesti ja yrittää liukua pooreista pois. Hän vaihtoi kuusiokolopultin sijaan tavallisen pultin, koska se on helpompi kiristää itsekin.
Sen jälkeen olen sen joutunut remppaamaan useasti ja myös reissun päällä. Kerran vaihdoin ja kiristin pultin ihan apinan raivolla ja lisäsin vielä nylock-mutterin ja jousiprikan alapuolelle. Pitkä pulttihan menee läpipulttina.
Ja taas - sama löystyminen. Tähän kuuluu suomalaisia pieleenmenon ja suuttumuksen sanoja...

No irrotin koko vivun ja, kuten MM:kin totesi, sahasin tuon kiristysraon auki kun se oli kiristynyt ihan pohjaan vaan ei enää kiristänyt. Mutta taas sen vaan löystyy. Lisää po. sanoja...
Ilmeisesti se materiaali venyy ja väsyy. Lisäksi on huomattava, että varsinainen poljivivusto ikäänkuin toispuoleisesti kampeaa, joten siinäkin saattaa olla osasyy.
Talven aikana on tarkoitus joko
a) Porata 5mm reikä alapuolelta läpi ja akseliin asti ja vetää siihen jenka ja kuusiolukitusruuvi+luja Locktite paikalleen. Tällä varmistan sen, että vipu ei liiku enää akselisuunnassa siis pooreista pois.
b) Porata akselinsuuntainen 4mm reikä vivun ja akselin saumakohtaan ja naputella putkisokka siihen Loctiten varmistamana. Tämä arveluttaa, koska poraaminen tehdään akseliin ja siihen kohdistuu sitten myös lyöntiä ( naputusta). Voipi olla, ettei ole hyvä konsti näin.
c) Poraan vivun ja akselin läpi 4 tai 6 mm reiän ja siihen sitten pulttia ähräämään.
Oliskos MM:lla tähän jotain mielipidettä? Lähinnä tuon akselin poraamiseen...