Kirjoittaja Aihe: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto  (Luettu 12292 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« : Lokakuu 29, 2013, 11:39:42 ap »
Monella näkyi kesän riennoissa olevan vielä Guzzeissaan käytössä vanhat kumiletkut jarruletkuina. Niillä on olemassa maksimi käyttöikä jolloin ne pitäisi turvallisuussyistä vaihtaa uusiin. Aika harvoin näin kuitenkaan menetellään. Itse vaihdoin muun rakenteluhomman yhteydessä Trike-projektin jarruletkut uusiksi ja samalla kertaa poistin jarrujen integraation. Polkimesta tulee toimimaan takajarrut ja kahvasta molemmat etulevyt.
http://www.motomatti.fi/2013/10/saaksjarvi-trike-etujarrun-uudet-letkut.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #1 : Lokakuu 29, 2013, 13:48:30 ip »
Resepti on helppo; vanhat letkut irti ja niiden kanssa hydrauliikkaliikkeeseen. Tekevät mittojen mukaan uudet odottaessa. Maksavat 30-50 € kipale. Miiden kanssa sitten takaisin tallille, asennus ja ilmaus. Homma valmis, yhden iltapäivän keikka.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #2 : Lokakuu 30, 2013, 11:29:57 ap »
Jarruletkujen kopiointi vanhojen mukaan on hydrauliikkaliikkeen asentajalle paras menetelmä. Tätä menetelmää olen itsekin toteuttanut. Mutta sitten kun halutaan esimerkiksi ohjaustangon vaihdon tai muun muutostyön vuoksi erikoismittaisia letkuja niin menee hieman vaikeammaksi. Pitää tehdä piirustukset ja merkitä niihin tarkkaan banjojen asennot koska letkut eivät siedä lainkaan kiertoa vaan niiden tulee olla vapaasti ja ilman jännityksiä asennettuna. Letkujen reititkin voivat muuttua.

Paras tapa on kuitenkin tehdä letkut paikanpäällä suoraan pyörään. Silloin tulee mitat varmasti oikein ja letkujen pujottaminen sujuu kivuttomammin.

Sellaisen ilmiön olen huomannut tuossa integraation poistamisessa että jos sen tekee kumiletkuilla niin kahvasylinterin liike ei riitä kahdelle jarrusatulalle mutta kun ne vaihtaa teflonletkuiksi (metallipunosletkuiksi) niin jopa teho riittää. Tulee kevyttoiminen ja tunnokas jarru.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #3 : Lokakuu 30, 2013, 13:35:05 ip »
>> Tulee kevyttoiminen ja tunnokas jarru. <<
Muistaakseni täällä joskus "joku" kertoi tehneensä po. muutoksen, mutta joutui uusimaan kahvan, koska pääsylinterin teho ei riittänytkään. En muista oliko kyse kumiletkuista.
Mutta onko todella niin, että nykyisillä uusilla letkuilla teho riittää? Nää teräspunosletkuthan on olleet vakiona jo vuosikausia.
Miten pyörän jarrutuskäyttäytyminen muuttuu? Jäähän se jakoventtiili pois käytöstä.
Kokonaisjarrutusteho kai sinänsä vähän nousee - eikös? Ja jalkajarrun teho laskee, mutta ei tietenkään samassa suhteessa, koska etujarruhan on aina tehokkaampi, kuin takajarru.
Olen itse miettinyt tuollaista muutosta, sillä jalkajarrun käyttö vähän tehottomana on vähäistä, jolloin paras mahdollinen jarrutusteho jää ikäänkuin käyttämättä.
Tietenkin herää kysymys, jotta miksi tehdas on ylipäätään tuolaisen tehnyt ja miksi niin tekee moni muukin. Ei kai sitä ns. piruuttansa ole tehty.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #4 : Lokakuu 30, 2013, 14:16:53 ip »
Helpointa tuon reitityksen mittaaminen on siten, että ottaa sopivan paksua narua tai vaikka kumipintaista jatkojohtoa pätkä. Sillä mittaa ja mitan kanssa hydykauppaan. Banjoissa riittää, että päät on 45 asteen sisään oikeassa asennossa, jos siis on erikoiskulmabanjot 30, 45 jne astetta). Suorakulmaisilla vähemmän tarkkaa. Tämä siis Cali-mittaisilla letkuilla. Omassa huomasin, että 50 milliä hukkuu kyllä, sitä pidempi ylimäärä on liikaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #5 : Lokakuu 30, 2013, 16:49:27 ip »
Sen verran vedän takaisin että en ole kokeillut tehdä integraalipoistoa nelimäntäisille satuloille eikä sitä kukaan ole vielä halunnut. Brevassa (1100) ja Cali EV:ssä näyttää olevan, ainakin äkkiä katsottuna, samat satulat mutta Calissa kahvasta jarru vain oikeaan levyyn. Siinä suhteessa Brevan kahvasylinteri olisi sopiva Cali EV:n käyttöjarruksi molemmille puolin. Mutta jarrupolkimen käytöstä tulisi hieman raskaampaa ja kovasti tehottomampaa kuin integroituna.
Itse en pidä yhdistelmäjarruista. Johtunee siitä että silloin kun opiskelin mp ajoa en sellaisista tiennyt mitään. Silloin opetettiin että tehokas jarrutus alkaa polkimella ja päättyy etujarrun käyttöön. Sillä opilla olen tähän asti pärjännyt.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #6 : Lokakuu 30, 2013, 17:02:42 ip »
<snip>
Itse en pidä yhdistelmäjarruista. Johtunee siitä että silloin kun opiskelin mp ajoa en sellaisista tiennyt mitään. Silloin opetettiin että tehokas jarrutus alkaa polkimella ja päättyy etujarrun käyttöön. Sillä opilla olen tähän asti pärjännyt.

Nykyoppi on (muistaakseni) kyllä niin, että etujarrulla jarrutetaan ja takajarru vain säestää.
Moto Survivalissa joskus ammoin tuota näytettiin ja jonkin kerran meni pieleen, niin että takajarru ei lyhentänyt jarrutusmatkaa lainkaan.

Noh, meikäläinen ajelee yhdistelmäjarruilla (niinkuin ajeli silloinkin).  :)
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #7 : Lokakuu 30, 2013, 22:07:53 ip »
Lainaus
vanhat kumiletkut jarruletkuina
Onkos joissain mallisarjoissa ollut jo alunperin metallukudosletkut? Näyttäisi että Daytona, Sport1100, Centauro, V11 -malleissa olisi ainakin nuo metallikudosletkut ?

No, kun vaihtaa kunnon letkut niillä kai pärjää pitkään, ylläpitokulut siltä osin vähenevät (toinen kuva esitteestä, toinen wildguzzi palstalta).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #8 : Lokakuu 31, 2013, 18:00:02 ip »
Useilla meistä on nuo kaksi rasitetta...

Teflonletkut taisivat tosiaan tulla Daytonan myötä vakiovarusteeksi. Ovat ilmeisesti vieläkin sen verran arvokkaita putkia että monissa pyörissä on edelleenkin kumiletkut. Eikä ne kumiletkut sinällään huonoja ole mutta ikääntyvät nopeammin kuin teräspunosletkut. Esimerkiksi tämän vuoden 600cc H****ssa näkyy olevan vielä kumiletkut vakiona.
Kumiletkuista myös liukenee ainesosia jarrunesteeseen ajan kanssa. Tekee nesteestä mustaa. Sameus taas johtuu veden sekoittumisesta jarrunesteeseen.
 
http://www.motomatti.fi/2013/10/jarrunesteista-tietoa.html

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #9 : Lokakuu 31, 2013, 19:24:42 ip »
Jostain on jäänyt mieleen sellainen juttu että, NTX-mallista löytyy ensimmäiset tehdasasenteiset
teflonletkut. Pitäneekö paikkansa?
Omani on vuodelta 1989 ja siinä on teflonletku etu- sekä takajarrussa. Vai liekö edelliset omistajat
vaihtaneet.

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #10 : Lokakuu 31, 2013, 19:40:42 ip »
TT:ssä oli kumiletkut mutta tosiaan NTX:ssä oli etujarruletku teflonia. Ei silti jarruja hyväksi tehnyt. Kovemmassa ajossa jarrut häipyivät. Olisi tarvinnut tuplalevyt eteen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #11 : Lokakuu 31, 2013, 20:24:59 ip »
Kaverin Ntx:ssä on myös ilmeisen originaali teflonletku. Tuntuma on sellainen, että ilmaa ei ole mutta jotenkin puiseva tunne. Iso ja karkeahko etupyörä lisää vielä epävarmuuden tunnetta. Tuo alusta-rengas koko -kombo pitää huolen siitä, että enempää jarrua ei kestä. Hiekalla vielä vähemmän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #12 : Marraskuu 01, 2013, 19:36:25 ip »
Hmmmmm.

Millellä tulee ensi kesänä 25 vuotta täyteen. Onko aika vaihtaa letkut? Nesteet vaihdoin noin 5...10 vuotta sitten ja jarrut pelaa kuin unelma. Etujarrun pääsylinterin tiivisteet meni vaihtoon kolmisen vuotta sitten. Letkut on alkuperäiset takuuvarmasti eikä ne ole päällisin puoilin edes pykineet, kun ne ovat vapaa-ajan ja talvet suojassa auringin UV-säteilyltä pellikation alla. Integraalijarrut jyrää...tai kun niihin on tottunut ei paluureittiä klassiseen kahva-poljinsysteemiin tahdo löytyä selkäytimestä mitenkään...

Kun on varvasjarruun tottunut niin kaupunkiliikenteessä sen parempaa ei ole. Eikä oikein maantielläkään. Ilman integraaleja en mahdollisesti täällä kotona kirjoittelisi tänne yhtään mitään. Tuli vuonna kuokka & kirves äkkipysäys Puolassa, jolloin täyteen pakattu yhdistelmä taisi nostaa lopulta takapyörän ilmaan kun oli "kaikki pelissä". Kaikki liinat liki vaistonvaraisesti. Jäi viimein melkein metri matkaa edessä Full Stopin tehneesen  LT Volkkariin. KIITOS BREMBO  hyvistä jarruista.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2013, 08:37:14 ap kirjoittanut egon »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #13 : Marraskuu 01, 2013, 20:09:08 ip »
Kuin myös alkuperäiset letkut vielä molemmissa kaleissa(-86 ja -95). Vanhemmassa voi olla nesteetkin.... ;D Kyllähähän ne letkut voisi jo vaihtaa mutta ei niitä jarruja kummassakaan moittia voi.  Kyllähän ne jarruletkut aikalailla elää ja pullistelee kun oikein tosissaan jarrua painaa.... Saatampa ne talven aikana uusia.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Jarruletkujen ikääntyminen ja vaihto
« Vastaus #14 : Marraskuu 01, 2013, 20:33:50 ip »
Le Mans jarruttaa näillä italialaisilla nykyään  :)
http://www.frentubo.com/