Kirjoittaja Aihe: V12 sport ja öljyvuoto  (Luettu 55944 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #45 : Joulukuu 19, 2013, 18:44:51 ip »


Hieno kuvallinen kertomus. Näitä lisää !!

Tosin ei alentanut kynnystä esim. vaihelaatikon hajoittamiseen... onneksi ei tarvisekkaan.
Näin vanhemmiten on muutenkin yleensä jäänyt osia kasauksen jälkeen tai pienemmät osat hukassa.  Miten siellä kallolla kukkulalla??

Taidan tyytyä talvella max. töötän vian etsimiseen... sanoo vain...Tök

MR

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #46 : Joulukuu 19, 2013, 19:49:06 ip »
Työkaveri (reilu 50v) ja veljensä (n.60v) korjasivat työkaverini Playstation pelikoneen. Juottivat ja kasailivat laitteen prossun uudelleen. Meni kuulemma hyvin, vain neljä ruuvia jäi yli ja kesti tunnin ajan pelaamista.  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #47 : Joulukuu 21, 2013, 00:03:47 ap »

Näin vanhemmiten on muutenkin yleensä jäänyt osia kasauksen jälkeen tai pienemmät osat hukassa.  Miten siellä kallolla kukkulalla??


Yksi ruuvi vain on hukassa. Ylimääräisiä osia ei jäänyt. Tallikin on jo siivottu eikä mitään hikeä nostattavaa löytynyt.

Vaan meinasi siinä käydä vanhanaikaiset. Laatikon laitoin moottoriin kiinni ja sovittelin pakettia jo runkoon. Sattumalta hoksasin että mitäpä tuola paffiloorassa vielä lymyää. No sehän oli se tötterö joka painaa kytkimen auki.... osa nro. 9 kuvassa. Parit Ave Mariat kiitokseksi ja pötkö paikalleen.

Tämä CARC mallien 6-vaihteinen laatikko on muuten todella helppo avata ja koota verrattuna siihen perinteiseen 5-vaihteiseen. Ei sekään älytön ole mutta vaatii askaretta huomattavasti enempi. Muutenkin tuntui että tuohon runkoon menee palikat helpommin kun tontiin. Kehitys kehittyy.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #48 : Joulukuu 21, 2013, 00:10:34 ap »
Itse olen naittanut Bedfordin Perkinsin vaihdelaatikkoon, vain huomatakseni painelaakerin olevan väärinpäin haarukassaan ja vaihteiston akseli menee jo siitä läpi. Oli aika voittajafiilis tuossa vaiheessa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #49 : Tammikuu 24, 2014, 21:27:47 ip »
Olikin nuo keulan laakerit, ihme kyllä, hyvässä rasvassa ja sitä myöten uutta vastaavia. Haarukkaputket ja sisälmykset oli myös ihan jees, uudet öljyt vain ja kasaan.

Nyhtäsin commander 5:n sekä autotunerin irti ja pistin hyllylle. Ihan hyvää karttaa toki teki, ei nykimisiä tms kuten vakiona. En vaan noista lisäpalikoista tykkää. Siispä tilasin innovaten seosmittarin ja tästä eespäin yritän säädellä pelkästään tuota omaa ecua. Nyt kun se kerran on mahdollista. Mittarin virittelin kiinni siten että suht helpolla saa vaihdettua toiseen mopoon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2014, 23:25:12 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #50 : Tammikuu 25, 2014, 10:16:08 ap »
Lainaus
tilasin innovaten seosmittarin ja tästä eespäin yritän säädellä pelkästään tuota omaa ecua
Nostan hattuani ja toivotan onnea matkaan !

Olisi tosi mukavaa jos avaat oman ketjun ja jaksat kertoilla kuulumisia kun asiat etenevät.

Rakennettuna sen varaan, mitä olen lukenut USA:n ja Saksan palstoilta "hard-core" -harrastajien kertomuksia, tämä on ehdottomasti parhaita tapoja lähestyä optimia. Huimimmat Excel -miehet tekevät hienoa jälkeä. Nimimerkki Pauldaytona on laittanut karttojaan esille...  Ensin hän tekee käsin "ihannearvot" -kartan (lambda-arvot). Sitten dataloggerilla kerää "nykyarvot" -kartan. Sitten tekee taulukkolaskennalla näiden "erokartan". Sitten muuttaa tuon erokartan mukaan arvot ecun karttaan.  Taas ajoon... ja näin lähestytään optimia pikku hiljaa... Asia ei suinkaan ole niin, että aina "lisätään syöttöä", myös päinvastaiset toimet ovat olleet tarpeen. Ja miten paljon onkaan jo "Tunable" -arvoja 5AM ecun kohdalla... kohta jo oma tieteen haaransa :). Asiaa mutkistaa se että Innovate / TunerPro -ohjelmien kartat eivät ole heittämällä yhteensopivia. Tämä on ehdottoman kiinnostava tapa lisätä härskin hedonistisesti ajonautintoa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2014, 22:19:33 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #51 : Tammikuu 26, 2014, 14:13:11 ip »
Katalysaattorilla varustetun moottoripyörän moottorinohjauksen tuottama seossuhde ei ole juuri koskaan optimaalinen ajamisen kannalta. Että katalysaattori toimisi edes kohtuullisesti on järjestelmän pakko tuottaa vuorotellen sekä rikasta että laihaa seosta. Vaihteluväli on hyvin taaja ja saattaa vaihdella jopa työtahdin välein. Näin saadaan, erityisesti kolmivaihekatalysaattorin, reaktioteho pysymään riittävän korkealla ja moottorin käynti kohtuullisena. "Laihalla tahdilla" moottori tuottaa vähän tehoa, paljon lämpöä ja typen oksideja. "Rikkaalla tahdilla" syntyy vääntömomenttia, CO-päästöjä kuten hiilimonoksidia ja hiilidioksidia. Nämä kaikki päästöt "puhdistuvat" katalysaattorissa typeksi, hiilidioksidiksi ja vedeksi. Maailma pelastuu.

Prosessi ei siis tehontuoton, tai edes taloudellisuuden kannalta, ole mitenkään tehokas. Jos taas katalysaattori poistetaan ja moottori säädetään käymään parhaalla mahdollisella tehontuotolla saadaan runsaasti hiilimonoksidia ja hiilidioksidia mutta ei kovinkaan paljoa typpioksidia.

Luonto hoitaa itsekseen pois kuleksimasta varsin nopeasti pois typpioksidin ja hiilimonoksidin. Ne ovat kohtuullisen epävakaita seoksia mutta varsin myrkyllisiä.
Hiilidioksidi ei juurikaan ole myrkyllinen mutta sen esiintymisellä on muita haittoja. Mutta sen määrää pakokaasuissa voidaan vähentää vain tehon kustannuksella ja typpipäästöjen kasvulla. Kuin harakka tervatulla sillalla: kun pyrstö irtoaa niin nokka tarttuu.
Katalysaattoria tarvitaan siis vain taajaan asutuilla ja paljon liikennöidyillä alueilla pitämään kahden myrkyn pitoisuuden alhaalla. Kuitenkin tämän tavoitteen saavuttaminen kuluttaa varsin paljon polttoainetta. Kokonaispäästömäärä olisi alhaisempi ilman katalysaattoria.

Nyt ei asiaan saa sekoittaa lambdaa. Se on vain työväline ja sillä saa moottorin säädettyä käymään tarkasti oikein useimmissa olosuhteissa. Katalysaattorin yhteydessä se vain on valjastettu katalysaattorin toiminnan optimointiin mutta se voidaan aivan yhtä hyvin säätää moottorin toiminnan optimoimiseksi. Ilman katalysaattoria tai sen toiminnasta välittämättä.

Katalysaattorit ovat ongelmajäte ja niissä on runsaasti raskasmetalleja kuten platinaa, palladiumia, ceriumia tai rodiumia.

Aiheesta syventävämmin: http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html

Edit: lisäsin linkin.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #52 : Toukokuu 26, 2014, 10:05:25 ap »
Voi perk...

Taas sinne kytkinkoppaan tihkuu öljyä. Vähemmän ku viimmeksi mutta silti. Johan se 5 tkm kuivana pysyykin. Ei kyllä yhtään huvita ottaa taas auki. Ja kannattaakokaan jos se kumminki hetkempäästä vuotaa....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #53 : Toukokuu 26, 2014, 10:48:57 ap »
Onhan kampikammiopaineet asianmukaiset eli huohotinjärjestelmä kunnossa?
Arvailuapa tietysti mutta jokinhan tuon vuodon aiheuttaa. Onko öljyt synteettiset vai mineraalit?
Kokemukseni mukaan mineraalit säilyvät sisällä vielä vaikka synteettiset eivät enää.

Oliko laittamasi stefa alkuperäinen "kierteellä" varustettu vai laakerikaupan tavallinen?
Noihinkin vastaukset lienevät tuolla aiemmin mutta en jaksa kaivella.
Oma kokemukseni on että tavallista huulitiivistettä ei kannata laittaa: ei pidä sisällä mitään öljyä.

Aikoinaan itselle tuli sellainen ongelma vastaan GT:ssä että uusikin stefa laski alleen ja vaihto ei auttanut. Vuodon syyksi osoittautui kampiakselin takalaakerin suurehko välys. Tässä tapauksessa sitä ei kyllä pitäisi ilmetä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #54 : Toukokuu 26, 2014, 11:32:42 ap »
Onhan kampikammiopaineet asianmukaiset eli huohotinjärjestelmä kunnossa?
Arvailuapa tietysti mutta jokinhan tuon vuodon aiheuttaa. Onko öljyt synteettiset vai mineraalit?
Kokemukseni mukaan mineraalit säilyvät sisällä vielä vaikka synteettiset eivät enää.

Oliko laittamasi stefa alkuperäinen "kierteellä" varustettu vai laakerikaupan tavallinen?
Noihinkin vastaukset lienevät tuolla aiemmin mutta en jaksa kaivella.
Oma kokemukseni on että tavallista huulitiivistettä ei kannata laittaa: ei pidä sisällä mitään öljyä.

Aikoinaan itselle tuli sellainen ongelma vastaan GT:ssä että uusikin stefa laski alleen ja vaihto ei auttanut. Vuodon syyksi osoittautui kampiakselin takalaakerin suurehko välys. Tässä tapauksessa sitä ei kyllä pitäisi ilmetä.

Kyllä se MG:n pussissa se stefa oli. Ja niinkun tätä kiroten otin kaikki tarvittavat palikat tuplana sillon talvella, että osat olis valmiiksi hyllyssä...

Öljyt on valvolinen 10-60, synteettistä. Meinaan kyllä kokeilla sitä 20-50 mineraalia vielä ennenkö teen muuta. Ei saisi synteettistä käyttää missään kohtaa guzzissa, oon kyllä huomannu. 1100 calin stefa vuoti synteettisillä mutta mineraalit pysyy, useempi satatuhatta sillä samalla tiivisteellä on nyt vielä menty.

Huohotinsysteemit talvella putsasin mutta onhan sinne jo ehtiny sitä räkää kertyä. Pitääki tutkia.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #55 : Toukokuu 26, 2014, 14:34:02 ip »
Hieman tiedän miltä tuntuu, itte vaihdoin Milleen kammen takapään stefan joskus aikoja sitten. Se uusi stefa piti muutaman kymmenen kilometriä. Sitten otettiin uudelleen auki. Erittäin kokenut kylän moottorimies neuvoi hoonaamaan vanhan stefan kiillottaman rengasmaisen vyöhykkeen tonnisella vesihiomapaperilla ennen uutukaisen stefan asennusta. Seurasin saamaani ohjetta ja öljyt pysyy moottorissa edelleen sisällä, siis ainakin tuon stefan takana.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #56 : Kesäkuu 01, 2014, 17:54:25 ip »
Kyllä mä sitä vähän hinkkailinkin. Mutta vissiin liian vähän.

Ei auta poppakonstit, eri öljyjäkin jo kokeiltu. Pahenee vaan.

Hirtetään taas romu kattoon ja aletaan alusta. Eikö se nyt mene helpommalla kun on pelit ja vehkeet valmiina ja kerran harjooteltu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #57 : Kesäkuu 01, 2014, 18:43:37 ip »
Joo, se uusintakierros käy vanhalla rutiinilla tuplasti nopeammin. Millestä en muuten irrottanut edes takalaakerin pesää, tein vaan sellaisen mytyn, jossa oli hiomapaperin karkea puoli kampea vasten ja sillä hieroin ruuvimensselin kanssa koloa ympäri. Useinhan ne neuvoo, ettei uutta stefaa saisi laittaa täsmälleen samaan kohtaan vanhan kanssa kun siinä on juurikin tuo liian kiiltävän kaulan ongelma. Itte en keksinyt miten sen saa muuhun kohtaan niin tuli uusinta-asennus tehtäväksi. Muistelin että oli 2001, elikkä uudella stefalla on tultu yli 200k.

Sehän ei ole tietenkään 100% varmaa, että vuoto on stefassa, mutta sepä selviää kun avaa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #58 : Kesäkuu 01, 2014, 23:36:57 ip »
Alkaa tuntua että se vuotaa tuolta laipan takaa. Vaan mistä tuota varmaksi tietää ku jokapaikka on öljyssä. Tuo stefa vaan näyttäs siltä ettei se ihan "läpimärkä" ole. Vaihtoon nyt kuiteskin. Se saattaa kyllä vuotaa tuosta öljykanavan kohaltakin. Pitää sinne jostain löytää uus O-rengas.

Tulipa mieleen että jos laittas tuon pelkän moottorin runkoon ja tukis vähän takapäästä ja löis käyntiin..... Eiköhän tuo onnistuusi. Näkis ainakin mistä vuotaa. Otin vaan tuon laipan jo irti mutta jos sitte kasausvaiheessa kokeilee ja tarkistaa.

Kyllä se tokakerta on paljo nopeempi kun ekakerta :P
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #59 : Kesäkuu 02, 2014, 12:10:00 ip »
Sehän pitää laittaa vaihtipyörä paikalleen jos aikoo käyttää, joten näkymä menee huonoksi. Taitaa olla eka konsti painaa huohotinjärjestelmä kautta pikku paineella savua sisälle ja katsoa jos sitä tihkuaisi ulos jostakin selvästi näkyvästä paikasta. Tai sitten sutia fairyvettä takaseinämään kun moottorissa on sisällä painetta jos vaikka saisi kuplan näkyviin....mutta painetta ei kannata laittaa liikaa ettei pullistu paikat mistään. Kaasu osaa läpi pienemmästä reijästä kuin öljy. Silti ei ilman kanssa saa välttämättä pientä vuotoa näkyviin.