Kirjoittaja Aihe: Nokkaratas  (Luettu 8880 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #15 : Lokakuu 20, 2013, 23:13:58 ip »
Nokkarattaaseen on koneistettu kolot sisäkehään ja vastaavasti kopassa on reikä anturia varten.
Kyllä se täytyy koko jakopää purkaa,ei tule ratas yksinään pois.
Tähän se sitten tökkäs,ei ole avainta kampuran päässä olevan erikoismutteriin.
Stein Dinsen product nr 18927651 lienee oikea,korjatkaa jos olen väärässä.


Moi.

Taisin tämän taannoin nähdäkkin...
Kyllä jakopäästä joutuu irrottamaan kaikki ketjupyörät ja ketjun kimpassa.

Tämä näyttää oikealta työkalulta kampiakselin sakaramutterin irrottamiseen.

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Werkzeuge/Spezialwerkzeug/Werkzeug-Nutmutterschl-KW-gr-Mod::687.html

Vaihtoehtona on tehdä avain sopivan kokoisesta hylsystä/putkesta rälläköimällä siihen nuo sakarat.
Mutteri voi kylläkin olla niin lujassa että, hylsyn ulkokehälle täytyy hitsata tukirengans niinkuin on
Stein Dinsen työkalussakin.
Itse mutteri on SKF:n valmistetta ja sitä käytetään laakerien kiinnittämiseen, elikkä sen voi
löytää muualtakin kuin Guzzi-osaa myyvästä kaupasta.

Pekka
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #16 : Lokakuu 21, 2013, 01:36:43 ap »
Lainaus
Tuotaaa..häh?
Kunnianarvoisalla "vanhalla" 4V -koneella ajava taisi tarkoittaa sitä, että nimimerkki "TimoEV" taitaa ajaa ketjuvetoisella Guzzilla, mihin kaikkien ei tarvitse alentua :). Minun kyllä (V11), kun siltä osin on vakio 2V -työntötankokone.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2013, 23:33:54 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #17 : Lokakuu 21, 2013, 11:08:08 ap »
Niin, mihin vaan isolohkoon voi laittaa ratasjakopään. Ekun rata-Lemansissakin on. Sehän on ketjun aloittajan mopon kanssa samaa ikähaarukkaa.

Ei muuten ole enää...


Ai niin! En edes muistanut. Sehän söi sen yhden rattaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #18 : Lokakuu 21, 2013, 15:27:49 ip »
Lainaus
Tuotaaa..häh?
Kunnianarvoisalla "vanhalla" 4V -koneella ajava taisi tarkoittaa sitä, että nimimerkki "TimoEV" taitaa ajaa ketjuvetoisella Guzzilla, mihin kaikkien ei tarvitse alentua :).

Ai jaaa... Mutta onhan se sentäs koteloitu niin, ettei traani pruiskua lahkeilla yms. Eikä tarvi sitä öljyä lisätä pari-kolme kertaa päivässä.
Joten ei se nyt ihan sama ole...  :D

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #19 : Lokakuu 23, 2013, 12:06:02 ip »
Nyt äkkiä vaihtamaan nokkaketju rattaiksi. Ihan tyylin vuoksi.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #20 : Lokakuu 23, 2013, 12:48:37 ip »
Mitä jos sovittelis sinne pienen kuningasakselin, vaikka pieni ristinivel välissään, niin olis sekin pää hoidettu kardaanilla..  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antsu57

  • Viestejä: 21
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #21 : Lokakuu 28, 2013, 21:10:27 ip »
No nyt on avain mutteriin.Vedetäänkö molemmat,nokan ja kampuran mutteri samaan momenttiin,15 kiloa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #22 : Lokakuu 29, 2013, 22:23:43 ip »
Moi.

Tuolle kampuran mutterille ei taida löytyä virallista kiristysmomenttia. Jostain on jäänyt mieleen 12-13 kpm.
Eli tuohon haarukaan ja lisää sen verran että, saa sakaralevyn korvan taitettua.
Ite olen korvannut sakaralevyn kierrelukitteella kiristänyt "niin tiukaaan kun menee".
Avatessa sitten mutteria täytyy lämmittää.
Jos jättäisin sen sakaralevyn käyttöön, lämmittäisin mutterin ensin niin että, "räkä kiehuu"
ja sitten se 15 kpm. Öljyttynä.

Pekka
Sohc van Helmi.