Kirjoittaja Aihe: Nokkaratas  (Luettu 8863 kertaa)

antsu57

  • Viestejä: 21
Nokkaratas
« : Lokakuu 19, 2013, 19:56:14 ip »
Moro
Pitäis jakopään nokkaratas vaihtaa.Mahtuuko se tulemaan yksistään pois kun ottaa kiristimen irti
 vai joutuuko purkaaan koko systeemin.
Pyörä Le Mans 1000 -85.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #1 : Lokakuu 19, 2013, 21:01:55 ip »
Muistaakseni ne kaikki rattaat pitää irrottaa niin ketjukin lähtee.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #2 : Lokakuu 19, 2013, 22:11:42 ip »
Eikö kannattais kaikki sillä suunnalla uusia samalla, ettei tarvis aina availla ja pähkäillä. Oma työ harrastuksen parissa kun ei maksa mitään.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #3 : Lokakuu 19, 2013, 22:31:10 ip »
Eikös ne vähän kuin pitäiskin vaihtaa pakettina? Eli kaikki ketjupyörät ja ketju samalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antsu57

  • Viestejä: 21
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2013, 07:38:51 ap »
Jakopään osat vaikuttaa varsin hyväkuntoisilta,nokkaratas tulee olemaan osa sytkää.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2013, 10:13:08 ap »
Eikös sen triggeripyörän asennus sinne nokkarattaan taa onnistune vain hieman alkuperäistä ratasta muokkaamalla? Vai onko kyseessä jonkinlainen muu versio?
Helpoimmalla pääsee, ja tulee tarkin sytytys, kun tekee sytkän suoraan kampiakselin päähän. Joko yksinkertaisella herätepyörällä ja parilla anturilla tai yhdellä anturilla ja triggerilevyllä.
Kuvassa malliksi oma konstruktioni jossa anturit erillisessä sillassa ja toisella anturilla pieni "justeeraus" mahdollisuus että tarkka 90 asteen ero löytyy. Yhdellä anturilla homma on vielä yksinkertaisempi kun ei tarvita anturille ollenkaan säätömahdollisuutta.

antsu57

  • Viestejä: 21
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #6 : Lokakuu 20, 2013, 10:33:26 ap »
Nokkarattaaseen on koneistettu kolot sisäkehään ja vastaavasti kopassa on reikä anturia varten.
Kyllä se täytyy koko jakopää purkaa,ei tule ratas yksinään pois.
Tähän se sitten tökkäs,ei ole avainta kampuran päässä olevan erikoismutteriin.
Stein Dinsen product nr 18927651 lienee oikea,korjatkaa jos olen väärässä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2013, 10:55:16 ap »
Eikös siihen kampuran mutteriin käy pitkä tai pidennetty hylsy?
Halpahallista sopivan kokoinen hylsy, rälläkällä poikki ja väliin pala putkea hitsaten niin se on siinä.
Liitekuvan oikeassa alareunassa oma versioni.

Ps: kun mutteria avaa niin kampiakselia pitää pitää vastaan vauhtipyörän puolelta tai käyttää paineilmatoimista "mutteripyssyä" avaamiseen. Mutteri voi olla todella lujassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #8 : Lokakuu 20, 2013, 11:50:40 ap »
Eli startti pois ja sen pulttien alle latasta yms tehty työkalu, joka ottaa vastaan muutamaan starttikehän hampaaseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antsu57

  • Viestejä: 21
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #9 : Lokakuu 20, 2013, 12:39:31 ip »
Ei ole normimutteri vaan pyöreä neljällä kololla ja alla monisakarainen peltilevy jonka sakara käännetty
koloon.
Mulla on vielä kolmipuolainen takapyörä kiinni rungossa,ilman jarrua.Laitoin patikan svingin ja puolan väliin kun
irroitin nokkamutteria joka oli kanssa kovaa kiinni,lukkolevy alla ja mutteri varmistettu pisteillä.
Eli ilmeisesti tuon dinsen kaltainen avain täytyy olla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #10 : Lokakuu 20, 2013, 13:18:12 ip »
Omaan käyttöön tehnyt vastaaville muttereille sopivasta putkesta avaimia. Halkiot putken päähän mutterin kolojen kohdalle ja niihin pienet lapunpalat ulkopuolelta hitsaamalla kiinni. Putkeen sitten kahva tai jos haluaa hifistellä; hylsyn väätiöpää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #11 : Lokakuu 20, 2013, 13:51:31 ip »
Timo EV: Joissakin Guzzimalleissa on ketju. V10:ssä ei ole.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #12 : Lokakuu 20, 2013, 14:38:09 ip »
Niin, mihin vaan isolohkoon voi laittaa ratasjakopään. Ekun rata-Lemansissakin on. Sehän on ketjun aloittajan mopon kanssa samaa ikähaarukkaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #13 : Lokakuu 20, 2013, 21:20:23 ip »
Niin, mihin vaan isolohkoon voi laittaa ratasjakopään. Ekun rata-Lemansissakin on. Sehän on ketjun aloittajan mopon kanssa samaa ikähaarukkaa.

Ei muuten ole enää...

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nokkaratas
« Vastaus #14 : Lokakuu 20, 2013, 21:49:32 ip »
Timo EV: Joissakin Guzzimalleissa on ketju. V10:ssä ei ole.

Tuotaaa..häh?  ???  ???  ???